Is dit vreemd of normaal op mijn pony's paspoort ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikky87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:46

pebbels75 schreef:
shalinitje schreef:
Bedankt ik maakte me hier echt een beetje zorgen over. Ik weet niet of je de plaats zou kennen waar mijn paardje van komt maar toch maar even vragen: manege de molenheide ?

manege de molenheide zit volgens mij in Schijndel Noord Brabant

Jaa klopt manege de molenheide zit in Schijndel!

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:17

ik weet het staat in men pony der paspoort :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:28

shalinitje schreef:
dat van die hoeven twijfel ik toch aan. Niet dat ik je niet geloof maar men merrie haar veulen heeft ook witte hoeven maar wel zwarte sokken (appaloosa veulen). Komt waarschijnlijk door de kleur appaloosa want die hoeven horen nu eenmaal bij die kleur. Je kan er natuurlijk ook hebben met donkere hoeven maar dan heb je er eentje die niet amerikaans gefokt is (als het alle 4 de hoeven zijn die donker zijn). Maarja het is nu ook een erg raar veulen. Het is er eentje van februari hé :D

Het Appy gen is een heel dominante gene, net als schimmel, en die verkleuren delen anders dan de 'basis' kleuren. Dit is ook zo als de 'basis' kleur cremello is. Bij een cremello-appy mag je zwart verwachten ergens op het lichaaam in de vacht kleur of in de hoef kleur (strepen?).

Schimpje

Re: Is dit vreemd of normaal op mijn pony's paspoort ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:32

Een cremello (of andere dubbelverdunner) kan vaak bij de geboorte een stuk donkerder zijn dan nu, zodoende dat er als veulen wel aftekeningen zichtbaar waren.. Sommige dubbelverdunners worden bijna toffee-kleurig geboren!

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:44

Ik weet dit helaas niet van men Nouga. Ze is niet bij mij geboren maar ik ben wel van plan is een mailtje te sturen naar der kweker. Voor foto's. En ja ik weet dat van die appy's maar dat staat er tog in dat het aan de kleur appaloosa ligt dat deze zo een kleur hoeve hebben.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:54

*stille meelezer is nou toch wel heel benieuwd naar foto's van moeder en veulen... :D *

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:20

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:29

Veulen is basis kleur VALK met leopard appy aftekening.
Merrie is idd cremello en heeft als aftekening op zijn minst een bles ... tenminste te zien op de foto in de link. Ik vermoed rechtsachter ook een kleine binnen oplopend sokje is.

(Even los van de Topic ... hebt je de foto's beveiligt? Ik kan bijvoorbeeld de foto bewerken en veranderen en dan opslaan ... weet niet of het normaal is bij mijnalbum dat andere de foto's kunnen bewerken.)
Laatst bijgewerkt door Peterina op 24-11-10 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:31

haha ik dacht al zoiets van men veulen. ik zal even een fototje sturen van haar vader(verdachte vader) van het veulen. Geen idee ik heb er in ieder geval geen beveiliging op gezet. vond je men cremello zo mooi ? dat je de foto wou opslaan :P
Laatst bijgewerkt door shalinitje op 24-11-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:34

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:35

Ik zie toch heel duidelijk een bles bij de cremello, en ook iets andere kleur op de beentjes

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:42

shalinitje schreef:
haha ik dacht al zoiets van men veulen. ik zal even een fototje sturen van haar vader(verdachte vader) van het veulen. Geen idee ik heb er in ieder geval geen beveiliging op gezet. vond je men cremello zo mooi ? dat je de foto wou opslaan :P

Ik wou de foto uitvergroten en kwam tot de stelling dat ik het kon veranderen en opslaan.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:43

Toen ik haar in de zomer heb gewassen heb ik niets gezien dat meen ik echt. Nu heb zie je het heel fel. Dit is me nooit opgevallen maar nu zie je echt dat het daar spierwit is en de rest crème. Ze zeggen wel eens hoe gelukkiger het paard hoe mooier de kleur! Op de benen zie je in het echt nog niets maar het hoofd is sinds deze week heel duidelijk. sorry van men reacties peterina

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:45

Nog eventjes erbij de cremello heet Nouga en de appy Promise

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:02

Bij welke Stamboek zijn ze geregistreert ... het veulen, Tukker en de moeder?

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:10

I&R het veulen heeft nog geen paspoort en ik vermoed dat tukker ook in dit stamboek is geregistreert mits nouga en tukker hun hele leven hebben samen gestaan en dan zijn gekocht door een handelaar in peer limburg ze zijn bijde geboren in manege de molenheide in schijndel. Het veulen is bij mij geboren

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:25

Omdat het veulen basis kleur een enkel verduning van creme is zou je het kunnen inschrijven in het Royal Belgian Palomino Stamboek. De cremello kan daar ook ingeschreven worden. Op deze manier heeft het veulen een erkende Stamboek Paspoort i.p.v. een Equipas.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:31

wouw erg bedankd dit is echt top om te weten dit ga ik zeker doen. Maar even een vraagje wat is een equipas ? ik weet echt niet veel van paspoorten en hoe komt dat men cremello daar ook kan in worden ingeschreven ? ze is toch niet palomino ?

