[WN] chippen of DNA-en

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: chippen of DNA-en

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:10

Klopt. Maar daar kun je je dan bij neer leggen, of er tegen in verweer komen. Ik vind dat we vaak wel erg makkelijk als makke schapen naar de slachtbank lopen, je kunt je ook hard maken voor een zaak (als je dat belangrijk genoeg vind) en proberen dingen te veranderen. En in een geval waarin ik verplicht wordt mijn paard te beschadigen voor het leven wordt ik toch een beetje kritisch ja...

Maar goed, TS heeft al antwoord op haar vraag dus eigenlijk zijn we uitgekletst hier. Voor degenen die meer willen weten en willen helpen in een poging DNA registratie terug te krijgen staat hierboven inmiddels voldoende info.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:18

Verweer, kritisch allemaal prima vind ik maar als mensen hier worden aangezet om bewust onder verplichte regelgeving uit te komen noem ik dat iets anders :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:44

Dat ben ik met je eens MissPK. Wat mensen zelf doen zolang hun paarden op eigen erf staan moeten ze zelf weten vind ik, maar zodra je met je dier de weg op gaat of hem elders stalt zul je je aan de regels moeten houden, ookal ben je't niet met die regels eens. In plaats van ze bewust te ontduiken heeft het dan veel meer zin om je in te zetten voor het terug krijgen van alternatieven. Maar anderen 'adviseren' gewoon maar niet te chippen vind ik ook not done.
Maar volgens mij heb ik ook nergens mensen geadviseerd niet te chippen. Ik haal de onzinnigheid van het ding aan, maar gaf ook aan dat wanneer je een dier in opfok zet o.i.d. je er niet aan ontkomt.

Overigens zou ik PERSOONLIJK als ik een veulen kocht wel proberen het dier particulier te stallen zodat ik ook nog even kon afwachten met chippen want ik vind chippen van een veulen echt waanzin. De heren chippers zelf en alle deskundigen zijn het er over eens dat 7 maanden eigenlijk te vroeg is en je beter kunt wachten tot ze een jaar of 2 zijn zodat de halsspier waar je een gat in prikt zich in ieder geval voldoende ontwikkeld heeft om een dergelijke schade 'aan te kunnen' zeg maar. Bij een veulen zijn de risico's nog groter omdat de juiste plek slecht te bepalen is.
Maar dat is wat ík zou doen, dat wil niet zeggen dat ik dat een ander ook adviseer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:41

MissPK schreef:
Verweer, kritisch allemaal prima vind ik maar als mensen hier worden aangezet om bewust onder verplichte regelgeving uit te komen noem ik dat iets anders :j

Als er niet regelmatig verweer zou zijn tegen al die verplichte regelgeving, die bedacht is door iemand of meerdere 'iemanden' die zich zelf erg belangrijk vinden dan zouden we intussen in een helemaal onleefbaar land wonen.
De regering vertegenwoordigt in een democratie toch de stem van de bevolking? Waarom is er dan nooit gevraagd of paarden enz. eigenaren het eens waren met die indentificatie plicht.
Verplichte regelgeving is iets waar je soms, zeer bewust, onder uit moet willen komen, anders leef je in een gevangenis. Dat heeft nog iets te maken met eigenwaarde en eigen verantwoordelijkheid, wat de
( Nederlandse) bevolking langzaam maar zeker begint kwijt te raken. Erg off topic, ik weet het, maar wel de reden dat we ons van alles in onze maag laten splitsen omdat er zo weinig mensen zijn die echt hun mond durven open doen.

On topic: identificatie tot bepaalde hoogte is prima, maar als er geen keuze mogelijkheid meer is en we verplicht een dier moeten pijnigen met een methode die vaak niet werkt en nog vaker niet gebruikt wordt ben je verplicht om daar vragen over te stellen en je vraagtekens bij te plaatsen. Er zijn andere methodes die beter werken, zoals de irisscan, maar die verd*mde Nederlandse regering moet altijd het wiel opnieuw uit vinden om achteraf toe te geven dat het hier ook niet werkt. :(

Misschien moeten we mensen ook gaan chippen, kunnen we die tenminste ook makkelijk terugvinden in geval van nood en, als de chip gebruikt wordt kunnen we ook in 1 opslag zien hoeveel mensen er zijn, wie er zich waar bevindt en wat hij/ zij doet; 1984; Big Brother is watching you! ;) :j :')

