Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hoogendroog schreef:Wij hebben een drachtige tweejarige staan. Is ook nogal aan de maat. Merrie was in een keer drachtig. Als je merrie het aan kan, neemt ze op, anders niet. En nee, die is nog niet gePROKT. Volgens Bokt een doodzonde
hoogendroog schreef:Zou willen dat ik meer zulke merries had: super (gezond) sport lijntje, veel techniek en een klap vermogen. Ik heb er inderdaad niemand op Bokt mee, maar jij zit altijd gelijk op de kast als het over PROKken gaat.
polly2 schreef:Ik heb vroeger jarenlang op een fokkerij/handelsstal gewerkt en gereden.
Daar gebeurde het wel vaker dat een twee-jarige gedekt werd als deze te groot dreigde te worden (ook bij NF pony's als ze te groot voor een pony dreigden te worden).
Dit kan in mijn ogen heel goed. Te meer omdat deze paarden allemaal gezond heel oud zijn geworden en er totaal geen hinder van hadden.
Het is veel minder belastend dan ze volop in het werk zetten als drie-jarige.
Paarden die in groepen vrij leven (in Engeland, Spanje en bijv. de Oostvaardersplassen) worden ook meestal drachtig in de zomer als ze twee zijn en krijgen met drie dus een veulen.
De reden dat men het met fokmerries niet standaard doet, is dat men met een drie-jarige eerst nog naar de keuring wil, zonder dat de buik groot is door dracht. Dus om exterieurtechnische en foktechnische redenen en om eerst de merrie ster of voorlopig keur verklaard te krijgen en dan pas besluiten of er gedekt wordt, of verkocht. Dus niet om gezondheidsredenen....
Maar als een paard zo uit de kluiten gewassen is, is het best verstandig om haar te dekken als tweejarige.
En dat zo'n merrie kleiner blijft....dat is inderdaad zo, al heb je geen garantie, want de mate waarin kan verschillen. Door de hormonen rondom de dracht sluiten de groeischijven namelijk eerder. Net als dat bij een hengst door de testosteron het geval is.
Het gebeurt ook wel eens dat mensen een merrie bewust pas als vijfjarige laten dekken om de groei juist nog wat te stimuleren.
De meeste mensen roepen "oeh"en "ah"zonder uitgebreide praktijkervaring op dit gebied.
Hengstenhouders en ervaren fokkers zijn hierin echt meer ervaren dan de gemiddelde bokker.....dus hun advies lijkt me waardevoller.
hoogendroog schreef:Zou willen dat ik meer zulke merries had: super (gezond) sport lijntje, veel techniek en een klap vermogen. Ik heb er inderdaad niemand op Bokt mee, maar jij zit altijd gelijk op de kast als het over PROKken gaat.
voor mij zou een paard wat op twee jarige leeftijd is gedekt veel onaantrekkelijker zijn dan een paard van 1.80m 
lailapri schreef:teenermoeders hebben alleen wel iets meer mogelijkheden (keizersnede etc) als teenerpaarden.
Ik heb het goed zien gaan (jaarling gedekt 2 jarige gezond veulen en 2 jaar weer gedekt en dit jaar weer gezond veulen ondanks dat de merrie ook nog eens heel ziek geweest.
maar het het ook fout zien gaan, veulens die er niet af komen, merrie's stuk van binnen, etc.
Het geeft in mijn ogen meer risico maar het blijft de keuze van de eigenaar.