Is een welsh een geschikte kinderpony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:08

happy_horse_ schreef:
ze hebben wel wat pit, maar als ze goed afgerigt is zijn het hele ,fijne kinderponys
mijn verzorgpony was ook zo'n eigeweize druktemaker toen ik met mm begon,
maae het gaat inmiddels zo goed dat er zelfs beginnertjes op rijde die nog maar een paarkeer les
hebbe gehad eb hij is super braaf!!!!!!!!!!!
en dan te bedenke datie pas 5 á 6 jaar jong is!

Hee rijdt jij op Sissi? sis is ook een welshje trouwens die was vroeger best wel eens stout!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:09

reaky98 schreef:
Ik kan zelfs achters te voren 60 centimeter springen dat ik anders om in het zadel ga zitten hoar

Dat is erg knap van jou!

xSylvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:04

Ze kunnen inderdaad wel druk zijn maar ik denk niet dat ze dat allemaal zijn;)

orlando_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:45

Maroesjka schreef:
Een Welsh is vaak wat druk en hebben karakter, een rustigere kinderpony is een New Forest.

wel en niet mee eens.

want een new forest kan ook erg druk zijn maar zoals bij elk ras ligt het vind ik meestal aan karater en of de pony kinderen accepteren want ken ook ponys die totaal geen kinderen accepteren.

dus mijn mening is in elk ras komen wel leuke rustige ponys/paarden voor die geschikt zijn voor kinderen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:55

Maroesjka schreef:
Een Welsh is vaak wat druk en hebben karakter, een rustigere kinderpony is een New Forest.

helemaal niet mee eens
het licht ten eerste aan het karakter, maar new foresters zijn niet echt betere kinderpony's dan welshjes. Ik ken genoeg new forest pony's en die zijn toch een heel stuk sterker en machtiger dan een welshje. En een new forest heeft meestal een hogere stokmaat zodat het ook niet echt een kinderpony is, tenzij die pony al veel ouder is, dan worden ze meestal wel "makker" maar lang niet bij allemaal.

Seltje

Re: Is een welsh een geschikte kinderpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:08

Aangezien ik als volwassene best klein ben, en nog geen 50 kg weeg, rijd in de welsh pony's in van iemand die ze fokt. Het zijn alleen A en B welshen, en over het algemeen doodbraaf met de juiste begeleiding. Overlaatst hadk een zwarte welsh A merrie, zadel er voor de eerste keer op, geen reactie, eerste keer longe met zadel, geen reactie, opgestapt, geen reactie. Na een keer of 3 was ze aan het been, en na een keer of 6 kon ik haar sturen en zaten alle gangen er op....
Maar ik heb ook totaal het tegenovergestelde gehad, merries die alles deden om dat vreemde zadelding er af te krijgen. (Uiteindelijk loopt die nu ook superbraaf rond)
Dus ik denk dat als je de juiste welsh hebt, je de perfecte kinderpony hebt, heb je pech dan moet je er goede begeleiding bij halen en dan komt het ook wel in orde.

abbaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:47

Ik ben helemaal blij met dit topic! Waarom? Omdat Welshpony's de beste kinderpony's zijn die er bestaan.

Ook ik ken alle verhalen van hieperdepieper, zenuwachtige donders, bokkers enz. enz. en ik vind het grote flauwekul!

De allereerste pony voor mijn kinderen was een shetlander van 'opa'. Die is als 'frikandel' verkocht (nee hoor jammer genoeg als gezelschapspony), maar ze was gewoon gevaarlijk! Als je die poetste sloeg ze, bijten, enz. enz. Een miskoop eerste klas. Op zoek naar een betere.... dus wij om onze Sjorsje, bont, lief en betrouwbaar, 95 cm groot een schatje. Helaas wilde hij altijd naar links als jij naar rechts wilde en hij stopte alleen als hij daar zin in had. Dus.... verkocht en om een Welsh A!

Afbeelding
Vechtzicht's Cascade - Crossway's Rodney x Vechtzicht Crystal, ster

We hebben haar nu nog, we hebben er mee gereden, ermee gefokt en we zijn echt nog iedere dag blij dat we haar gekocht hebben. Al haar kinderen en kleinkinderen zijn superlief en we zijn er allemaal van overtuigd dat er geen betere kinderpony's zijn.

