welke duitse goedgek hengst komt uit z goede moederlijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Re: welke duitse goedgek hengst komt uit z goede moederlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:39

Alle begin is moeilijk. Voor de springpaardenfokkerij denk ik dat we in de toekomst trouwens de beste paarden uit Belgie en Frankrijk krijgen. Misschien moeten wij met de kwpn daar eens gaan neuzen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:52

juliomariner schreef:
Alle begin is moeilijk. Voor de springpaardenfokkerij denk ik dat we in de toekomst trouwens de beste paarden uit Belgie en Frankrijk krijgen. Misschien moeten wij met de kwpn daar eens gaan neuzen

:))

Hoeveel echt goede dekhengsten uit Frankrijk zijn eigenlijk bij het KWPN erkend? Quattro B, Quidam de Revel....Volgens mij niet bijster veel? (Heb me daar ook nog niet echt in verdiept trouwens). Maar paarden als Nabab de Reve, Cor de la Bryere of Baloubet du Rouet (terwijl die laatste wel bij bij Hann., Holst., BWP goedgekeurd is en Cor ook bij soweiso Holstein en Zangersheide meende ik...) gewoon nog helemaal niet...Dat snap ik niet echt? Zijn toch echt imo goede paarden die veel voor het KWPN kunnen betekenen....

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:25

Rubin Royal en Blue Hors Romanov komen beide uit de merrie Rumirell (Rudilore stam). Zij heeft nb. 7 goedgekeurde hengsten gebracht!
Ze is nu 20 jaar en nog in top vorm en weer dragend van Rohdiamant.
Denk persoonlijk dat Romanov de betere vererfer is van deze beiden...

Groetjes, Hellen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:57

Adil18 schreef:
juliomariner schreef:
Nee? volg de hengstenkeuringen dan maar eens

Ja, zeker, daar praat ik niet over. Maar probeer eens een leuk sportpaard, geen topper, maar "leuk" aan een particulier te verkopen. Dat valt echt vies tegen...! En de fokkers die ik hier uit de buurt ken wagen zich qua fok nog steeds niet aan het KWPN, helaas!

heeft niet alleen maar met het feit te maken dat het een NL paard is... maar ook met juridische consequenties voor de NL verkoper.
Zo heb ik een Oldenburger uit een KWPN moeder in Duitsland gefokt met halfbroers uit die moeder die het niet slecht doen.

En niet fokken met KWPN heeft ook niets met het stamboek ansich te maken maar met de kosten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:01

Alane schreef:
Adil18 schreef:

Ja, zeker, daar praat ik niet over. Maar probeer eens een leuk sportpaard, geen topper, maar "leuk" aan een particulier te verkopen. Dat valt echt vies tegen...! En de fokkers die ik hier uit de buurt ken wagen zich qua fok nog steeds niet aan het KWPN, helaas!

heeft niet alleen maar met het feit te maken dat het een NL paard is... maar ook met juridische consequenties voor de NL verkoper.
Zo heb ik een Oldenburger uit een KWPN moeder in Duitsland gefokt met halfbroers uit die moeder die het niet slecht doen.

En niet fokken met KWPN heeft ook niets met het stamboek ansich te maken maar met de kosten.

Ook weer niet helemaal mee eens...Verklaar dan bijv. waarom de verkoop van Friese paarden naar Duitsland wel heel erg goed verloopt, er waarom Friese paardenhouders hier in Dld maar wat graag met "Nederlandse" hengsten fokt. Je ziet het alleen al bij de advertentie, soms staat er dan trots onderaan "Hat NL-Papiere!!!!". Speelt hier de grensovergang een rol?

Neuh, volgens mij ligt het veel meer aan het kwaliteitsverschil tussen Duitse en Nederlandse Friesen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:55

Ik wil ze de kost niet geven die de handel met en voor naar Duitsland helemaal stil hebben gelegd en die in het verleden toch graag en veel handel dreven met Duitsland.
Puur en alleen om juridische redenen.

Advertenties betekend niet gelijk verkopen, en adverteren doet verkopen.
Als ik 1 van mijn paarden zou willen verkopen vermeld ik ook dat wat er is maar vooral goed in de markt ligt.
Het friese paard is een NL paard, dus zijn of lijken NL papieren een middel om je paard hoger aan te prijzen dan wanneer het duitse papieren heeft. (moet erbij vertellen dat ik weinig weet heb van friezen, zoals eerder 1 ruin van mij is Oldenburger en zijn moeder dus KWPN, maar ook ingeschreven bij het oldenburger stamboek incl UELN dus eigenlijk ook duitser)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:43

Alane schreef:
Ik wil ze de kost niet geven die de handel met en voor naar Duitsland helemaal stil hebben gelegd en die in het verleden toch graag en veel handel dreven met Duitsland.
Puur en alleen om juridische redenen.

