[KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:44

Dit is interessant, ik wist hier helemaal niets van :?
Is mijn shire dan ook een sabino?
Hij heeft een witte kin en witte benen en als je goed kijkt zie je achter zijn voorbeen een witte vlek. Die zit op de plek van de singel en is ongeveer zo groot als mijn hand. Verder heeft hij hier en daar witte haren tussen zijn vacht zitten (o.a. in de kruinen bij zijn achterbenen)

Afbeelding

anneliesdj

Re: [KG]Hoge witte benen = altijd bont/sabino?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 01:47

Ja hoor, hartstikke sabino :)
Het leuke is, als je zo'n paard combineert met een paard met vergelijkbare aftekeningen kan daar dus een ogenschijnlijk bont veulen uit komen terwijl je dat op het eerste gezicht niet verwacht.
Wat op de vorige pagina beschreven staat kan ook maar dat is wel bizar en zal ook precies de combi zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:54

Owww wat jammer dat hij een ruin is!!! |(
Waren vast hele mooie veulens van gekomen <3
Maar echt leuk om te weten! Als mensen me in het vervolg vragen wat voor kleur hij is.... sabino zwart (in de zomer donkerbruin) ...
sabine wat??? haha!
;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 02:01

Dan is hij dus donkerbruin sabino ;)

Geke_Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:20

Geke_Lizzy schreef:
Zou mijn Shetlander dan ook Sabino zijn?

4 hoge witte benen, vlek op de kin, bles, en stekelharig.

Foto:*oudefoto, mar aftekeningen blijven hetzelfde*
Afbeelding

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:40

Dit doet mij eerder denken aan bont. Maar ik sluit niets uit!

Ik heb zelf twee Arabische volbloeden met Sabino.

Mijn ruin (ook schimmel) heeft 4 lage witte benen, een grote bles, een buikvlekje en witte vlekken tussen zijn billen.
Mijn merrie heeft 3 witte benen, een grote bles, een vlek op haar kin en manen met hele lichte plukken ertussen.

Ik begrijp alleen van de wikipedia pagina die over het Sabino gen gaat, dat het Sabino gen nog niet bewezen/gevonden is bij arabieren.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:45

anneliesdj schreef:
Ik vroeg me af in hoeverre je wat kunt zeggen over het bont zijn aan de hand van hoge witte benen.
Want bij 'normale' effen paarden zijn witte benen nooit hoger dan halverwege de pijp of net onder de knie/sprong.
Maar als het wit nu over de knie/sprong komt, is het dan per definitie een bonte of sabino? Aangezien het wel een kenmerk van zowel bont als sabino is.
Komen hoge witte benen ook voor bij effen paarden?

Ik weet dat je voor een bonte minstens één bonte ouder nodig hebt maar ik vraag me dus af wat je over de kleur kunt zeggen als je de ouders niet kent maar een paard met hoge witte benen voor je hebt staan.

In een bovenstaand stukje is geloof ik ook al antwoord gegeven:
Volgens mij zegt het niet alles. Ik heb zelf nog geen paarden gezien die maar 1 been wit hebben boven de knie, maar het zou mij niets verbazen als daar geen sabino achter hoeft te zitten. Net zoals de paarden mét sabino waarbij het verborgen zit en het niet wordt getoond (lees effen lijkend paard).
Sabino is een erg grillig patroon met totaal verschillende mogelijkheden. Ik geloof dat het wel bewezen is dat een paard met 2 sabino genen veel meer wit vertoond dan een paard met maar 1 sabino gen.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:20

Afbeelding

Afbeelding

en mijn merrie dan? ze heeft onder de buik een kruin zitten waar ook witte haren zitten...
en der kin in voor de helft wit.....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:39

Ik denk dat een van onze paarden ook sabino is?

