STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:17

Hier in Frankrijk hebben ze dat heel makkelijk opgelost, met een paard zonder stamboek bewijs met afstamming mogen geen officiele wedstrijden gestart worden.
Het enige probleem voor mij is, dat ik eigenlijk alleen met mijn merrie met hengsten opgenomen in het Selle Francais stamboek zou kunnen fokken om ook daadwerkelijk papieren te krijgen. (of ik moet mijn merrie een keuring laten lopen zodat ik ook kan fokken met hengsten goedgekeurd voor het Selle Francais.
Nou heb ik mijn moeder in NL wonen, en worden de papieren dus op mijn naam en haar adres gezet door het stamboek waardoor ik het paard weer als import in kan laten schrijven, en dan dus wel wedstrijden kan rijden (laat ik haar gelijk in Frankrijk inschrijven is het een paard met afstamming bekend, mag ik wel wedstrijden rijden maar fok technisch is dit dus geheel niet interessant).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:21

DorSer schreef:
Maar Uniekhorse, als je paardenvlees wilt, kun je beter trekpaarden gaan fokken, dat zijn de dikbillen onder de paarden.

neh .. alleen het stoof vlees is nog te doen maar in de regel ziet een slager liever geen trekpaard

maar eens met de stelling .. veel mensen denken geld te kunnen verdienen aan fokken van veulentje
of kruizen voor geld honden ras vuilnisbak x asbak
of willen geen geld besteden aan casteratie kat of kater

en je zou denken zolang er kopers zijn .. maar nu dat die er ook niet zoveel meer zijn lijkt niet
tot iedereen door te dringen
(al ben ik van mening dat een hond kat of paard niet per definitie vol ras hoeft te zijn)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:23

Hier ben ik het ook helemaal mee eens.
Ik heb ook een merrie, en zou ook weleens een veulen willen, maar de gedachte dat ik dan een van beiden moet verkopen ( dit omdat ik simpel geen 2 kan onderhouden) houdt met tegen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:31

sarabande schreef:
Colway schreef:
Dan nog heb je het over een paard vanaf 2500,00 en dat heeft ook niet iedereen, genoeg mensen die wel blij zijn met een paardje van 1000,00 zonder papieren

Mensen die zo weinig kunnen uitgeven voor een paard, kunnen dat paard meestal helemaal niet onderhouden. Daarbij hebben zulke paarden vaak gebreken en als die naar de DA moeten worden ze heel veel duurder dan die 10.000 euro.
Als je geen geld hebt moet je geen paard nemen, er staan er op dit een hele hoop te verkommeren op weides en in de prut, van mensen die ze eigenlijk niet kunnen onderhouden en ze dus een dieronvriendelijk bestaan geven.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, mijn ouders wilden ook maar 1000 uitgeven voor mijn eerste pony, en ook 1000 voor m'n zusje haar eerste pony beestjes hebben niets tekort gehad hoor, stonden allebei volpension en ook aan de medische zorg werd geen geld ingehouden. Sommigen hebben voor de aankoop gewoon minder geld over en daarnaast zijn er meerdere manieren om je paard te houden.

Ik heb nu ook mijn max. budget gehad, wat helemaal los stond van het geld dat ik er maandelijks aan uit wil geven. Meer wilde ik gewoon niet voor de aankoop uitgeven.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:37

DorSer schreef:
Maar Uniekhorse, als je paardenvlees wilt, kun je beter trekpaarden gaan fokken, dat zijn de dikbillen onder de paarden.

En voor trekpaarden is het dan niet zielig? Of minder zielig dan alle knuffelbare pony's?
Das pas een nare opmerking.

Bovendien is trekpaardenvlees totaal niet aantrekkelijk voor consumptie althans dat is wat ik me heb laten vertellen.

Chaos

Re: STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:45

Tja.

