Geslacht veulen: feiten en fabels..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:22

toe mijn merrie drachtig was van een merrie was ze juist heel erg rustig.
Dit jaar is het wat anders, valt iedereen aan die in de buurt komt en is echt een bitch haha :=

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:23

EngeltjeS schreef:
voorspelt het volgende denk ik dan: een tweeling :P merrie en hengst *\o/*

Oeh nou dat hoop ik niet!

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:53

setteke schreef:
Nieuw fabeltje of feit :D . Als de merrie's tijdens de dracht hengstigheid vertonen, krijg je een merrieveulen...
Bij ons 1 keer waar geweest :D

Bij ons was het omgekeerd... hengstig tijdens dracht en het werd een hengstenveulen :+

Ik denk dat we het geslacht met ze'n allen nooit correct kunnen voorspellen. Het is uiteindelijk de henst die beslist of het een hengst/merrieveulen zal worden. Een merrie is XX een hengst is XY.
Merrie haar eicel zal altijd een X doorgeven
Een hengst daar zal het zaadcelletje van beslissen want hij heeft zaadcelletjes X en Y. Dus wie het snelst is bij conceptie die wint :D

Ik heb tot nu bij onze mini's enkel nog maar hengstjes gefokt, met verschillende combi's... dus ja, toeval gewoon. Ben benieuwd naar ons veulentje in mei wat dat zal zijn. Onze eigen hengst heeft vorig jaar tot nu toe enkel merrieveulens gegeven dus het is te hopen dat hij de traditie verder zet hier :D

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 12:00

:D Ben blij dat ik deze topic heb geopend, ik lees ontzettend grappige dingen.

Heb gelijk liters appelazijn ingeslagen en k ga voortaan eerst even naar de ballen van de hengst kijken :+ !

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:24

_R_G_ schreef:
toe mijn merrie drachtig was van een merrie was ze juist heel erg rustig.
Dit jaar is het wat anders, valt iedereen aan die in de buurt komt en is echt een bitch haha :=

haha die van mij is ook best wel een bitch :+

Cynthia82

Re: Geslacht veulen: feiten en fabels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:14

volgens alle fabels en feiten krijg ik weer een merrie! Dais draagt hetzelfde als de vorige twee keren en haar gedrag is ook hetzelfde: veel knuffeliger niet gemeen en vertoont geen hengsten- of hengstig gedrag. Ik hoop dat het klopt!
En ik ben nog steeds benieuwd naar het langer dragen door koud weer verhaal. Weet iemand dit?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:52

Peeps is heel knuffelig, ook naar der beste vriendje, de andere moeten uit der buurt blijven.
Veulen is rustig en hengstig gedrag wordt niet vertoond :P
Krijg ik nu een merrie ? :P
haha hoop het.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:51

Horsii, ik denk dat jullie echt een hengstje krijgen. Weet niet waarom, maar dat idee heb ik echt.
Enne, Peeps is behoorlijk nijdig naar andere paarden toch?
Ik zeg hengst ;) (al hoop ik merrie voor jullie)

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:19

By my is de hengst altyd 10 dagen later.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:40

Ik heb meerdere merries gehad die hengstig werden tijdens de dracht, dit heeft in zowel merrie als hengstveulens geresulteerd..
Veulens die heel druk waren in de buik, wordt wel van gezegd dat het hengsten worden, ook dit gaf bij mij zowel hengst als merrieveulens..
Dracht opzij, of naar beneden, een ronde of puntbuik.. Mijn ervaring is dat de buiken van merries voornamelijk veranderen naar aanleiding van het aantal veulens dat zij gehad hebben, de zogenoemde fokmerrie-buiken... :D
Te laat, op tijd of te vroeg geboren, bij zowel merrie als hengstveulens..

Ieder jaar doen we een veulenpool met de stal waar mijn paarden jaren hebben gestaan. Dus gokken bij alle drachtige merries op stal of zij een merrie of hengst gaan geven... Het eerste jaar had ik de meesten goed, het jaar erop bijna alles fout en de afgelopen 2 jaren was het ongeveer half om half (helft goed, helft fout...). Het blijft dus elke keer echt gokken..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:53

@cynthia, zodra ze de bak in gaan, laat ze weten dat ze met rust gelaten wil worden, door een bok te geven of een poging te doen tot bijten :P
Als het dan rustig is gaat ze op der gemakkie knuffelen met der beste vriendje (1.5 jarige tuiger ruin) en daarna gaat ze ook nog even de andere paarden af om een knuf te geven.
Peeps is dus heel tegenstrijdig.
Bitchie doen maar vervolgens met allen willen knuffelen.
We zien het wel, we hopen een merrie maar ook een hengst is meer dan welkom en houden we :D

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:08

1e veulen: Erg beweeglijk veulen, echt heel actief tot vermoeiends aan toe voor mijn merrie. In principe 9 dagen te vroeg geboren. Hengstveulen.