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:49

Leden van het koninklijk huis zijn ook gechipt ;) (maar daar wordt 't weer netjes onder verdoving op een plek met ondehuids vetweefsel gedaan ;) ) en er is een discoteek (weet zo niet meer waar) die z'n vaste leden een chip aan bied waarmee automatisch toegang verkregen wordt en de drankjes automatisch 'afgeschreven' wordt.
En men wil het voor steeds meer gaan gebruiken...
http://www.nujij.nl/de-chip-voor-u-uw-k ... 2898.lynkx
http://weeswaakzaam.punt.nl/?id=442203&r=1
http://www.computable.nl/artikel/ict_to ... ensen.html
http://www.yayabla.nl/news/show_article ... leid=13170
http://www.zdnet.nl/techzone/39854/impl ... edgekeurd/ (ah, in dit artikel wordt die club genoemd, de Baja Beachclub in Rotterdam dus...)
...en googel zo nog maar even door...

Let maar op... nog even en de paspoorten worden afgeschaft, krijgen we allemaal een chippie.
Big Brother...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:56

hmmz ja..

ik kan me nog herinneren dat de chip ingevoerd werd. toen werd ons voor gehouden dat gechipte dieren niet geslacht mochten worden. kauw je ineens op zo'n harde rijstkorrel.

dat was al snel van de baan en moest alles gechipt worden om de paardenbevolking in kaart te brengen. ook niet echt logisch. want als je geen systeem hebt die het bij houdt.. heeft het geen nut.

ik heb idd antwoord op mijn vraag. ik vind het heel jammer want dan had ik duidelijk een dna identivicatie aangevraagd. heel makkelijk omdat papa en mama daar ook staan. en een stuk minder pijnlijk en risicovol.

nu zal ze in mei een chip moeten krijgen. arm ding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:10

De discussie over wel of niet chip zijn al tot in de treure gehouden, alsook over de schadelijkheid en onnut er van.

Waar ik het meeste probleem mee heb is dat Nederland 'roomser als de paus' is én er bovendien een willekeurig beleid op na houdt.
Europees gezien is er de regel dat een paard minimaal 2 specifieke kenmerken moet hebben die hem onderscheid van de rest.
Dit kan bijv. een brandmerk zijn waarin duidelijk een nummer staat wat diergebonden is.
De NL-overheid heeft dit gewoon naast zich neer gelegd.
Mijn paarden zijn duidelijk zo specifiek (qua kleur en brandmerken) dat daar echt geen 2e van te vinden is :D, maar helaas werd dit dus niet erkend.

Overgens heb ik me laten vertellen dat ook de paarden 'van Anky' (als in erg dure paarden) ook niet gechipt hoeven te worden omdat ze bang zijn voor verzekeringskwesties mocht er iets mis gaan.

Maar ook dit is een 'uitstervend' iets nu veulens na 7 maanden gechipt moeten worden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:26

Klopt, dure dressuur/springpaarden hoeven niet omdat men niet weet wat de gevolgen op lange termijn zijn voor de werking van de spieren e.d. (inmiddels kan men dat dus allang weten en blijkt dus ook dat het veel invloed heeft). Men was bang voor schadeclaims e.d. maar ook dat bekende ruiters hard zouden gaan opspelen tegen het hele chipgebeuren en dat kon men natuurlijk niet hebben. Dus om de boel te sussen hebben ze de kort-door-de-bocht oplossing genomen en hen gewoon ontheffing verleend.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:27

we hebben nu een nieuwe regering.. we kunnen nog eens een brief aan de kamer sturen.. mn aan de PvvD

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:28

ik vind elk paard duur... ik bedoel.. mijntes is dan in de top hun ogen goedkoop, maar voor mij is het een rib uit mijn lijf..

maar de mensen die dit verzinnen verdienen zoveel geld in een halve week. dus daar kunnen wij gewone burgers niet tegen op.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:29

Daar is men dus al mee bezig, heb eerder al een link naar de petitie die ergens half februari aangeboden gaat worden geplaatst.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:31

oh dan is het nog niet te laat voor dit veulen. alhoewel ze altijd ergens erg lang over na moeten denken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:34

Francis schreef:
Klopt, dure dressuur/springpaarden hoeven niet omdat men niet weet wat de gevolgen op lange termijn zijn voor de werking van de spieren e.d. (inmiddels kan men dat dus allang weten en blijkt dus ook dat het veel invloed heeft). Men was bang voor schadeclaims e.d. maar ook dat bekende ruiters hard zouden gaan opspelen tegen het hele chipgebeuren en dat kon men natuurlijk niet hebben. Dus om de boel te sussen hebben ze de kort-door-de-bocht oplossing genomen en hen gewoon ontheffing verleend.

