Arabieren - dun - slap?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:16

Precious20 schreef:
VeerenAshley schreef:
[
Hier wil ik toch even iets over zeggen ;)
Ik heb nergens beweerd dat je helemaal niet op een paard moet gaan zitten, en begrijp dan ook niet waarom ik 'niet eerlijk' zou zijn als ik wel op mijn pony stap. Wel moet je m.i. rekening houden met wat het paard redelijkerwijs aankan - en dat bedoelde ik (en lijkt mij niet meer dan logisch).
Er zit nogal een verschil tussen helemaal niet rijden, rijden met een geschikt gewicht op een geschikt paard, en rijden met overgewicht op een daarvoor ongeschikt paard, dacht ik zo! En daar gaat het toch juist in dit topic om?Het gaat er iig niet om dat er lichtere mensen zijn die zitten te stuiteren, dat is hier niet relevant.
De TS vraagt of zij met haar gewicht op een bepaald soort paard kan (alleen moet er wat meer info komen over het betreffende paard (bouw, beenwerk etc.) voordat er betere uitspraken over gedaan kunnen worden over haar geval).

Inderdaad!
Ik vind het zo zonde dat dit onderwerp zo snel wordt afgewimpeld met een opmerking als 'ja maar, een lichte ruiter kan ook stuiteren in het zadel!'... Tuurlijk, maar waarom zou je moeten kiezen tussen 2 slechte dingen? Waarom doe je niet eens het juiste voor je paard? Als je te zwaar bent voor je paard dan heb je imo 2 keuzes: A) niet rijden en B) afvallen en daarna terug gaan rijden.
Ik woog in de zomer 63 kg. Ik vond dat veel voor mijn arab van 1m58 en ben nu ondertussen al 5 kg afgevallen. Maar dan lees ik hier dat je gerust met 80 kg op een AV kan gaan zitten. Nou ja?! Zal ik dan maar lekker beginnen schransen? :roll:

Bij de hogere klasse van de Endurance is het MINIMALE gewicht 75kilo (anders krijg je extra bepakking).
En daar rijden veel smalle dravers en arabieren mee.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:46

Brainless schreef:
Bij de hogere klasse van de Endurance is het MINIMALE gewicht 75kilo (anders krijg je extra bepakking).

Klopt, maar dat wil natuurlijk niet direct zeggen dat het ook goed is voor die paarden. (En ja, ik weet dat veel endurance-paarden taaie rakkers zijn die erg oud worden, maar dat zegt niet altijd iets over hoe ze er vanbinnen uitzien na hun carrière.) Daarbij zijn die dieren natuurlijk wel op en top getraind en worden over het algemeen niet bereden door ruiters met (meer of minder) overgewicht. Want ook dat is iets wat van belang is: vet is dood gewicht en schijnt een fractie later in het zadel te landen bij bv. lichtrijden en spieren, wat voor het paard natuurlijk nogal onaangenaam is.

Goed, misschien overdrijf ik wat, maar ik ben nu eenmaal erg zuinig op mijn paardjes, en ga ervan uit dat ieder ander dat ook zou moeten zijn - maar dat is natuurlijk onzin, want eigen keuze (of niet).

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:06

Brainless schreef:
Precious20 schreef:
Inderdaad!
Ik vind het zo zonde dat dit onderwerp zo snel wordt afgewimpeld met een opmerking als 'ja maar, een lichte ruiter kan ook stuiteren in het zadel!'... Tuurlijk, maar waarom zou je moeten kiezen tussen 2 slechte dingen? Waarom doe je niet eens het juiste voor je paard? Als je te zwaar bent voor je paard dan heb je imo 2 keuzes: A) niet rijden en B) afvallen en daarna terug gaan rijden.
Ik woog in de zomer 63 kg. Ik vond dat veel voor mijn arab van 1m58 en ben nu ondertussen al 5 kg afgevallen. Maar dan lees ik hier dat je gerust met 80 kg op een AV kan gaan zitten. Nou ja?! Zal ik dan maar lekker beginnen schransen? :roll:

Ja, en de ruiters die in die hoge klasses rijden, werken meestal verdomd hard aan hun eigen conditie en algemene gesteldheid... Juist om een betere combinatie te vormen met het paard.
Dat is iets heel anders dan sommige vrouwelijke bokkers die er van uit gaan dat als een normaal gebouwde man van 80 kg op een AV rijdt, dat zij dan -hoewel zij veel kleiner zijn én veel meer massa hebben- datzelfde gewicht best wel mogen hebben. Ohja, want voor mannen gaat het immers toch wel?
Ik vind het zó ongelofelijk jammer dat sommige mensen zich verschuilen achter zulke ideeën. En ja, het kan best zijn dat je paard nog geen last van zijn rug heeft. Het is misschien een heel taai beestje, maar dat wil niet zeggen dat het paard een lichtere ruiter niet prettiger zou vinden!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:28

Brainless schreef:

Dat is als je FEI start, niet in de hogere nationale klasses...
En dat is meteen ook de reden dat ik geen FEI wil starten met mijn arabier van 1m48... Maar gewoon in de nationale hogere klasses blijf starten ;)
Die overigens wel met 72kg op de renbaan gewonnen heeft.

