Kan jou hafje ook zo goed bokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

goldie_

Re: Kan jou hafje ook zo goed bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:50

als de beste kan de mijne het

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:33

Heb al 14 jaar haflingers, rij vaak, maar zelden dat ze bokken !
En dan is het hooguit een heel klein minibokje als ik iets meer van ze vraagt dan ze zelf willen geven.
Dan voel je even zo'n huppeltje van "ik ben het er niet helemaal mee eens", maar vervolgens doen ze toch braaf wat ik vraag. Je moet haflingers net als ieder paard eerlijk en consequent behandelen, wel duidelijk de leider zijn, en daarmee bedoel ik niet je agressie op hem botvieren. Ga je met een zweep slaan of ben je ruw met je hulpen en teugels, ja, dan zou ik ook gaan bokken. Overigens ook hier lees ik dat men paarden mensengedachtes aanmeet. Een paard denkt en voelt als een paard, en misschien bokt hij of zij omdat hij of zij pijn heeft???????

Pas nog een paard gezien die met de achterbenen trapte naar de benen van de ruiter. Dat is geen ondeugendheid, hier kan sprake van pijn bij het paard zijn.
Ga bij bokken eerst eens na of het paard rug- of andere spier- en pijnklachten heeft, zit het zadel wel goed, zit jij wel goed, is het paard wel rechtgericht, ben je hard in zijn mond enz. enz.
Je doet je paard veel recht als je de fout eerst in die hoek en bij je zelf zoekt voor je heel oneerlijk zeg dat het aan het karakter van je paard ligt.
Nee, het is niet normaal dat haflingers zo bokken !!!!!
En grappig is het ook niet, want als je paard geen plezier in het berijden heeft, hoe kun je dat als ruiter dan wel hebben?

Overigens nog zo'n fabeltje, dat haflingers sterk in de mond zijn.
Een haflinger is net zo sterk in de mond als de ruiter in zijn hand is.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:35

DorSer schreef:
Heb al 14 jaar haflingers, rij vaak, maar zelden dat ze bokken !
En dan is het hooguit een heel klein minibokje als ik iets meer van ze vraagt dan ze zelf willen geven.
Dan voel je even zo'n huppeltje van "ik ben het er niet helemaal mee eens", maar vervolgens doen ze toch braaf wat ik vraag. Je moet haflingers net als ieder paard eerlijk en consequent behandelen, wel duidelijk de leider zijn, en daarmee bedoel ik niet je agressie op hem botvieren. Ga je met een zweep slaan of ben je ruw met je hulpen en teugels, ja, dan zou ik ook gaan bokken. Overigens ook hier lees ik dat men paarden mensengedachtes aanmeet. Een paard denkt en voelt als een paard, en misschien bokt hij of zij omdat hij of zij pijn heeft???????

Pas nog een paard gezien die met de achterbenen trapte naar de benen van de ruiter. Dat is geen ondeugendheid, hier kan sprake van pijn bij het paard zijn.
Ga bij bokken eerst eens na of het paard rug- of andere spier- en pijnklachten heeft, zit het zadel wel goed, zit jij wel goed, is het paard wel rechtgericht, ben je hard in zijn mond enz. enz.
Je doet je paard veel recht als je de fout eerst in die hoek en bij je zelf zoekt voor je heel oneerlijk zeg dat het aan het karakter van je paard ligt.
Nee, het is niet normaal dat haflingers zo bokken !!!!!
En grappig is het ook niet, want als je paard geen plezier in het berijden heeft, hoe kun je dat als ruiter dan wel hebben?

Overigens nog zo'n fabeltje, dat haflingers sterk in de mond zijn.
Een haflinger is net zo sterk in de mond als de ruiter in zijn hand is.

Heel wijs gesproken,zelf heb ik de moed opgegeven :o

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:40

Ooooja, ik reed vroeger in de les op een haflinger die altijd zenuwachtig was bij opstappen, ik kreeg dus meestal een voetje omdat het dan sneller ging en hij wel bleef staan. Toen zat ik erop en ging nog eens aansingelen en huppekeee 3 keer de piste rond in een mengeling van bokken, racen en springen en dan BAF ernaast :')

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:44

haha jaa de mijne kan ook lekker bokken. de allereerste keer ben ik eraf gevallen. toen begon ik ze te leren kennen en nu kijk ik nergens meer van op }>

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:48

Toen we op mijn vakantie alle paarden (meer als de helft haflngers) naar de winterweide gingen rijden (zonder zadel) was het paard waar ik op reed zooo vrolijk dat hij het onderweg ook niet kon laten om af en toe een bokje er uit te persen :')
Gelukkig ging alles goed.

