Andalusier niet geschikt voor hogere dressuur??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Re: Andalusier niet geschikt voor hogere dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:47

Dat zeiden ze vroeger ook van Friezen....

Een dressuurproef is nog altijd een optelsom, een paard zal op sommige punten meer scoren, op andere minder, het gaat om onderaan de streep.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:00

alexonline schreef:
heel veel plezier met furioso, benieuwd of je hem alleen voor 'show" of ook in de (hogere) dressuur gaat uitbrengen.

Momenteel doen we nog niet echt iets
beetje dressuur, af en toe een sprongetje en straks ons favoriet onderdeel --> wandelen ;)
Ik ga vanaf de laatste week van juni terug les krijgen en ja show wil ik echt al doen, maar omdat ik geen vervoer heb kan ik die trainingen nog niet meedoen omdat dit ook altijd op verplaatsing is...
Anders kon ik al shows meerijden...

Lolaensenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:07

ik weet wel dat de achterhand van veel andalusiers wat "wijd" in de gangen is, alsof ze met een luier vollopen:P heb t zelf wel eens gezien, maaar of dat op te lossen is etc weet ik niet.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:09

Elk correct gebouwd paard zou toch wel tot de Z uitgebracht kunnen worden.
Dus ook Andalusiers :)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:20

luve_rozes schreef:
Dat zeiden ze vroeger ook van Friezen....

Een dressuurproef is nog altijd een optelsom, een paard zal op sommige punten meer scoren, op andere minder, het gaat om onderaan de streep.

Ben ik met je eens !
Maar ik denk moest ik op wedstrijd komen met Furioso dat er veel mensen mij "scheef" gaan bezien
omdat ik niet zo een sjieke KWPN of BWP heb
Ik zeg niet dat dit bij iedereen is
maar mensen uit mijn omgeving die in de dressuur zitten bekijken mij zoal...
Maar als ik ooit op wedstrijd kom ga ik me er gewoon niets van aantrekken en gewoon mijn best doen met mijn Spaanse Jongen !

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:42

Mwah, wij reden de 1e Friezen, toch ook een specifiek type. En idd, je treft soms wat. Maar ook leuke reacties hoor.Maar wat dat aangaat zijn Andalusiers, Lipizzaners en Friezen toch zeker al veel meer gezien als 15 jaar terug. Je moet er gewoon wat tegen kunnen op te vallen :D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:48

luve_rozes schreef:
Mwah, wij reden de 1e Friezen, toch ook een specifiek type. En idd, je treft soms wat. Maar ook leuke reacties hoor.Maar wat dat aangaat zijn Andalusiers, Lipizzaners en Friezen toch zeker al veel meer gezien als 15 jaar terug. Je moet er gewoon wat tegen kunnen op te vallen :D

Zou wel willen dat er meer mensen met hun andalusiers, friezen, lippizaners,... mee aan wedstrijden doen
dan ben ik niet zo klein met mijn 1m60 paardje tegenover die reuzedressuurbeeste :)
heb eigenlijk nog nooit een wedstrijd gereden...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:54

Friezen rijden er nu echt heel veel, Lipizzaners ook, maar die kiezen ook veel voor barokke wedstrijden.

Gebruik de zoek functie van Bokt maar eens op de rasnamen, kom je vanzelf bij 'soortgenoten', en wat ze doen, en waar. En gelukkig zijn er heel veel KWPN ers, van 1.60m :P

KWPN blijft natuurlijk veel groter, het stamboek is ook groter. Maar door media als Bokt, zijn Andalusiers en Lippi's allang niet alleen maar bekend door de Hoge rijschool.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:31

Het is jammer dat zoveel mensen direct maar roepen dat je met ieder paard zomaar hogere dressuur kan rijden zonder het dier irl te hebben gezien. Dat is namelijk HEEL kortzichtig. En het is een fabel dat je met ieder gezond paard fatsoenlijk (en dus zonder week in week uit punten te sprokkelen) in de Z kunt komen.

