Shetland hengst gezocht voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Shetland hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:11

Waarom niet kijken of je een pony op proef kan krijgen? Wie weet lukt het wel?
Als je nu ga dekken weet je zeker dat je pony nog een jaar alleen staat.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:12

Dennis schreef:
Waarom niet kijken of je een pony op proef kan krijgen? Wie weet lukt het wel?
Als je nu ga dekken weet je zeker dat je pony nog een jaar alleen staat.

Als ze nu al weet dat ie niet goed met anderen op kan schieten denk ik dat op proef niet echt handig is.
Straks krijgt hij een klap waardoor hij iets oploopt, dan neemt de vorige eigenaar hem echt niet terug..

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:19

nee daarom. wil het wel gaan proberen maar als die van mij die proefpony trapt en er wat aan over houd kan ik wel alles gaan betalen en dat zie ik dan niet echt zitten. ma als het wel goed zou gaan dan is dat fijn maar je kan het niet weten van te voren he.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:20

Maar een vriendje is een 1e levens behoefte voor een paard. Is net zo belangrijk als onbeperkt ruwvoer en water!
Zonder vriendje houden is net zo slecht als zonder water en ruwvoer.

Hengstveulentjes kunnen al heel vroeg vruchtbaar zijn, nog voor ze gecastreerd kunnen worden. Hoe word dat dan op gelost?

Ik kom beroepsmatig heel wat paarden tegen, dominant is 1 ding, maar niet met een ander kunnen staan heb ik nog niet gezien. Of je zet er 1 bij die nog dominanter is en hem meteen overbluft, of juist een hele onderdanige die de confrontatie niet aan gaat.
Ik heb een dekhengst op stal gehad die ook niet samen kon staan, stond hier gewoon in een groepje (een tijdje met een enter en een twenter hengst, later met een merrieveulen en een twenter ruin er bij). Hij heeft de tijd van zijn leven gehad en ging aan de kant voor het merrieveulentje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:24

lijkt me persoonlijk dan wel apart als je een veulen zou kopen en die rustig aan de merrie laat wennen (dus eerst volledige omheining er tussen, dan steeds een draadje lager en uiteindelijk bij elkaar) dat de merrie dat veulen ook niet zou accepteren.

Mijn merrie is ook een b*tch eerste klasse naar alle andere vreemde paarden, betreft ook een shetmerrie, ze is dan echt agressief, óók naar grote paarden. Maar door rustig te wennen met een omheining e.d. er tussen wordt het wel steeds minder.
zet ik ze dan bij elkaar dan gaat het eventjes vrij hard er aan toe, maar daarna is de strijd gestreden en weten ze wel wie er de leider van de kudde is of is geworden.

Denk je echt dat als je jou merrie bij een andere pony zou zetten dat ze dan maar door en door en door gaat? op een gegeven moment is die rangorde echt wel bepaald hoor......... meestal vallen er even wat flinke klappen, maar daarna wordt het gewoon rustig en is die rangorde bevestigd. Helemaal als je dus een pony neemt waarvan je weet dat die vrij onderdanig is.

mijn shetruintje is erg onderdanig, maar als het hem écht te gortig wordt dan laat hij zich ook niet de kaas van het brood eten. en die 2 werden op een gegeven moment de beste vriendjes. Merrie had haar defensieve gedrag niet eens nodig, omdat het ruintje daar wel op reageerde, ze hoefde maar te waarschuwen en hij ging ergens anders staan grazen. dan zal ze ook echt niet de moeite nemen om hem alsnog een trap te verkopen, want hij doet immers gewoon wat zij van hem wil of vraagt.

Edit; ga verder met Dennis mee.

Daarbij, als het echt een pony betreft die écht gewoon niet en nooit samen met een ander kan staan, dan zit er toch echt een behoorlijk steekje los, dat zijn gewoon gedrags- en contactgestoorde paarden. Moet eerlijk zeggen dat die gevallen erg zeldzaam zijn.