Advertenties betekend niet gelijk verkopen, en adverteren doet verkopen.
Als ik 1 van mijn paarden zou willen verkopen vermeld ik ook dat wat er is maar vooral goed in de markt ligt.
Het friese paard is een NL paard, dus zijn of lijken NL papieren een middel om je paard hoger aan te prijzen dan wanneer het duitse papieren heeft. (moet erbij vertellen dat ik weinig weet heb van friezen, zoals eerder 1 ruin van mij is Oldenburger en zijn moeder dus KWPN, maar ook ingeschreven bij het oldenburger stamboek incl UELN dus eigenlijk ook duitser)

Ik spreek uit eigen ervaring...Ik heb vaker KWPN'ers en Friezen naar Duitsland verkocht...KWPN'er was moeilijk, Friesen was makkelijk.

De laatste Fries die ik dit jaar verkocht...Die had ik nog geen week in het internet, had binnen twee dagen 5 telefoontjes gehad, zelf iemand die vanuit Oostenrijk wilde komen en ook was gekomen als ik hem niet aan de eerste beller had verkocht. Tja, wie 't eerst komt...

Het Firsen-stamboek in Duitsland is niet zo bijster...Een klein, proppig paardje met een karperrug in je stamboek opnemen bijvoorbeeld zegt mij genoeg.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:17

En daar heb je de reden al vwb de friezen met NL papieren.
Uit eigen ervaring door navraag en informatie inwinnen:
Zou je bij verkoop je paard compleet binnenste buiten moeten laten keren door een DA, en niet zomaar eentje maar eentje die goed bekend staat. Heb je een compleet dichtgetimmerd verkoopcontract nodig. en dat alles biedt nog geen zekerheid bij verkoop. En is ook de reden waarom er zoveel Nederlanders gestopt zijn met de verkoop van paarden naar Duitsland. En maakt niets uit of je handelaar bent of particulier.En het vervelendste, verkoop ene paard naar iemand die kort aan de Oostenrijkse grens woont en die heeft een koop ontbindend iets gevonden, dan mag je je paard ook nog eens gaan ophalen ook.

offtopic:
[TAO] vraag over wet paard kopen/verkopen en onderzoeksplicht

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 20:58

Zover mij bekend is, is er niets veranderd hierin. Ik woon in Nederland (grensgebied), ik ben lid van een Duitse rijvereniging en heb een paard in Duitsland gekocht. Netjes daar laten keuren en verder geen problemen gehad. Mijn instructeur verkoopt heel vaak paarden naar Nederland en ik heb nog nooit gehoord dat hij hier problemen mee heeft gehad. De Duitse paarden zijn hier juist erg geliefd!

Het verhaal offtopic lijkt mij gewoon uitproberen. Een normaal mens weet dat elk paard in 3 maanden tijd iets kan krijgen, zoals een ontstoken kies o.i.d. Dat heeft totaal niet met een verborgen gebrek te maken en dit had je ook niet kunnen weten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:02

suffie schreef:
Zover mij bekend is, is er niets veranderd hierin. Ik woon in Nederland (grensgebied), ik ben lid van een Duitse rijvereniging en heb een paard in Duitsland gekocht. Netjes daar laten keuren en verder geen problemen gehad. Mijn instructeur verkoopt heel vaak paarden naar Nederland en ik heb nog nooit gehoord dat hij hier problemen mee heeft gehad. De Duitse paarden zijn hier juist erg geliefd!

We hadden het over NL paarden naar Duitsland

suffie schreef:
Het verhaal offtopic lijkt mij gewoon uitproberen. Een normaal mens weet dat elk paard in 3 maanden tijd iets kan krijgen, zoals een ontstoken kies o.i.d. Dat heeft totaal niet met een verborgen gebrek te maken en dit had je ook niet kunnen weten.

En daar sla je dus een stukje naast de plank als je een paard verkoopt naar Duitsland... volgens het stukje kan de verkoper heeft zij niet laten keuren bij verkoop en kan dus niet garanderen dat het paard niets mankeerde bij de verkoop.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:10

Maar ook in Duitsland heb je onderzoeksplicht hoor! De DA adviseerde mij dat ook (de Duitse) toen hij daar was om het paard te enten. Dan kun je nooit trammelant krijgen achteraf zei hij. Lijkt me toch vergelijkbaar met Nederland.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:57

suffie schreef:
Maar ook in Duitsland heb je onderzoeksplicht hoor! De DA adviseerde mij dat ook (de Duitse) toen hij daar was om het paard te enten. Dan kun je nooit trammelant krijgen achteraf zei hij. Lijkt me toch vergelijkbaar met Nederland.

dat ligt dus in Duitsland net even iets anders dan in Nederland...
want een verborgen gebrek hoeft niet opgemerkt te worden door de DA van de koper, op maar even iets te noemen, waardoor er problemen kunnen onstaan.
Maar we dwalen af in dit topic :)