Wat andalusiers betreft: je moet realistisch zijn dat het ras an sich wat beperkingen kan hebben voor de reguliere/nederlandse wedstrijddressuur op hoger niveau. Ze staan in het vierkantsmodel, en hebben vaak een vrij/te zware hals en van nature vaak maaiende/hectische bewegingen. De eerste twee kenmerken brengt rijtechnisch gezien een extra 'uitdaging' met zich mee. Maaiende en hectische bewegingen vinden ze in Spanje prachtig, maar de nederlandse jury kan het niet zo waarderen. (dat kun je stom vinden, maar als je met het dier in nederland wedstrijd wil gaan rijden dan zou ik dat wel even in overweging nemen...)

Een paard wat van nature heel hectische en maaiend beweegt kan je rijtechnisch maar heel minimaal verbeteren.

Tegenwoordig worden de Andalusiers wel beter/moderner gefokt zodat ze meer kwaliteiten hebben voor de reguliere wedstrijddressuur. Meer maat (stokmaten vanaf 1.65), ruimere, tactmatigere bewegingen die niet maaien en meer in het rechthoekmodel zodat ze meer atletisch/buigzamer worden. Echter aan deze categorie andalusiers hangt doorgaans een HEEL dik prijskaartje. Zij kosten dan vaak nog meer dan een heel talentvol jong warmbloed/dressuur paard (vanaf zo'n 20.000/30.000,- voor een 3/4 jarige)

Als je echt ambities hebt in de reguliere wedstrijddressuur en je wilt dat met een Andalusier doen, dan zul je heel goed moeten zoeken en bereid zijn flink geld te betalen. De meeste andalusiers die je in Nederland in de lagere prijsklassen kunt kopen... Daar zou ik niet al te hoge verwachtingen van hebben in de dressuur. Je zal snel teveel betalen voor een matig dressuurpaard, en dus het risico lopen dat het op een teleurstelling uitloopt. Bovendien kun je in Nederland voor een schappelijke prijs al snel een goed potentieel warmbloed dressuurpaard kopen.

Als je wilt scoren in de reguliere wedstrijddressuur dan zul je een paard moeten zoeken die langgelijnd is, front en maat heeft en bovenal in 3 gangen van nature heel zuiver en tactmatig en het liefst een beetje extra beweegt met een goed achterbeengebruik (en daarnaast moet je het er dan ook nog uit zien te rijden). Dit ongeacht het ras... De kans dat je zo'n paard voor een normale prijs (normaals: lees: goede prijs/kwaliteit verhouding) vindt in Nederland is groter onder de warmbloeds (KWPN, hannoveraan etc) dan onder de Andalusiers.

Staar je niet blind op de mooie lange manen of de sprookjesachtige uitstraling van het ras. Dat is leuk, maar als hij vervolgens door de baan krabbelt ga je er niet ver mee komen. Laat je niet verleiden door de zogenaamde kunsten die het paard allemaal moet kunnen, want ja, ze kunnen ZO goed verzamelen! Maar daar heb je echt helemaal niets aan als je er vervolgens geen goede uitgestrekte stap mee kunt rijden (wat in onze dressuur vaak dubbel telt) of wanneer het steeds tactfouten maakt in de arbeids en zijgangen. Of wanneer het alleen maar maaiend versnellen kan ipv verruimen. Dat soort dingen valt rijtechnisch echt maar heel minimaal te verbeteren. dan moet je echt van goede huize komen, en bij een paard dat dat van nature erg doet zal het eindresultaat dan nog maar matig zijn. Bedenk goed wat je doel is met je paard. WAT wil je er mee? Wees kritisch of het paard de juiste capaciteiten heeft voor je doel. Natuurlijk kun je de tour de france fietsen met een opoe-fiets. Je zal vast een keer aan de finish komen. Maar met een racefiets zal het een stuk plezieriger, beter en makkelijker gaan.

