ruitermak maken en inrijden PRE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Re: ruitermak maken en inrijden PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:50

zoals al vele zeggen lekker zelf doen
er is volgens mij geen dankbaarder ras als een PRE wat het karakter betreft
eerlijk en vertrouwen is erg belankrijk voor hun.
Is dat wederzijds dan kun je echt alles met hun.
Mijne ook zadelmak gekregen en zelf verder aangereden en diverse keren mee naar buiten geweest (alleen)
maja helaas begon het toen te vriezen en te sneeuwen, en ze had een kado bij zich toen ik haar kreeg.

Erg knappe pre heb je trouwens!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:17

ook ik heb mijn pre zelf ingereden.. had nooit van mezelf gedacht dat ik het zou kunnen, maar aangezien ze mij goed kende en m'n tante ook genoeg vertrouwen in mij had dat ik het kon, heb ik het toch zelf gedaan. uiteraard met goede begeleiding, en is helemaal goed gekomen.. zolang je gewoon rustig aan doet en ze vertrouwen geeft komt het helemaal goed.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:28

wat leuk om te lezen al die positieve reacties!!

zadelmak lijken we al heel aardig voor elkaar te hebben.
gisteren voor de tweede keer met zadel op gelongeerd.
hij heeft geen enkele reactie op het zadel gegeven,
liep heel ontspannen, neusje naar de grond, alsof hij nooit anders doet.
dat geeft de burger moed :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:44

dat klinkt goed!

als volgende stap ga ik meestal hangen met iemand die het paard vast houdt.
en als dat een paar keer goed gaat voorzichtig zitten, dat ook weer eens herhalen en dan rustig wegstappen met iemand ernaast...

gaat vast goed komen, succes!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:53

Ik heb ook eens een mailtje naar het Balingerhof gesstuurd. Ze krijgen een nieuwe methode voor het zadelmak maken van paarden. Ze gaan dit nu samen met de eigenaaar doen. Dus je doet het zelf maar hun zijn erbij en geven aanwijziingen. Je gaat dan naar huis met oefeningen en een week later kom je weer (of om de week). De eerste week is 5 dagen training. Dussssss, ook nog iets om over na te denken.
ook hebben ze een "jnge paarden" training voor grondwerk/verkeersmak etc maken......Klinkt allemaal wel goed.

Zo stom, dan heb je genoeg zadelmak gemaakt maar bij valiente wil ik niets fout doen en twijfel ik ook zo........maf hè.....Nou ja, heb nog anderhalf tot 2 jaar.....;-)

Super dat het goed ging met het zadeltje erop!! En zazaaz......we kunnen idd een keer ervaringen uitwisselen.... :D

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 00:06

@nouvel: :j als je het zo stelt dan komt het "moment-supreme" opeens wel heel dichtbij :D
hangen vind ik meer iets voor een zonnige lentedag en dan in de zomer met 30+ eens rechtop gaan zitten :+

@quintusgl: dat heb ik inderdaad vernomen. Het Balingehof heeft hoger in dit topic gereageerd over dat jonge paardentraject. Klinkt goed, maar ik heb niet de mogelijkheid om regelmatig naar het centrum in Friesland te reizen. En wat ik juist zo fijn vind aan de optie 'zelf doen' is de vertrouwde omgeving.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:31

*leest terug* oeps...zie het nu ook haha.....
Dat is jammer dat je idd te ver weg woont. Voor mij is de afstand niet echt ver........

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:07

Leuk en interessant topic dit zeg!! Ben benieuwd wat TS nu gaat doen?
Ik ben ook in het bezit van een PRE maar was is nu eigenlijk een goed leeftijd
om een PRE te gaan inrijden en wanneer te gaan beginnen met longeren enzo?

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 01:21

NienkeNiels schreef:
Leuk en interessant topic dit zeg!! Ben benieuwd wat TS nu gaat doen?

TS staat weer volledig achter het oorspronkelijke plan: zelf beleren onder goede begeleiding aan huis :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:31

benweg schreef:
@nouvel: :j als je het zo stelt dan komt het "moment-supreme" opeens wel heel dichtbij :D
hangen vind ik meer iets voor een zonnige lentedag en dan in de zomer met 30+ eens rechtop gaan zitten
:+

@quintusgl: dat heb ik inderdaad vernomen. Het Balingehof heeft hoger in dit topic gereageerd over dat jonge paardentraject. Klinkt goed, maar ik heb niet de mogelijkheid om regelmatig naar het centrum in Friesland te reizen. En wat ik juist zo fijn vind aan de optie 'zelf doen' is de vertrouwde omgeving.

