welk voer voor ijslander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:47

Rashja schreef:
De mijne staat op het moment op 3,5 kilo (varieert vaak tussen de 1 a 5 kilo op een dag)muesli en onbeperkt hooi.
Verder krijgt ze van pavo, pavo vital brokjes.
Mijn paardje heeft helaas de neiging om snel af te vallen.

Ik zou eerder kijken naar een ondersteunend middel om de darmflora optimaal te krijgen, goed kijken naar je wormbeleid (bloed getest op bloedworm) en zoeken naar hoogwaardig hooi... onbeperkt.
Zoveel krachtvoer ondermijnt de darmfunctie (zetmeel en suikers maken korte metten met belangrijke bacteriën in het verteringsgestel), en uiteindelijk maakt dat een mager paard nog magerder....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:48

Sonja89 schreef:
Het probleem met bijv. de Force is dat het niet de vorm van een koek heeft, maar van brok. Ik moet het van thuis meenemen (vaak op de fiets) en dan is het handig om een koek in je zak te kunnen stoppen ipv te moeten klooien met losse brokjes.

Die Semper Cubes lijken me op zich wel wat, hoe groot is zo'n cube? Er staat 'makkelijk om mee te nemen' maar vraag me af wat ik me daarbij moet voorstellen?

5 blokjes per dag (ong) ter grootte van een suikerklontje. Dus veel makkelijker te geven dan een PAVO koek...

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:27

Ninx schreef:
Rashja schreef:
De mijne staat op het moment op 3,5 kilo (varieert vaak tussen de 1 a 5 kilo op een dag)muesli en onbeperkt hooi.
Verder krijgt ze van pavo, pavo vital brokjes.
Mijn paardje heeft helaas de neiging om snel af te vallen.

Ik zou eerder kijken naar een ondersteunend middel om de darmflora optimaal te krijgen, goed kijken naar je wormbeleid (bloed getest op bloedworm) en zoeken naar hoogwaardig hooi... onbeperkt.
Zoveel krachtvoer ondermijnt de darmfunctie (zetmeel en suikers maken korte metten met belangrijke bacteriën in het verteringsgestel), en uiteindelijk maakt dat een mager paard nog magerder....

Word ze altijd op getest kwa worden.
Ze staan op een suiker zetmeel en eiwit arm dieet.
Ze heeft namelijk suiker.
Van daar dat ze dus ook zo afvalt.
Maar van dat ondersteunend middel voor de darmflora dat is iets nieuws voor me.
Misschien wel een tip dankje.
Zal het eens over leggen met me veearts

Nado

Re: welk voer voor ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:22

Rashja, het verbaast me dat je dierenarts zoveel muesli voorschrijft als je paard suiker heeft. De meeste muesli's hebben namelijk een hoog suiker + zetmeel gehalte. Sommige muesli's zijn wel laag in suiker, maar die hebben dan wel een zetmeel gehalte van 20+ %. Het liefst blijf jij onder de 10% voor beiden gecombineerd.

Wat je zou kunnen proberen te gaan voeren is Subli Senioris. Perfect voer voor paarden die te mager zijn, met een laag s+z gehalte. Het kan als compleet voer gegeven worden, ook voor paarden dus die om wat voor reden te weinig ruwvoer binnen krijgen. Arabier van 26 van een kennis heeft nog maar 3 kiezen en blijft met dit spul ook in de winter op gewicht.

Zelf voer ik Safe&Sound van Dodson&Horell, dat is erg laag in s+z, maar het is meer onderhoudsvoer dan aanzetvoer. Voor de extra vit/min krijgen ze Ultimate Balancer, ook van D&H, wat heel erg goed bevalt. Mijn kleine pony heeft EMS en is ook suikergevoelig, dus ik let er ook erg op, net als jij.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:42

Safe&Sound van Dodson&Horell heb ik heel lang gevoerd maar is niet meer aan te komen bij mij in de buurt.
Had daarna ander rokjes kan ff niet meer op de naam komen.
Zat ook erg weinig suiker en zetmeel in.
Maar daar kon ze niet zo goed tegen.
Ze ging toch heel erg schuren.
De muslie ben ik ook niet heel blij mee maar ze doet het goed op.
Ze zit goed in haar vacht glanst mooi ze is alleen wat aan de mager kant.
En zo lang ik niets anders heb hou ik het daar maar ff op.
Hooi alleen red ze gewoon niet.

Subli Senioris ik zal eens kijken of dat iets is.
Bedankt voor de tip.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:17

Ninx schreef:
Sonja89 schreef:
Het probleem met bijv. de Force is dat het niet de vorm van een koek heeft, maar van brok. Ik moet het van thuis meenemen (vaak op de fiets) en dan is het handig om een koek in je zak te kunnen stoppen ipv te moeten klooien met losse brokjes.

Die Semper Cubes lijken me op zich wel wat, hoe groot is zo'n cube? Er staat 'makkelijk om mee te nemen' maar vraag me af wat ik me daarbij moet voorstellen?

5 blokjes per dag (ong) ter grootte van een suikerklontje. Dus veel makkelijker te geven dan een PAVO koek...

