Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DorSer schreef:Maar Uniekhorse, als je paardenvlees wilt, kun je beter trekpaarden gaan fokken, dat zijn de dikbillen onder de paarden.
sarabande schreef:Colway schreef:Dan nog heb je het over een paard vanaf 2500,00 en dat heeft ook niet iedereen, genoeg mensen die wel blij zijn met een paardje van 1000,00 zonder papieren
Mensen die zo weinig kunnen uitgeven voor een paard, kunnen dat paard meestal helemaal niet onderhouden. Daarbij hebben zulke paarden vaak gebreken en als die naar de DA moeten worden ze heel veel duurder dan die 10.000 euro.
Als je geen geld hebt moet je geen paard nemen, er staan er op dit een hele hoop te verkommeren op weides en in de prut, van mensen die ze eigenlijk niet kunnen onderhouden en ze dus een dieronvriendelijk bestaan geven.
DorSer schreef:Maar Uniekhorse, als je paardenvlees wilt, kun je beter trekpaarden gaan fokken, dat zijn de dikbillen onder de paarden.
Chaos schreef:Tja.
Ik zou niet weten waarom men niet meer hobbymatig mag fokken?
Wij fokken al jaren puur voor hobby, we hebben geen prestatiemerries en keuringskampioenen, wel fijne gebruikspaarden zonder gebreken met papieren. Wij fokken voor onszelf of de verkoop. Tot dusver zijn we alle paarden voor goed geld makkelijk kwijtgekomen.
En ik wil idd. eigenlijk met alle merries die we hebben eens gefokt hebben, op de oudjes na heb ik nu nog 1 4-jarige die nog geen veulen gehad heeft, volgend jaar willen we haar laten insemineren.
Ik ben idd tegen het vermeerderen, dat wil zeggen, papierloze pony's en paarden en daar maar zonder erbij na te denken vaderdieren eropzetten om maar een veulen te krijgen, hoe die gefokt is en ter wereld komt (x-benen ed) maakt niemand wat uit, want ach; het is zo schattig. Dus ja, vermeerderen vind ik walgelijk, en bovendien vaak niet bevorderlijk voor een goede gezondheid.
Maar hobbymatig fokken is geweldig.
Varekaj schreef:Zo'n dingen zouden vermeden moeten worden. Je koopt toch ook geen paard als je geen garantie hebt dat je die ten alle tijde een goede plek kan bieden?
Mosh schreef:Van mij mag iedereen zelf bepalen of zijn/haar merrie goed genoeg is. Het ligt er aan met wat voor doel je fokt. Maar ik snap de verhaaltjes 'Ik laat mijn merrie dekken want dan krijg ik een opvolger' nooit zo goed. En dan keihard beweren dat je het zelf houdt en niet voor de verkoop is. Om vervolgens te roepen dat hengsten weggaan
Chaos schreef:Hengsten zijn nu eenmaal veel moeilijker aan te houden. Ik merk het ook met mijn hengstveulen, hij is nu bijna een jaar en errug braaf. Maar zijn net zo oude merrie-veulen-vriendje wordt knettergek van hem. Hij zal dus of binnenkort gecastreerd moeten worden (wil ik niet) of met andere paarden in de kudde (welke dan, haha).