Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DorSer schreef:Heb al 14 jaar haflingers, rij vaak, maar zelden dat ze bokken !
En dan is het hooguit een heel klein minibokje als ik iets meer van ze vraagt dan ze zelf willen geven.
Dan voel je even zo'n huppeltje van "ik ben het er niet helemaal mee eens", maar vervolgens doen ze toch braaf wat ik vraag. Je moet haflingers net als ieder paard eerlijk en consequent behandelen, wel duidelijk de leider zijn, en daarmee bedoel ik niet je agressie op hem botvieren. Ga je met een zweep slaan of ben je ruw met je hulpen en teugels, ja, dan zou ik ook gaan bokken. Overigens ook hier lees ik dat men paarden mensengedachtes aanmeet. Een paard denkt en voelt als een paard, en misschien bokt hij of zij omdat hij of zij pijn heeft???????
Pas nog een paard gezien die met de achterbenen trapte naar de benen van de ruiter. Dat is geen ondeugendheid, hier kan sprake van pijn bij het paard zijn.
Ga bij bokken eerst eens na of het paard rug- of andere spier- en pijnklachten heeft, zit het zadel wel goed, zit jij wel goed, is het paard wel rechtgericht, ben je hard in zijn mond enz. enz.
Je doet je paard veel recht als je de fout eerst in die hoek en bij je zelf zoekt voor je heel oneerlijk zeg dat het aan het karakter van je paard ligt.
Nee, het is niet normaal dat haflingers zo bokken !!!!!
En grappig is het ook niet, want als je paard geen plezier in het berijden heeft, hoe kun je dat als ruiter dan wel hebben?
Overigens nog zo'n fabeltje, dat haflingers sterk in de mond zijn.
Een haflinger is net zo sterk in de mond als de ruiter in zijn hand is.
Miekemuis_ schreef:Ooooja, ik reed vroeger in de les op een haflinger die altijd zenuwachtig was bij opstappen, ik kreeg dus meestal een voetje omdat het dan sneller ging en hij wel bleef staan. Toen zat ik erop en ging nog eens aansingelen en huppekeee 3 keer de piste rond in een mengeling van bokken, racen en springen en dan BAF ernaast
DorSer schreef:Wanneer leren we nou eens dat ECHT bokken, dus niet zo'n kleine vreugdesprong of huppeltje van "je vraagt net iets meer dan ik wil doen", eigenlijk altijd een teken is van PIJN of verzet tegen de ONKUNDE van de ruiter (wat meestal ook weer gepaard gaat met pijn bij het paard) ???????????
En dat het helemaal niet lollig, grappig of stoer is. En zeker niet voor het paard.
Dit zijn dus echt die mensen met paarden en geen paardenmensen.
livelife schreef:DorSer schreef:Wanneer leren we nou eens dat ECHT bokken, dus niet zo'n kleine vreugdesprong of huppeltje van "je vraagt net iets meer dan ik wil doen", eigenlijk altijd een teken is van PIJN of verzet tegen de ONKUNDE van de ruiter (wat meestal ook weer gepaard gaat met pijn bij het paard) ???????????
En dat het helemaal niet lollig, grappig of stoer is. En zeker niet voor het paard.
Dit zijn dus echt die mensen met paarden en geen paardenmensen.
Ik denk dat als iemand zelf een paard heeft wat echt constant bokt dat de ruiter dan ook wel door heeft dat er iets niet goed is ook al zegt diegene misschien dat het grappig is. Mensen die dat niet doorhebben zullen waarschijnlijk kinderen zijn die gewoon les hebben op een manege (niks mis mee!), die weten niet altijd dat een bok protest, pijn of onkunde is. Die zijn blij dat ze kunnen blijven zitten en vinden dat ook wel stoer. Toen ik net leste vond ik het ook heel stoer dat ik kon blijven zitten tijdens een bok, maakt mij dat ook tot een mens met paard en geen paardenmens?