Mijn shetmerrie (die dus heel dominant en zelfs behoorlijk agressief is naar vreemde paarden) en mijn nieuwe welsh-merrie die naar mijn onderdanige ruintje óok erg dominant was, toen ik ze net bij elkaar had gegooid, nadat ze 1,5 week met een omheining er tussen hebben gestaan en konden ruiken:
Afbeelding

Afbeelding

Er zijn echt behoorlijk wat rake klappen gevallen tussen die 2, welsh merrie heeft uiteindelijk het onderspit gedelft maar komt nu wel meer voor zichzelf op. En nu is alles helemaal goed.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:34

Het heeft wel tijd nodig om te laten wennen aan een andere pony. Mijn zwarte merrie heeft een pesthekel aan mijn bruine merrie, vorige week nog een trap tegen mn schenen gehad omdat die voor haar bedoeld was. Toch hebben ze een paar maanden samen gestaan en deden ze normaal tegen elkaar omdat ze gewoon geen ander hadden :)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:44

**stille meelezer**
Ik vraag me ook af hoe je het gaat doen als je het veulen moet afspenen.. Veulen moet een tijd bij mams weg en zodra die terug komt weten ze niet meer dat het moeder en kind zijn en kan dat gevecht alsnog komen..

Ik heb iig bij ons op stal nog nooit gezien dat als de dochters in de kudde erbij kwamen dat ze hun moeders nog herkende en daar gelijk beste vriendjes mee waren.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:41

Als er dan over een jaar een veulen is en het word tijd dat deze afgespeend moet worden dat doe ik een draatje in de wei zodat deze in 2e verdeeld is en ieder een eigen stuk heeft. zo kunnen ze altijd snuffelen aan elkaar en blijven ze bij mekaar. ik laat ze zo dan een paar maanden staan en dan haal ik het draad weer weg. zo heb ik het ook bij haar en haar moeder gedaan gehad.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:48

Jintexx schreef:
Als er dan over een jaar een veulen is en het word tijd dat deze afgespeend moet worden dat doe ik een draatje in de wei zodat deze in 2e verdeeld is en ieder een eigen stuk heeft. zo kunnen ze altijd snuffelen aan elkaar en blijven ze bij mekaar. ik laat ze zo dan een paar maanden staan en dan haal ik het draad weer weg. zo heb ik het ook bij haar en haar moeder gedaan gehad.

Bij de meesten zal dat vaak toch echt niet lukken; zo'n veulen wil zo graag naar z'n moeder toe, die vliegt gewoon overal door heen. moest bij ons toch wel echt een goede omheining voor komen, echt een hek met gaas........

en dan nog, veulen probeert dan soms nog bij moeder te drinken als ze gespeend zijn, en moeder deelt dan als het goed is meestal wel een paar klappen uit.

Maar als ze eenmaal echt gespeend en gescheiden zijn geweest, heeft haar moeder dat besef ook niet meer, dat het haar veulen is..... daar wordt meer op gedoeld.
Daarbij reageer je verder niet op mijn vorige post......... wat is er dan zo extreem aan jou merrie?
Of kan je het niet aanzien dat ze een uurtje even flink te keer gaan?

nogmaals, het is haast onmogelijk dat jou merrie echt alleen maar bezig blijft met agressief en dominant gedrag te vertonen.......
maar krijg echt het idee dat jij je al helemaal vastgepint hebt om een veulen te fokken, en daarom niet andere opties overweegt.
Prima (wel jammer) maar vraag dan ook geen advies......
want ben namelijk wel benieuwd naar jou antwoord op mijn vorige post, en hoe jij dat ziet.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 22:58

Ik heb een beetje het idee dat jij gewoon, hoe dan ook, een veulen wil fokken. Of het nou wel of niet goed is, dat maakt je niets uit. Een hele slechte instelling, bah.
Jouw merrie kan echt wel bij een andere pony, als je ze zoals joyce uitlegt gewoon laat wennen aan elkaar. En er zullen hoe dan ook klappen vallen, de rangorde moet even bepaald worden. En dat zal tussen je merrie en haar (eventuele) veulen ook wel gebeuren.

