Merriekeuring KWPN 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Merriekeuring KWPN 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:44

Ik weet nog niet echt wat ik moet.. mijn merrie is inmiddels 8, ze is afgelopen jaar voor stamboekopname gekeurd. Is daar niet ster verklaard omdat we haar niet hebben laten springen. (is een oliver v. voltaire v. graaf grande x wolfgang v. farn x spartaan) mond vol haha.. Volgens de jury hadden we haar absoluut moeten laten vrijspringen, alleen ik ben zelf geen springer en ja.. hoe train ik daar dan voor? Het moet voor mij wel "leuk blijven" dus ik zie het ook niet zitten om haar naar één of andere stal te brengen en te laten trainen, maar zou wel mooi zijn als ze wel ster kon worden, omdat in de moederlijn bijna alleen maar predikaten zijn, alleen zij dus nu nog niet.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:55

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:04

Ze lijkt zo nog erg jeugdig op die foto's. Gezien het feit dat moeder en grootmoeder prok zijn zou ik haar zeker laten prokken is altijd een meerwaarde
Papier is goed genoeg, neem anders contact op met de hengsteneigenaar, wellicht dat die komt kijken en je van advies kan dienen.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:19

sarabande schreef:
Ze lijkt zo nog erg jeugdig op die foto's. Gezien het feit dat moeder en grootmoeder prok zijn zou ik haar zeker laten prokken is altijd een meerwaarde
Papier is goed genoeg, neem anders contact op met de hengsteneigenaar, wellicht dat die komt kijken en je van advies kan dienen.

hengsteneigenaar ? (A) :+ sorry is voor mij allemaal nog nieuw

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:35

kimmekuh schreef:
sarabande schreef:

hengsteneigenaar ? (A) :+ sorry is voor mij allemaal nog nieuw

De eigenaar van de vader van jouw merrie. Die heeft er belang bij dat de kinderen van de hengst goed scoren

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:55

Ik volg dit topic ook, mijn merrie (Vivaldi x Gribaldi) wordt dit jaar 3 en wil haar sowieso laten keuren, al ben ik er nog niet helemaal uit of ik dit dit jaar of volgend jaar ga doen, aangezien ze in mijn ogen nog veel te jeugdig is...

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:02

Diortje_vds schreef:
Ik volg dit topic ook, mijn merrie (Vivaldi x Gribaldi) wordt dit jaar 3 en wil haar sowieso laten keuren, al ben ik er nog niet helemaal uit of ik dit dit jaar of volgend jaar ga doen, aangezien ze in mijn ogen nog veel te jeugdig is...

Maakt het veel uit of je een merrie met 3 jarige leeftijd of 4 jarige leeftijd naar de keuring doet? Wat is het verschil, zijn ze bijvoorbeeld strenger met oudere leeftijd? Zijn er ook voordelen om met 3 jarige leeftijd naar de keuring te gaan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:09

4 jarigen kijken ze sowieso strenger naar en eigenlijk willen ze daar ook wel een prestatie zoals IBOP bij

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:08

oke dankjewel.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:24

Als een driejarige veel te jeugdig aandoet dan laat ik ze liever thuis en probeer ik het volgend jaar. En een vierjarige met ibob is mooi natuurlijk. Maar een goede laten ze er niet door staan. Mijn cabochon merrie is op 5 jarige leeftijd voorlopig keur geworden. Zonder te zijn uitgebracht of merrietest. Dus alles kan. Als ze zich goed laten zien en het is een goeie dan worden ze wel ster.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:33

Mee eens ,over de kop jagen heeft geen zin als ze nog te jeugdig zijn.
Ik had een 7 jarige Zelhem merrie ooit die ook nog gewoon ster werd.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:44

Bedankt voor de meningen, ik had idd ook al vernomen dat ze strenger zijn bij 4jarigen, maar dat risico wil ik gerust nemen, dan nu een 'half veulen' aan te bieden, ik wil haar de tijd laten om nog wat uit te groeien, want qua maat het is kantje boordje met haar, gelukkig staat ze nog overbouwd.
Zou iemand me kunnen zeggen welke regio het dichtst bij Brussel ligt? Dan ga ik dit jaar daar al eens een kijkje nemen hoe alles daar zo in zijn werk gaat.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:30

Diortje_vds schreef:
Bedankt voor de meningen, ik had idd ook al vernomen dat ze strenger zijn bij 4jarigen, maar dat risico wil ik gerust nemen, dan nu een 'half veulen' aan te bieden, ik wil haar de tijd laten om nog wat uit te groeien, want qua maat het is kantje boordje met haar, gelukkig staat ze nog overbouwd.
Zou iemand me kunnen zeggen welke regio het dichtst bij Brussel ligt? Dan ga ik dit jaar daar al eens een kijkje nemen hoe alles daar zo in zijn werk gaat.

Ik denk Roosendaal (N-Brabant) voor jou. Vanaf Antwerpen is het ongeveer een half uur rijden.

Koekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:15

Zo'n 8 jaar geleden heb ik mijn Jazz-merrie zelf voorgesteld op de keuring. Was erg leuk om te doen. Ze kreeg heel mooie cijfers, maar helaas had ze te weinig formaat en werd ze net geen ster. Ik twijfel nog of ik dit jaar of volgend jaar met haar 3 jarige Uphill-dochter(1.70m.) naar de keuring ga. Ookal is ze 1.70m., ik vind haar er nog wat jeugdig uitzien. Ik geef het nu wel uithanden. Ik denk ook dat een prof. er meer uit kan halen. Het zou leuk zijn als ze een predikaat haalt, maar de ervaring die ze daar opdoet is ook mooi meegenomen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:51

Mitxa schreef:
Diortje_vds schreef:

Ik denk Roosendaal (N-Brabant) voor jou. Vanaf Antwerpen is het ongeveer een half uur rijden.

bedankt!

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 08:16

Ik zit te twijfelen om met mijn merrie naar de keuring te gaan. Ze is maar 1.61 en de kosten zijn enorm. Ik zou haar dan naar een gerenommeerd bedrijf doen om te trainen en om voor te brengen, aangezien ik er zelf geen verstand van heb.
Alleen die kosten zijn zo hoog dat ik twijfel, is het wel de moeite waard..... Ik kan haar anders net zo goed naar een thuiskeuring doen voor opname, ze staat nu alleen in het VB (veulenboek)

Eigenlijk zou ik haar graag eerst door iemand hebben laten bekijken thuis voor advies, maakt ze kans op ster of niet.
Zit ook te twijfelen voor de EPTM, maar daar lees ik wisselende ervaringen over (de ruiters daar), ze is zelf nl niet de makkelijkste, behooerlijk sensible en eenkennig.
Lastig hoor, ze heeft wel een mega goed papier en best goede gangen ....

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:46

Dan zou ik haar toch eerst even meenemen naar een persoon die ervaring heeft met het voorbrengen van paarden en daar een goed oog voor ontwikkeld heeft. Deze kunnen vaak wel aangeven of het de moeite waard is om haar voor te brengen ;)

Ik ga overigens met een 3 jarige (prok, dressuurpaard) en mijn 7 jarige (prok, voor de Gelderse richting) naar de stamboekkeuring. Wordt voor mij de eerste keer. De 7 jarige loopt dan M2 of Z1 dressuur en heeft als rijpaard deze cijfers gehaald: 65 EX 65 G 70 BEW en een IBOP van 72,5. De 3 jarige gaat een aantal weken voor de keuring weg en de 7 jarige wordt ook door iemand anders voorgebracht.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:05

Exterieur blijft toch staan??
Volgens mij worden die 65 punten niet meer aangepast.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:47

eilander schreef:
Exterieur blijft toch staan??
Volgens mij worden die 65 punten niet meer aangepast.

Jawel hoor, die punten kunnen nog gewoon aangepast worden bij een volgende keer dat je de merrie aanbiedt of ze het doen is een tweede ;) .

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:06

Ze wordt voor een andere fokkerijrichting aangeboden ;) Ik neem aan dat ze dan ook op wat andere punten gaan scoren, anders hoefde ik haar niet eens aan te bieden.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:56

Ja die punten worden gelukkig nog wel aangepast. Een onontwikkelde driejarige kan op vierjarige leeftijd wel de gewenste grens van 70 bereiken!

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:21

Ik hoop dat dit jaar de 1e nakomeling van mijn merrie wordt aangeboden op de keuring. Ga dus alle startlijsten en uitslagen volgen in de hoop dat ik haar tegen kom.
Het is trouwens een Unaniem uit een Jetset moeder, stamboeknaam Deborah. Mocht iemand de merrie kennen dan ontvang ik graag pb !

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 01:49

Wie wil zijn/haar trainingsschema hier eens neerzetten?
Op hoeveel weken willen jullie ze klaar hebben?

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 09:59

Ik heb toevallig vorige week gebeld voor een voorbrenger. Gisteren zijn ze komen kijken en hebben me tips gegeven. Zij raadde mij aan om te wachten met het vrijspringen. Ik ga nu door met longeren en ik denk dat ik de cavaletti balkjes er af en toe bij pak.

Dus een trainingsschema...3x in de week longeren en voor de rest mag zij nog genieten van vrij zijn. In de paddock staan en straks weer in het land.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:39

Ik ben nu ook een beetje aan het longeren met mijn merries. twee drie keer in de week en voor de rest gewoon paard zijn, dus lekker in de paddock lopen klieren. Ze lopen bij mij aan de touwtjes tijdens het longeren.

Als het straks zomer is ga ik ze om de dag longeren, dat is wel de max. Ik bouw het langzaam uit. En aan de hand hoe ze er dan uitzien ga ik mijn voer veranderen. Als ze te schraal zijn gaan ze op ander brok, en wellicht myoplast wat de spieren helpt opbouwen.

Ik laat ze ook voorbrengen door iemand die dat altijd hier in de regio doet, hij komt binnenkort langs om in te schatten wat mijn kansen zijn en of het de moeite waard is.
Zelf twijfel ik nogal....