H]Engels volbloed X Andalusier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:45

Overigens is haar nakomeling van Quasimodo als ik het goed typ..
zij is van een bokker... weet alleen niet of ik haar naam hier in mag vermelden..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:47

Johanna59 schreef:
Het betreft hier een meisje van nog net niet 21 jaar.
Laat haar een beetje in haar waarde. Zij is blij met haar paard. Ook ik zou haar merrie niet laten dekken door een PRE hengst, maar ik begrijp haar gedachte wel.
Fokken blijft ten alle tijden gokken. Pas onder het zadel of in het tuig, kan je zien wat het resultaat is.

Pardon ik beschrijf geen meisje maar een mogelijk product dat uit zon kruising zou kunnen komen en 21 is tegenwoordig dik volwassen, dan kan je er op aangesproken worden als je bewust met verkeerde informatie komt

xxLarella

Re: Engels volbloed X Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:54

Verkeerde info?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:58

xxLarella schreef:
Verkeerde info?

Een volbloed heeft een volbloed vader en een volbloed moeder

En dit topic gaat over jouw merrie, het is niet de bedoeling dat je ongevraagd paarden van anderen negatief gaat bespreken.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:01

sarabande schreef:
Johanna59 schreef:
Het betreft hier een meisje van nog net niet 21 jaar.
Laat haar een beetje in haar waarde. Zij is blij met haar paard. Ook ik zou haar merrie niet laten dekken door een PRE hengst, maar ik begrijp haar gedachte wel.
Fokken blijft ten alle tijden gokken. Pas onder het zadel of in het tuig, kan je zien wat het resultaat is.

Pardon ik beschrijf geen meisje maar een mogelijk product dat uit zon kruising zou kunnen komen en 21 is tegenwoordig dik volwassen, dan kan je er op aangesproken worden als je bewust met verkeerde informatie komt

Helemaal waar: een mogelijk produkt. Maar, het zou ook een topper kunnen worden:-).
Als er zo veel garantie was over het uiteindelijke resultaat, dan was fokken dood simpel.
En ja, ik blijf dit als een jong meisje zien, die een ideaal heeft. En ze zet het op Bokt. Dat er reacties komen, kan niet uitblijven natuurlijk. Heb er nu ook al weer zelf twee gezet. Maar toch.
Van vallen en opstaan wordt je groot. Ook bij fokken. Eigenlijk is er niemand, die van af het begin, alleen maar top paarden fokt. Daar moet je ingroeien. Iedereen, u toch ook?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:03

Volgens mij wordt hier respectloos gereageerd, én 21 is toch ook gewoon een volwassen leeftijd?

Het is toch juist goed dat men ook een beetje licht werpt op de andere zijde, de zijde waar een kruising ook heel verkeerd kan uitpakken? Lijkt me nogal belangrijk.

Ikzelf zou niet inkruisen met weer ander bloed. En ja, er zijn wel mooie exemplaren (ook te googlen, maar bedenk dat dit ook net de meest bijzondere zijn anders stonden ze er niet). Maar er zijn ook genoeg niet zo goed gelukten.

Ik zou dus bij eigen bloed blijven, ze wil het veulen niet heter dus geen volbloed. Een leuke luxe gelder lijkt me een heel leuke oplossing.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:05

Johanna59 schreef:
Van vallen en opstaan wordt je groot. Ook bij fokken. Eigenlijk is er niemand, die van af het begin, alleen maar top paarden fokt. Daar moet je ingroeien. Iedereen, u toch ook?

Groeien doe je door informatie te winnen, een topic is daar heel handig voor en juist alle meningen, voors-, tegens- waarschuwingen en aanmoedigingen zijn heel leerzaam.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:18

Johanna59 schreef:
Helemaal waar: een mogelijk produkt. Maar, het zou ook een topper kunnen worden:-).

Ik denk dat je haar meer kwaad doet door zoiets te zeggen dan haar de mogelijke werkelijkheid te laten zien.

xxLarella

Re: Engels volbloed X Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 17:24

Eehm.. ik denk dat ik toch maar even duidelijker moet zijn met alles.

Ik ben niet van plan om de volgende salinero of okidoki (wel leuk maar geen must) te fokken.
Ik wil uiteindelijk, in de toekomst, gewoon een paardje hebben wat ik zelf gefokt heb, en waarbij ik alles 100% zelf heb mee gemaakt en mijn aandeel in heb gehad.