Hoe oud ben je eigenlijk??

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 22:59

we hebben haar al een aantal keer een paar uur bij die fries gehad, begin gaat mwa,, ma na een half uur is het ruzie, hebbe ze zo een keer 2 uur late staan tot het echt niet meer ging. bij de pony van me neeftje heeft ze ook een paar uur mee gestaan ma is toen ook niet goed gegaan. kan er misschien aan liggen dat deze twee groter zijn maar dat weet ik niet als ze kon praten dan wist ik het.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:04

Wat zijn nou een paar uurtjes? Toen ik een nieuwe pony erbij kocht, heeft het 2 maanden geduurd voordat ze elkaar accepteerden. En nee, ze waren niet lief voor elkaar. Ze vlogen elkaar constant in de haren, hadden beide overal wondjes. En nu? Elkaars maatjes. Staan samen te eten aan een wortel, kunnen samen in 1 stal, staan lekker te kroelen, lekker spelen samen heerlijk.

Paarden hebben echt wel meer tijd nodig dan 'een paar uurtjes'.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 23:09

en nee ik wil niet zomaar een veulen fokken. als iedereen er zo op tegen is en ik wat leuks vind wat mij bevalt. van kleur en gedrag dan kan ik dat ook doen. maar dan wil ik wel kijken hoe het samen gaat. ze zullen uit eindelijk wel aan elkaar wennen en elkaar gaan accepteren maar ik vind het niet zo heel fijn om die kleine van mij 2 uur lang te moeten zien rennen. ze is door mijn fries 2 jaar geleden heel gemeen getrapt en loopt daardoor ook af en toe wat kreupel. ik heb alles gekeken, gevoeld en zo maar helemaal niks kunnen vinden telkens als de da kwam was dr nix aan de hand.

Ik weet dat het wel meer tijd nodig heeft maar ik kan niet 3 uur lang naar haar kijken als ze zo is en doet. ik ben dan zo van ik ga ze uit elkaar halen omdat ik niet wil dat ze elkaar bezeren.

Ik ben 18

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:13

Jelle , jou uitspraken waren mijn gedachten.

Maar als jij zegt dat je dier nergens mee samen kan , betwijfel ik of het verstandig is met zo'n dier te gaan fokken.
Als die samen bij de moeder gaat opgroeien heb je kans op nog zo'n "Contact" gestoord dier.
Al twijfel ik eraan of het dier het wel echt is.
Mensen trutten er vaak teveel mee, er zijn maar weinig gevallen die echt niet samen kunnen.

Hier word ook nog wel eens gewisseld met dieren in de kudde .. maar nooit echte problemen.
Wel eens herrie in de tent .. maar die verdwijnt na verloop van tijd ook weer ;)
En nee dat kan niet binnen een uur verwacht worden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:17

Mijn merrie is ook een lastige, die is zo geworden sinds ze in mekaar gerost is door een ander...

Nu staat ze sinds ongeveer een maand met een andere merrie. Die heeft ook de nodige klappen moeten vangen maar bleef heel onderdanig en zowaar begint mijn merrie haar te vertrouwen en heeft ze door dat ze geen gevaar vormt... Inmiddels is de rust in de paddock wedergekeerd en weet ik zeker dat ze met nog een maandje echte vriendjes zijn :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:23

daarnaast zijn veulens vaak al onderdanig , dus als jij met een veulen of eigenlijk de meeste al bijna jaarlingetje aan komt .. is de kans zeer groot dat dat zeker wel goed gaat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:43

een paar uurtjes.......... en dan weer uit elkaar halen........ en over een paar weken nog een keer proberen.....
Sorry, nátuurlijk werkt dat niet!