Ik zou niet weten waarom men niet meer hobbymatig mag fokken?
Wij fokken al jaren puur voor hobby, we hebben geen prestatiemerries en keuringskampioenen, wel fijne gebruikspaarden zonder gebreken met papieren. Wij fokken voor onszelf of de verkoop. Tot dusver zijn we alle paarden voor goed geld makkelijk kwijtgekomen.

En ik wil idd. eigenlijk met alle merries die we hebben eens gefokt hebben, op de oudjes na heb ik nu nog 1 4-jarige die nog geen veulen gehad heeft, volgend jaar willen we haar laten insemineren.

Ik ben idd tegen het vermeerderen, dat wil zeggen, papierloze pony's en paarden en daar maar zonder erbij na te denken vaderdieren eropzetten om maar een veulen te krijgen, hoe die gefokt is en ter wereld komt (x-benen ed) maakt niemand wat uit, want ach; het is zo schattig. Dus ja, vermeerderen vind ik walgelijk, en bovendien vaak niet bevorderlijk voor een goede gezondheid.

Maar hobbymatig fokken is geweldig. <3

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:52

Chaos schreef:
Tja.

Ik zou niet weten waarom men niet meer hobbymatig mag fokken?
Wij fokken al jaren puur voor hobby, we hebben geen prestatiemerries en keuringskampioenen, wel fijne gebruikspaarden zonder gebreken met papieren. Wij fokken voor onszelf of de verkoop. Tot dusver zijn we alle paarden voor goed geld makkelijk kwijtgekomen.

En ik wil idd. eigenlijk met alle merries die we hebben eens gefokt hebben, op de oudjes na heb ik nu nog 1 4-jarige die nog geen veulen gehad heeft, volgend jaar willen we haar laten insemineren.

Ik ben idd tegen het vermeerderen, dat wil zeggen, papierloze pony's en paarden en daar maar zonder erbij na te denken vaderdieren eropzetten om maar een veulen te krijgen, hoe die gefokt is en ter wereld komt (x-benen ed) maakt niemand wat uit, want ach; het is zo schattig. Dus ja, vermeerderen vind ik walgelijk, en bovendien vaak niet bevorderlijk voor een goede gezondheid.

Maar hobbymatig fokken is geweldig. <3

Ja zie ik ook zo. Wij hebben er ook erg veel aardigheid aan en kijken ook naar de gezondheid. Merrie is compleet geröntgend. Gezondheid staat bij ons voorop.
Helaas heeft de merrie zelf geen predikaat. Ze hoefde eigenlijk alleen naar de keuring om keur te krijgen maar door een trailertrauma hebben we haar dat bespaart. Evenals PROk omdat ze daar ook voor op de trailer moest. Nu is ze aan huis geröntgend. In principe fokken wij voor ons zelf. Het laatse veulen is nog in bezit en inmiddels 3 jaar en ga ik mee beginnen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:32

Ik denk dat het goed is dat mensen -voordat ze fokken- gewoon een aantal jaren bij een fokvereniging moeten zitten om er genoeg over te horen, en ervan te leren. Dus niet klakkeloos fokken of kruisen met allerlei fokrichtingen door elkaar, zonder te weten hoe je dat het beste kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:45

Ik heb nog nooit zelf gefokt, maar als ik een veulen wil is dat ten eerste voor mezelf en geen van beide paarden gaat de verkoop in. Ik zou dus al niet beginnen aan fokken als er ook maar iets is dat ervoor kan zorgen dat er eentje de verkoop in moet.
Zo heb ik een hekel aan mensen die gaan fokken omdat een veulentje zo leuk is voor de dochter, en het jaar erna nog eentje voor de zoon, hebben ze over paar jaar lekker elk eigen paardje. Maar de persoon in kwestie heeft enkel een stukje land ter grootte van een zakdoek en 0 verstand van hengstenkeuze. Nu lukt dat allemaal, maar wat als ie die 3 plots niet meer op pension kan zetten? Zit je daar mooi.