Ik ben het er wel mee eens dat het wellicht geen 3e bloedlijn moet worden, en dat het een volgende volbloed ook niet word.
Ik heb door meerdere ervaringen heus mee gemaakt dat het niet altijd word zoals je het verwacht had.
Het blijft gokken en hopen op het goede.

Het word gewoon mijn eigen veulen, mijn eigen paard (of pony, kan natuurlijk ook)..
het is niet zo, dat ik elk jaar een veulen van haar wil, en als ze niet goed zijn, dat ze afgevoerd worden naar het zuiden om daar geslacht te worden.

Ik vind ook inderdaad, als je er niet op voorbereid bent moet je het ook niet doen, en als je het niet kan betalen moet je het ook niet doen.

Ik sta er niet alleen voor, en ik ga het dit jaar nog zeker niet uitvoeren.
Eerst mezelf verdiepen in dit wereldje.. en alles op een rijtje hebben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:56

Hmm, ik heb mijn 1e paard gefokt toen ik 19 was! Zie mijn profiel; Jasir, nu 31! Prima paard, waar ik jaren plezier van heb gehad ( en nu nog als ik hem in Paardenkamp opzoek). Paard is M dressuur geweest en heeft in het western leuk meegedaan, was toen al 15. Jong geleerd is oud gedaan, dus gewoon goed rond kijken, zeker als je voor jezelf fokt. Je mag altijd een keer bij onze zwarte Lusitano komen kijken, misschien wel een leuke match voor je merrie. Dan krijg je waarschijnlijk de kleur, het karakter en ook het type wat je zoekt!
Succes :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:11

xxLarella schreef:
@ Jessix : het maakt mij inderdaad niet uit wat voor geslacht mijn paard word. (naja het lieefsst.. ruin)

WAAROM heeft bokt geen ROFLMAO-smiley??? Soms mis ik die zóóó erg!

TS; ruinen worden gemaakt, niet geboren :') :')
Maar je hebt mijn dag wel weer goed gemaakt :D
sarabande schreef:
Johanna59 schreef:

Ik denk dat je haar meer kwaad doet door zoiets te zeggen dan haar de mogelijke werkelijkheid te laten zien.

Dat denk ik persoonlijk ook, hoeveel mensen fokken er niet met de beste merrie's en zitten urenlang te bomen over de hengstenkeuze en fokken uiteindelijk nog een gemiddeld paard.
Tuurlijk kan een topper ook een toevalstreffer zijn maar hoe groot is de kans dat je die fokt uit dit soort combinatie's?
Laten we wel even eerlijk zijn tegen TS en haar geen onrealistische dingen voorspiegelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:15

ElCid schreef:
Je mag altijd een keer bij onze zwarte Lusitano komen kijken, misschien wel een leuke match voor je merrie. Dan krijg je waarschijnlijk de kleur, het karakter en ook het type wat je zoekt!

Is ook niet realistisch, wat is waarschijnlijk?
Als ze met jouw hengst dekt is de kans op zwart/vos nog steeds 50/50

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:27

anneliesdj schreef:
ElCid schreef:
Je mag altijd een keer bij onze zwarte Lusitano komen kijken, misschien wel een leuke match voor je merrie. Dan krijg je waarschijnlijk de kleur, het karakter en ook het type wat je zoekt!

Ja dat bedacht ik me ook al. Daarbij, niets te nadelen van Ultramar, maar het paard heeft tot nu toe maar één nakomeling (verwacht er meer dit jaar) dus laten we nou niet op de zaken vooruit lopen door te gaan voorspellen wat hij vererft. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:43

Pffff wederom een verbazingwekkend topic :roll:

Ik zou me niet zo druk maken om de bloedvoering(tenminste...de combi XX x tuiger) Een echte F1 is het niet(met Enfant de Normandie in de moederlijn) maar het komt wel dicht bij.
Ik zou eerder een vraagtekens zetten bij het gebrek aan predikaten in de moederlijn...maar ieder z'n ding.

