[KG] Wat voor paint heb ik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:30

Francis schreef:
'zwart/bont - bruin/bont' is wel erg kort door de bocht geantwoord, ik neem aan dat TS bedoelde wel pattern dit paard heeft.
Aan de foto te zien zou ik zeggen tobiano, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet ook andere patterns kan dragen. 100% zekerheid krijg je alleen door te testen.

TS, Als dit een Paint zou zijn, móet er een papier van de APHA bij zitten. Dit staat los van welk boekje ook, dit papier is 1 enkel vel met de afstamming er op en die moet je er, samen met een transferreport om het paard op naam te zetten (tegenwoordig staat dat op de achterkant) bij hebben gekregen. Jouw stalhouder heeft niks aan dit papier, die heeft idd het paspoort/entboekje nodig, dus in principe zou je het papier, als dit paard die heeft, gewoon thuis kunnen (en eigenlijk ook moeten - het is een waardepapier waar je niet slordig mee om moet gaan en niet zomaar in handen van derden moet geven) hebben. Heb je dat niet, dan is het geen echte Paint.

Overigens zou ik naar aanleiding van 1 zo'n klein fototje niet zomaar zeggen 'dit lijkt niet op een paint' want er zijn echt heel veel types en als je soms ziet wat er in Duitsland gefokt wordt of kijkt naar oudere race/werk lijnen, dan ziet dat er idd anders uit dan de 'moderne' Paint zoals men deze gewend is van westernshows. Zomaar uitsluiten dat iets een Paints is zonder meer info is dus ook een beetje kort door de bocht.
Mijn eigen Paintmerrie werd door engelse ruiters héél regelmatig 'uitgescholden' als 'hee, is dat een Samber?' omdat ze veel meer 'volbloed' uiterlijk had dan 'Paint'. Ze was race-gefokt met bekende grote race-Paints nog op het papier en dat ziet er toch echt anders uit dan de 'bonte Quarter' die veel mensen 'gewend' zijn.

hey dat laatste hee race gefokt dat zei de eigenaar ook dat was ik eigelijk al vergeten :) ze kan heeel snel gaan :)

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:31

8nnemiek schreef:
Onder de naam 'paint' verkoopt een kruising nu eenmaal veel beter :Y)

ja mischien wel :)

anneliesdj

Re: Wat voor paint heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:35

Ik denk dat dit ook nog net binnen het 'medicine hat' patroon valt.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:37

ah, ik vind hget eht veel te ingewikkeld :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:45

anneliesdj schreef:

Dit is geen medicine hat,daar is de vlek op het hoofd te groot voor. En aan de pigmentatie rond de ogen te zien zijn ze niet blauw. TS, zijn de ogen blauw?

Uitleg medicine hat (in het Engels, ga ik niet vertalen)

Medicine Hat is the name applied to horses exhibiting a unique and rare pattern of color. Being mostly white in body, Medicine Hats have color on their ears and top of the head, which resembles a bonnet or hat. Color on the chest is termed a shield. Other areas of color vary, but may show around one or both eyes and in the flanks. Often one or both eyes are partially or totally blue, especially when the area around the eye is unpigmented. There are exceptions, some have dark eyes surrounded by white skin. They may be of any base color, often roaning of the base color is present as well. Medicine Hats are described by their base color such as bay Medicine Hat, black roan Medicine Hat, chestnut Medicine Hat etc.. War Bonnet is a name given to horses of a similar pattern which exhibit less color, usually having just the Hat and very little, if any, other colored areas.

Afbeelding

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:46

Cassidy schreef:
anneliesdj schreef:

Dit is geen medicine hat,daar is de vlek op het hoofd te groot voor. En aan de pigmentatie rond de ogen te zien zijn ze niet blauw. TS, zijn de ogen blauw?

Uitleg medicine hat (in het Engels, ga ik niet vertalen)

Medicine Hat is the name applied to horses exhibiting a unique and rare pattern of color. Being mostly white in body, Medicine Hats have color on their ears and top of the head, which resembles a bonnet or hat. Color on the chest is termed a shield. Other areas of color vary, but may show around one or both eyes and in the flanks. Often one or both eyes are partially or totally blue, especially when the area around the eye is unpigmented. There are exceptions, some have dark eyes surrounded by white skin. They may be of any base color, often roaning of the base color is present as well. Medicine Hats are described by their base color such as bay Medicine Hat, black roan Medicine Hat, chestnut Medicine Hat etc.. War Bonnet is a name given to horses of a similar pattern which exhibit less color, usually having just the Hat and very little, if any, other colored areas.

ze heeft donker bruine ogen :s dus geen blauwe :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:00

Plaatje hoe verschillend de expressie van het Tobianogen kan uitpakken.