En voor iedereen die denkt dat ik als dressuurmuts met een KWPN-er 'tegen' andalusiers ben: ZEKER niet! Ik vind het een fantastisch ras en ik vind ze prachtig. Ik heb echter helemaal uitgeplozen of dat ras wat voor mij zou zijn, met het doel wat ik heb (dressuurwedstrijden op hoger niveau). Ik heb avonden achtereen uitgeplozen, een hoop bekeken en tot de conclusie gekomen dat de andalusiers met de juiste capaciteiten heel dun gezaaid waren en toch echt ver buiten mijn bugdet vielen en dat degene in de lagere prijsklassen in zijn geheel niet voldeden aan mijn eisen.

edit: nu ik nog even teruglees komt het geheel wel wat 'penny' over... Jong meisje met een jonge andalusische hengst die de concoursverlden wil gaan veroveren... Een 'gewoon' eenvoudig goed doorgereden Z/leerpaard is misschien een verstandigere keuze? Het is maar een suggestie... (die kunnen ook lief zijn)
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 15-06-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:41

Jeetje, dat is een lap tekst met veel onware aannames :D

Cyrina schreef:
In Spanje lopen bergen PRE's officieel in de lichte en zware tour. Maar daar loopt natuurlijk ook een veel grotere keus aan PRE's (andalusiers). M is niks voor een goede PRE, daarna begint het verzamelde werk pas en komt hun talent juist naar boven, want dat kunnen ze super.

Het is natuurlijk wel afhankelijk welk type paard je pakt want de PRE wordt veelzeidig gefokt, je hebt ze die meer geschikt zijn voor de Alta Escuela, of de Doma Vaquera of de Doma Clasica, dat laatste is de gewone dressuur.

Als je terug leest zie je bovenstaand stukje staan. De PRE's geschikt voor dressuur bestaan al eeuwen, neem alleen al de Escalera bloedlijn. Dus niks van nu. En met een paard in het vierkantsmodel heb je in de hogere dresuur juist een voorsprong omdat je paard vaak meer aanleg heeft voor het verzamelde werk (kijk naar Fuego, 4e OS, heel kort paard). Maar het ras wordt veelzeidig gefokt, met verschillende bloedlijnen, waardoor je verschillende stokmaten, manieren van bewegen, kleuren etc. hebt dus wil je dressuur rijden kijk zoek dan gericht naar een paard wat er bij past.

Want idd niet elke PRE is geschikt voor gewone dressuur (net als een KWPN tuiger dat vaak ook niet is).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:59

Cyrina schreef:
En met een paard in het vierkantsmodel heb je in de hogere dresuur juist een voorsprong omdat je paard vaak meer aanleg heeft voor het verzamelde werk (kijk naar Fuego, 4e OS, heel kort paard).

Onlangs hebben ze onderzoek gedaan onder internationaal presterende top dressuurpaarden. Deze waren bijna zonder uitzondering allemaal in het rechthoeksmodel... Dat er hier en daar een uitzondering de kop op steekt die het ook (enigzins) kan zou ik niet als voldoende 'bewijs' aannemen...

Het zal best dat ze veel aanleg hebben voor het verzamelde werk, maar de reguliere dressuur bestaat niet enkel uit hoge verzameling. De paarden moeten ook maximaal kunnen uitstrekken en buigen. Hoe zuiverder en tactmatiger de bewegingen hoe hoger de waardering. Dat is gewoon een aandachtspunt bij het ras. Dat wil niet zeggen dat geen zijn die het kunnen... Mijn punt is dat de kans groter is dat je voor minder geld een warmbloed vind die het beter kan. En daarmee zeg ik niet dat alle warmbloeden beter zijn (krijgen we dat weer ;) ) De KANS is groter dat je een goed dressuurpaard vind onder de warmbloed/rijpaarden, omdat er daar nu eenmaal meer van zijn die al langer gericht op de huidige wedstrijdsport worden gefokt.

Als je barokke dressuur met een hoop toeters en bellen wilt rijden dan moet je weer geen warmbloed (KWPN oid) hebben. Je zal er gerust wat hogeschoolsprongen uit kunnen krijgen, maar nooit zo goed/mooi als met een exemplaar van een barok ras.