Hij heeft wit aan alle vier de benen maar niet heel hoog. Zijn bles is een soort streep. Verder is hij (extreem?) stekelharig. Zijn stekelharigeheid verschilt per seizoen maar is altijd over zijn hele lichaam inclusief oren maar op zijn achterhand het ergste. Vanaf zijn hoofd naar de achterhand toe zijn er dus steeds meer witte haren te zien. Witer dan deze foto wordt hij nooit. Sommige seizoenen heeft hij ook witte appeltjes of vind ik ineens met scheren witte vlekjes overal of een witte streep rond zijn schouder. De streep en vlekjes zijn nooit geheel wit maar zijn heel veel witte haartjes met dan een paar vos haartjes er tussendoor. Zijn bles verschilt ook elk jaar in lengte en vorm eigenlijk.

Afbeelding

Geen van zijn nakomelingen is extreem wit, sommige geheel zonder wit andere met aftekeningen en licht stekelharig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:33

mariettek schreef:
In een bovenstaand stukje is geloof ik ook al antwoord gegeven:
Volgens mij zegt het niet alles. Ik heb zelf nog geen paarden gezien die maar 1 been wit hebben boven de knie, maar het zou mij niets verbazen als daar geen sabino achter hoeft te zitten. Net zoals de paarden mét sabino waarbij het verborgen zit en het niet wordt getoond (lees effen lijkend paard).
Sabino is een erg grillig patroon met totaal verschillende mogelijkheden. Ik geloof dat het wel bewezen is dat een paard met 2 sabino genen veel meer wit vertoond dan een paard met maar 1 sabino gen.

Dus wanneer de randen gerafeld zijn is het waarschijnlijk sabino?
Wat valt er dan te zeggen over bont?

LADPR; is die niet 'gewoon' roan? Heb je een totaalfoto?

Maar nu veranderd het steeds meer in een 'is-mijn-paard-sabino' topic en dat was niet de bedoeling :+

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:35

anneliesdj schreef:
Vroeg ik me ook af.

Maar wat bizar, waar komt dat dan vandaan? Zowel de vader als moeder hebben echt geen stip wit of wel?

Minimum sabino dan...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:37

griebels schreef:
anneliesdj schreef:
Vroeg ik me ook af.

Maar wat bizar, waar komt dat dan vandaan? Zowel de vader als moeder hebben echt geen stip wit of wel?

Minimum sabino dan...

Dat moet wel maar in tegenstelling tot bont kun je bij sabino wel op hoeveelheid wit fokken, maw; dit is wel een unicum dan :=

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:39

Om op je vraag te antwoorden:
Alles wat wit heeft boven de knie is het resultaat van een bontvorm.
Sabino is 1 van de bontvormen. Dus het is niet noodzakelijk sabino dat dit veroorzaakt maar het kan ook overo zijn (splash en frame) of tobiano. Of nog beter een combi van dit alles.

Ik heb zelf een miniatuurpaard hengstje dat ik liet testen op kleur.
Hij bleek positief te testen voor sabino 1 en tobiano.
Ik zoek even een foto...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:41

anneliesdj schreef:
Dat moet wel maar in tegenstelling tot bont kun je bij sabino wel op hoeveelheid wit fokken, maw; dit is wel een unicum dan :=

Fokken blijft gokken.
zover ik weet kun je alleen hopen dat je veel wit krijgt met 2 sabino dragers als ouders...
Daarbij heb je nog paarden die uiten en paarden die alleen dragen...

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:42

En hier een foto van mijn kleine man:
Afbeelding

Hij is zilver en heeft uiteindelijk meerdere bontpatronen.
Als zijn haar wat langer is (niet geschoren dus) zie je dat er zo'n witte stippen in zijn vacht zitten. Hij is dus niet egaal qua kleur zoals een 'gewone' zilverappel.
Zou er 1 moeten zien te vinden van hem ongeschoren ook, dan begrijp je wat ik bedoel.
Ook zijn wit gaat tot boven de knie (maar dat kan door een ander bontpatroon ook ;-))

Net doordat hij nog andere bontpatronen heeft vind ik het sabino (behalve de witte stipjes in zijn vachtkleur) erg vaag te zien. Sommige bontpatronen versterken elkaar, soms heb ik het idee (vooral door tobiano) dat je er minder van ziet.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:21