Dat klinkt wel goed! Is er hier iemand die deze cubes voert en er in een envelop een paar naar me zou willen opsturen? :o Ik zou ze namelijk eens een keertje willen proberen, voor ik zo'n emmer met kilo's van dat spul aanschaf en meneer ze straks niet blieft!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 01:21

rashja, je zou kunnen kijken of je aan marstall vito kan komen? is een voeder zonder granen, dus zetmeel en ook suikerarm

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:30

Heeft er iemand ervaring met het voer van Myten?
http://www.mijten.be/_ln/paarden_quattro.php?part=pv
Wij hebben sinds een paar dagen onze eerste IJslander en hij krijgt op het moment hooi, zemelen en heeft een mineralenblok, dit heeft hij bij de vorige eigenaresse ook gehad en doet het er goed op maar toch vind ik het wel fijn als ik zeker weet dat hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
Iemand bij ons op stal die voert Mijten aan haar fries en is hier erg over te spreken, bovendien kan ik dat gewoon bij de Boerenbond kopen.
Zal ook eens op Indoor Brabant langs de stands lopen om te kijken wat er te krijgen is en advies te vragen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:11

Ik heb zelf m'n ijslanders jaren lang sober gehouden. Helaas zijn ze toen zand gaan eten en verschrikkelijk aan de diarree geraakt. Het moment dus om wat anders te gaan zoeken.
Uiteindelijk na veel nadenken en informatie opzoeken voer ik nu Hartog Balance bij. Weinig suikers, zetmeel en eiwitten wat hopelijk niet te veel gevolgen heeft voor mijn eczemer.

In de winter voer ik 4 keer per dag hooi en na het rijden een halve schep Hartog Balance met wat luzerne en worteltjes. In de zomer komt mijn eczemer 2 uurtjes op het weiland en m'n gepensioneerde paard bijna een halve dag. Daarbij 3 hooi beurten en na het rijden een halve schep Hartog balance.
Mijn rijpaard (die met eczeem dus) wordt bijna iedere dag matig(soms zwaar) getraind.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:14

Een IJslander is geen sober paard waar het hoogwaardige vitaminen en mineralen betreft. En goed supplement zonder toegevoegde suikers zou tot je standaard uitrusting moeten behoren.
Verder goed ruwvoer en zeker NIET te weinig... dan gaan de darmen stil liggen, krijgen ze maagzweren, gaan inderdaad zand eten of andere ellende.
Wanneer ze van hooi snel dik worden (wat eigenlijk goed ondervangen zou moeten worden met gewoon km'ers maken), zoek dan naar graszaadhooi... veel vezels en buikvulling, weinig calorieën.
Veel mensen voeren hun IJslander erg eenzijdig, of geven alleen krachtvoer rond beweging.
Maar om in de juiste vitamine-behoefte te voorzien moet je zo'n beetje 2 kilo krachtvoer voeren aan je IJslander. en dat is veel te veel.
Geef dus liever dagelijks een paar handjes gehakseld gras (of bietenpulp zonder melasse) met een vitaminesupplement (ik geef dit nu: http://www.nmlhealth.com/p,58,1403/Mult ... onics.aspx) , en geef idd krachtvoer een aantal uren VOOR de prestatie... achteraf heeft niet zoveel zin.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:16

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:52

Wanneer ik het topic lees, zie ik dat mijn ijslander, in vergelijking met de meesten hier, behoorlijk wat krijgt..

Van het zomer kreeg ze alleen gras en af en toe een (stuk) pavokoek.

In het najaar ben ik (hartog) balance muslie gaan voeren en winterpeen.

De laatste 2 maanden krijgt ze naast de muslie (5 handen) en de winterpeen (2 handen) ook nog eens (4/5 handjes) sportbrok.

Daarbij krijgt ze onbeperk ruwvoer en heeft ze een liksteen.

Ze wordt 6 tot 7 dagen in de week gemiddeld 100 min (intensief) per dag gereden. Van het winter werd ze steeds trager, nu ze op sportbrok staat krijgt ze weer meer energie. Nu loopt ze beter dan ooit! Omdat ze vanaf morgen weer langzaam het land in gaan, ga ik wel weer afbouwen met het voeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:04

Nou, de meeste IJslanders krijgen veel te weinig vitaminen en mineralen.
Ook krijgen ze vaak te weinig hooi, omdat men ze vaak weinig rijdt...
Ongelukkige combi dus....

Jouw verhaal klinkt goed, veel beweging... onbeperkt ruwvoer, en wat krachtvoer...
Je kunt 1x pj even bloed laten trekken om te zien of je op de goede weg bent qua voeding.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:12

Ninx, dat is wel een goede tip van dat bloedonderzoek. Tnx!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:06

Ninx, dat klopt ja ik was er zelf al achter gekomen dat het geen sober paard is. Daarom voer ik ook bij.
Bloedonderzoek hoeft niet alles te zeggen. Bij mijn paarden waren de waardes namelijk gewoon goed en toch waren ze zand aan het eten ( 1 had bloedwormen maar de andere 2 waren gewoon goed, geen maagzweren, gewoon zand).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:27

btw Mijten,
ik voer momenteel Mijten merrie en veulen mengeling en daar doen ze het erg goed op :j
als het veulen strakjes afgespeend is ga ik even kijken wat ik er dan bij blijf geven voor de vitjes