Iemand die begint in de B/basis heeft niets aan een paard dat maximaal kan verzamelen, maar niet eens fatsoenlijk/zuiver kan stappen of draven of galoperen. In de B tm Z2 zijn dat de aspecten die het hoogst worden gewaardeerd.

Cyrina schreef:
Maar het ras wordt veelzeidig gefokt, met verschillende bloedlijnen, waardoor je verschillende stokmaten, manieren van bewegen, kleuren etc. hebt dus wil je dressuur rijden kijk zoek dan gericht naar een paard wat er bij past.

Maar dat is toch ook wat ik zeg? En mijn ervaring is dat de andalusische exemplaren welke geschikt zijn voor onze reguliere wedstrijddressuur (ook op hoger niveau) de meer modern gefokte andalusiers zijn. Dat daar niet zo veel van zijn en dat die heel duur zijn. Mijn ervaring is dat je voor minder geld een minstens net zo talentvol warmbloed/rijpaard kunt kopen. Het is ook maar wat je afweging is... ik was niet bereid duizenden euro's meer te betalen voor enkel een paar wapperende manen.. :+ ;) .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:26

Ik denk dat iedere daarvoor gefokte PRE ( Andalusier is en blijft een verkeerde naam)/ Lusitano op Z- niveau kan presteren, ik noem Z- niveau geen hogere dressuur ( ook dubbel Z niet, overigens!) :o . Dat begint daarna pas en daarin is verzameling erg belangrijk, iets waar veel ( te lang gelijnde warmbloeds) moeite mee hebben.

Maar het is wel zo dat de PRE/ Lusitano's die op dat hogere niveau mee kunnen komen inderdaad een heel ander prijskaartje hebben dan de paarden die hier minder voor geschikt zijn. Maar juist een beginner ( B/ L) niveau zal met een PRE e.d. heel veel plezier kunnen hebben en prima in die klasses kunnen meedraaien. Ook bij de niveau's hierboven ( M/Z/ ZZ) ( allen nog basis dressuur) zal een PRE e.d , indien in het juist type en goed gereden zijn mannetje kunnen staan.

Maar juist bij de echte hogere dressuur ( grand prix etc) waarbij piaffe, passage, uitgestrekte gangen worden gevraagd zal je heel goed moeten zoeken, maar dat geldt zowel binnen de warmbloeds als binnen de meer barokke types, waarvan een deel ook al steeds minder barok wordt. En ook daaraan hangt een prijskaartje wat niet voor iedereen haalbaar is.

Goede paarden zijn duur, je kan wel eens geluk hebben, maar een goede PRE/ Lusitano zal in die regionen niet meer kosten dan een goede warmbloed; een flink bedrag, dus!!!

Ik heb in Portugal diverse Lusitano's/ PRE gezien die zich prima zouden kunnen meten met warmbloeds, op gebied van de zeer ruime gangen maar de warmbloede zullen verslaan als het op de verzameling aankomt. Ze zijn echter wel veel sensibeler, sneller en vaak wat sneller beledigd dan de warmbloeds. Dat is ook een reden waarom de PRE etc. niet voor iedereen geschikt is, maar wel ( in mijn ogen, maar ook in die van vele andere) een veel mooier beeld geeft in de dressuurring. :D

Rubi, Alter Real ( Lusitano)
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... his-throne
http://www.youtube.com/watch?v=7djbvfk8hdE

en natuurlijk Fuego, PRE;
Afbeelding
Afbeelding

Edit: onder die wapperende manen schuilt meestal een fenomenaal karakter; dat is 1 van de redenen dat mensen een PRE/ Lusitano kiezen en niet een warmbloed ;)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:42

jasmijn78 schreef:
Het is jammer dat zoveel mensen direct maar roepen dat je met ieder paard zomaar hogere dressuur kan rijden zonder het dier irl te hebben gezien. Dat is namelijk HEEL kortzichtig. En het is een fabel dat je met ieder gezond paard fatsoenlijk (en dus zonder week in week uit punten te sprokkelen) in de Z kunt komen.