Afbeelding

Op de foto kan ik niet zien of er zwart in de staart zit maar dat hoeft ook niet.
De donkere vlek op het hoofd is al voldoende.

En TS, daar waar witte haren zitten (behalve bij drukplekken of littekens) is de huid altijd roze.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:05

Verschillende expressies van het Overo gen

Afbeelding

Hoofd is vaak wit en ook bij het plaatje rechts onderin zie je dat de vacht rond de ogen wit is.

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:06

Cassidy schreef:
Plaatje hoe verschillend de expressie van het Tobianogen kan uitpakken.

Afbeelding

Op de foto kan ik niet zien of er zwart in de staart zit maar dat hoeft ook niet.
De donkere vlek op het hoofd is al voldoende.

En TS, daar waar witte haren zitten (behalve bij drukplekken of littekens) is de huid altijd roze.

ah ja dat ka n ja zoveel van paarden ken ik oolk nog niet :) ik heb mijn a en b brevet meer niet :) en ze heeft geen zwart in haar staart maar die aftekening op haar hooft lijkt er wel heel fel op :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:16

Cassidy schreef:

De vlek kan best groter zijn dan enkel de oren, dit is ook een medicine hat;
http://www.herdsofhooves.com/Daiseycropped2.jpg
En geen kleur in de staart is ook een kenmerk van medicine hat als ik het goed begrijp.
Maar het oog hoort idd blauw te zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:29

Nee, een Medicine Hat is alles wat een bonnet of partial-bonnet heeft en minimaal 75% wit op het lichaam.
Annelies, jouwe is geen MHH vanwege de vlek om de ogen maar vanwege de partial-bonnet die ze heeft.
Waar de 'kleur' verder zit is niet van belang en die mag dus ook om de ogen zitten maar hoeft niet.
Ik heb nl. foto's van Fly naar het MHHR (Medicine Hat Horse Registree) gestuurd om te vragen of zij nog een MHH was en dat werd positief beantwoord, ik mocht haar inschrijven in het stamboek (á $100,- dus dat hebben we maar niet gedaan ;) )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:32

wat een hoop onzin in één topic

TS zoals al door francis vertelt, is je paardje een tobiano en waarschijnlijk een pinto of er moet nog een stamboekpapier zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:44

Francis schreef:
Nee, een Medicine Hat is alles wat een bonnet of partial-bonnet heeft en minimaal 75% wit op het lichaam.
Annelies, jouwe is geen MHH vanwege de vlek om de ogen maar vanwege de partial-bonnet die ze heeft.
Waar de 'kleur' verder zit is niet van belang en die mag dus ook om de ogen zitten maar hoeft niet.
Ik heb nl. foto's van Fly naar het MHHR (Medicine Hat Horse Registree) gestuurd om te vragen of zij nog een MHH was en dat werd positief beantwoord, ik mocht haar inschrijven in het stamboek (á $100,- dus dat hebben we maar niet gedaan ;) )

Snap ik het nog niet helemaal maar goed :P
Wie is Fly?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:16

anneliesdj schreef:
Snap ik het nog niet helemaal maar goed :P

Een bonnet is zo'n 'hoedje'. Alleen paarden die zo'n 'hoedje' hebben of een 'partial-bonnet' (gedeeltelijk hoedje, waarbij dus bijv. 1 oor wit is) en die daarnaast minimaal 75% van hun lichaamsoppervlakte wit zijn, mogen ingeschreven worden bij het MHHR en zijn dus 'echte' MHH (overigens is dit gewoon een kleur-stamboek en 'heb' je er niks aan, elk bont paard wat de juiste vlekjes heeft mag hier ingeschreven worden, van mini-shet tot Tinker).
Een paard wat wel het 'hoedje' (bonnet dus) heeft maar op z'n lijf ook veel vlekken (dus meer dan die 25% die hij mag hebben), mag niet ingeschreven worden en is dus geen 'echte' MHH. Waar die vlekken zitten (rond de ogen, in de staart) is niet van belang. Een MHH hoeft dus niet perse een witte staart te hebben en mag wel vlekken om de ogen hebben... De bonnet mag ook overlopen in de vlekken om de ogen, als het paard dan in totaal maar niet meer dan 25% 'kleur' heeft.

anneliesdj schreef:
Wie is Fly?