Maar verder 4 weken lang alleen maar op haflingers gereden en eigelijk naast het verweiden maar 1x een bokkende mee gemaakt!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:49

Miekemuis_ schreef:
Ooooja, ik reed vroeger in de les op een haflinger die altijd zenuwachtig was bij opstappen, ik kreeg dus meestal een voetje omdat het dan sneller ging en hij wel bleef staan. Toen zat ik erop en ging nog eens aansingelen en huppekeee 3 keer de piste rond in een mengeling van bokken, racen en springen en dan BAF ernaast :')

Ach sneu,beestje had zeker last van de rug en een niet goed passend zadel.
Doet eerst al pijn bij het aansingelen (dier wordt nerveus) en bij het gaan zitten van de ruiter niet meer te houden,dus rodeoen.
Vind dit soort verhaal echt te gek voor woorden,ligt niet aan het dier,maar onkunde van mensen.
Dier kan niet bedenken zo ik ga straks eens lekker bokken,vervelende prikkels kunnen wel ontstaan,het is de taak van de mens om dit te voorkomen of op te lossen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:52

Op mijn manege is een hele lieve, eigenwijze Haflinger van 20 jaar.
Hij is mijn lieveling, loopt bij mij aan de teugel(is wonderlijk voor hem, is echt een chagrijn :P), is braaf en bokt nauwelijks meer.
Maar zet een ander iemand uit mijn les op z'n rug die hem nog niet zo goed kent, geeft 'm een tik op z'n achterste, en bok, bok, bok. Dat weet ik, dus ik geef alleen als het nodig is een klein tikje. Je moet het echt niet wagen met de zweep z'n kont aan te raken ~~}>

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:56

Mijn Haflinger weet niet eens wat bokken is :)
En ze heeft het dan ook nog nooit gedaan :D

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:48

Wanneer leren we nou eens dat ECHT bokken, dus niet zo'n kleine vreugdesprong of huppeltje van "je vraagt net iets meer dan ik wil doen", eigenlijk altijd een teken is van PIJN of verzet tegen de ONKUNDE van de ruiter (wat meestal ook weer gepaard gaat met pijn bij het paard) ???????????
En dat het helemaal niet lollig, grappig of stoer is. En zeker niet voor het paard.

Dit zijn dus echt die mensen met paarden en geen paardenmensen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:17

Ik heb wel een paard dat ECHT bokt :P
pff.. mensen zien echt niet in dat de bokken die hier op de foto worden gezet uit protest is, echt heel irritant..... :O

Dit heet echt bokken, een vreugdebok toen ik aankwam :')
Afbeelding

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:21

aah die laatste is zoo lief.
die van mij heeft trouwens na de behandeling van de osteopaat uitgevonden dat steigeren ook een optie is:D.
eerst kon ze dat niet aangezien ze rugproblemen had. maar probeerde het altijd wel. * 1 been heel hoog in de lucht- andere erbij- PLOF* nee dat werd hem niet.
nu moet ik maar even streng optreden want ze begint het tegen me te gebruiken :|
(6)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:22

@chann_; als dat onder het zadel gebeurd is dat waarschijnlijk ook protest en zit er nog steeds iets niet goed, misschien is het al een deel verbeterd, maar echt veel dan niet.
Nog even na laten kijken dus :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:36

gabjj8 schreef:
Ik heb wel een paard dat ECHT bokt :P
pff.. mensen zien echt niet in dat de bokken die hier op de foto worden gezet uit protest is, echt heel irritant..... :O

Dit heet echt bokken, een vreugdebok toen ik aankwam :')
Afbeelding

Haha, neejoh, dat is geen bokken, dat is een handstand! :D

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:17

@mirjamsel, ja je hebt gelijk, stiekem is dit idd een handstand :')

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:20

DorSer schreef:
Wanneer leren we nou eens dat ECHT bokken, dus niet zo'n kleine vreugdesprong of huppeltje van "je vraagt net iets meer dan ik wil doen", eigenlijk altijd een teken is van PIJN of verzet tegen de ONKUNDE van de ruiter (wat meestal ook weer gepaard gaat met pijn bij het paard) ???????????
En dat het helemaal niet lollig, grappig of stoer is. En zeker niet voor het paard.

