Bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:25

Adil schreef:
Ik snap deze discussie ook niet echt...Ik zou het veel interessanter vinden wanneer het KWPN bepaalde hengsten uit Duitsland (maar nog een veel groter aandeel uit Frankrijk) zou erkennen... :Y)

Die zijn allemaal erkend, alleen niet goedgekeurd ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:28

sarabande schreef:
Adil schreef:
Ik snap deze discussie ook niet echt...Ik zou het veel interessanter vinden wanneer het KWPN bepaalde hengsten uit Duitsland (maar nog een veel groter aandeel uit Frankrijk) zou erkennen... :Y)

Die zijn allemaal erkend, alleen niet goedgekeurd ;)

Bedoel ik :o Foutje :Y)

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:30

Er lopen een aantal begrippen door elkaar: erkende hengsten en erkende stamboeken.
Door het KWPN erkende HENGSTEN zoals Briar, Don Schufro, Judgement, Marius Claudius etc. (TOTAAL TOT NU TOE CA. 30) zijn hengsten, waarvan de dochters zonder aanvullende voorwaarden voor de stamboekkeuringen kunnen worden aangeboden. De hengsten hebben aan de voorwaarden voldaan voor goedgekeurde KWPN hengsten of hebben voor een kenmerk ontheffing gekregen. De actueel beschikbare erkende hengsten staan in het Hengstennummer van IDS.
Door het KWPN erkende STAMBOEKEN zijn BWP, DWB, ISH, NRPS, Ba-WU, Rheinland, SF, Zangersheide, SWA, Trakehnen, Hannover, Holstein, Oldenburg, Westfalen en Engels Volbloed en voor de tuigpaarden Ned. Hackney Stamboek.
Veulens van hengsten die bij een KWPN-erkend stamboek zijn goedgekeurd kunnen worden geregistreerd in het register A. Zij moeten voldoen aan de voorwaarden waaraan de vader niet heeft voldaan (prok, cornage en/of aanlegtest) voor stamboekopname.
Nakomelingen van hengsten van niet erkende stamboeken (SBS, AES, ES, NES) komen in register B en kunnen niet in aanmerking komen voor stamboekopname.

Om te weten of bloedspreiding noodzakelijk is, is een onderzoek naar het inteelpercentage van de populatie wel handig. Bij de tuigpaarden wordt dat om de zoveel jaar gedaan. Ook zonder dat gegeven kan men op zoek gaan naar ander bloed. Alle websites van lid –stamboeken van de WBFSH staan op de website http://www.WBFSH.org/members.
Bij de sportindexen van Zweden, Duitsland, Belgie en KWPN ligt het gemiddelde jaarlijks op 100 met een spreiding van 80 naar 120. Boven 120 verbetert, boven 140 verbetert sterk. Frankrijk hanteert andere cijfers, maar je kunt grofweg aanhouden +0.20 verbetert, +0.25 verbetert sterk. Binnen het land zelf kunnen de indexen wel vergeleken worden.

Umeo

Re: Bloedspreiding binnen de KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:41

Ik denk dat nieuw bloed zowieso niet verkeerd is. Op deze manier heb je meer 'keuze' en bovendien kiest de fokker zelf of hij hier al dan niet gebruik van wil maken :)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:46

Buitenlandse hengsten die in Nederland ook gebruikt worden (maar niet erkend zijn), daarvan heeft het KWPN wel gegevens, want er komen kinderen van aan de keuring en in de sport. Alleen publiceren ze die gegevens niet. Wanneer je het stamboekkantoor zou bellen met een vraag over zo;n buitenlander, dan kunnen ze je ws wel verder helpen.

Ik zou overigens niet alleen voor bloedspreiding naar een buitenlander gaan. Het moet wel wat toevoegen! Ik bedoel dat je dan eigenschappen binnenhaalt die je hier niet(genoeg) kunt vinden.