shalinitje schreef:wouw erg bedankd dit is echt top om te weten dit ga ik zeker doen. Maar even een vraagje wat is een equipas ? ik weet echt niet veel van paspoorten en hoe komt dat men cremello daar ook kan in worden ingeschreven ? ze is toch niet palomino ?
Een Equipas is het type paspoort dat je krijgt van I&R of de Confederatie in Belgie; het is een paspoort dat verkregen wordt voor paarden die geen afstamming hebben (niet bekend) of voor paarden waarvoor de eigenaren de moeite niet hebben gedaan om Stamboek Paspoort te halen. In Belgie wordt de Equipas ALLEEN uitgegeven door de Confederatie, het zij Vlaamse of Waalse.
Als een paard of pony geregistreerd wordt of is bij een Stamboek dan krijgt het een paspoort van die Stamboek met melding van zijn Stamboek registratie en van zijn afstamming mits deze bekend is.
Bij de meeste Stamboeken hebben verschillende registers. Bij het Royal Belgian Palomino Stamboek is het 4:
- A-Register ... waarvan 3 volledig of meer generaties bekend zijn
- B-Register ... minstens ouders bekend maar geen 3 volledige generaties
- C-Register ... ouders, dus afstamming, onbekend
- NS-Register ... nakomelingen van R.B.P. geregistreerde hengsten die niet zijn ggk, of van niet ggk hengsten van ander EU-erkende Stamboeken.
Het is niet genoeg om de namen van de ouders te kennen, hun geregistreerde (bij een Stamboek) namen en gegevens moeten beschikbaar zijn om op de papieren van het paard of pony te komen.
In jouw geval ... als je de merrie inschrijft onder 'Label' (omdat zij al een Equipas heeft met een daartoe behorende uniek UELN nummer) dan wordt zij 'opgenomen' in de boeken van het R.B.P. (C-Register omdat haar afstamming niet bekend is) en wordt haar naam vermeld op de papieren van het veulen. Als Tukker stamboek papieren heeft (bijv. van het N.A.S.) en daarvan een kopie meegegeven kan worden, komt hij ook op de papieren te staan. Dit zou bijvoorbeeld het veulen recht geven (als Tukker stamboek papieren heeft) op minstens B-Register papieren.
Als je meer informatie hierover wilt hebben stel ik voor dat we via PB verder praten ...