Wat grappig!!! Ik altijd maar denken dat mijn pony stiekum bont was maar is wat ik hier begrijp dus Sabino???
Afbeelding
Trots laat ze haar buikje zien ;)
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 14:30

Dorien1 schreef:
Om op je vraag te antwoorden:
Alles wat wit heeft boven de knie is het resultaat van een bontvorm.
Sabino is 1 van de bontvormen. Dus het is niet noodzakelijk sabino dat dit veroorzaakt maar het kan ook overo zijn (splash en frame) of tobiano. Of nog beter een combi van dit alles.

Ik heb zelf een miniatuurpaard hengstje dat ik liet testen op kleur.
Hij bleek positief te testen voor sabino 1 en tobiano.
Ik zoek even een foto...

Daar kan ik wat mee, dank je :)
Kun je dan ook van de foto die ik plaatste zeggen of dat bont of sabino is?
Ik zal hem nog een keer plaatsen; http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/423625541/1

@chantalhaf; daar lijkt het wel op, maar jouw paard heeft papieren dus kun je 't ook relatief simpel controleren ;)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:41

Ik denk toch minimaal platenbont, het zijn best mooi gelijke aftekeningen, aan het hoofd zie ik zo gauw niets bijzonders, en kruisingen van appies met platenbont zijn best populair.

Van die heftig gekleurde sabino's had je vroeger toch "blauwe paarden" in nederland? Er was ook ergens een gewone KWPN'er die zo gekleurd was. Zeldzaam maar erg gaaf.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:43

anneliesdj: Een roan heeft geen witte haren op het hoofd toch? Dat heeft die van mij wel.
Beide ouders van hem hebben trouwens ook minimaal wit. Zijn moeder alleen een bles en zijn vader enkel twee kleine witte voetjes. Een roan moet 1 roan ouder hebben toch ook?
Ik snap er niet zoveel van dus eigenlijk haha. Ik dacht ook dat een roan helemaal wit werd op de achterhand altijd.

Heb deze zo even bij de hand, hij is hier in de winter geschoren geweest dus hij heeft minder wit op zijn lichaam dan wanneer hij niet geschoren geweest is en is minder rood.
Afbeelding

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:46

Is dat niet "gewoon" stekelharig?

Even googelen: dit is een Metall!
Afbeelding
bron: www.vwf.nl

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 14:47

Het leek mij ook eerder bont inderdaad, ook omdat hij geen wit op het hoofd heeft en het vrij rechte aftekeningen zijn.

@ LADPR; roan moet minstens één roan ouder hebben maar roan komt voor in verschillende gradatie's, paard kan helemaal wit worden muv het hoofd en voeten maar ook alleen wat witte haren hebben. En ja, sabino kan het vast ook zijn, hij heeft niet veel wit aan de benen of wel? Hoofd valt zo niet goed te zien maar maakt ook niet zoveel uit denk ik, hij is hengst, wat geeft hij voor nakomelingen? :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:52

Wittepit: Dat is gaaf zeg!

anneliesdj: Hij is inmiddels hetje maar zijn komelingen verschillen heel erg. Sommige met alleen blesje en witte voetjes, andere net zoals hij. Hij is pas beginnen met kleuren toen hij rond zijn 3de jaar was, voor die tijd had hij nouwelijks witte haren. Hij heeft weinig wit aan zijn benen inderdaad.

Even zoeken maar hier zijn blesje
http://i652.photobucket.com/albums/uu25 ... CF8012.jpg

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:55

wat denken jullie dan van mijn merrie?

zitten trouwens wel hele gave dieren tuseen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:57

Leuk topic :D Om te beginnen vind ik sabinopaarden prachtig en de werking van die genen ook nog eens super interessant :)

De shet met de witte haren ergens halverwege, is het dan geen rabicano? Zal ff zoeken of het nu wel kan kloppen wat ik beweer :P

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:59

Ja, uit de oude doos: je had vroeger "drentse blauwen"! Danku meneer Wiersema ;-)