Heb dat hier ook gehad met mijn shetruintje, die wilde ik bij de 2 shethengsten hebben die broers van elkaar zijn. Er bij gezet, dat ging even flink te keer, shetruintje deed vrijwel niets, 2 hengsten sprongen er van voor- en achter op. bij elkaar laten staan, en na een dag ging dat super.

tot ik het ruintje in zijn eentje meenam voor een wandeling. ik zette hem weer in de wei (ik was hooguit 2 uurtjes weggeweest) en die hele rangorde bepaling begon weer van voren af aan. En daarna ook, iedere keer als het ruintje was weggeweest, moesten de hengsten toch weer even zichzelf laten gelden.
Maar dat werd iedere keer minder en minder, en ook minder lang.

Na enkele weken waren ze de beste vrienden.

Daarna zijn ze helaas door omstandigheden een paar weken van elkaar gescheiden.
En toen begon het spelletje natuurlijk weer, maar nu was het met een kwartiertje klaar.

TS: als jij die pony's niet meerdere dagen bij elkaar hebt gehad, maar slechts elke keer een paar uurtjes, kan je néver nooit op deze manier zeggen dat geen enkele andere pony bij jou merrie kan staan, dat bestáat gewoon niet.

Zoals gedacht; jij hebt je zinnen op een veulen gezet, en dat moet er komen, punt uit. Wat dat verder voor consequenties heeft, denk je dus niet bij na.
Denk je nou wérkelijk dat enkele uurtjes voldoende is?
De pony's van de foto, mijn shetmerrie en welshmerrie, daar ging het even flink te keer, daarna nam het af puur omdat de welsh merrie de confrontatie uit de weg ging.
Normaal als ik aan het hek sta en ik roep haar, dan komt ze meteen. Nu de eerste paar dagen, zelfs een week, durfde ze niet, dan gingen de shetten er voor staan zodat zij niet durfde te komen. Ze werd de stal uitgetrapt als ze daar aan het eten was, en ik kon haar ook niet aanhalen want ze was bang dat de shetten dan zouden komen.

En nu gaat het prima.

Door wat jij doet, maak je het alleen maar erger, want je geeft ze niet eens de tijd om aan elkaar te wennen en elkaar te accepteren, iedere keer als ze bijna op dat punt zijn haal je ze uit elkaar, daar maak je alles alleen maar erger mee!
Denk alsjeblieft na waar je in hemelsnaam mee bezig bent!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:47

Jintexx schreef:
en nee ik wil niet zomaar een veulen fokken. als iedereen er zo op tegen is en ik wat leuks vind wat mij bevalt. van kleur en gedrag dan kan ik dat ook doen. maar dan wil ik wel kijken hoe het samen gaat. ze zullen uit eindelijk wel aan elkaar wennen en elkaar gaan accepteren maar ik vind het niet zo heel fijn om die kleine van mij 2 uur lang te moeten zien rennen. ze is door mijn fries 2 jaar geleden heel gemeen getrapt en loopt daardoor ook af en toe wat kreupel. ik heb alles gekeken, gevoeld en zo maar helemaal niks kunnen vinden telkens als de da kwam was dr nix aan de hand.

Ik weet dat het wel meer tijd nodig heeft maar ik kan niet 3 uur lang naar haar kijken als ze zo is en doet. ik ben dan zo van ik ga ze uit elkaar halen omdat ik niet wil dat ze elkaar bezeren.

Ik ben 18

Dus jij vind het belangrijker dat jij het niet wil zien, die paar uurtjes, dan dat je beide pony's uiteindelijk echt goed aan elkaar wennen? Dat is belangrijker dan het belang van beide pony's? := >;)
Als ze elkaar eens trappen, is de kans vaak heel klein dat er echt wat gebeurd, of de ander moet echt hoefijzers onder hebben. Die kan je er ook (tijdelijk) onder uit laten halen.