Afbeelding
PK's Ceridwen Mabel + Oostdijk's Ceridwen Mellow - dochter en kleindochter van Cascade tijdens de Zeeuwse Dag van het Paard 2011

We hebben ook Welsh B pony's en die zijn net zo braaf en lief. Superlieve fokmerrie, graag werken en ook makkelijk het werk oppakken, goed karakter, braaf op stal en in de wei affijn ik ben er gek op en zou nooit meer een ander ras willen hebben!
http://www.staloostdijk.com/SPRING.jpg
Stougjeshoeve Dancing Queen (Hafodyresgob Buzby x Kortehoeve's Danielle, vrl. keur, pref) tijdens een springproefje.

Dus.... geen betere pony's dan welshpony's!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 01-02-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overige in link geplaatst.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:53

Idd abba zo zie ik ze dus ook (haha die zwembandjes trouwens geweldig), maar idd je kan er alles mee. als ik andere pony's en paarden op stal bekijk, die stuiteren rond op dit moment. Mijne zijn zo mak als wat. :)

abbaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:00

Hoi,

Stoer he, die bandjes! We 'moesten' een act in elkaar steken met fantasie en over Zeeland, dus wij hadden de dames als 'zeepaardjes' verkleed maar ja als je nog maar 4 weken bent dan heb je nog geen zwemdiploma en moet je nog bandjes om *\o/*

We hebben twee keer geoefend. Eén keer met 'losse bandjes' (geen probleem doe ik ff) en één keer met opgeblazen bandjes (geen probleem doe ik ook) dus... kun je nagaan.... ECHT WELSH HÉ!

Jacqueline.

P.S. Een gevoerde en getrainde showpony kun je natuurlijk niet vergelijken met een gewoon gevoerde in de wei staande kinderpony. Hoewel een Welsh wel 'stoer' kan showen maar dan toch superbraaf meeloopt da's een eitje voor een Welshpony, zeker als ze geleid worden door kinderen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:06

haha ja idd abba ik moet er nog steeds om lachen als ik die foto zie, in het echt was het veel leuker :D

ook mijn oude merrie vertrouw ik kleine kinderen toe, maar onze schimmel heb ik mijn twijfels bij kan veranderen als ze ouder (ze wordt in mei 2) wordt en ermee gewerkt wordt maar zoals ze nu is... ik zeg niet dat ze gevaarlijk is maar ze denkt dat wij net zo kunnen spelen als ons veulen...

en ja ons C veulen die heb het karakter van zijn moeder ik heb nog nooit een hengstveulen meegemaakt waar ik onder door kan kruipen en gewoon lekker als een hond mee de weg over kan gaan en dan van niks onder de indruk zijn!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:28

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:40

Wat een briljante foto's met die zwembandjes :D

Ik merk t idd ook hoor... Mijn Welshje was voor ie een jaar was al bomproof en werd afgelopen zomer door de halve stal bestempeld als ideale pony... Zó braaf! T maakt ze idd helemaal niks uit wat je er mee doet hihi. Als je ze maar eerlijk behandelt en alles op de juiste manier aan ze vraagt :)

abbaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:02

Hoi,

Ik heb het filmpje zitten bekijken, SUPER!!! *\o/* Dat is een hengst om trots op te zijn! Ik snap niet dat er nog mensen zijn die Welshjes hittepetitten noemen (mooi scrabblewoord trouwens ;) )!

Ik denk dat het idd ligt aan hoe je met ze omgaat, al mijn veulens lopen voor ze 3 dagen oud zijn al mee aan het halster, worden gewassen voor ze ± 2 weken zijn, leren vaststaan, geven voetjes en leren een trailer kennen voor ze te groot en sterk zijn om veel te protesteren :(:) en zichzelf of een ander kunnen bezeren. :j

Al onze volwassen merries zijn gereden en niet alleen door 'grote' ruiters, maar ook door onervaren kinderen, waarom? Omdat ze dan ook braaf zijn als ze een kind op hun rug hebben die per ongeluk in hun mond hangt of nog een slecht evenwicht heeft. _/-\o_

Ik ben er daarnaast van overtuigd dat karakter iets is dat een hengst meegeeft (volgens de boekjes zelfs 70%!!!, O:) dus let ik daar erg op bij het uitkiezen van een mogelijke pappa en ik ga kijken hoe een hengst zich gedraagt *-:) ), ze ook van mamma een deel meekrijgen en dat Welshjes van huis uit al supervoorzichtig zijn met kleine kinderen. :)) Hoe kleiner het kind, hoe voorzichtiger én vergevingsgezinder een Welshje is!

