Wie is nu ook nog bezig met dekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 10:44

We hebben inderdaad overwogen om te stoppen maar we dekken zowiezo volgend jaar niet meer met dezelfde hengst .
Het dekstation is ons ook niet helemaal goed bevallen ,vandaar dat we nu wel het uiterste eruit willen halen.
Ook de kosten zijn inmiddels wel zo opgelopen dat we toch door willen gaan.

Inderdaad een laat veulen is niet echt fijn maar we staan op een grote opfokstal , daar staan veel verschillende paarden met van verschillende leeftijden, dus ook veulens van dit jaar die pas in juli geboren zijn.
Daar maak ik me eigenlijk niet zo heel druk over.
We zijn overiegens wel dit jaar vroeg begonnen maar hebben gewoon geen succes gehad.
Alles moet je goed overwegen, en we hebben dus toch nog een keer gekozen het te proberen.

Gr Nadezda

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:12

Snif Snif, één van onze merries was reeds 3 maanden drachtig, zaterdag was zij ineens terug hengstig. We hebben ze laten scannen en inderdaad, veulen verloren. Daar wij dekken met eigen hengst hebben we besloten het nog 1 keer te proberen, deze maand zal het echter de laatste keer zijn.

groetjes Janna

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 22:06

Heb je de merrie tussendoor nog laten scannen?
Mijn andere merrie is reeds 2 1/2 maand over 2 weken laat ik haar voor de laatste keer scannen.
En dan natuurlijk afwachten of de 2e merrie ook nog drachtig is??

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:26

Wij laten onze merries altijd scannen op ongeveer 18 dagen en dan een paar weken erna ook nog een keer om te kijken of er geen 2 veulentjes groeien. Allemaal ok, tot we zaterdag merkten dat ze hengstig was. Het zal wel een reden gehad hebben dat het veulen afgeworpen is, ik heb het dan liever zo dan dat we problemen zouden hebben vanaf het moment dat het een hoefje op deze wereld zou zetten.

groetjes

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:42

Wat sneu nou Jeanneke. Heeft het misschien iets met de hitte te maken??

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:41

ik zou het echt niet weten Sarabande, het is ons "Andira". Zij is normaal van de eerste dekking drachtig en heeft nog nooit problemen gehad met het drachtig zijn. Hopen dat ze nu dan terug drachtig is.

groetjes

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 10:45

just having fun heeft haar veulen 2 keer afgeworpen en bij de laatste scan was ze weeral niet vol. Het heeft te maken met een "vuile baarmoeder" en hormoonschommelingen. De eigenaar en de dierenarts vonden het te laat (dit was 2 weken geleden) om nog eens te proberen

maar ja iedereen beslist daar zelf over denk ik

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 11:34

jeanneke schreef:
ik zou het echt niet weten Sarabande

Mijn dierenarts heeft getwijfeld of hij mijn merrie dicht zou zetten.
Maar hij heeft het gedaan omdat, zo zei hij, als het een warme zomer wordt (sic) dat de merrie de spieren heel erg zou kunnen ontspannen
Als ze dan een keer ergens van schrikken en er opeens vandoor gaan is de kans aanwezig dat ze het vruchtje er dan gewoon uitgooien.
Bij een normaal gesloten vulva is dat probleem niet aanwezig, dit geldt alleen voor merries die luchtzuigen of de neiging daartoe tonen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:42

Dennis heeft ong 2 weken geleden voor het laatst gedekt. Ik hoop dat het gepakt heeft, anders vind ik het ook erg laat worden.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 13:59

Nou, inmiddels weet ik het nu zeker...... volgend jaar gaan we vroeg weer opnieuw beginnen, met de merrie die niet hengstig wil worden.

Ik moet er niet aan denken een veulen geboren te laten worden in deze tijd....pffff hitte, dazen, vliegen

Deze week is er bij mij in de buurt een veulen geboren: aanvankelijk leek het goed te gaan. Voor die mensen was het het eerste veulen. Hebben ze gewoon buiten laten lopen zonder schuilgelegenheid... Na 2 dagen was het beestje zo slap dat na infuus te hebben gehad, ze het niet meer konden redden.

Nu weet ik niet of die hitte te oorzaak was (is misschien wel een scherp oordeel), maar in ieder geval komen ze bij mij dan niet buiten (van 1100 tot 1900 gaan ze op 't hok) Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:10

Ik sta zelf op een hengstenhouderij en er wordt nog wel geinsemineerd. Maar dat zijn allemaal merries waarbij het de eerste kee rniet is gelukt of merries die niet goed hengstig willen worden. De hengstenhouder vertelde dat merries in de maand september altijd goed hengstig zijn en dat de inseminaties dan altijd goed lukken, ook al is dat erg laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:50

Maar als je merrie niet drachtig wordt dan mag de hengsthouder toch ook geen geld vragen? Scheve mond

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 18:53

Tja onze merrie isnog steeds hengstig en zal morgen voor de 2e keer geinsemineerd worden.
Wij hoorden ook van onze hengstenhouder dat er nog wat probleem merrie''s waren op dit moment.
Het rare is dat bij onze merrie alles iedere keer volgens het boekje gaat , alleen geen succes.
Tja alle veulens maar ook volwassen dieren hebben het momenteel warm, bij ons is een paard gisteren door de hitte onwel geworden , deze was 2 1/2 jaar oud.
Schaduw of gewoon binnen laten staan is voor sommige paarden de oplossing.
Ikzelf vind een laat veulen niet zo'n probleem, maar goed tis natuurlijk wel lekker als een veulen met andere leeftijdsgenootjes rond dezelfde tijd afgespeend kan worden en lekker de koppel in.
Nu zal het als het lukt hij de laatste zijn dien erdan bijkomt en dat wilnog wel is een probleem geven, maar goed op die leeftijd gaat het over het algemeen wel goed.

