Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
alexonline schreef:heel veel plezier met furioso, benieuwd of je hem alleen voor 'show" of ook in de (hogere) dressuur gaat uitbrengen.
luve_rozes schreef:Dat zeiden ze vroeger ook van Friezen....
Een dressuurproef is nog altijd een optelsom, een paard zal op sommige punten meer scoren, op andere minder, het gaat om onderaan de streep.
luve_rozes schreef:Mwah, wij reden de 1e Friezen, toch ook een specifiek type. En idd, je treft soms wat. Maar ook leuke reacties hoor.Maar wat dat aangaat zijn Andalusiers, Lipizzaners en Friezen toch zeker al veel meer gezien als 15 jaar terug. Je moet er gewoon wat tegen kunnen op te vallen
Cyrina schreef:In Spanje lopen bergen PRE's officieel in de lichte en zware tour. Maar daar loopt natuurlijk ook een veel grotere keus aan PRE's (andalusiers). M is niks voor een goede PRE, daarna begint het verzamelde werk pas en komt hun talent juist naar boven, want dat kunnen ze super.
Het is natuurlijk wel afhankelijk welk type paard je pakt want de PRE wordt veelzeidig gefokt, je hebt ze die meer geschikt zijn voor de Alta Escuela, of de Doma Vaquera of de Doma Clasica, dat laatste is de gewone dressuur.
Cyrina schreef:En met een paard in het vierkantsmodel heb je in de hogere dresuur juist een voorsprong omdat je paard vaak meer aanleg heeft voor het verzamelde werk (kijk naar Fuego, 4e OS, heel kort paard).
Cyrina schreef:Maar het ras wordt veelzeidig gefokt, met verschillende bloedlijnen, waardoor je verschillende stokmaten, manieren van bewegen, kleuren etc. hebt dus wil je dressuur rijden kijk zoek dan gericht naar een paard wat er bij past.
jasmijn78 schreef:Het is jammer dat zoveel mensen direct maar roepen dat je met ieder paard zomaar hogere dressuur kan rijden zonder het dier irl te hebben gezien. Dat is namelijk HEEL kortzichtig. En het is een fabel dat je met ieder gezond paard fatsoenlijk (en dus zonder week in week uit punten te sprokkelen) in de Z kunt komen.
Wat andalusiers betreft: je moet realistisch zijn dat het ras an sich wat beperkingen kan hebben voor de reguliere/nederlandse wedstrijddressuur op hoger niveau. Ze staan in het vierkantsmodel, en hebben vaak een vrij/te zware hals en van nature vaak maaiende/hectische bewegingen. De eerste twee kenmerken brengt rijtechnisch gezien een extra 'uitdaging' met zich mee. Maaiende en hectische bewegingen vinden ze in Spanje prachtig, maar de nederlandse jury kan het niet zo waarderen. (dat kun je stom vinden, maar als je met het dier in nederland wedstrijd wil gaan rijden dan zou ik dat wel even in overweging nemen...)
Een paard wat van nature heel hectische en maaiend beweegt kan je rijtechnisch maar heel minimaal verbeteren.
Tegenwoordig worden de Andalusiers wel beter/moderner gefokt zodat ze meer kwaliteiten hebben voor de reguliere wedstrijddressuur. Meer maat (stokmaten vanaf 1.65), ruimere, tactmatigere bewegingen die niet maaien en meer in het rechthoekmodel zodat ze meer atletisch/buigzamer worden. Echter aan deze categorie andalusiers hangt doorgaans een HEEL dik prijskaartje. Zij kosten dan vaak nog meer dan een heel talentvol jong warmbloed/dressuur paard (vanaf zo'n 20.000/30.000,- voor een 3/4 jarige)
Als je echt ambities hebt in de reguliere wedstrijddressuur en je wilt dat met een Andalusier doen, dan zul je heel goed moeten zoeken en bereid zijn flink geld te betalen. De meeste andalusiers die je in Nederland in de lagere prijsklassen kunt kopen... Daar zou ik niet al te hoge verwachtingen van hebben in de dressuur. Je zal snel teveel betalen voor een matig dressuurpaard, en dus het risico lopen dat het op een teleurstelling uitloopt. Bovendien kun je in Nederland voor een schappelijke prijs al snel een goed potentieel warmbloed dressuurpaard kopen.
Als je wilt scoren in de reguliere wedstrijddressuur dan zul je een paard moeten zoeken die langgelijnd is, front en maat heeft en bovenal in 3 gangen van nature heel zuiver en tactmatig en het liefst een beetje extra beweegt met een goed achterbeengebruik (en daarnaast moet je het er dan ook nog uit zien te rijden). Dit ongeacht het ras... De kans dat je zo'n paard voor een normale prijs (normaals: lees: goede prijs/kwaliteit verhouding) vindt in Nederland is groter onder de warmbloeds (KWPN, hannoveraan etc) dan onder de Andalusiers.
