hoe groot word mijn jaarling en welke leeftijd dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:59

Wij hebben een drachtige tweejarige staan. Is ook nogal aan de maat. Merrie was in een keer drachtig. Als je merrie het aan kan, neemt ze op, anders niet. En nee, die is nog niet gePROKT. Volgens Bokt een doodzonde }>

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:05

hoogendroog schreef:
Wij hebben een drachtige tweejarige staan. Is ook nogal aan de maat. Merrie was in een keer drachtig. Als je merrie het aan kan, neemt ze op, anders niet. En nee, die is nog niet gePROKT. Volgens Bokt een doodzonde }>

Nee hoor niet volgens Bokt, gewoon volgens de markt. Wanneer je niet weet wat je merrie mankeert kan je er in de huidige markt beter niet mee fokken.

Dus je hebt niemand op Bokt ermee.

hoogendroog

Re: hoe groot word mijn jaarling en welke leeftijd dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:11

Zou willen dat ik meer zulke merries had: super (gezond) sport lijntje, veel techniek en een klap vermogen. Ik heb er inderdaad niemand op Bokt mee, maar jij zit altijd gelijk op de kast als het over PROKken gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:21

hoogendroog schreef:
Zou willen dat ik meer zulke merries had: super (gezond) sport lijntje, veel techniek en een klap vermogen. Ik heb er inderdaad niemand op Bokt mee, maar jij zit altijd gelijk op de kast als het over PROKken gaat.

Nou echt niet hoor.
Dat moet ieder lekker voor zich weten. Alleen zit jij ermee als je merrie niet goed op de foto blijkt en het veulen ook dat risico loopt.

Ik ben ook een voorstander van fokken met gezond materiaal. Dat is het beste uitgangspunt.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:23

Persoonlijk vind ik het laten dekken op jonge leeftijd, al is het niet mijn ding, een minder groot probleem dan wanneer je het dier op 5 jarige leeftijd al L/M springen wil hebben. Laat zo'n kast van een paard eerst maar eens een jaartje langer staan en ga zeker niet te vroeg springen als je haar niet kapot wil hebben.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:26

polly2 schreef:
Ik heb vroeger jarenlang op een fokkerij/handelsstal gewerkt en gereden.
Daar gebeurde het wel vaker dat een twee-jarige gedekt werd als deze te groot dreigde te worden (ook bij NF pony's als ze te groot voor een pony dreigden te worden).
Dit kan in mijn ogen heel goed. Te meer omdat deze paarden allemaal gezond heel oud zijn geworden en er totaal geen hinder van hadden.
Het is veel minder belastend dan ze volop in het werk zetten als drie-jarige.
Paarden die in groepen vrij leven (in Engeland, Spanje en bijv. de Oostvaardersplassen) worden ook meestal drachtig in de zomer als ze twee zijn en krijgen met drie dus een veulen.
De reden dat men het met fokmerries niet standaard doet, is dat men met een drie-jarige eerst nog naar de keuring wil, zonder dat de buik groot is door dracht. Dus om exterieurtechnische en foktechnische redenen en om eerst de merrie ster of voorlopig keur verklaard te krijgen en dan pas besluiten of er gedekt wordt, of verkocht. Dus niet om gezondheidsredenen....
Maar als een paard zo uit de kluiten gewassen is, is het best verstandig om haar te dekken als tweejarige.
En dat zo'n merrie kleiner blijft....dat is inderdaad zo, al heb je geen garantie, want de mate waarin kan verschillen. Door de hormonen rondom de dracht sluiten de groeischijven namelijk eerder. Net als dat bij een hengst door de testosteron het geval is.
Het gebeurt ook wel eens dat mensen een merrie bewust pas als vijfjarige laten dekken om de groei juist nog wat te stimuleren.

De meeste mensen roepen "oeh"en "ah"zonder uitgebreide praktijkervaring op dit gebied.