Zo herkenbaar, hahaha!! _O-

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:46

ja ik val in de herhaling, maar ik zou ook zeggen, als t goed voelt, gewoon zelf doen. spanjaarden hechten zich erg aan hun mens, wegbrengen was voor mijn cruzado dus zowiezo al geen optie omdat ze, zoals veel spanjaarden, slecht tegen verandering van omgeving kan. Om dan ook nog een vreemde, met toch een bepaalde tijdsdruk ermee aan de slag te sturen.. neuh.. :n Ik twijfelde ook of ik het wel zou kunnen maar t is vlekkeloos verlopen, gewoon rustig aan steeds een stapje verder. Gewoon goeie instructeur erbij met jonge paarden/spaanse paardenervaring, en lekker zelf doen.. voelt ook geweldig hoor :D

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 10:25

Aangezien ik zoveel positieve en bemoedigende reacties heb gehad in dit topic is een update van mijn kant wel op zijn plaats.

Eind februari zijn we verhuisd naar een andere stal. De eerste weken in de nieuwe omgeving hebben we bewust even niet met onze spanjaard "gewerkt".
Veel losgelaten en het terrein laten verkennen. Dat had hij echt even nodig, want de verhuizing had behoorlijk wat spanning veroorzaakt.
Nadat hij weer voldoende tot rust was gekomen, hebben we eerst alles wat hij geleerd had opnieuw bevestigd en daarna rustig aan verder uitgebouwd.

Toen ik afgelopen week (voor de zoveelste keer) weer heel fanatiek naast mijn paard stond te springen "alsof ik erop zou gaan" hoorde ik een diepe zucht naast me.
Ik kon in zijn ogen als het ware lezen "mens,.. hoe rustig wil je me hebben?" En dat was precies het laatste zetje dat ik nodig had. :D
Mijn zus was gelukkig ook op stal, waardoor ik mijn positieve gevoel meteen in daden kon omzetten.
Het hangen ging heel goed. Dus gisteren ben ik voor het eerst gaan zitten!!

Van het hangen heb ik wel foto's, maar die vind ik niet zo geschikt voor internet ;)
Van het zitten zijn geen foto's gemaakt.

Na afloop even mooi poseren in de paddock:
Afbeelding

Op naar een eerste topic in de rubriek 'rijden ITP' :D
En jullie allemaal, nogmaals bedankt voor de goede adviezen! _/-\o_

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 10:43

Haha, wat een leuke update!
Zo herkenbaar, dat aanvoelen van het juiste moment dat je er toch echt weleens op kan gaan hangen en zitten... Geweldig geschreven!

Het laatste diertje dat ik zadelmak heb gemaakt (cruzado) deed ik in mijn eentje. Normaal gesproken deed ik het altijd samen met iemand waar ik volledig op kon vertrouwen en elkaar super aanvoelden. Nu had ik manlief (met zeer weinig paardgevoel) op de cruciale momenten in de buurt gezet, maar daar heb je dus echt niets aan als het erop aankomt. Daardoor ook het zekere voor het onzekere genomen en heel lang de tijd genomen tot het dier me ook met zo'n meewarige blik aan begon te kijken als ik weer eens naast stond te hupsen. Was dus ook opstappen en wegrijden uiteindelijk :)

Heel veel succes met het vervolgtraject!

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 12:24

Marja schreef:
Zo herkenbaar, dat aanvoelen van het juiste moment dat je er toch echt weleens op kan gaan hangen en zitten.

Dat signaal was ook echt niet te missen _O- Hij is gelukkig erg expressief :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:54

fijn dat t goed is gegaan :D erg knap paard ook hoor :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:03

benweg schreef:
Toen ik afgelopen week (voor de zoveelste keer) weer heel fanatiek naast mijn paard stond te springen "alsof ik erop zou gaan" hoorde ik een diepe zucht naast me.
Ik kon in zijn ogen als het ware lezen "mens,.. hoe rustig wil je me hebben?" En dat was precies het laatste zetje dat ik nodig had. :D

Bovenste stukkie overkwam mij dus ook :j
(en ik wilde het eigenlijk niet zelf doen maar ja, die charmes van hun <3 )
SUPER!!!
Leuk hé, voor de 1e maal op je eigenste +:)+
Heel veel plezier ermee gewenst *\o/* *\o/* *\o/*
Tis een lekker ding :~

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:30

Wat leuk om een update te lezen! En wat super om te lezen dat het zo goed is gegaan! Zo te horen een geweldig karakter. En de inbeelding bij: moet ik nog rustiger gaan staan?........geniaal!