Zoiets heet toch "jurisprudentie"! Stel je koopt een niet gechipt ( duur) paard uit het buitenland, dan zou je dus op grond van de aan deze bekende ruiters verleende ontheffing aardig op kunnen spelen; waarom hun toppaarden niet en die van jou wel.
Et voila, de spreekwoordelijke "maas in het net" is hier al gevonden en zo zullen er dus wel meer zijn. Fijn om te weten, want ik ga daar zeker gebruik maken bij de evt. aanschaf van een volgend paard. Met 2 maten meten is in mijn ogen oneerlijk en dat gebeurt dus!

Dus Paintless, gewoon nog een tijdje wachten met chippen ( als dat kan); er zijn dus mogelijkheden!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:40

Geen idee, volgens mij is er een bedrag aan gekoppeld toen. Paarden boven een x-bedrag. Geen idee of en hoe je dat kunt gebruiken, ik denk dat de Nijhofgroep dat dan ook wel gebruikt zou hebben als dat een mogelijkheid is, maar je zou het natuurlijk uit kunnen (laten) zoeken door iemand met meer verstand van het burgerlijk wetboek. Of eerst bij de Nijhofgroep informeren, zij hebben wat dat betreft al heel veel uitgezocht en geprobeerd.

Ik denk dat je in geval van een of andere uitbraak toch te laat bent als je't op die manier wilt spelen, dan zul je dat direct bij aanschaf aan moeten kaarten zodat je een officiele ontheffing hebt als er stront aan de knikker is want 'het er op aan laten komen' betekent in de meeste situaties dat je pas achteraf verhaal kunt proberen te halen en dan ben je je paard al kwijt...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:14

Francis schreef:
Ik denk dat je in geval van een of andere uitbraak toch te laat bent als je't op die manier wilt spelen, dan zul je dat direct bij aanschaf aan moeten kaarten zodat je een officiele ontheffing hebt als er stront aan de knikker is want 'het er op aan laten komen' betekent in de meeste situaties dat je pas achteraf verhaal kunt proberen te halen en dan ben je je paard al kwijt...

Precies! En daarom blijf ik erbij dat ik het niet vind kunnen om iemand aan te raden niet te chippen nog buiten het feit om dat het niet meer anders mag kunnen de gevolgen van het niet doen ook wel degelijk ernstig zijn.
Zaken van twee of meerdere kanten bekijken lijkt me wel zo handig ook al ben je tegen chippen ;)

Niet persoonlijk naar jou toe Francis want dat had jij idd nergens geschreven volgens mij ;)

En verder verzint ieder het zijne maar erover waarom de chip verplicht is geworden, fantasie genoeg in ieder geval wat ik hier zo lees, prima :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:36

ik vind eerlijk gezegd dat er behoorlijk wat ophef gemaakt wordt over het chippen
hier zijn al behoorlijk wat paarden gechipt en nooit maffe reacties, geen gestresste paarden , gewoon een enting maar dan effe anders maar dat weet dat paard niet

wel jammer dat het in de spier moet, dat zou wel verandert moeten worden
gewoon net als bij honden, net onder de huid, maarja, dan snijden ze die dingen er weer uit en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling

mijn eerste paard chipte ik al iets van 15 jaar geleden

ik rij zelf constant de grens over met mijn paarden dus chippen is gewoon noodzaak
al verschillende dierenziektes meegemaakt en dan willen ze wel eens aan de grens staan
dan ben je blij met je paspoort

mijn DA verstrekt ook bij ieder medicijn een officiele brief met wat mijn paard toegediend krijgt
ook hebben ze wel eens de chip gecontroleerd zodat die bij hun bekend is

toen mijn welsh-cob stierf ging hij wel zo mee met de rendac
er werd nergens om gevraagd of gecontroleerd maar dat was nog in de tijd dat in Belgie net verplicht was dat je chipte en een paspoort had, dus veel mensen hadden hun paspoorten nog niet binnen

oja, wel grappig, blue heeft een duitse chip en lotte en spatter een nederlandse, nina een belgische
zouden ze er iets mee kunnen?

van mijn honden hebben er 2 een spaanse, 2 een belgische en 1 een nederlandse chip

