Welk bitloos hoofdstel voor een beBaarde IJslander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vlindie

Re: Welk bitloos hoofdstel voor een beBaarde IJslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 23:55

@ anneprincesz; Je vind het wel een goede keus? Dank je. Maar je rijdt zelf toch liever mét bit?

Nou, we zijn even verder en ik ben nog niet helemaal blij met de FRA. Op het kaakgekruist systeem
reageert hij net even iets fijner. De neusriem heb ik een gaatje laten zakken, nu zit het hoofdstel beter.
Ik probeer het nog een tijdje en mocht ik het gevoel en de ervaring blijven houden zoals nu dan
komt het hoofdstel te koop..... helaas..... Maar goed, ik heb gelukkig het andere hoofdstel!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:17

Jammer, maar ieder paard reageert idd verschillend.
Geen zorgen, je raakt dit hoofdstel voor een hele goede prijs zomaar kwijt, mocht het uiteindelijk niet de goede keuze zijn geweest.
Ik heb er 2 verkocht, ook vanwege verkeerde maat (en andere reden) en ze waren binnen een week weg ;-)
Ik rij nu ook een ijslander bitloos met de FRA, maar daar zit helft Paso bloed in, dus misschien net wat groter hoofdje. Paardje is zelf ook rond 1.40/1.45 dacht ik.
Maat pony was achteraf gezien beter geweest, als een hoofdstel te groot is, werkt het nooit zoals het moet werken.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 21:48

Hey xcomplientx, bedankt voor je berichtje!
Het is inderdaad zo dat het hoofdstel op zich ook gemakkelijk te verkopen is, dat is het punt ook niet. Liever had ik dat ik dat het goed paste en dat ik er zelf plezier van had, hahaha. Maar goed, het was mij het proberen waard, nietdan?

Op dit moment lig ik in het ziekenhuis. Maar zodra ik thuis ben dan wil ik nog even iets proberen en mocht dat niet lukken dan zet ik hoofdstel te koop.

Een maat pony ben ik vooralsnog niet voornemens aan te schaffen, voorts ik rijd ik met mijn kaakgekruist hoofdstel. Komt goed, ik heb er gelukkig nog eentje liggen waarmee ik uit de voeten kan. Jammer dat dat net met de release wat minder gaat....., moet ik nog even een oplossing voor bedenken. Mocht je nog een tip hebben? Graag!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 23:15

Wat voor kaakgekruist heb je?
Welk materiaal?

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 16:42

Hoi Moonfisch 13,

Ik heb een kaakgekruist model, merkloos, gekocht van een vriendin van me die een paard(rij)sportzaak heeft en deugdelijk materiaal verkoopt. Het is van leer gemaakt. Hoezo? Indien je interesse hebt in het hoofdstel, het lijkt op deze; http://www.equixantosbarefoot.nl/a-1542 ... et-teugels

Deze werkt bij mijn IJslander prima, maar de release is door zijn enorme baard in de winter minder goed, vandaar dat ik geïnteresseerd was/ben in de FRA sidepull. En deze bevalt me jammer genoeg minder goed dan in had gehoopt. Heb ik je op weg kunnen helpen met de info?

Groetjes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:05

Niets, maar het ging mij om het materiaal.
Leer is niets mis mee, maar transculent beta biothane wil nog wel eens vast blijven zitten.
Vandaar dat ik de vraag stel. :)

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 17:58

Oh zo, in ieder geval bedankt voor het meedenken!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:02

Ik heb vier dingen getest.
Beta biothane, transculent biothane, leer en touw als kaakgekruiste delen.
Beta is prima, transculent mwah, leer prima maar imo erg kwetsbaar en touw vond paard niks.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 14:29

Nou, ik ben er dus eigenlijk wel uit...... De FRA zet ik te koop, op het kaakgekruist model loopt hij toch
echt fijner. Mocht er iemand interesse hebben, stuur me maar een pb.

Gek eigenlijk, ik was helemaal vol van de FRA, dacht echt dat dat het helemaal was. Blijkt m'n paardje
er toch heel anders over te denken, hahahaa. Een kennis van me heeft de FRA inmiddels ook binnen
en die zweert erbij. Moet ook zeggen dat haar merrie er inderdaad erg goed op doet. Zo zie je maar weer,
niet alleen mensen zijn verschillend, paarden even zo goed, haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:06

Hetzelfde heb ik ook ervaren Vlindie.
Zelf heb ik wel een multibridle besteld vandaag, ik ben zeer benieuwd.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 21:56

Spannend moonfish13! Ik duim voor je dat de multibridle jou en je paard zal bevallen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:58

Eerst duimen dat het hoofdstel past. :=

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:33

Hahaha, inderdaad! Ach, een gaatjestang kan al voor een oplossing zorgen, nietdan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:35

Soms als alles op zijn kortst zit kan dat al niet meer.
En riempjes die te kort zijn kan je ook niet verlengen.
Dus duimen dan maar. :)

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:50

Dat ga ik sowieso doen!
Laat je nog even weten hoe het hoofdstel je is bevallen??

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:52

Doe ik.