Zo'n dingen zouden vermeden moeten worden. Je koopt toch ook geen paard als je geen garantie hebt dat je die ten alle tijde een goede plek kan bieden?

Verder is hengstenkeuze zo ontzettend belangrijk! Zelfs al is het puur voor mezelf en wil geen topprijs betalen voor een hengst omdat ik toch geen ambitie heb om erg hoog te geraken (heb ik zelf capaciteit niet voor denk ik). Maar ik wil wél dat het een hengst is die prima karakter doorgeeft en corrigeert waar het nodig is bij de merrie. Dan zoek il liever wat langer naar de ideale combi dan de hengst van achter 't hoekske "omdat ie toevallig zo mooi is".

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 16:07

Varekaj schreef:
Zo'n dingen zouden vermeden moeten worden. Je koopt toch ook geen paard als je geen garantie hebt dat je die ten alle tijde een goede plek kan bieden?

Situaties kunnen in een split second veranderen dus de garantie dat je voor de rest van zijn of haar leven voor haar kan zorgen is er nooit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:25

Ik heb een merrie gekocht juist om er ook mee te kunnen fokken. Nu is mijn merrie er wel een uit een goede stam en is niet door de hengst van de buren gedekt.

En...ja ik probeer een bijdrage te leven aan het voorkomen dat het Gelderse Paard uitsterft...dan moet er af en toe een veulentje van komen :D

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:39

Helemaal mee juist, sommige kopen de merrie juist voor de fok maar andere doen maar wat. Laatst stond er een vrouwtje aan de deur dat ze mijn merrie wel wou laten dekken door haar hengst, sorry hoor :+

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:07

Van mij mag iedereen zelf bepalen of zijn/haar merrie goed genoeg is. Het ligt er aan met wat voor doel je fokt. Maar ik snap de verhaaltjes 'Ik laat mijn merrie dekken want dan krijg ik een opvolger' nooit zo goed. En dan keihard beweren dat je het zelf houdt en niet voor de verkoop is. Om vervolgens te roepen dat hengsten weggaan :roll:

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:10

Je heb helemaal gelijk hoor :j

Ik zou wel later in de toekomst een eige opgevoed veulen willen hebben, als ik er het geld voor heb.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:14

Hengsten zijn nu eenmaal veel moeilijker aan te houden. Ik merk het ook met mijn hengstveulen, hij is nu bijna een jaar en errug braaf. Maar zijn net zo oude merrie-veulen-vriendje wordt knettergek van hem. Hij zal dus of binnenkort gecastreerd moeten worden (wil ik niet) of met andere paarden in de kudde (welke dan, haha).

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:27

Mosh schreef:
Van mij mag iedereen zelf bepalen of zijn/haar merrie goed genoeg is. Het ligt er aan met wat voor doel je fokt. Maar ik snap de verhaaltjes 'Ik laat mijn merrie dekken want dan krijg ik een opvolger' nooit zo goed. En dan keihard beweren dat je het zelf houdt en niet voor de verkoop is. Om vervolgens te roepen dat hengsten weggaan :roll:

Dit zou voor mij juist de enige reden zijn om een veulen te fokken.. Ik heb soms nog wel spijt dat ik mijn haflinger (inmiddels overleden) niet heb laten dekken toen ze een jaar of 16 was, ik heb het niet gedaan omdat ze geen papier had, maar ze had een karakter uit duizenden. Voor mij persoonlijk belangrijker dan een goed exterieur..
Ik heb nu een mooie AVS merrie met leuke pedigree en al een verleden als show/fokmerrie. Geen afwijkingen en een heel fijn karakter.. Maar een veulen fokken voor de verkoop is niet voor mij weggelegd, denk dat ik het daar erg moeilijk mee zou hebben :o Maargoed, als zij wat ouder begint te worden en ik heb de mogelijkheden, dan lijkt me niks mooier dan een zoon of dochter te hebben waar je mee verder kunt. In hengstkeuze zijn er genoeg kenners die kunnen adviseren, maar uiteindelijk vind ik karakter belangrijker.