Hengstenhouders en ervaren fokkers zijn hierin echt meer ervaren dan de gemiddelde bokker.....dus hun advies lijkt me waardevoller.

zo deden wij het ook altijd op mijn werk :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:32

hoogendroog schreef:

Nee hoor het zijn mijn normen en het is alleen een goed bedoeld advies.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:39

Kan iedereen die op een bedrijf (heeft ge) werkt waar paarden op twee jarige leeftijd gedekt worden de namen hier neer zetten? Dan weet ik in elk geval waar ik nooit een paard ga kopen.

Onze paarden zijn namelijk van geen kanten meer te vergelijken met een paard in de natuur.
En ik ben van mening (gezond of niet) dat twee te vroeg is voor een veulen, en dat je de groei van een paard niet moet willen belemmeren.
Dat belemmeren van de groei hebben ze in China ook gedaan bij meisjes en hun voeten. Die mensen zijn toch ook ongezond nu?
Nee :n voor mij zou een paard wat op twee jarige leeftijd is gedekt veel onaantrekkelijker zijn dan een paard van 1.80m

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:50

dat is onzin :n
ik ken genoeg merries die wel gezond zijn ondanks dat ze op 2 jarige leeftijd een veulen hebben gekregen...
net als de veulens overgens...

een tienermoeder heeft toch ook geen ongezond kind gekregen?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:52

Ik heb het ook niet over het veulen ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:58

2,5 laten dekken, met 5 jaar in de L/Z springen en met 6 verkocht willen hebben?
Zonde van t paard, zeker zn grote heeft de tijd nodig.. Verzet alles eens een jaartje, minimaal.
Tis jou keuze, maar ik zou dit paard niet meer kopen, een 2,5 jarige moet twenter kunnen zijn,
en dat kunnen ze drachtig niet imo.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:15

kleine jaarlingen kunnen groot worden, grote jaarlingen kunnen klein blijven. Het best kun je meten met een touwtje van de kogel tot onderkant spier net boven been (die lijn/rand zegmaar) en dit omhoog vouwen vanaf die zelfde rand en dan zie wet er nog ongeveer bijkomt.

Hoogte is genetisch bepaald, daar moet je niet mee knoeien vind ik. Geef het paard de tijd die het nodig heeft, heb je dat niet verkoop het dan onbeleerd, er gaan er al genoeg kapot.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:29

Saffier schreef:
Ik heb het ook niet over het veulen ;)

goed anders gezegd...
tienermoeders zijn toch ook niet ongezond omdat ze jong een kind hebben gekregen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:43

teenermoeders hebben alleen wel iets meer mogelijkheden (keizersnede etc) als teenerpaarden.
Ik heb het goed zien gaan (jaarling gedekt 2 jarige gezond veulen en 2 jaar weer gedekt en dit jaar weer gezond veulen ondanks dat de merrie ook nog eens heel ziek geweest.

maar het het ook fout zien gaan, veulens die er niet af komen, merrie's stuk van binnen, etc.

Het geeft in mijn ogen meer risico maar het blijft de keuze van de eigenaar.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:55

Suzanne F. schreef:
Ja tegen de 1.80 m. zal niet overdreven zijn denk ik.
Let goed op de voeding. Zulke paarden groeien heel snel kapot. (OC/OCD)

OCD ontstaat in het eerste levensjaar, dus nu nog op voeding gaan letten om dit te voorkomen is te laat :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:44

lailapri schreef:
teenermoeders hebben alleen wel iets meer mogelijkheden (keizersnede etc) als teenerpaarden.
Ik heb het goed zien gaan (jaarling gedekt 2 jarige gezond veulen en 2 jaar weer gedekt en dit jaar weer gezond veulen ondanks dat de merrie ook nog eens heel ziek geweest.

maar het het ook fout zien gaan, veulens die er niet af komen, merrie's stuk van binnen, etc.

Het geeft in mijn ogen meer risico maar het blijft de keuze van de eigenaar.

een 2 jarig paard laten dekken is niet zo gevaarlijk als een oudere merrie laten dekken...
ook bij oudere merries, en zelfs bij ervarenen merries kan het van binnen stuk gaan...
dat risico is net zo groot als bij een tweejarige, en dus te verwaarlozen...