[TI] Aanschaf Tinker ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:56

Met dat laten zien dat je ze de baas bent heb je ook kans dat je het tegenovergestelde bereikt.
Normaal consequent zijn lijkt me verstandiger.
Hier ook geen luie tinkers, alleen wel met een voorkeur voor soort werk.
Wannes is voor de kar heel enthousiast, op buitenrit vrolijk relaxed en in de bak weet hij dat het werken is.
Stanley hebben we nog niet zo lang maar die begint nu meer en meer op me gericht te zijn, werkt ook graag maar kan letterlijk compleet blokkeren als hij me niet begrijpt, staat dan meteen stil en wil niet, dat is geen luiheid maar onzekerheid/angst het verkeerd te doen.
Daar zijn we nu ver doorheen door geduldig te blijven en nog iets duidelijker te vragen wat je wil en flink te belonen als het goed gaat.
Vooruit schoppen hoef ik bij allebei niet, kwestie van trainen en gevoelig houden.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:00

Wij hebben 4 tinkers bij de tinkerhoeve gekocht,allemaal gezond,lief en NIET sloom!
1 van deze dames is ned kampioen bij de graimerries geworden en 3 van onze merries zijn 2 jaar geleden gedekt door 3 van hun dekhengsten,allemaal supermooie nakomelingen.

Ik vind het belangrijk om te weten waar een paard vandaan komt en hoe ermee omgegaan is en dat zit bij de tinkerhoeve wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:18

Mijn buurvrouw en ik zijn er nog niet zo heel lang geleden geweest. Het was een onaangekondigd bezoek want mijn buurvrouw wilde eens wat tinkers bekijken om zich te orienteren en had zoiets van kom we gaan ff...
We werden heel hartelijk ontvangen, kregen koffie met gebak omdat de staleigenaar toevallig jarig was die dag en kregen een complete rondleiding. Ook werden we meegenomen naar de weides waar ze het jonge grut hebben staan. We mochten er gewoon tussen lopen en aaien enzo (heel apart om in een wei vol hengsten te lopen!! Ook nog nooit eerder gedaan)
De paarden worden er op zeer paardvriendelijke wijze gehouden, echt paardnatuurlijk zeg maar.
Ik heb er een hele goede indruk aan over gehouden en als ik ooit een tinker zou willen kopen dan is de tinkerhoeve zeker een adres waarmee ik zaken zou willen doen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:38

Chantaloves schreef:
Ik ken heel veel luie tinkers, je moet ze alleen laten zien dat jij de baas ben en dan werken ze superhard voor je.

Ben benieuwd !

En dát, het 'laten zien dat je de baas bent' werkt bij die van mij juist absoluut NIET. Je moet niet over je heen laten lopen en zeker bij Jessie moet je echt wel wat in te brengen hebben, maar als jij aankomt met een instelling 'ik zal jou eens even laten zien wie hier de baas is' heb je écht een probleem. Ze zal nooit vals of gemeen worden, ze vertikt het alleen om ook maar één stap voor je te zetten. Jessie werkt niet voor je, maar mét je. En ik denk dat dat bij zo'n beetje elk paard wel is.

Tinkers zijn niet lui en het zijn ook geen trapzakken. Ik merk wel dat je ze moet uitdagen om lekker dressuurmatig aan het werk te gaan, daar moeten ze wel het nut van in zien. Het zijn zelfstandige, intelligente paarden die je niet blij maakt met suf rondjes sjokken in de bak. Geef ze uitdaging, laat ze meedenken en dan kun je het samen echt heel erg leuk hebben.
In combinatie met kleine kinderen vind ik ze over het algemeen heel zacht en voorzichtig. Ze zijn sterk en dat weten ze, maar dat ze hun kracht weten kan ook voor je werken.

Sprak laatst mijn dierenarts toen hij de jaarlijkse entingen kwam geven en hij merkte op dat Jessie zo'n koddig paard was. Dat Jessie heter kan zijn dan menig warmbloed paard heb ik hem maar niet verteld ;) Soms is het beter om bepaalde illusies in stand te houden :))

MiniMouse

Re: Aanschaf Tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 11:50

Bedankt voor je reactie, ik ga morgen Kaydi bezichtigen!

Chantaloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:10

Berdien schreef:
Chantaloves schreef:
Ik ken heel veel luie tinkers, je moet ze alleen laten zien dat jij de baas ben en dan werken ze superhard voor je.

Ben benieuwd !

En dát, het 'laten zien dat je de baas bent' werkt bij die van mij juist absoluut NIET. Je moet niet over je heen laten lopen en zeker bij Jessie moet je echt wel wat in te brengen hebben, maar als jij aankomt met een instelling 'ik zal jou eens even laten zien wie hier de baas is' heb je écht een probleem. Ze zal nooit vals of gemeen worden, ze vertikt het alleen om ook maar één stap voor je te zetten. Jessie werkt niet voor je, maar mét je. En ik denk dat dat bij zo'n beetje elk paard wel is.

Tinkers zijn niet lui en het zijn ook geen trapzakken. Ik merk wel dat je ze moet uitdagen om lekker dressuurmatig aan het werk te gaan, daar moeten ze wel het nut van in zien. Het zijn zelfstandige, intelligente paarden die je niet blij maakt met suf rondjes sjokken in de bak. Geef ze uitdaging, laat ze meedenken en dan kun je het samen echt heel erg leuk hebben.
In combinatie met kleine kinderen vind ik ze over het algemeen heel zacht en voorzichtig. Ze zijn sterk en dat weten ze, maar dat ze hun kracht weten kan ook voor je werken.

Sprak laatst mijn dierenarts toen hij de jaarlijkse entingen kwam geven en hij merkte op dat Jessie zo'n koddig paard was. Dat Jessie heter kan zijn dan menig warmbloed paard heb ik hem maar niet verteld ;) Soms is het beter om bepaalde illusies in stand te houden :))

Bij de tinker waar ik altijd op rij, is het wel anders. Hij rijdt ook met me, het is niet zo dat ik een paar tikken geef en hij luisterd. Het is alleen zo dat hij bij het begin heel veel uitprobeerd, maar als jij laat zien dat je gewoon doorgaat werkt hij echt hard voor je. Dat bedoel ik dus met de baas zijn. Nadat ik dat had gedaan, luisterd Bommel (de tinker in kwestie) supergoed naar me en inmiddels zijn we echt een team !

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 09:42

Kaydi was echt heel erg leuk. Minder mooi als op de foto ivm dikke wintervacht maar nog steeds mooi en apart :D .
Ze word in Mei 2 jaar en is een dochter van Miss Ty en Muskerro.
Ze stond in de groep met andere merries.
Ze stond een beetje in het midden van de rangorde en het leuke was..
Er waren 2 een beetje opdringerige jonge merries die moesten we af en toe een duwtje geven ;) .
Nu kwam Kaydi echt op me af lopen en legde direct haar neus in mijn nek en in mijn gezicht om
lekker te kroelen. Alsof ze wist dat ik voor haar kwam.
Ze liet verder wel merken dat ze wel een dame is, want nadat we de groep even hadden weggejaagd om even de bewegingen te zien.
Wilde mevrouw direct niets meer weten van me :o Moest op me knieën om vergeving vragen toen mocht ik weer met haar kroelen :(:) Tuttut koningin ;)
Ze zijn verder nog nooit in handen geweest, enkel halster om en af en in de wagen van en naar het land.
Positieve is dus ook dat ze nooit wat naars hebben meegemaakt en dus overal nieuwsgierig naar zijn.

Zeker een opsteker voor de mensen van de Tinkerhoeve voor de manier waarop zij paarden houden!!
Nou wachten of woensdag de winkel verkocht word dan kunnen we verder!
Ik ben druk op zoek naar een paardvriendelijke stalling voor Kaydi!

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:23

Hey,leuk dat je eerste kennismaking zo goed verliep.

Helaas,we wonen te ver bij je vandaan,wij hebben bij onze eigen tinkers altijd nog wel een plekje over voor een leuke tink.
24/7 buiten,wordt bij jou denk ik een beetje moeilijk?