Ik denk dat als iemand zelf een paard heeft wat echt constant bokt dat de ruiter dan ook wel door heeft dat er iets niet goed is ook al zegt diegene misschien dat het grappig is. Mensen die dat niet doorhebben zullen waarschijnlijk kinderen zijn die gewoon les hebben op een manege (niks mis mee!), die weten niet altijd dat een bok protest, pijn of onkunde is. Die zijn blij dat ze kunnen blijven zitten en vinden dat ook wel stoer. Toen ik net leste vond ik het ook heel stoer dat ik kon blijven zitten tijdens een bok, maakt mij dat ook tot een mens met paard en geen paardenmens? :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:23

De mijne is kampioen losbokken, zonder ruiter.
Dan gaan de pootjes alle kanten op :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:25

livelife schreef:
DorSer schreef:

Ik denk dat als iemand zelf een paard heeft wat echt constant bokt dat de ruiter dan ook wel door heeft dat er iets niet goed is ook al zegt diegene misschien dat het grappig is. Mensen die dat niet doorhebben zullen waarschijnlijk kinderen zijn die gewoon les hebben op een manege (niks mis mee!), die weten niet altijd dat een bok protest, pijn of onkunde is. Die zijn blij dat ze kunnen blijven zitten en vinden dat ook wel stoer. Toen ik net leste vond ik het ook heel stoer dat ik kon blijven zitten tijdens een bok, maakt mij dat ook tot een mens met paard en geen paardenmens? :+

Was het maar waar!
Ik ben bang zelfs dat de helft van de paardeneigenaren denkt dat het paard hun aan het pesten is... kijk alleen al naar al die topics op bokt...
Mede door oh zo geweldige lesgevers die weinig van paardengevoel en correct paardrijden afweten maar toch lesgeven #)

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:32

Maar als je een eigen paard hebt spendeer je veel tijd samen als het goed is en dan leer je elkaar dus ook erg goed kennen. Als jullie elkaar vertrouwen en jij kent je paard heel goed, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen als je paard steeds bokt op een bepaald moment bijvoorbeeld bij het opzadelen of galopperen of misschien bij allebei? Als je dan nog niets doorhebt, ja dan vind ik ook dat je spreekt van 'mensen met paarden in plaats van paardenmensen.' Maar komt dat zo vaak voor?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:36

mijn hafje bokt op comando.
maar als hij de wei weer in gaat dan kan die het ook heel erg goed.
dan is hij opeens heel erg lenig

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:38

Het komt in ieder geval te vaak voor, helaas.

En er zijn dan ook nog mensen die dat als excuus geven, dat het paard het expres doet en dat ze dat heus zelf beter weten omdat ze hun paard kennen.

Er valt nog heel veel te verbeteren.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:41

Oke nou ja ik heb het nog nooit meegemaakt.
De mensen met bokkende paarden werken er allemaal hard aan of het is al verholpen maar ze zien het in elk geval!
Dat je het niet meteen door hebt dat snap ik maar als je paard het elke keer doet dan heb je naar mijn mening wel een behoorlijk blad voor je kop wil dat niet doorhebben :Y)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:42

Peerke_ schreef:
Ik zag de topit titel, en dacht :

OMG NU HEBBEN ZE EEN HAFLINGER VOOR DE PC MET BOKT GEZET :+

XD

Dat nog niemand hier op heeft gereageerd man :P Zie het inderdaad al helemaal voor me :P

ilovelente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:57

Mijn 8 jarige haflinger kon als een gek bokken. Lekker op de voorhand en dan hoog met die kont, daar kon je bijna niet op blijven zitten. Sinds we aan het werk zijn en meer op de achterhand rijden krijgt ze het niet echt meer voor elkaar. Onze 3 jarige moet ik in het voorjaar nog inrijden maar als ik zie hoe die bokt als ze in de wei is dan houd ik mijn hart vast.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:59

Laurahh schreef:
Mijn Haflinger weet niet eens wat bokken is :)
En ze heeft het dan ook nog nooit gedaan :D

de mijne tilt alleen op commando zijn hoefjes op om uit te laten krabben. Hij heeft nog nooit 1 bok gegeven! Mak schaap heb ik :D *trots*