Wat andalusiers betreft: je moet realistisch zijn dat het ras an sich wat beperkingen kan hebben voor de reguliere/nederlandse wedstrijddressuur op hoger niveau. Ze staan in het vierkantsmodel, en hebben vaak een vrij/te zware hals en van nature vaak maaiende/hectische bewegingen. De eerste twee kenmerken brengt rijtechnisch gezien een extra 'uitdaging' met zich mee. Maaiende en hectische bewegingen vinden ze in Spanje prachtig, maar de nederlandse jury kan het niet zo waarderen. (dat kun je stom vinden, maar als je met het dier in nederland wedstrijd wil gaan rijden dan zou ik dat wel even in overweging nemen...)

Een paard wat van nature heel hectische en maaiend beweegt kan je rijtechnisch maar heel minimaal verbeteren.

Tegenwoordig worden de Andalusiers wel beter/moderner gefokt zodat ze meer kwaliteiten hebben voor de reguliere wedstrijddressuur. Meer maat (stokmaten vanaf 1.65), ruimere, tactmatigere bewegingen die niet maaien en meer in het rechthoekmodel zodat ze meer atletisch/buigzamer worden. Echter aan deze categorie andalusiers hangt doorgaans een HEEL dik prijskaartje. Zij kosten dan vaak nog meer dan een heel talentvol jong warmbloed/dressuur paard (vanaf zo'n 20.000/30.000,- voor een 3/4 jarige)

Als je echt ambities hebt in de reguliere wedstrijddressuur en je wilt dat met een Andalusier doen, dan zul je heel goed moeten zoeken en bereid zijn flink geld te betalen. De meeste andalusiers die je in Nederland in de lagere prijsklassen kunt kopen... Daar zou ik niet al te hoge verwachtingen van hebben in de dressuur. Je zal snel teveel betalen voor een matig dressuurpaard, en dus het risico lopen dat het op een teleurstelling uitloopt. Bovendien kun je in Nederland voor een schappelijke prijs al snel een goed potentieel warmbloed dressuurpaard kopen.

Als je wilt scoren in de reguliere wedstrijddressuur dan zul je een paard moeten zoeken die langgelijnd is, front en maat heeft en bovenal in 3 gangen van nature heel zuiver en tactmatig en het liefst een beetje extra beweegt met een goed achterbeengebruik (en daarnaast moet je het er dan ook nog uit zien te rijden). Dit ongeacht het ras... De kans dat je zo'n paard voor een normale prijs (normaals: lees: goede prijs/kwaliteit verhouding) vindt in Nederland is groter onder de warmbloeds (KWPN, hannoveraan etc) dan onder de Andalusiers.

Staar je niet blind op de mooie lange manen of de sprookjesachtige uitstraling van het ras. Dat is leuk, maar als hij vervolgens door de baan krabbelt ga je er niet ver mee komen. Laat je niet verleiden door de zogenaamde kunsten die het paard allemaal moet kunnen, want ja, ze kunnen ZO goed verzamelen! Maar daar heb je echt helemaal niets aan als je er vervolgens geen goede uitgestrekte stap mee kunt rijden (wat in onze dressuur vaak dubbel telt) of wanneer het steeds tactfouten maakt in de arbeids en zijgangen. Of wanneer het alleen maar maaiend versnellen kan ipv verruimen. Dat soort dingen valt rijtechnisch echt maar heel minimaal te verbeteren. dan moet je echt van goede huize komen, en bij een paard dat dat van nature erg doet zal het eindresultaat dan nog maar matig zijn. Bedenk goed wat je doel is met je paard. WAT wil je er mee? Wees kritisch of het paard de juiste capaciteiten heeft voor je doel. Natuurlijk kun je de tour de france fietsen met een opoe-fiets. Je zal vast een keer aan de finish komen. Maar met een racefiets zal het een stuk plezieriger, beter en makkelijker gaan.