Het meest erger ik me aan het fokken met shetlanders, dat is volgensmij toch wel het ras waarvan een heel groot deel bij de slager terecht komt..

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:41

Helemaal mee eens! Meeste mensen zijn zooo Dom en egoistisch.. dat ze een veulen willen en dan nog een en zo een hele weeshuis gaan fokken, en vervolgends moet alles weg omdat ze het niet kunnen betalen! waar begin je dan aan! Zoo veel mensen zijn dom dat ze ''zo even '' een veulen op de wereld zetten, en vervolgends word het te duur n worden ze verwaarloost, weer beesjes op de wereld zonder dat de men er over na denkt.

Tuurlijk, er zijn mensen die er goed over na denken en een veulen fokken, en ook aan de kosten denken en het welzijn van het diertje.
Maar 9 van de 10 x hoor en lees je dat de '' moeder met veulen'' weer weg moeten vanwege gebrek aan geld, of tijd noem maar op! Mensen denken tegenwoordig niet meer na, die willen alleen maar hebben...
Hoevaak lees en hoor je dat er paarden worden verwaarloost, omdat mensen geen tijd of geld hebben....

Zo ben ik 4 a 5 jaar geleden ook een eigenaar tegen gekomen, met een merrie die een veulen had. Totaal verwaarloost! Zowel moeder als veulen.
Ook vanwege tijd en geld gebrek, en die arme beesjes maar laten staan op stal, geen eten, allebij brood en brood mager, allebij ziek... Me hard scheurde toen ik de 2 beesjes zag... Contact met de eigenaar gehad.. En zei: Ik wou alleen maar een veulen uit haar en weer door verkopen maar ik krijg der niet verkocht!.. , (goh hoe zou dat nou komen.. ) En heb weinig tijd voor de 2 paarden kan hooguit 1 keer in de maand komen om te mesten..

Toen ging ik even uit me stekker.. WAAROM neem je dan een paard, en dan ook nog een veulen op de wereld laten zetten?????
Lang gesprek gehad.. en toen de beesjes (qua verzorging enz.. ) over genomen, en DA er bij laten komen, De merrie was zo verwaarloost en had uitgezaaide k, Overal gezwellen, je vuist kon je zo in der hoef steken zo groot en diep waren de gaten in der hoefjes, schurft, heel erg ziek dus, En was niet meer te redden en ook inlaten slapen, door en op rekening de eigenaar zelf.. Veulen was gelukkig nog te redden, mak gekregen en de eigenaar helpen om hem te verkopen... Hij is goed terecht gekomen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:45

Daar ben ik het helemaal mee eens, en dat geldt ook voor andere diersoorten.

Helaas wel hier en daar gezien dat er drachtige merries zijn, gewoon voor de fun, ik vind dat wel erg, want er zijn er erg veel die naar de slacht gaan en of het slecht hebben, alleen maar omdat ze niet interessant genoeg zijn.

Of het moet zo zijn dat er meer paardenvlees gegeten gaat worden, dan worden ze in NL geslacht en in NL verkocht ipv die ellendige transporten naar het buitenland.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:05

DorSer ik heb alleen jouw posts gelezen. Ik ga dit jaar ook mijn (Friese) merrie laten dekken, maar niet fokken. Dit om een aantal redenen, sorry als het een beetje 'vaag' is.