Jij maakt er meer een probleem van voor jezelf, dan dat het werkelijk een probleem is. Als je het dan echt blijkbaar 'niet fijn vind om dat een paar uurtjes aan te zien', zet ze dan bij elkaar (na voorbereiding uiteraard! dus met een draadje er eerst tussen) en zorg voor iemand die een oogje in het zeil houd, en ga zelf een paar goede borrels in de kroeg drinken :=

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:18

Jintexx schreef:

Ik ben al een poosje met je mee aan het denken, maar dit is helaas ook geen oplossing. Dan is het veulen toch alleen. Dan zou je het veulen bij je paard moeten zetten. Veulens hebben gewoon lijfelijk contact nodig. En uit ervaring weet ik dat een stroomdraad een veulen en moeder niet gescheiden houd. (ook 3 draden niet).

Mijn zwarte shetten zijn rasisten puur sang en hebben ook gevochten met mijn bonte tinker van 1.50m. en de tinker heeft raak terug geslagen. Maar na enkele dagen was het toch over en na enkele maanden schreeuwen ze moord en brand als er 1 uit de weide wordt gehaald. Om je shetten te beschermen tegen je paard kun je ook een draad op 1.10 spannen waar de kleintjes onderdoor passen.

Buiten het feit dat ik tegestander ben van papierloos fokken, denk ik ook dat een zelfgefokt veulen nog veel meer regelwerk en stress met zich mee brengt. Moeder en kind moeten eigenlijk uit het zich en gehoor om uitbreken te voorkomen. Als het veulen dan terugkomt slaat de moeder het ook van zich af.

Als je niet aandurft om de natuur de rangorde te laten bepalen, zie ik weinig mogelijkheden.

Hoe komt de merrie zo sociaal contact gestoord? Is het wellicht een flessenveulen geweest?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:19

Ondanks dat mijn tinker 350kg zwaarder is dan de shetten en ik ze echt heb zien vechten is er nooit een pony een dag kreupel geweest. Hooguit een plukje uit de vacht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:47

fiona1 schreef:
Jintexx schreef:

Ik ben al een poosje met je mee aan het denken, maar dit is helaas ook geen oplossing. Dan is het veulen toch alleen. Dan zou je het veulen bij je paard moeten zetten. Veulens hebben gewoon lijfelijk contact nodig. En uit ervaring weet ik dat een stroomdraad een veulen en moeder niet gescheiden houd. (ook 3 draden niet).

Mijn zwarte shetten zijn rasisten puur sang en hebben ook gevochten met mijn bonte tinker van 1.50m. en de tinker heeft raak terug geslagen. Maar na enkele dagen was het toch over en na enkele maanden schreeuwen ze moord en brand als er 1 uit de weide wordt gehaald. Om je shetten te beschermen tegen je paard kun je ook een draad op 1.10 spannen waar de kleintjes onderdoor passen.

Buiten het feit dat ik tegestander ben van papierloos fokken, denk ik ook dat een zelfgefokt veulen nog veel meer regelwerk en stress met zich mee brengt. Moeder en kind moeten eigenlijk uit het zich en gehoor om uitbreken te voorkomen. Als het veulen dan terugkomt slaat de moeder het ook van zich af.

Als je niet aandurft om de natuur de rangorde te laten bepalen, zie ik weinig mogelijkheden.

Hoe komt de merrie zo sociaal contact gestoord? Is het wellicht een flessenveulen geweest?