2e veulen: heel rustig veulen. Weinig actie in de buik. In principe 3 dagen te vroeg geboren. Hengstveulen.

Dus beweeglijkheid of niet, dat zegt niet zoveel :P

*edit* mijn merrie was bij drachtigheid van beide veulens ontzettend knuffelig en heel relaxed (wat ze anders niet is).

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:16

Mijn merrie is naar ons toe altijd knuffelig, nu ook :)

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:59

Mijn merrie is niet knuffelig, wel rustig en relaxed. Het veulen is ook (nog) niet al te beweeglijk. Zal ik dan eindelijk een een hengst treffen? Ik heb liever een merrie maar eigenlijk maakt het niet uit als het maar gezond is. Ik heb tot nu toe alleen maar merries getroffen (4 stuks) kan ik ook eens weten hoe het is om een hengst te fokken. Het blijft altijd spannend wat het wordt. Mij is wel eens verteld dat door toedoen van K.I. er meer merrieveulens geboren worden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:49

horsii schreef:
@cynthia, zodra ze de bak in gaan, laat ze weten dat ze met rust gelaten wil worden, door een bok te geven of een poging te doen tot bijten :P
Als het dan rustig is gaat ze op der gemakkie knuffelen met der beste vriendje (1.5 jarige tuiger ruin) en daarna gaat ze ook nog even de andere paarden af om een knuf te geven.
Peeps is dus heel tegenstrijdig.
Bitchie doen maar vervolgens met allen willen knuffelen.
We zien het wel, we hopen een merrie maar ook een hengst is meer dan welkom en houden we :D

Dan denk ik dat Peeps het zelf ook nog niet weet ;)
Ik hoop op een merrie voor jullie!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:02

Ravina is niet echt nukkiger of liever,eigenlijk,betekend dat dat ze een hermafrodiet krijgt,haha
en van de zijkant zie je niet veel buik,van achter is het net een heen en weer wiegende skippybal

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:52

We zien het vanzelf :P

ahha een hermafrodiet :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:59

Wat een grappig topic!
Kende al een berg fabels, maar kom hier weer nieuwe tegen... Zoals het er nu naar uit ziet krijgt mijn vos een hengstje met vrouwelijke trekjes ofzo :')

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:01

Zou het niet weten maar wij hadden vorig jaar een hengsten bom!!!!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:35

Wat een grappig topic! :D

Ok dan ff checken:
- hengstengedrag: yep! Eerst maanden werd mevrouw zeer hitsig van hengstige merries
- beweeglijke buik: yep!
- vorm buik: draagt meer naar onderen dan van opzij.
- gedrag: bitchy en zoooo sloom..... :z

Hadden we er nog meer?
Dus.... Een hengst? :P

PS Ik heb nog een fabeltje uit de mensendracht; de naam die je het eerst hebt gekozen verraadt het geslacht! :D

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:12

@ Yildiz; Als dat fabeltje van de mensendracht nou ook zo in de paardendracht was... dan heb ik een merrie :)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:42

mijn merrie was tijdens de dracht echt heel rustig. ze is ook ferm overtijd gegaan, ze heeft een jaar gedragen. maar kan ook zijn omdat ze ferm verwaarloosd was. ze stond bij NB = feringha hier op bokt, en die had mijn pony verkocht en mijn merrie mochten we niet meer zien, en tegen dat we ze met politie gaan halen waren, ze was toen 10 maand zwanger, was ze graatmager, kon bijna niet meer op r benen staan. kans dat zij en het veulen in de buik zouden overleven was zeer klein.
maar bon het veulen is er gekomen, hengstje, alleen veel te laat en hij was zeer klein

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 16:22

Wat n naar verhaalzeg, brrrrr...

Heb vanochtend, of nou ja vriendin van mij, nog iets anders geprobeerd: pendelen, haha!
Ronddraaien is meisje/merrie, heen en weer zwiepen jongen/hengst. Tot drie maal toe heen en weer zwieperen.... :D

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 19:19

Dat truukje ken ik wel.. Maar eh dat moet de persoon ( in dit geval merrie ) zelf toch doen? Even het kettinkje aan de neusriem oid??

Ja ik heb weer naar de buik van mijn merrie gekeken vandaag. Het blijft toch een verrassing denk ik...

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:30

Mijn merrie was heel erg dik, lief & kriebelig, zag weinig beweging tijdens de dracht en ze beviel een week voor tijd van een merrieveulen. Ik was heel verrast, was er echt van overtuigd dat het een hengstje zou worden en had dus ook alleen maar jongensnamen :+