anneliesdj schreef:Ik vroeg me af in hoeverre je wat kunt zeggen over het bont zijn aan de hand van hoge witte benen.
Want bij 'normale' effen paarden zijn witte benen nooit hoger dan halverwege de pijp of net onder de knie/sprong.
Maar als het wit nu over de knie/sprong komt, is het dan per definitie een bonte of sabino? Aangezien het wel een kenmerk van zowel bont als sabino is.
Komen hoge witte benen ook voor bij effen paarden?
Ik weet dat je voor een bonte minstens één bonte ouder nodig hebt maar ik vraag me dus af wat je over de kleur kunt zeggen als je de ouders niet kent maar een paard met hoge witte benen voor je hebt staan.
In een bovenstaand stukje is geloof ik ook al antwoord gegeven:
Volgens mij zegt het niet alles. Ik heb zelf nog geen paarden gezien die maar 1 been wit hebben boven de knie, maar het zou mij niets verbazen als daar geen sabino achter hoeft te zitten. Net zoals de paarden mét sabino waarbij het verborgen zit en het niet wordt getoond (lees effen lijkend paard).
Sabino is een erg grillig patroon met totaal verschillende mogelijkheden. Ik geloof dat het wel bewezen is dat een paard met 2 sabino genen veel meer wit vertoond dan een paard met maar 1 sabino gen.