Ik heb de Gelderse fokrichting voorbij zien komen....de merrie wordt daar niet opgenomen.
Ik weet niet wat voor een soort papier de merrie nu heeft? (reg a, reg b of niet KWPN?) Want voor zover ik weet is Learn bij Hart XX niet erkend voor het KWPN.
Theoloog wordt absoluut gewaardeerd in de Gelderse fokrichting...maar het was een Gelders TUIGpaard...maar dat was geloof ik wel duidelijk.
Om Gelders geregistreerd te worden mag een paard max 12,5% XX voeren. Deze merrie voldoet daar niet aan. Er kan dan dispensatie gegeven worden voor de bloedeis als de merrie zeer goed in het Gelderse type staat. Voorzover ik kan zien doet de merrie dat onvoldoende. bovendien moet ze dan of in het veulenboek, stamboek staan of reg a want reg b is uitgesloten voor wat betreft keuringen.

Het betekend niet dat je een waardeloze merrie hebt...maar ze heeft geen droom afstamming..voor mij dan.

Wil je een fijn recreatie of basis wedstrijd paard fokken...dan kan je inderdaad voor een Gelderse hengst kiezen. Dat is verstandiger dan er een totaal ander stamboek bij te halen. Ahoy zou ik niet doen. Ja braaf maar ook een lang niet te sterk achterbeen. Rubus is een zoon van hem.

Ik zou dan Alexandro P of Wilson doen. Front, beweging en meer massa. Niet zwart...maar je grootste zorg is toch echt een correct veulen fokken.

Maar eerlijk gezegd zou ik een mooi merrieveulen uit een goede stam kopen...en daar over een paar jaar een veulentje mee fokken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:20

NatasjavE schreef:
Ik zou eerder een vraagtekens zetten bij het gebrek aan predikaten in de moederlijn...maar ieder z'n ding.
.

De ts wil gewoon een veulen fokken uit een voor haar belangrijk maatje en heeft denk ik geen behoefte aan keuringen/predikaten, een folklorisch onderdeel dat elke 8 jaar verandert en waarschijnlijk over 10 jaar niet meer bestaat. :(:)

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 10:25

anneliesdj schreef:
xxLarella schreef:
@ Jessix : het maakt mij inderdaad niet uit wat voor geslacht mijn paard word. (naja het lieefsst.. ruin)

WAAROM heeft bokt geen ROFLMAO-smiley??? Soms mis ik die zóóó erg!

TS; ruinen worden gemaakt, niet geboren :') :')
Maar je hebt mijn dag wel weer goed gemaakt :D

Goh, nee alsof ik dat niet weet.
Ik wou vroeger altijd al een ruin hebben, dus geen HENGST.
en ik ben echt geen retard dat ik niet weet dat je een hengst krijgt als je een veulen fokt.

helaas zijn er wel altijd mensen die andere zo belachelijk moeten maken.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 10:25

ceasario schreef:
NatasjavE schreef:
.

De ts wil gewoon een veulen fokken uit een voor haar belangrijk maatje en heeft denk ik geen behoefte aan keuringen/predikaten, een folklorisch onderdeel dat elke 8 jaar verandert en waarschijnlijk over 10 jaar niet meer bestaat. :(:)

dank u _/-\o_

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:50

anneliesdj schreef:
ElCid schreef:

Ultramar is homozygooth zwart en kan dus nooit een vosveulen geven, simpelweg omdat vos recessief is aan zwart! Even bijleren dames over kleurengenetica en anders je commentaat voor je houden! Vos x zwart geeft altijd zwart of bruin en dat laatste als de merrie het Agouti gen draagt wat de vacht bruin kleurt en de benen en behang zwart laat! Agouti is op vos niet te zien omdat de vacht al bruin is en kan dan alleen via een haren test bepaald worden.
Inderdaad, Ultramar heeft nu 1 nakomeling, zwart bij de geboorte maar wordt schimmel omdat de moeder schimmel was en schimmel nou eenmaal dominant is over alle kleuren. Er volgen dit jaar 4 veulen van hem; kleurkansen bij de 2 schimmelmerries is dan weer 50 tot 100% kans op schimmel ( afhankelijk van het genotype van de merrie), maar bij de buckskin of isabel kans op buckskin, bruin, smokey black, of zwart en bij de Dun merrie kans op grullo, zwart, bruin dun of dun!

