ik zou voor een welsh gaan. wel ff zoeken naar een rustige welsh natuurlijk, maar dat moet lukken. fjorden zijn hele leuke beesten, maar voor kleine kinderen zijn ze wel erg sterk vind ik.
Arabsrulezz
Geplaatst: 14-08-03 11:38
Ik heb ervaring met Fjorden en Welsh Cobs.
Ik heb zelf een Haflinger gehad, heb haar na 1,5 verkocht,ze was gewoon veels te sterk. Als ze het in d'r kop kreeg en naar huis wou maakte 't niet uit of we eerst door 100 sloten over wegen en dijken moesten.Ook in de bak was ramp, zij reed met mij ipv andersom.Ze was een hele goeie springer,ook onder het zadel.Maar af en toe had ze geen zin en dan gooide ze je er maar af. In de omgang was het ook een doordouwer maar niet gemeen ofzo. Ik heb ook een jaar op een manege ''gewerkt''daar liep een Haf in de lessen,was braaf maar kon ook buien hebben...oef!
Nou de Wels Cobs: Ik ken er 1 met een apart karakterje, ten 1e is ze absoluut niet werkwillig en probeerd ze vreselijk uit. Uit proberen blijft ze dus gewoon doen,ook gewoon om vanonder het werk uit te komen.Maar wat ik een btje raar aan haar vind, ze kan om sommige dingen helemaal panisch worden. Maar denk niet dat dit ras-eigen is maar meer met opvoeding,of een eerder opgelopen trauma te maken heeft.
De Fjorden heb ik niet echt ervaring mee,ik ken er wel een aantal die braaf zijn.Ik vind het opzich leuke paardjes.Als ik moest kiezen tussen deze 3 zou mijn voorkeur hier naar uitgaan.
Succes met het vinden van het geschikte paard!
Evy
Geplaatst: 14-08-03 12:43
Fjorden kunnen wel heel lief zijn en rustig in de omgang, maar meestal toch iets te sterk voor kleine kinderen. Behalve als je er naast blijft lopen met een touwtje ofzo... Voor welk ras je dan meot gaan weet ik niet, veel ervaring heb ik niet met Welshjes en heel veel ervaring met haflingers heb ik ook weer niet...
brigitje
Geplaatst: 16-08-03 10:57
ik vind haffies en fjorden ook wel leuk maar ik kies toch voor een welsh die gaan denk ik toch meer de sport in
oudelinde
Geplaatst: 16-08-03 11:01
Ik ken een Fjord van 5 jaar die het ene moment met mijn verstandelijk gehandicapte zoontje door de binnenbak draaft zonder een stap verkeerd te zetten, waarbij mijn zoontje met zijn handen in de lucht vrolijk liedjes zit te zingen, en daarna in volle galop over een hindernis van 1 meter springt.(met een iets ervarene ruiter welliswaar) Dit ras heeft mijn hart gestolen!!!! Groetjes, Petra
Chocopasta
Geplaatst: 16-08-03 11:59
ik vind haffies leuk, lief een stoer, dat zou mijne worden:P
MarijeR
Geplaatst: 16-08-03 13:15
Met haflingers en fjorden heb ik weinig ervaring, en de ervaring die ik er mee heb is niet echt positief. Ik vind ze vaak lui en wat lomp.
Met welsh cobs (sektie D) heb ik wel veel ervaring. Over het algemeen zijn ze wat drammerig, braaf in de omgang en vaak heel koel in de kop. Wel heet als je ze aan het werk zet maar "prettig heet". Erg werklustig en ze zullen niet snel stoppen omdat ze moe zijn. Maar dan heb ik het wel over cobs die van jongs af aan in handen zijn geweest en niet de cobs die uit de heuvels in Wales komen. Daar heb je vaak heel veel werk voor nodig. Het drammerige moet je tegen kunnen. Het is niet alleen de opvoeding maar ook een beetje cob-eigen. Dat is voor mij ook de reden dat ik geen cobs aan kinderen verkoop. Het is wel 500 kilo met een (sterke) eigen mening.