[H][KWPN] Dressuurhengst voor Gribaldi x Samber merrie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:38

Klopt:-) Gameboy is een Gribaldi x Pion

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:42

Charmeur zal de snelheid ook toevoegen en het karakter moet heel fijn zijn!

Mocht je toch niet voor een vos hengst gaan, dan blijf ik bij Apache.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 16:47

Ik ga nog even goed naar Charmeur kijken!
Met Apache zou je ook een vos kunnen fokken, UB40 is ook vos en nou ja, liever een goede vos dan een slechte zwart platenbonte.. :') maar dan wel graag een koffievos ofzo.. ;)

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:50

De kleur lijkt mij het minst belangrijk. Je kunt nog zo graag een bruine willen, maar als die qua exterieur niet goed in elkaar zit of totaal niet kan bewegen heb ik toch echt liever een goede vos. Kijk welke hengst zou kunnen passen en neem de kleur erbij. Voor een eventuele verkoop staan het ext. en de beweging toch voorop. Anders kun je beter een veulen kopen, qua kosten maakt het niks uit.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:51

SparklingApp hoe is het gebruik van het voorbeen bij jou merrie? Anders kun je misschien eens naar Ampere kijken?

Qua beweging, exterieur en bloed vind ik Apache denk ik ook de meest passende. Er zijn uiteraard nog wel veel hengsten waar ik nog weinig van af weet (zowel oudere maar ook jonge) en hoop mij ook daar meer in te gaan verdiepen. Ik ben erg enthousiast over Bretton Woods. Volgendjaar eerste nakomelingen (waaronder ook weer een van mn neef haha.) Ben benieuwd wat het gaat worden, maar gezien moeders kant en vaders kant lijkt het een grote kans op een mooi veulen (mits er geen complicaties optreden natuurlijk.)

Elisa2

Re: [H][KWPN] Dressuurhengst voor Gribaldi x Samber merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:58

Ampere gaat het achterbeengebruik ook niet verbeteren,persoonlijk denk ik dat je best voor het bloederige kunt gaan van Apache of Krack c bloed.Tuschinksy vind ik ook geen slechte optie maar ga er maar wel vanuit dat je hete sportpaarden krijgt.

Ik snap de angst wat betreft Houston,maar ik denk dat je juist een hele goede beweger zal fokken.Persoonlijk vind ik hem veel spectaculairder qua gangen dan bijv. z'n zoon Valdez en het grootste pluspunt is het achterbeengebruik en vooral ook de kracht en afdruk.

Maar als jouw merrie zelf die kracht al heeft dan is Apache of Tus geen slechte optie denk ik,mischien alleen iets oppassen voor een lang achterbeen.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:20

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:14

Eigenaar moeder merrie kwam met Metall, bewezen hengst met zeer goed achterbeen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:25

en Vivaldi?
leuke merrie!! Wij hebben een special D veulen gefokt uit een samber x Procureur. Is toen een erg mooi hoogbenig zwart hengstveulen uit gekomen, maar de Samber merrie was zelf ook hoogbeniger als deze.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:26

Klopt helemaal! Kán een wat sensibel karakter meegeven, maar hele goede bweging en het dekgeld is niet hoog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:31

Metall heeft idd een zeer prettig dekgeld en heeft zich ruimschoots bewezen :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:27

Mee eens,je merrie moet alleen zelf over genoeg souplesse en lossigheid in de bovenlijn beschikken want dat fokt hij niet door.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 17:02

Lilliputter schreef:
De kleur lijkt mij het minst belangrijk. Je kunt nog zo graag een bruine willen, maar als die qua exterieur niet goed in elkaar zit of totaal niet kan bewegen heb ik toch echt liever een goede vos. Kijk welke hengst zou kunnen passen en neem de kleur erbij. Voor een eventuele verkoop staan het ext. en de beweging toch voorop. Anders kun je beter een veulen kopen, qua kosten maakt het niks uit.

Ik ben het er helemaal mee eens dat de kleur het minst belangrijke is, gezondheid en beweging staan daar ruim voor.
Maar voor kleur betaal je wel... alleen bij een hele aparte zal het niks uitmaken.

Kan iemand misschien een filmpje vinden van Charmeur? Eén op youtube is een bruine, dat is hem dus duidelijk niet! :P

Gebruik voorbeen is goed van de merrie, met een mooi knietje, alleen in de uitgestrekte gangen zou het nog meer vanuit de schouder mogen.

Bretton Woods vind ik een gave hengst, maar de merrielijn is verder helemaal niet prok gekeurd, dus die hele ontwikkeling wacht ik nog even af.
Ben wel heel benieuwd naar zijn nakomelingen!