En voor iedereen die denkt dat ik als dressuurmuts met een KWPN-er 'tegen' andalusiers ben: ZEKER niet! Ik vind het een fantastisch ras en ik vind ze prachtig. Ik heb echter helemaal uitgeplozen of dat ras wat voor mij zou zijn, met het doel wat ik heb (dressuurwedstrijden op hoger niveau). Ik heb avonden achtereen uitgeplozen, een hoop bekeken en tot de conclusie gekomen dat de andalusiers met de juiste capaciteiten heel dun gezaaid waren en toch echt ver buiten mijn bugdet vielen en dat degene in de lagere prijsklassen in zijn geheel niet voldeden aan mijn eisen.

edit: nu ik nog even teruglees komt het geheel wel wat 'penny' over... Jong meisje met een jonge andalusische hengst die de concoursverlden wil gaan veroveren... Een 'gewoon' eenvoudig goed doorgereden Z/leerpaard is misschien een verstandigere keuze? Het is maar een suggestie... (die kunnen ook lief zijn)

Het is geheel veranderd, ik heb een andalusïer ruin van 5 jaar gekocht (als je op pag 2 gaat zien)
(ja ik zeg andalusïer omdat hij ook geen papieren heeft en geen PRE is)
En mijn mening om (hoge) dressuur te doen is ook zo wat veranderd,
ik ben van plan om er shows mee te doen.
Sinds ik hem heb wil ik echt geen ander ras meer
het zijn zo'n geweldige paarden !

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:49

Jasmijn78, hogere dressuur is geen Z dressuur.
Z dressuur is altijd nog basisniveau.
En ja, ieder gezond paard met een correcte ruiter kan Z worden.
Het gaat de één alleen wat makkelijker af dan de ander.

PRE's zijn juist geschikt voor de hogere dressuur. Alleen zijn ze wat minder geschikt voor de basisdressuur.
In de basisdressuur moeten zich t.o.v. de meeste warmbloeden langer maken, terwijl ze zich juist heel makkelijk kort maken.
Maar dat is niet alleen bij de PRE zo, dat is gewoon bij ieder paard die korter gebouwd is. Die zul je lenig moeten maken in de lengte.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:01

jasmijn78 schreef:
Cyrina schreef:
En met een paard in het vierkantsmodel heb je in de hogere dresuur juist een voorsprong omdat je paard vaak meer aanleg heeft voor het verzamelde werk (kijk naar Fuego, 4e OS, heel kort paard).

Onlangs hebben ze onderzoek gedaan onder internationaal presterende top dressuurpaarden. Deze waren bijna zonder uitzondering allemaal in het rechthoeksmodel... Dat er hier en daar een uitzondering de kop op steekt die het ook (enigzins) kan zou ik niet als voldoende 'bewijs' aannemen...

Het zal best dat ze veel aanleg hebben voor het verzamelde werk, maar de reguliere dressuur bestaat niet enkel uit hoge verzameling. De paarden moeten ook maximaal kunnen uitstrekken en buigen. Hoe zuiverder en tactmatiger de bewegingen hoe hoger de waardering. Dat is gewoon een aandachtspunt bij het ras. Dat wil niet zeggen dat geen zijn die het kunnen... Mijn punt is dat de kans groter is dat je voor minder geld een warmbloed vind die het beter kan. En daarmee zeg ik niet dat alle warmbloeden beter zijn (krijgen we dat weer ;) ) De KANS is groter dat je een goed dressuurpaard vind onder de warmbloed/rijpaarden, omdat er daar nu eenmaal meer van zijn die al langer gericht op de huidige wedstrijdsport worden gefokt.

Als je barokke dressuur met een hoop toeters en bellen wilt rijden dan moet je weer geen warmbloed (KWPN oid) hebben. Je zal er gerust wat hogeschoolsprongen uit kunnen krijgen, maar nooit zo goed/mooi als met een exemplaar van een barok ras.

Iemand die begint in de B/basis heeft niets aan een paard dat maximaal kan verzamelen, maar niet eens fatsoenlijk/zuiver kan stappen of draven of galoperen. In de B tm Z2 zijn dat de aspecten die het hoogst worden gewaardeerd.