Mijn eerste Paint merrie, moeder van Dot, mijn tweede Paintmerrie. Beiden helaas verkocht. Fly is bijna een boktberoemdheid (zoek maar naar Fly of Spring Bid Flygirl) doordat een aantal jaren terug half Bokt naar haar op zoek is geweest i.v.m. verwaarlozing door haar toenmalige eigenaar (degene aan wie ik haar helaas verkocht had).
Op deze foto (die ik even van internet geplukt heb omdat ik niet bij m'n eigen foto's kan op deze laptop) is ze inmiddels van haar huidige eigenaar. http://naturalwestern.nl/paardrij-lessen/onze-paarden/
Bij mij zag ze er nog 'iets' anders uit (in showconditie) maar op deze foto is wel duidelijk haar 'partial bonnet' te zien en haar 'kleurverhouding. Haar witte oor is wel bruin aan de binnenkant.

Afbeelding

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 20:45

spatter schreef:
wat een hoop onzin in één topic

TS zoals al door francis vertelt, is je paardje een tobiano en waarschijnlijk een pinto of er moet nog een stamboekpapier zijn

oké merci :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:47

TAO-->YRT

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:47

Er is al gepost dat het een kruising zou zijn tussen een Paint x een Warmbloed.

Als de TS geen pedigree, cq afstamming, kan of wilt neer zetten blijft het raden wat voor patroon er achter zit.
Van de foto zou het maximaal Tobiano, Maximum Sabino, of een Overo kunnen zijn.
Tobiano en Sabino zou van de WB ouder kunnen komen, en Overo zou van de Paint ouder kunnen komen.

Meer informatie over de afstamming is nodig om een definitief antwoord te geven, anders blijft het maar gissen en gokken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 15:53

Sabino is ook Overo en als je gelezen had, had ik al aangegeven dat je't alleen 100% zeker weet wanneer je test (dus ook niet vanaf de stamboom want ook dat zegt niks, patterns kunnen generaties lang verborgen vererfd worden). Zo vanaf de foto is dit een tobiano. Overo (welke vorm ook) is érg onwaarschijnlijk, daarvoor zit er té veel bruin op het hoofd. Tovero kan wel weer heel goed (combinatie van Tobiano en Overo)
Overigens kunnen alle patterns van de Paint ouder komen, alle patterns komen voor binnen dit ras maar alle drie de overo patterns komen ook bij andere rassen voor en zijn niet 'exclusief Paint'.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 16:28

Geloof mij, na meer dan 25 jaar kleuren genetica bij paarden weet ik dat Sabino ook Overo is! En ik heb goed gelezen! Jij ook misschien?

Een van de ouders zou een Paint zijn ... kleuren patronen mogelijkheden zijn dan een van Overo familie (hoogst waarschijnlijk in dat er een hogere percentage Paints zijn met deze familie patroon) of Tobiano of een combi van de twee.
Een van de ouders zou een warmbloed zijn ... kleuren patronen mogelijkheden zijn dan IN ENGELAND of Tobiano of een extreme vorm van Sabino. Overo bestaat niet in WB in Engeland, en ik heb het niet over engelse volbloeden.

Een Overo patroon kan zo veel of zo weinig kleur hebben, waar dan ook (inclusief het hoofd).

Nogmaals zonder pedigree kennis, van oa de Paint ouder, blijft het gewoon gissen en gokken, en dan met deze kennis van pedigree is het nog kijken welke invloed de WB ouder heeft meegegeven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:38

Peterina schreef:
Geloof mij, na meer dan 25 jaar kleuren genetica bij paarden weet ik dat Sabino ook Overo is! En ik heb goed gelezen! Jij ook misschien?

Tjonge zeg, wat een reactie... :? Wat heb ik niet goed gelezen dan?

Peterina schreef:
... kleuren patronen mogelijkheden zijn dan IN ENGELAND of Tobiano of een extreme vorm van Sabino. Overo bestaat niet in WB in Engeland...

Eerst zeg je Overo niet bestaat in WB (of dat zo is is dan weer een andere discussie) en daarna zeg je dat alleen Tobiano of extreem Sabino een optie zou zijn. Sabino is óók Overo dus klopt de stelling dat Overo in WB niet bestaat, niet. De termen juist gebruiken voorkomt verwarring bij mensen met iets minder kennis.