Tuschinski lijkt mij ook wel wat, alleen de hengst zelf maait wat en de merrie is iets toontredend, ik zie dat zelf niet als ik er op zit, maar ik kan me voorstellen dat ze misschien ook iets maait... dat is misschien niet slim.
Krack C bloed spreekt mij op zich wel aan, hete paarden, maar in de zin van sensibel en niet zo zeer lastig!

Oh, nou snap ik dat je die mensen kent Wittepit, wat leuk! :D
Metall is zeker geen gek idee! Ik heb alleen al wat Metall's meegemaakt waar ik niet zo veel mee had, daar moet ik eens over gaan denken, heeft ie ook nog een idee bij de jongere hengsten?

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:47

Hoi Mel, heb nog een zijfoto van Ushi (helaas een beetje suf in de wei voor/na wedstrijd)
Afbeelding

Heb zelf ook wel eens nagedacht over een 'Ushi2.0' en Valdez erop klinkt niet verkeert helemaal al je naar het afstammingrapport kijkt.
http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000013151

En Rhodium is gewoon heel stoer en heeft al eens eerder een leuk bontje gegeven met een samber http://www.paardenfokkerij-welten.nl/co ... odium.html

Dezelfde site heeft het ook over een Wynette (Rhodium x Gribaldi x Samber).
Zij is tijdens de Centrale Keuring in Veghel (2006) uitgenodigd voor de Nationale Merrie Keuring. Inmiddels is deze merrie Elite. (Op wikipedia staat bij Rhodium: Wynette, 2003, mv. Gribaldi, predikaten: keur)

Klein fotootje van een (andere) RxGxS merrie http://paardenfokker.mysites.nl/mypages ... 29141.html (midden)

http://hengsten.kwpn.nl/openbaar/abonne ... 0000009007

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:53

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:55

Voor Valdez moet je de reactie van Suzanne eens nalezen, daar moet je merrie wel aan voldoen!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 20:49

_O- Nou, je helpt wel echt met die foto zeg! :P ;)
Grappig dat je met Rhodium komt, ik wilde er graag één van en de vader van de moeder van mn bruine veulen is Rhodium!
Ik dacht dat hij niet zou verbeteren in het achterbeen, maar daar kan ik niks over vinden, ik vind hem wel erg groot en ik denk dat ik liever kies voor een hengst met wat meer bloed, voor Ushi..

Bedankt voor het duidelijke filmpje van Charmeur! Hij is erg gaaf, heel mooi paard zo onder het zadel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:58

rhoduim geeft best bloed en ook een goed achterbeen imo

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:00

Rhodium zelf is flink aan de maat (1.74), maar hij fokt niet altijd groot door. Wel moet de merrie een 'losse' lendenenpartij hebben.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:43

Haha is helaas de enige 'zijfoto' die ik nu heb, sorry :P

Als ik even zoek op Rhodium + achterbeen in google zie ik een paar (bokt) topics waar mensen het over een goed achterbeen hebben bij Rhodium. Valdez wordt overal flink geprezen met het verwerven van een goed achterbeen, heb V ook ik het echt zien lopen en dat viel niet tegen, kan me nog goed herinneren dat hij zo lekker soepel liep.

Ushi popt er zowiezo wel een mooi veulentje uit, blijft jammer dat Con er niet op kan (kan nog altijd op Oronia -:) )

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:32

Ik zou voor Jazz gaan. Hij heeft zich bewezen als een uitzonderlijk goede vererver. Waarom zou je met zo'n goede merrie gaan gokken met een jonge hengst? Vooral aangezien je niet weet hoe vaak je nog de kans krijgt om een veulen uit deze merrie te fokken, dus ik zou gaan voor de nummer 1 in de WBFSH Dressage Sire Ranking. Je moet niet bang zijn voor het karakter als er Samber in je merrie zit. De rest is opvoeden. Bovendien kun je zelf goed rijden. Als het een merrie wordt heb je een top fokmerrie, als het een hengst is is hij zeer interessant voor de keuring en je hebt er sowieso een top sportpaard aan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:34

daar is ook wat voor te zeggen.

Dianne78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:51

Kijk voor meer informatie over Zenon, en over het afstammelingenrapport, eens op www.zenon.nu.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:33

Nog een zijfoto van Ushi op de keuring Afbeelding
*met haar 'racezadeltje'

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:33

Oh, bedankt, dat is een betere foto! :D
Hier is ook mooi op te zien dat haar hals wat kort is, maar wel mooi van vorm.

Jazz heb ik echt teveel mijn twijfels over, eigenaresse heeft ook liever een andere hengst, een zoon ofzo zou ik dan meer zien zitten.
Zowel deze merrie als haar moeder hebben niet het makkelijke karakter van Samber mee gekregen, moeders is ook vrij dominant.