Cyrina schreef:
Maar het ras wordt veelzeidig gefokt, met verschillende bloedlijnen, waardoor je verschillende stokmaten, manieren van bewegen, kleuren etc. hebt dus wil je dressuur rijden kijk zoek dan gericht naar een paard wat er bij past.

Maar dat is toch ook wat ik zeg? En mijn ervaring is dat de andalusische exemplaren welke geschikt zijn voor onze reguliere wedstrijddressuur (ook op hoger niveau) de meer modern gefokte andalusiers zijn. Dat daar niet zo veel van zijn en dat die heel duur zijn. Mijn ervaring is dat je voor minder geld een minstens net zo talentvol warmbloed/rijpaard kunt kopen. Het is ook maar wat je afweging is... ik was niet bereid duizenden euro's meer te betalen voor enkel een paar wapperende manen.. :+ ;) .

Nogmaals...., dat type bestaat al heeeeel lang en is niet modern ofzo. Onderhevig aan mode zijn de paarden altijd geweest, waardoor je de ene keer meer het ene type zag en de andere tijd weer het andere.

Americano uit 1927;

Afbeelding

Daarnaast hadden we het hier over hogere dresuur dat is voor mij vanaf ZZ-zwaar en dan heb je een paard wat verzamelen kan toch echt nodig en is een vierkantsmodel vaak wel handig. Helaas zit daar soms een wat steile schouder aan vast waardoor ze minder strekken, maar dat hoeft niet! Heb je er een met een schuine schouder/ genoeg ruime ellebooggewricht dan heb je een paard wat beide kan.

En dat onderzoek heb ik gezien ja..helaas is dit vaak in opdracht van een bepaald stamboek.
Gekke is dat naast de korte Fuego , de nummer 1; Totilas ook vrij vierkant is en ook de nummer 2 Mistral is nou niet wat je zegt een langgelijnd paard.

Uiteraard als je gewoon B tot Z wilt rijden kun je een stuk goedkoper een KWPNér of iets kopen om een winstpunt te halen. Maar dan heb je geen PRE.. En het je valt voor een PRE (of Lusitano) niet pese voor een winstpuntje tusse ndie bordjes, maar voor het paard zijn hele persoonlijkheid!
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 15-06-11 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:04

Al zou je toch de wedstrijden in willen, shows mag ook natuurlijk, laat je niet op voorhand gek maken door meningen van anderen. Niet elke KWPN-er loopt de hogere dressuur, en niet elk karakter laat zich daar naar toe bewerken.

Dat sommige mensen liever deze rassen links laten liggen, en het zich zgn makkelijker maakt, om een KWPN-er aan te schaffen, moeten zij weten. Dat is niet meer dan hun mening. Ik heb deze meningen zo vaak aan moeten horen, en het tegendeel (gezien het kleinere aanbod op de wedstrijdterreinen)in verhouding net zo vaak anders zien bewezen.

Juryleden kunnen niet om een correct tot super gereden paard heen. Soms krijg je een jurylid die liever geen barok ziet, maar soms ook een die het juist wel graag ziet. En dat PRE's zich makkelijk verzamelen, wil niet zeggen dat ze zich NIET lang kunnen maken.

Ga gewoon lekker je gang, met goede begeleiding, en laat uitdrukkingen van 'penny' ver achter je. De jeugd heeft de toekomst :Y) moet je maar denken!

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:14

dressuur moet wel een makkie zijn, maar springen..

heeft iemand ervaring met anda en springen want ik wil graag met luna springen

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:24

iris_okke schreef:
dressuur moet wel een makkie zijn, maar springen..

heeft iemand ervaring met anda en springen want ik wil graag met luna springen

De mijne heeft al 1m30 gesprongen (was wel naar het andere stuk van de wei) maar springen onder de man springt hij toch ook wel 1m (terwijl het op 50cm hoog ligt ofzo :) )

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:25

en hoe groot is hij?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 16:28

iris_okke schreef:
en hoe groot is hij?

Hij is ongeveer 1m60 :) of 1m59 (zou hem is moeten meten)

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:18

oké knap!