Overigens wordt hier niet gezegd dat het om Engels Volbloed of wat ook zou gaan, dat het paard in Engeland gefokt is wil niet zeggen dat 't een Thoroughbred betreft, kan vanalles zijn. Warmblood is nogal een algemene verzamelnaam, 't kan net zo goed een KWPN-er zijn, dat noemen ze in Engeland ook een (Dutch)Warmblood.

En ja, Overo kan veel kleur hebben op het hoofd, maar als een paard zo extreem wit is als dit paard, maar met veel kleur op het hoofd, dan is dat doorgaans géén 'enkel' Overo pattern. Het 'masker' zoals dit paard heeft is heel typisch voor het Tobiano en Tovero pattern.

Mijn 'educated guess' is dat dit paard Tobiano of Tovero is. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:14

Francis ... als je een beetje weet van de laatste ontwikkelingen van kleuren genetica bij paarden dan weet je dat alhoewel de verschillende Sabino genen (tot nu toe zijn 5x in onderzoeking) over het algemeen door leken wordt aangenomen als deel van het Overo familie (Splash en Frame) dat dit niet het geval is en dat in de nabije toekomst het heel waarschijnlijk zijn eigen 'familie' definitie zal krijgen. Het spijt mij dat als niet-leek ik deze verwarring bij jou (en misschien andere) hebt geplaatst.

Frame en Splash sluit ik ook uit voor de overduidelijke redenen maar een extreme Tobiano Sabino sluit ik niet uit. En dat zou mijn 'educated guess' zijn.
Het Sabino SB1 heeft het kleur dusdanig onderdrukt dat het alleen op de hoofd overblijft.

In Engeland praten ze niet van een engels thoroughbred als een WB .... vandaar ook mijn distinctie wat betreft de twee rassen. Een Warmbloed kan van alles zijn in Engeland maar ze zullen nooit en nimmer een Thoroughbred een warmbloed noemen; dan hadden ze aangegeven dat het een Paint x Thoroughbred kruising was (wat zou betekenen dat indien de Paint een officiele APHA is, het paardje van TS ook in aanmerking zou kunnen komen).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:50

Peterina schreef:
Frame en Splash sluit ik ook uit voor de overduidelijke redenen maar een extreme Tobiano Sabino sluit ik niet uit. En dat zou mijn 'educated guess' zijn.
Het Sabino SB1 heeft het kleur dusdanig onderdrukt dat het alleen op de hoofd overblijft.

Op grond van het feit dat de vlek op het hoofd duidelijk donker is, met mooie scherpe randen en - zo van de foto te zien - geen stekelharen bevat, zou ikzelf extreem sabino uitsluiten.

En ook Tobiano met extreme sabino ziet er anders uit:

http://www.bigskygypsy.com/BSG%20Snow.htm

Extreme sabino:

http://www.elementsarabians.com/frost.html

En The White Fox, extreme sabino thoroughbred

http://image57.webshots.com/457/8/76/89 ... cfo_fs.jpg

En als veulen met met moeder Patchen Beauty

http://barbaradlivingston.photoshelter. ... Hvg56yoLw/

Mary_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:15

Peterina schreef:
Er is al gepost dat het een kruising zou zijn tussen een Paint x een Warmbloed.

Als de TS geen pedigree, cq afstamming, kan of wilt neer zetten blijft het raden wat voor patroon er achter zit.
Van de foto zou het maximaal Tobiano, Maximum Sabino, of een Overo kunnen zijn.
Tobiano en Sabino zou van de WB ouder kunnen komen, en Overo zou van de Paint ouder kunnen komen.

Meer informatie over de afstamming is nodig om een definitief antwoord te geven, anders blijft het maar gissen en gokken.

ja ik vind het maar moeilijk om dat allemaalte horen en dan gog te weten welke het juiste is :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:30

Peterina schreef:
Francis ... als je een beetje weet van de laatste ontwikkelingen van kleuren genetica bij paarden dan weet je dat alhoewel de verschillende Sabino genen (tot nu toe zijn 5x in onderzoeking) over het algemeen door leken wordt aangenomen als deel van het Overo familie (Splash en Frame) dat dit niet het geval is en dat in de nabije toekomst het heel waarschijnlijk zijn eigen 'familie' definitie zal krijgen. Het spijt mij dat als niet-leek ik deze verwarring bij jou (en misschien andere) hebt geplaatst.

Beetje jammer dat je zo uit de hoogte moet doen en anderen onderuit moet halen om jezelf te profileren.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:10

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie vragen niet persoonlijk te worden tijdens de discussie.
Wanneer er problemen zijn, kan er uiteraard getemd worden.