Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Chantaloves schreef:Ik ken heel veel luie tinkers, je moet ze alleen laten zien dat jij de baas ben en dan werken ze superhard voor je.
Ben benieuwd !
Berdien schreef:Chantaloves schreef:Ik ken heel veel luie tinkers, je moet ze alleen laten zien dat jij de baas ben en dan werken ze superhard voor je.
Ben benieuwd !
En dát, het 'laten zien dat je de baas bent' werkt bij die van mij juist absoluut NIET. Je moet niet over je heen laten lopen en zeker bij Jessie moet je echt wel wat in te brengen hebben, maar als jij aankomt met een instelling 'ik zal jou eens even laten zien wie hier de baas is' heb je écht een probleem. Ze zal nooit vals of gemeen worden, ze vertikt het alleen om ook maar één stap voor je te zetten. Jessie werkt niet voor je, maar mét je. En ik denk dat dat bij zo'n beetje elk paard wel is.
Tinkers zijn niet lui en het zijn ook geen trapzakken. Ik merk wel dat je ze moet uitdagen om lekker dressuurmatig aan het werk te gaan, daar moeten ze wel het nut van in zien. Het zijn zelfstandige, intelligente paarden die je niet blij maakt met suf rondjes sjokken in de bak. Geef ze uitdaging, laat ze meedenken en dan kun je het samen echt heel erg leuk hebben.
In combinatie met kleine kinderen vind ik ze over het algemeen heel zacht en voorzichtig. Ze zijn sterk en dat weten ze, maar dat ze hun kracht weten kan ook voor je werken.
Sprak laatst mijn dierenarts toen hij de jaarlijkse entingen kwam geven en hij merkte op dat Jessie zo'n koddig paard was. Dat Jessie heter kan zijn dan menig warmbloed paard heb ik hem maar niet verteldSoms is het beter om bepaalde illusies in stand te houden