Ultramar kan nooit een vosveulen geven! Als jullie zouden weten wat homozygooth zwart betekend en dat die kleur dominant is over vos zouden jullie dat moeten weten!! 8-)
Sorry hoor, maar ga eerst eens even nadenken voordat je hier allemaal loze kreten gaat omroepen!
Zelfs mijn bruine Paint is homozygooth zwart en kan dus ook nooit een vosveulen geven!

Citaat:
Ja dat bedacht ik me ook al. Daarbij, niets te nadelen van Ultramar, maar het paard heeft tot nu toe maar één nakomeling (verwacht er meer dit jaar) dus laten we nou niet op de zaken vooruit lopen door te gaan voorspellen wat hij vererft.

Wat Ultramar zijn kleurvererfing betreft kunnen we dat dus wel, tot bepaalde hoogte, voorspellen; dus nooit vos en bij een merrie zonder schimmel gen nooit een schimmel. Bij heterozygooth schimmelmerrie is er altijd nog 50% kans op zwart ( afhankelijk van de geboortekleur van de merrie maar dus nooit vos)
Hadden jullie toch beter moeten opletten bij Biologie ;)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 17-02-11 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:52

ceasario schreef:
NatasjavE schreef:
.

Bedoel je hiermee, dat keuringen/predikaten onzin zijn en geen nut hebben?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:56

nou denk dat ze meer bedoelt dat het voor de TS niet uitmaakt of het veulen ooit een titel krijgt
gewoon een leuk veulen die je doet denken aan je mierrie die je toen had
en daar gewoon veel lol mee hebben
als het voor jezelf is en niet voor verkoop wat maakt het dan uit dat het veulen geen toppie de toppie van de top paard word??
zo loper en nog wel duizenden rond die te lelijk zijn om te zien maar zo een super karakter hebben dat de eigenaar er veel plezier van heeft

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:59

Nou nou Elcid, wat een heftige reactie.

Misschien was het niet helemaal duidelijk dat jouw hengst homozygoot voor zwart was? Want als hij dat niet was kon er zeker wel een vos uitkomen, dus al die opmerkingen van je over opletten bij biologie gaan nergens over.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:00

DDDMakkink schreef:
nou denk dat ze meer bedoelt dat het voor de TS niet uitmaakt of het veulen ooit een titel krijgt
als het voor jezelf is en niet voor verkoop wat maakt het dan uit dat het veulen geen toppie de toppie van de top paard word??
zo loper en nog wel duizenden rond die te lelijk zijn om te zien maar zo een super karakter hebben dat de eigenaar er veel plezier van heeft

Wellicht is het wel belangrijk als het gezond is, vandaar dat al eerder gevraagd is is je merrie veterinair gekeurd.
Zo triest als je eigen gefokte paardje opeens stokkreupel wordt na een jaar of 3, dat is echt niet toppie toppie

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:00

DDDMakkink schreef:

Ik begrijp dat het voor TS niet zo belangrijk is, als je het veulen voor jezelf fokt.
Maar omdat er wordt geschreven over folkloristische onderdeel, daarbij suggereer je (denk ik) dat het traditie is, maar geen nut heeft?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:08

@ Elcid:
Maar ik had het niet alleen over zijn kleur.. Ik heb het over wat hij vererft in zijn totaliteit. Daar kun je nog weinig over zeggen nu, alleen dat je hoopvol bent. ;)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:10

oh nee het zal wel een nut hebben al die tites hoor want hoe meer hoe beter
ik ken genoeg mensen met een merrie die dat paard nog nooit op de foto hebben laten zetten etc
en die ook allemaal prima gezonde veulens hebben gekregen
en die ook nog gewoon na 3 jaar vrolijk rond liepen
wie zegd dat een supper merrie met een super hengst geen veulen krijgen die van alles mankeert?
net als met mensen je kan als ouders helemaal gezond zijn en je kind kan leukemie hebben of een hartafwijking
ik vind dat geen reden om dan maar niet te fokken
wel zou het goed zijn om jezelf er eerst helemaal in de verdiepen en uiteindelijk bv 3 hengsten uitkiezen die je ook echt gaat bekijken
en dan aan de hengstenhouder nog info inwinnen etc
je kan genoeg voor onderzoek doen ja maar ook dat geeft uiteindelijk geen garantie op een goed gezond veulen