Gr nadezda

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:55

Mijn merrie is dit jaar niet gedekt maar vorig jaar was het dus pas rond deze datum raak. Haar veulen is 8 Juli geboren en nu dus 1 maand oud. Volgende week is de keuring en ze is de jongste van de groep.
Nou houd de jury daar wel rekening mee hoop ik.
Voor de opfok is het geen probleem, ze moet tussen 15 okt en 15 nov daarheen, dan is ze oud genoeg.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 18:56

Sammm schreef:
Maar als je merrie niet drachtig wordt dan mag de hengsthouder toch ook geen geld vragen? Scheve mond

Whahahahahahahahahahahahahaa
Nou reken daar maar niet op! Zij hebben de service toch geleverd? Je merrie is toch gedekt? Dus betalen Haha!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 20:12

De meeste hengstenhouders rekenen een vast bedrag (soort van onkosten) als de merrie gust blijft. Dat is wel stukken minder als de merrie wel drachtig zou zijn.
Stal Roelofs bijvoorbeeld rekent 250 euro en als de merrie dragend is moet je de rest (varieert van 500 tot 700 euro) er nog extra bijbetalen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 02:00

ja wij betalen ook 250 euro op het moment dat de merrie gust is voor 1 september.
Volgens mij gebeurd het bij heel veel dekstations.
En nu maar hopen en afwachten of het dit jaar toch nog gaat lukken.

Gr nadezda

christiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:19

mijn zus en ik hebben onze IJslander in juni voor het eerst laten dekken ze heeft toen twee weken bij de hengst gestaan !. ze is nu negen maar is dat niet te oud om haar voor het eerst te laten dekken. misschien een dome vraag maar ik weet daar niet zo veel van af Bloos

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 17:55

Ik heb mijn merrie de gehele week laten dekken.
En ze is nu niet meer hengstig.
Zou mooi zijn dat het gelijk pakt!!

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:08

Ik heb vroeger een merrie gehad die liet ik altijd naspoelen. Na een jaar met problemen waarbij de merrie wel gezond was verklaard bleek dat bij de laatste poging te helpen. Ik heb het toen altijd laten doen (soort bijgeloof) en steeds in 1x drachtig. Toen een aantal jaar later een hengstenhouder het ondanks mijn verzoek toch niet deed omdat het echt niet nodig was stond ik 3 weken later weer bij 'm.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:49

Dat kan zo'n merrie zijn die zichzelf niet goed schoon krijgt. Wij waren ook gestart met spoelen bij merries die in juli nog niet drachtig waren, ook 2/2 na de eerste spoeling (en dekking natuurlijk Lachen ) drachtig.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:28

Ik heb de hengstenhouder idd ook opdracht gegeven om te spoelen!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:18

sarabande"]
[quote="jeanneke schreef:
ik zou het echt niet weten Sarabande

Mijn dierenarts heeft getwijfeld of hij mijn merrie dicht zou zetten.
Maar hij heeft het gedaan omdat, zo zei hij, als het een warme zomer wordt (sic) dat de merrie de spieren heel erg zou kunnen ontspannen
Als ze dan een keer ergens van schrikken en er opeens vandoor gaan is de kans aanwezig dat ze het vruchtje er dan gewoon uitgooien.
Bij een normaal gesloten vulva is dat probleem niet aanwezig, dit geldt alleen voor merries die luchtzuigen of de neiging daartoe tonen.
[/quote]
Een van mijn merries neigt ook naar luchtzuigen. Tot nu toe heeft het nog geen problemen opgeleverd en lijkt het of ze na de laatste keer veulenen juist iets strakker is geworden.
Maar heeft het ontspannen van de spieren dan ook invloed op de baarmoedermond? Het lijkt me dat die toch een hoop tegen moet houden of heb ik dat mis?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:29

Ik geef alleen de motivatie van mijn dierenarts aan, Jeanneke. Misschien weet Zannekin hier meer van.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 22:08

Vandaag hebben we onze merrie weer opgehaald.
De dierenarts daar heeft het toch gehad over dichtzetten.
Maar in overleg met mijn eigen dierenarts toch ervoor gekozen dit niet te doen, hij zag niet echt de meerwaarde ervan in bij onze merrie, ze sluit goed af.
Eigenlijk was er geen aanleiding toe maar omdat ze wel wat week aanvoelde wilde ze het toch aandragen en proberen.
Nu is besloten haar 4/5 dagen binnen te houden op stal en haar progesteron toe te dienen.
Dit was uiteindelijk wel de beste oplossing voor deze merrie.
Alles is perfect gelopen en voor het eerst in alle keren zat het ei op rechts.
Nou 27 augustus kunnen we haar scannen en zullen we het horen.
Ben erg benieuwd en anders gaan we toch naar volgend jaar.
dus OK dan! en hopen op een beetje geluk.

Gr nadezda