Staar je niet blind op de mooie lange manen of de sprookjesachtige uitstraling van het ras. Dat is leuk, maar als hij vervolgens door de baan krabbelt ga je er niet ver mee komen. Laat je niet verleiden door de zogenaamde kunsten die het paard allemaal moet kunnen, want ja, ze kunnen ZO goed verzamelen! Maar daar heb je echt helemaal niets aan als je er vervolgens geen goede uitgestrekte stap mee kunt rijden (wat in onze dressuur vaak dubbel telt) of wanneer het steeds tactfouten maakt in de arbeids en zijgangen. Of wanneer het alleen maar maaiend versnellen kan ipv verruimen. Dat soort dingen valt rijtechnisch echt maar heel minimaal te verbeteren. dan moet je echt van goede huize komen, en bij een paard dat dat van nature erg doet zal het eindresultaat dan nog maar matig zijn. Bedenk goed wat je doel is met je paard. WAT wil je er mee? Wees kritisch of het paard de juiste capaciteiten heeft voor je doel. Natuurlijk kun je de tour de france fietsen met een opoe-fiets. Je zal vast een keer aan de finish komen. Maar met een racefiets zal het een stuk plezieriger, beter en makkelijker gaan.
En voor iedereen die denkt dat ik als dressuurmuts met een KWPN-er 'tegen' andalusiers ben: ZEKER niet! Ik vind het een fantastisch ras en ik vind ze prachtig. Ik heb echter helemaal uitgeplozen of dat ras wat voor mij zou zijn, met het doel wat ik heb (dressuurwedstrijden op hoger niveau). Ik heb avonden achtereen uitgeplozen, een hoop bekeken en tot de conclusie gekomen dat de andalusiers met de juiste capaciteiten heel dun gezaaid waren en toch echt ver buiten mijn bugdet vielen en dat degene in de lagere prijsklassen in zijn geheel niet voldeden aan mijn eisen.
edit: nu ik nog even teruglees komt het geheel wel wat 'penny' over... Jong meisje met een jonge andalusische hengst die de concoursverlden wil gaan veroveren... Een 'gewoon' eenvoudig goed doorgereden Z/leerpaard is misschien een verstandigere keuze? Het is maar een suggestie... (die kunnen ook lief zijn)
jasmijn78 schreef:Cyrina schreef:En met een paard in het vierkantsmodel heb je in de hogere dresuur juist een voorsprong omdat je paard vaak meer aanleg heeft voor het verzamelde werk (kijk naar Fuego, 4e OS, heel kort paard).
Onlangs hebben ze onderzoek gedaan onder internationaal presterende top dressuurpaarden. Deze waren bijna zonder uitzondering allemaal in het rechthoeksmodel... Dat er hier en daar een uitzondering de kop op steekt die het ook (enigzins) kan zou ik niet als voldoende 'bewijs' aannemen...
Het zal best dat ze veel aanleg hebben voor het verzamelde werk, maar de reguliere dressuur bestaat niet enkel uit hoge verzameling. De paarden moeten ook maximaal kunnen uitstrekken en buigen. Hoe zuiverder en tactmatiger de bewegingen hoe hoger de waardering. Dat is gewoon een aandachtspunt bij het ras. Dat wil niet zeggen dat geen zijn die het kunnen... Mijn punt is dat de kans groter is dat je voor minder geld een warmbloed vind die het beter kan. En daarmee zeg ik niet dat alle warmbloeden beter zijn (krijgen we dat weer) De KANS is groter dat je een goed dressuurpaard vind onder de warmbloed/rijpaarden, omdat er daar nu eenmaal meer van zijn die al langer gericht op de huidige wedstrijdsport worden gefokt.
Als je barokke dressuur met een hoop toeters en bellen wilt rijden dan moet je weer geen warmbloed (KWPN oid) hebben. Je zal er gerust wat hogeschoolsprongen uit kunnen krijgen, maar nooit zo goed/mooi als met een exemplaar van een barok ras.
Iemand die begint in de B/basis heeft niets aan een paard dat maximaal kan verzamelen, maar niet eens fatsoenlijk/zuiver kan stappen of draven of galoperen. In de B tm Z2 zijn dat de aspecten die het hoogst worden gewaardeerd.Cyrina schreef:Maar het ras wordt veelzeidig gefokt, met verschillende bloedlijnen, waardoor je verschillende stokmaten, manieren van bewegen, kleuren etc. hebt dus wil je dressuur rijden kijk zoek dan gericht naar een paard wat er bij past.
Maar dat is toch ook wat ik zeg? En mijn ervaring is dat de andalusische exemplaren welke geschikt zijn voor onze reguliere wedstrijddressuur (ook op hoger niveau) de meer modern gefokte andalusiers zijn. Dat daar niet zo veel van zijn en dat die heel duur zijn. Mijn ervaring is dat je voor minder geld een minstens net zo talentvol warmbloed/rijpaard kunt kopen. Het is ook maar wat je afweging is... ik was niet bereid duizenden euro's meer te betalen voor enkel een paar wapperende manen..![]()
.
iris_okke schreef:dressuur moet wel een makkie zijn, maar springen..
heeft iemand ervaring met anda en springen want ik wil graag met luna springen