Succes! +:)+ :wave:

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:58

Ik ben al een heel eind met een stal vinden waarvan de paarden in ieder geval de gehele dag buiten komen.
Zowel winter als zomer. Dat is al heel wat voor deze provincie :D
Ik heb nu een aantal stallen op het oog, waarvan er 1 geloof ik wel 24 uur is.
Alleen daar is volgens mij geen bak o.i.d. en ik hou er niet van om over een jaar weer te verhuizen.
En het is wat verder weg en ik moet er wel elke dag heen.
Moet doen wat ons het beste past en ook nog eens in de buurt zijn.
Dus ik ben flink aan het snuffelen :o

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:21

:D Ik hoop dat je een leuk plekje vindt.

De hele dag buiten is natuurlijk al prima.

Ben benieuwd naar je meisje,waarschijnlijk heb ik haar ook al wel gezien bij Jan en Miranda,maar was ze nog een veulen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 11:59

Ik kan Kaydi straks toch wel enkel op ruwvoer houden (voorlopig) ?
Ze gaat nog niet aan het werk o.i.d. en ik geloof dat ze nu ook enkelt ruwvoer krijgt.
Ze word in mei 2 jaar.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:52

ik geef ze in de groei toch graag wat extra's.
het hoeft niet veel te zijn maar een beetje extra vitamines mineralen vind ik in de groei wel nodig.
al was het maar een half schepje muslie op een dag.
maar dat is mijn mening. ;)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:58

Als het goed ruwvoer is en je geeft een liksteen erbij, dan is dat voldoende.
De koeken van marstall zijn overigens ideaal om mineralen / vitamines erbij te geven zonder belastende dingen zoals melasse / suiker.
Of de pavo mineralen brokjes. De pavokoeken kreeg mijn tinker jeuk van, dus zou ik niet adviseren.
Goed van je dat je op zoek gaat naar een zo'n natuurlijk mogelijke stalling met vriendjes.
Dat is het allerbelangrijkste voor een tinker!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:10

Bedankt voor de reacties!
Liksteen is zoiezo goed, had ik idd ook in het hoofd.
Dan iets van een handje muesli/brok per dag kan nooit kwaad.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:56

Ik heb semper min van st Hippolyt, soort vitaminen in mueslivorm.
Heb je niet veel van nodig en wordt goed gegeten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:58

Zelf geef ik mijn jonge paarden altijd wel wat krachtvoer erbij. King (wordt 3 dit jaar) krijgt een halfje muesli per dag.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:34

Patrick en Hidalgo krijgen allebei basisbrok bijgevoerd naast voldoende ruwvoer

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 14:46

Ik heb besloten Kaydi niet te kopen. ;(
Ivm de verkoop van 1 van onze winkels komen er een hoop nieuwe dingen op ons pad zometeen.
En ik wil wel dat Kaydi de aandacht krijgt die ze verdient.
Dus er komt er wel weer één maar niet nu :o

Ondanks dat vind ik het wel heel erg jammer want ik vond haar echt leuk en zij mij ook :)
Maar ik moet wel doen wat het beste is voor mij en voor het paard.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 17:31

poeh, nu weer twijfel want ze kan daar tot november in de kudde blijven voor 50 euro pm

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:04

MiniMouse schreef:
poeh, nu weer twijfel want ze kan daar tot november in de kudde blijven voor 50 euro pm

je moet jezelf maar 1 vraag stellen.......
heb je na november wel genoeg tijd?

ja? doen.
nee? niet doen.
misschien? ook niet doen. ;)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:13

Dan zou ik het niet doen,pas als je zeker weet dat je voldoende tijd hebt weer eens rond gaan kijken voor een leuke tinker.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:14

die paar keren dat ik met tinkers heb gwerkt , waren ze zeker niet lui

het is niet zomaar een beslissing die je in 3 minuten kan maken he ;)
en als je twijfelt - moet je het niet doen

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:23

"Trapzakken"? :n Ik voel me plaatsvervangend beledigd! :x

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 00:08

Isegrim schreef:
"Trapzakken"? :n Ik voel me plaatsvervangend beledigd! :x

Er staat ook nergens in dit topic dat het trapzakken zijn ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 13:52

Ik heb besloten nog even te wachten met een nieuw ''project'' ik wil me eerst met andere dingen bezig gaan houden nu onze schoenmakerij is verkocht. Ik wil altijd alles tegelijk en dat kan gewoon niet.
Ik wil dingen niet half doen!