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:58

volbloedfan schreef:
ee(+a)+creme x EE/Ee+creme is perlino (als beide ouders het cremegen doorgeven).

Een cremmelo is een dubbel verdunde vos (vos --> enkel verdund = palomino --> dubbel verdund = cremmelo)
Een perlino is een dubbel verdunde bruine (bruin --> enkel verdund = valk --> dubbel verdund = perlino)

Die op de foto is geen cremmelo, maar meer perlino.

die op de foto is zeker wel een cremello want het is DON CREMELLO DU BOIS

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:47

shalinitje schreef:
wouw erg bedankd dit is echt top om te weten dit ga ik zeker doen. Maar even een vraagje wat is een equipas ? ik weet echt niet veel van paspoorten en hoe komt dat men cremello daar ook kan in worden ingeschreven ? ze is toch niet palomino ?

Een Equipas is het type paspoort dat je krijgt van I&R of de Confederatie in Belgie; het is een paspoort dat verkregen wordt voor paarden die geen afstamming hebben (niet bekend) of voor paarden waarvoor de eigenaren de moeite niet hebben gedaan om Stamboek Paspoort te halen. In Belgie wordt de Equipas ALLEEN uitgegeven door de Confederatie, het zij Vlaamse of Waalse.

Als een paard of pony geregistreerd wordt of is bij een Stamboek dan krijgt het een paspoort van die Stamboek met melding van zijn Stamboek registratie en van zijn afstamming mits deze bekend is.
Bij de meeste Stamboeken hebben verschillende registers. Bij het Royal Belgian Palomino Stamboek is het 4:
- A-Register ... waarvan 3 volledig of meer generaties bekend zijn
- B-Register ... minstens ouders bekend maar geen 3 volledige generaties
- C-Register ... ouders, dus afstamming, onbekend
- NS-Register ... nakomelingen van R.B.P. geregistreerde hengsten die niet zijn ggk, of van niet ggk hengsten van ander EU-erkende Stamboeken.
Het is niet genoeg om de namen van de ouders te kennen, hun geregistreerde (bij een Stamboek) namen en gegevens moeten beschikbaar zijn om op de papieren van het paard of pony te komen.

In jouw geval ... als je de merrie inschrijft onder 'Label' (omdat zij al een Equipas heeft met een daartoe behorende uniek UELN nummer) dan wordt zij 'opgenomen' in de boeken van het R.B.P. (C-Register omdat haar afstamming niet bekend is) en wordt haar naam vermeld op de papieren van het veulen. Als Tukker stamboek papieren heeft (bijv. van het N.A.S.) en daarvan een kopie meegegeven kan worden, komt hij ook op de papieren te staan. Dit zou bijvoorbeeld het veulen recht geven (als Tukker stamboek papieren heeft) op minstens B-Register papieren.
Als je meer informatie hierover wilt hebben stel ik voor dat we via PB verder praten ...

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 18:10

Peterina schreef:
shalinitje schreef:

Een Equipas is het type paspoort dat je krijgt van I&R of de Confederatie in Belgie; het is een paspoort dat verkregen wordt voor paarden die geen afstamming hebben (niet bekend) of voor paarden waarvoor de eigenaren de moeite niet hebben gedaan om Stamboek Paspoort te halen. In Belgie wordt de Equipas ALLEEN uitgegeven door de Confederatie, het zij Vlaamse of Waalse.

Als een paard of pony geregistreerd wordt of is bij een Stamboek dan krijgt het een paspoort van die Stamboek met melding van zijn Stamboek registratie en van zijn afstamming mits deze bekend is.
Bij de meeste Stamboeken hebben verschillende registers. Bij het Royal Belgian Palomino Stamboek is het 4:
- A-Register ... waarvan 3 volledig of meer generaties bekend zijn
- B-Register ... minstens ouders bekend maar geen 3 volledige generaties
- C-Register ... ouders, dus afstamming, onbekend
- NS-Register ... nakomelingen van R.B.P. geregistreerde hengsten die niet zijn ggk, of van niet ggk hengsten van ander EU-erkende Stamboeken.
Het is niet genoeg om de namen van de ouders te kennen, hun geregistreerde (bij een Stamboek) namen en gegevens moeten beschikbaar zijn om op de papieren van het paard of pony te komen.

In jouw geval ... als je de merrie inschrijft onder 'Label' (omdat zij al een Equipas heeft met een daartoe behorende uniek UELN nummer) dan wordt zij 'opgenomen' in de boeken van het R.B.P. (C-Register omdat haar afstamming niet bekend is) en wordt haar naam vermeld op de papieren van het veulen. Als Tukker stamboek papieren heeft (bijv. van het N.A.S.) en daarvan een kopie meegegeven kan worden, komt hij ook op de papieren te staan. Dit zou bijvoorbeeld het veulen recht geven (als Tukker stamboek papieren heeft) op minstens B-Register papieren.
Als je meer informatie hierover wilt hebben stel ik voor dat we via PB verder praten ...

In een pb verder praten is een goed idee ik wil hier zeker meer informatie over.