Mijn merrie is oorspronkelijk wel gebruikt om te fokken, maar de fokker moest inkrimpen en heeft haar aan mij verkocht. Ze was toen nog drachtig en ik wou haar pas nadat het veulen geboren was. Dit vanwege de grote risico's die een merrie toch loopt tijdens een bevalling. Helaas was er genetisch iets mis met het veulen, hierdoor kon het de voorbenen niet strekken en is het een hele zware bevalling geworden voor de merrie. Veulen hebben we in moeten laten slapen. Merrie is zwaar getraumatiseerd door dit alles, gigantisch wantrouwend naar vreemden, wat gelukkig wel is verbeterd. Maar ik merk aan mijn merrie dat ze het nog steeds niet heeft afgesloten. Daarom heb ik besloten om na 8 jaar toch haar te laten dekken (dit was nooit mijn intentie toen ik haar kocht). Ook in de hoop dat als alles goed verloopt dat mijn merrie psychisch er beter van wordt, want mijn merrie is imo een echte mama-merrie en geeft ze zichzelf de schuld dat het veulen is overleden.

Ik heb dus een Friese merrie, en ik vind persoonlijk dat het stamboek te weinig onderneemt om het inteelt uit het ras te krijgen. Want hier is het vorige keer ook fout mee gegaan (bevestigd door DA van Utrecht). Ik heb dus bewust gekozen voor een totaal ander ras, maar het is niet mijn bedoeling om dit veulen te verkopen. Mocht er wel een belangstellende zijn tzt is verkoop altijd bespreekbaar.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:09

Nou: Het bewijs dat hobbyfokken ook leuk én goed kan zijn.

:D :D :D
Wij hebben net telefoon gehad van de eigenaar van ons eerste fokproduct. Zij heeft hem rechtstreeks van de fokker gekocht (ons dus), hij is nu 10 jaar en vandaag Gran-Prix gestart voor het eerst én eerste geworden!!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:24

Chaos schreef:
Hengsten zijn nu eenmaal veel moeilijker aan te houden. Ik merk het ook met mijn hengstveulen, hij is nu bijna een jaar en errug braaf. Maar zijn net zo oude merrie-veulen-vriendje wordt knettergek van hem. Hij zal dus of binnenkort gecastreerd moeten worden (wil ik niet) of met andere paarden in de kudde (welke dan, haha).

Dat heet vooruitdenken ;) Vroeg of laat gaan hengsten grenzen opzoeken.
Wij laten dit jaar 2 merrie's dekken die qua papier niet zo interessant zijn (maar wel hele fijne bewegers/springers), maar als het hengsten zijn en we kunnen ze niet kwijt, dan is er voor ons wel de mogelijkheid om ze aan te houden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:28

Ja, wij kunnen ze ook aanhouden, alle ruimte van de wereld. Stallen zat, méer als genoeg weidegrond. Normaal gesproken castreren we alle paarden met anderhalf jaar max. Maar de mijne wil ik zo lang als het kan hengst laten, dus dan kun je niet vooruitdenken, roeien met de middelen die je hebt en kijken hoe het gaat. :P

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:34

Ik vind ook dat er te veel op los gefokt word door leken.
Laat het fokken aan professionele en kundige mensen over,dat zou zowiezo een hoop "kneusjes" schelen.
Wij hebben ook merries (heb mn hele leven al merries,vraag me niet waarom komt gewoon zo uit) maar ik zou echt niet gaan fokken.Ik smelt ook weg bij het zien van een veulen,maar om dan mn eigen merries ervoor te gebruiken,nee bedankt.
En zeker in de shetland-wereld word er op los gekweekt,mijn hart breekt als je ze op de paardenmarkt ziet staan,aan elkaar gebonden als een stel worsten,wachtend op hun "vonnis"! |(

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:48

_Bitje_ schreef:
dit geld voor ieder dier, voor paarden en voor katten, honden, kanaries, noem maar op!

Wat dacht je van mensen; daar hoor ik noit iemand over :Y)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:56

sallandval schreef:
_Bitje_ schreef:
dit geld voor ieder dier, voor paarden en voor katten, honden, kanaries, noem maar op!

Wat dacht je van mensen; daar hoor ik noit iemand over :Y)

:') :')