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:19

Ik ken toch persoonlijk mensen die wel degelijk nadelige gevolgen hebben ondervonden van de chip Spatter. Het komt vrij regelmatig voor dat paarden inbuigproblemen krijgen (lang niet iedereen herkent een dergelijk trainingsprobleem als een gevolg van de chip, totdat je gaat navragen wanneer het trainingsprobleem ontstaan is, m.n. bij de paarden die op latere leeftijd gechipt zijn) en ik ken persoonlijk al 2 mensen die dat probleem duidelijk ondervonden, 1 pony kan niet meer voor de kar lopen daardoor. Inmiddels staan er al legio voorbeelden op de invisiosite, die door de Nijhofgroep zelf geverifieerd worden, daar staan geen 'horen zeggen' verhalen maar alles uit 1e hand.
En dan kan men dat af doen als ophef, onnodig paniek of 'klein risico', maar het zal je paard maar wezen wat er wél nadelige gevolgen van heeft!
Je kunt nergens verhaal halen en niemand vergoed de kosten, terwijl je geen keus hebt om het te doen.
En als er een kans van 1 op 10 of van mij part 1 op 100 bestaat dat mijn paard zoiets overkomt, dan loop ik dat risico toch liever niet... anders hoef ik ook niet te enten of te ontwormen of wat ook... dat doe je ook om risico's in te perken.
Er zijn al zat mensen die tegen West Nile enten, om maar wat te noemen. Toch is de kans dat je paard West Nile krijgt in Nederland op dit moment altijd nog kleiner dan dat'ie problemen van de chip ondervindt. Alleen is't voor veel mensen wat minder zichtbaar/merkbaar en dus 'bestaat het probleem niet'.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:25

francis ik bedoelde dat paarden gek doen bij het chippen, het inbrengen
dat dat zo'n pijn doet
een goede DA kan dat zo doen dat het hetzelfde aanvoelt als een enting

ik heb zo het idee dat het goed aanbrengen van een chip veel meer aandacht mag krijgen bij DA's of chippers
mijn paarden zijn allemaal door een DA gechipt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:27

Het is niet alleen het inbrengen van de chip, het is het risico van onherstelbare schade na of door het inbrengen van de chip. Als het alleen het ongemak zou zijn van het inbrengen zou ik er nog vrede mee kunnen hebben.
Maar ik ga het risico niet lopen dat mijn paard onbruikbaar wordt omdat er een paard ambtenaren en de maken van de chip rond de tafel zijn gaan zitten en hebben verzonnen dat ieder paard gechipt moet worden, maar je de daaruit resulterende schade nergens kunt verhalen.

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:07

ik hoop dat ook wat mag vragen... :o :o ik zit een beetje met hetzelfde probleem.. ik wil een merrie kopen van 9 jaar, is niet gechipt maar idd ge-dna't. kan dit of moet ik haar (nadat ze gekeurd is vrijdag :j ) toch nog chippen of mag ik haar gewoon vervoeren en wedstrijden starten met zonder haar te chippen en dus gewoon op dna? alvast bedankt _/-\o_

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:25

Als ze al op DNA getypeerd is en een paspoort heeft hoef je haar niet meer te laten chippen!

megrobyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 19:28

ow echt! *\o/* dank je wel! hebben we ieder geval minder kop zorgen! nu nog maar duimen dat ze vrijdag word goedgekeurd :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:48

Onze 2 hengsten zijn allebei ook DNA getypeerd ( toen het nog mocht) en daar gaan we ook overal mee naar toe, shows, keuringen, etc. Geen enkel probleem!

Succes vrijdag +:)+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:36

Dat mag ook gewoon eenmaal geDNA't blijft gewoon geldig.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat wanneer je wel een keer gecontroleerd wordt, je zelf de kosten van een nieuw DNA onderzoek moet betalen (om het DNA wat 'on file' is te kunnen checken met dat van het paard moet een nieuwe DNA test gedaan worden). Maar goed... ervaring leert dat de kans dat dat gebeurt te verwaarlozen is ;) Ook ik ben jaren met een geDNA't paard naar shows in binnen-en buitenland geweest zonder problemen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 12:37

dan is het extra zuur dat dit paardje wat ik gekocht heb, te laat geboren is om nog te DNA-en. ik blijf het oneerlijk vinden. ik moet mijn paard verminken terwijl er meerdere mogelijkheden zijn.. blijf gefrustreerd...