Ik heb ook de plannen al klaar. Piet Bakker gaat me helpen met inrijden. Ik heb het geluk dat ie hier dichtbij woont. Dus ik ben ook eindelijk rustig al is het pas volgend jaar ;-).

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 10:14

Bedankt voor alle reacties en de complimenten! Ben ook erg blij met hem <3

@evelienepien: Wat grappig dat jij hetzelfde hebt meegemaakt!
@quintusgl: Fijn dat je nu al weet hoe je het gaat aanpakken! Dat geeft inderdaad een soort rust. Daar weet ik alles van, want over mijn 2-jarige twijfel ik nog... Ik denk (nu ;) ) dat ik zoveel mogelijk zelf wil doen (tot hangen), maar dan het eerste opstappen en de basis erin rijden liever overlaat aan een "ervaringsdeskundige" die aan huis komt. Maar dat hangt natuurlijk ook af van de vraag hoe hij zich tegen die tijd gedraagt.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:51

Gewoon lekker zelf doen.. Je kunt wel fouten maken als je over fouten wilt spreken, maar als dat vertrouwen er is vergeven ze je dat net zo gemakkelijk.. Zoals ik je hoor over je paard, ben je erg voorzichtig en hou je rekening met hem. En dat is het allerbelangrijkste! Daar hebben ze meer aan dan iemand die goed is in het beleren.. Jij, je paardje = samen doen..

Wat je ook begrijpt en dat vind ik helemaal top, is dat je beseft dat een pre zekerheid, stabiliteit nodig heeft. Dus als jij die zekere factor bent, komt de rest wel goed.. Ik hoorde ooit van iemand die echt zoveel paardjes heeft ingereden, dat pre's en quarters de meest fijne, meest gemakkelijke paardjes zijn. Gaat natuurlijk niet voor elk paard op.. maar over het algemeen genomen.

Ik was er net niet bij met het zadelmak maken van mijn paard. Althans, er kon iemand opzitten, hij kon links rechts en vooruit en stoppen.. Ik begon hem te rijden nadat hij net dit allemaal kende en ik kocht hem als net zadelmak paard.. Alles hebben we van het begin af aan opgebouwd, en ik heb ook genoeg fouten gemaakt, maar tsss vergeten en vergeven.. (tenzij je hem echt onrecht aandoet.. dat nemen ze je zeer kwalijk)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:54

Wat super dat je hebt gezeten op je paard!

De PRE is erg goed in het aangeven wat wel en niet kan.
Goed naar blijven luisteren dan heb je er een geweldig paard aan.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:57

Wat leuk om te lezen! Die van mij is ook behoorlijk expressief en laat je duidelijk weten wat hij wel en niet ok vindt.
Over het algemeen lees ik hetzelfde als wat ik zelf ervaren heb. Vertrouwen en geduld is de kern, dan gaat het over het algemeen prima. Maar zadelmak maken is natuurlijk weer iets anders dan inrijden. Ik hoop dat je iemand vindt/hebt gevonden die je daar goed mee kan helpen!
Veel plezier/succes!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:02

Sjolvir schreef:
Nou ja, zwanger zou ik er ook niet opklimmen, als er wat met de baby gebeurt vergeef
je je dat zelf nooit meer.

;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:33

wat een leuke update zeg, super! +:)+

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 12:15

Lusitano schreef:
Maar zadelmak maken is natuurlijk weer iets anders dan inrijden. Ik hoop dat je iemand vindt/hebt gevonden die je daar goed mee kan helpen!

De afgelopen maanden zijn mijn zus en ik nog met zijn 2en bezig geweest. Maar de stap "van zitten naar rijden" wil ik niet ondernemen zonder goed matchende begeleiding. Voor ons is het toch de eerste keer dat we het hele proces zelf doen. Gelukkig hebben we inmiddels goede begeleiding gevonden. Gisteren voor het eerst onder toeziend oog van Noor Tanger (mindfields op bokt) aan de slag geweest +:)+

Afbeelding

Ben zo blij dat we toch besloten hebben om het ruitermak maken en inrijden zelf te doen :D
Laatst bijgewerkt door benweg op 06-05-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 12:40

super hoor :j