Je kan ze dat natuurlijk ook zelf maken....... en volgens mij valt het allemaal wel mee met de merrie als ik dat zo hoor. Als je ze zelf niet de tijd geeft om goed aan elkaar te wennen, tsja dan moet je ook niet gaan piepen dat 'het steeds mis gaat', als je dat de tijd niet geeft. :=

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:25

Jintexx schreef:

Mijn veulen is afgelopen jaar afgespeend, mams in de ene wei met 1 shet, veulen bij een andere shet en paard. De weilanden liggen naast elkaar met aan de kant van het veulen 3 linten stroom en een hek van gaas. Wat deed mams, die ging gewoon tegen het gaas staan, veulen dook met dr hoofd tussen de linten, hoofd op het gaas (waardoor het verbogen/kappot ging) en drinken maar! Daar hebben we 2 meter van dat hek vandaan nog 4 stroomlinten gemaakt in de wei van de moeder. Mamma terug in de groep na 2 maanden, kreeg ze gelijk een trap van mams en heeft ze nooit meer gedronken.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 10:24

nee ze is niet met een fles opgevoed ze heeft bijna een jaar bij haar moeder gelopen gehad. van geboorte af. daarna even appart gezet gehad met een draadje is altijd goed gegaan. maa ik zit nu wel een beetje te kijken voor een leuke kleine van een jaar om er bij te zette en dan ook zo te laten. als jullie dan bijvoorbeeld een leuke kleine merrie die te koop staat weten laat maar weten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:25

DeSa schreef:
Jintexx schreef:

Mijn veulen is afgelopen jaar afgespeend, mams in de ene wei met 1 shet, veulen bij een andere shet en paard. De weilanden liggen naast elkaar met aan de kant van het veulen 3 linten stroom en een hek van gaas. Wat deed mams, die ging gewoon tegen het gaas staan, veulen dook met dr hoofd tussen de linten, hoofd op het gaas (waardoor het verbogen/kappot ging) en drinken maar! Daar hebben we 2 meter van dat hek vandaan nog 4 stroomlinten gemaakt in de wei van de moeder. Mamma terug in de groep na 2 maanden, kreeg ze gelijk een trap van mams en heeft ze nooit meer gedronken.

Inderdaad, als je ze in 2 naast elkaar gelegen weilanden wil houden, of in het zicht, dan moet je meestal wel echt van goede huizen komen, wil dat slagen....... 'een paar draadjes' volstaat gewoon heel vaak niet.

Hier 6 veulens gefokt, en ook met de laatste 'afspeenproblemen' gehad. Die hebben we juist wat eerder van de merrie gehaald omdat die de merrie gewoon helemaal leeg zoog, en merrie ging erg achteruit. Normaal blijven ze hier een paar maand tot het nieuwe veulen komt, bij de moeder lopen. Nu hebben we daar een 5 maanden van gemaakt.
Eigenaar van de pony's echter (ze waren toen niet van mij) vond dat het dit keer ook wel 'met 2 á 3 weken kon', dus na 3 weken veulen en mam weer bij elkaar. Heb nog gezegd dat dat niet gaat werken.
Het leek goed te gaan.

Tot ik een maand later pas zag dat het veulen toch nog zéér regelmatig bij de moeder dronk, voornamelijk als de moeder net terug kwam van rijden, of in stress-situaties. Merrie liet het ook gewoon toe. Dus hebben we wéer opnieuw moeten spenen.

TS: onderschat het spenen absoluut niet!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:26

Jintexx schreef:
nee ze is niet met een fles opgevoed ze heeft bijna een jaar bij haar moeder gelopen gehad. van geboorte af. daarna even appart gezet gehad met een draadje is altijd goed gegaan. maa ik zit nu wel een beetje te kijken voor een leuke kleine van een jaar om er bij te zette en dan ook zo te laten. als jullie dan bijvoorbeeld een leuke kleine merrie die te koop staat weten laat maar weten.

+:)+ Zou echt top zijn.
Fijn dat je het nu zelf ook in ziet.

Ik zal eens kijken, op bokt wordt ook nog wel eens wat aangeboden.

Maar houd je ons wel op de hoogte hoe alles gaat, ook als je eenmaal iets hebt????