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:58

Als je terug leest zie je bovenstaand stukje staan. De PRE's geschikt voor dressuur bestaan al eeuwen, neem alleen al de Escalera bloedlijn. Dus niks van nu. En met een paard in het vierkantsmodel heb je in de hogere dresuur juist een voorsprong omdat je paard vaak meer aanleg heeft voor het verzamelde werk (kijk naar Fuego, 4e OS, heel kort paard). Maar het ras wordt veelzeidig gefokt, met verschillende bloedlijnen, waardoor je verschillende stokmaten, manieren van bewegen, kleuren etc. hebt dus wil je dressuur rijden kijk zoek dan gericht naar een paard wat er bij past.

Want idd niet elke PRE is geschikt voor gewone dressuur (net als een KWPN tuiger dat vaak ook niet is).[/quote]

De vader van mijn paard komt uit de Escalera bloedlijn!! <3

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:06

Tsjaaaaaa... Rafael (Spanje) doet het toch niet slecht in de GP met zijn knappe spanjaard ;) ik was erbij in Aken toen hij Edward met Gribaldi finaal het stof voor de ogen reed :j

Dat je minder barokke paarden in de wedstrijdsport hoog ziet presteren, heeft mijn inziens meer te maken met het feit dat de meeste mensen die op dat type paard (liefhebbers!) vallen, over het algemeen de behoefte niet voelen om zichzelf te bewijzen tegenover de rest van de wereld.

Het zijn vaak mensen die zich bezig houden met klassieke dressuur en tevreden zijn met de vorderingen en resultaten van hun paard in de dagelijkse training en gewoon minder wedstrijdgericht zijn. Ieder zijn ding natuurlijk!

Dus ja, dan zie je per definitie minder barokke paarden verschijnen, dus is de verhouding al snel zoek en dan heb je ook nog eens het euvel van sommige mensen die de illusie hebben dat je barokke paarden als wpn paarden moet rijden.

Echter, ze zijn in type en aanleg gewoon totaal verschillend. Als je een PRE als een WPNer gaat rijden, dan kan ik je nu al garanderen dat die arme PRE veelal veel te veel over zijn tempo wordt gereden. En ja, dat gaat ten koste van zijn bewegingsmechanisme.

Dat er dan andere uitersten zijn die werkelijk waar alle voorwaartse drang uit zo'n paard weten te rijden onder het mom van: "Ik rijd klassiek", even daargelaten.

Maar ik denk dat een correct zittende ruiter, met een correct gereden paard moeiteloos de basissport door moet kunnen rijden.

En ja, dat niet voor iedere PRE SubTop of GP is weggelegd, tja... datzelfde geld voor de gemiddelde wpn-er, om nog maar te zwijgen over de gemiddelde ruiter of amazone :')

Als jij jouw barokkie goed rijdt, in balans en evenwicht (!) met voldoende takt en impuls, je zit er netjes op, gaat niet waterskieend aan jouw bit de baan door en je rijdt de oefeningen zoals deze worden gevraagd en op de juiste plaats, zie ik niet in waarom jij jouw punten niet zou rijden.

Sterker nog, hier op bokt zijn diverse dames te vinden die met Fjorden, tinkers, haflingers etc. met gemak (!) de Z2 dressuur wisten te behalen tussen de paarden!!!

En dan denk ik dat je met een goed gebouwde PRE dressuurmatig gezien zeker nog in je voordeel bent hoor!!!

Als jij een barokkie wilt, zou ik er gewoon voor gaan!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:22

Edit: Zie dat je er al 1tje hebt! Heel veel succes en geluk ermee!!!! Nu de dagen tellen tot hij spierwit is!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:46

Ik vind andalusiers vaak mooier uitzien dan die gangbare dressuurpaarden dat ze wel waarderen in NL, stijfjes en te recht en de andalusiers die swingt tenminste wel en doet tenminste wel wat met de benen en met het hele lijf.

Dus niks van aantrekken, geniet van je andalusier en maak er wat moois van.