We kunnen natuurlijk alleen fokken voor de Showring (prachtig, super, mooi en spectaculair +:)+ ) maar als het erop aankomt zullen we een deel van onze pony's ook moeten verkopen en dan is naast uiterlijk en beweging, karakter en werkwilligheid wél heel belangrijk, zeker bij een Mountain pony omdat daar toch vooral de 'kleine' (lees onervaren) kinderen opkomen! :+:

Grtjs. Jacqueline
Laatst bijgewerkt door abba op 01-02-11 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:16

Welshjes, heerlijke beestjes :) Ik heb leigenlijk altijd op welshjes gereden. Ik heb alle secties ondertussen wel onder mijn kont gehad en ik wil nooit meer anders :) Vaak eerlijke pony's, gevoelig en een geweldige kop er op. Heerlijk :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:27

Ben daarom ook zo blij met mijn welshje :) Die kan schitterend lopen (nu nog proberen dat met de show ook voor elkaar te krijgen hihi) maar kan mn neefje van 5 er rustig naast zetten en laten poetsen.. Hij is gewoon ontzettend eerlijk maar gezien zijn kijk op humor moet ik m wel in de smiezen houden hoor hihi.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:21

[quote="abba"]Ik ben helemaal blij met dit topic! Waarom? Omdat Welshpony's de beste kinderpony's zijn die er bestaan.

Ook ik ken alle verhalen van hieperdepieper, zenuwachtige donders, bokkers enz. enz. en ik vind het grote flauwekul!

Afbeelding
Vechtzicht's Cascade - Crossway's Rodney x Vechtzicht Crystal, ster

O wat leuk!!! Dit was Dion haar eerste optreden in de Leading Rein!!
Ben het ook met je eens hoor met wat voor verhalen ze vertellen over de welsh pony's! Het maakt voor ons Dion niet uit op wat voor sectie ze rijdt groot/klein ze stapt op en rijdt ermee weg!! Jammer dat ik zelf geen foto's kan plaatsen ander had ik dat zeker gedaan.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:51

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:29

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 01-02-11 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto quoten. Foto in link geplaatst.

TonyLover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:13

ik heb een welsh pony en mijn neefje is bijna 2. hij rijd soms een rondje in stap. :D maar hij kan ook gewoon met haar lopen, geen probleem. :P ik weet niet of alle welshen zo zijn. :o ;)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:55

Ik heb vorige jaar mei een heel leuke Welsh Sectie B pony voor mijn kids gekocht. Allebei weinig rij ervaring, alleen geleerd hoe ze moeten licht rijden in draaf, in een bak. Hij is wel goed voorwaarts maar niet sterk en eerlijk met ze. Mijn zo'n heeft twee keer endurance met hem gereden, dus niet rondjes in de bak, gewoon buiten over straat, door de bos, over de heide galoperen met hem. Nooit een probleem met hem gehad, loopt netjes met mijn merrie mee. Dat zegt voor mij dat hij een zeer eerlijke karakter, vooral omdat mijn zoon (klein, 11 jaar 31kg) naar een paar maanden met hem al op wedstrijd kon. Verder is hij ontzettend makkelijk voor de kids, zelf halen en brengen naar de weiland, poetsen enz. Doet nooit iets verkeerd.

Er zijn ook nog meer Welshjes (A's en B's) die ook endurance lopen. Eentje met een meisje van 8 jaar zelfs. Zegt wat over de karakter denk ik.

Ik vind ze wel sensibel, gevoelig, maar dit hoeft niet een probleem te zijn als je daar respect voor hebt.

https://picasaweb.google.com/Nougatine2 ... directlink

Tenslotte, net als andere zeggen, binnen elke ras zijn er lieve kinder pony's te zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:01

@saraB:wat een stoere combi is je zoontje met de welsh! (en ze kunnen ook zo de dressuurring in), erg mooie pony en erg mooie gangen op.

Hier ook vandaag, erg veel wind, bijrijder erop en ze rijdt er zo mee weg na 4 maand stil staan, tractor die even de bak inrijdt, geen probleem. toppony's zijn het.

abbaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:28

@SaraB - wat een leuke pony, ziet er goed uit en leuk he endurance! Heb je toevallig de afstamming van je pony bij de hand, vind het een hele leuke!

Grtjs. Jacqueline

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 01:30

Inderdaad een hele gave pony. Engels gefokt zo te zien.

anneprincesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:51

ik ken zat welsch ponys die supper braaf zijn!:D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:54

Misschien is een IJslander ook een idee..
Heeft geen stal nodig, sober, kan met een goede ruiter vol vuur en pit zijn, en met kinderen zo voorzichtig en stabiel als een stoel. Mijn IJsco is over het algemeen wat rustiger, maar kan nog best wat pit vertonen onder mij, en hij durft nauwelijks een stap te zetten met een kind op zijn rug. Het zijn vaak erg betrouwbare dieren.