Ik vind het gewoon te veel voor zo'n kleine pony op zo'n afstand.

Dat ze het kunnen wil nog niet zeggen dat het goed voor ze is...
VAak krijgen ze er op latere leeftijd alsnog last van!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:58

@ Percious20: op die manier had ik het eigenlijk nog niet bekenen. Een grote man van 80 kg of een (kleine) vrouw van 80 kg is idd een heel verschil in lichaamsbouw.

vaa

Re: Arabieren - dun - slap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:03

ik vindt dat het moet kunnen,

er zijn toch ook grotere arabieren, dan 1,48.
die wat grover gebouwd zijn.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:38

Precious20 schreef:

Dus dan zou ik in jouw ogen al teveel wegen voor mijn arab... 1.72m en 65kg en arabje 1.56m
Hou niet van foto's van mezelf maar bij deze
http://pcskwl.hyves.nl/album/15199959/P ... 95/0/AHu6/

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:49

Elmars_Floor schreef:
Precious20 schreef:

Dus dan zou ik in jouw ogen al teveel wegen voor mijn arab... 1.72m en 65kg en arabje 1.56m
Hou niet van foto's van mezelf maar bij deze
http://pcskwl.hyves.nl/album/15199959/P ... 95/0/AHu6/

Da's toch een stevige arabier, persoonlijk zou ik mij hier geen zorgen om maken hoor. Zoals ik al zei, je kan ook een beetje gaan overdrijven hé.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:16

Dana82 schreef:
Precious20 schreef:

Da's toch een stevige arabier, persoonlijk zou ik mij hier geen zorgen om maken hoor. Zoals ik al zei, je kan ook een beetje gaan overdrijven hé.

Nee maar als ik kijk naar de foto in precious20 haar profiel is zij juist diegene die overdrijft... zooo rank is haar arab ook weer niet, 1.58 groot en als zij dan al 63 kg teveel vind dan denkt ze schijnbaar dat ie breekbaar is. Ik maak me geen zorgen hoor alleen dit zijn dan haar woorden. Ik draai het alleen om... Want als mijn combi wel kan waarom kan haar combi dan niet? (dat bedoelde ik ermee te zeggen ;))

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:32

@ Elmars_Floor: denk dat wij beiden hetzelfde willen zeggen ;) .

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 14:57

Ow haha even een miscommunicatie :)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:40

Elmars_Floor schreef:
Nee maar als ik kijk naar de foto in precious20 haar profiel is zij juist diegene die overdrijft... zooo rank is haar arab ook weer niet, 1.58 groot en als zij dan al 63 kg teveel vind dan denkt ze schijnbaar dat ie breekbaar is. Ik maak me geen zorgen hoor alleen dit zijn dan haar woorden. Ik draai het alleen om... Want als mijn combi wel kan waarom kan haar combi dan niet? (dat bedoelde ik ermee te zeggen ;))

Ik vind 63 kg te veel voor míjn paard omdat hij een vrij weke rug heeft. Uiteraard is het belangrijk dat hij correct gereden wordt, en als het dan nog even kan dan heb ik liever dat er zo weinig mogelijk gewicht op zijn rug zit. Toen ik trouwens wat zwaarder was, heb ik niets aan mijn paard gemerkt... Hij zal het wel prima aan kunnen, maar waarom zou ik dit willen gaan testen als het ook anders kan?

Edit: even nog een kleine toevoeging... ;)
Nu ik meer met mijn conditie bezig ben, merk ik ook een enorm verschil met het rijden. Ik kan beter meegaan met de bewegingen en voel me gewoon geheel fitter. Dit heeft ongetwijfeld ook zijn weerslag op mijn paard.
Moest ik nu moeten kiezen tussen een fitte ruiter van 70 kg of een "niet zo beweeglijke" ruiter van 65kg, tja dan is mijn keuze snel gemaakt en ga ik toch voor de zwaardere ruiter.
Je moet de situatie niet te zwart/wit bekijken, maar juist je paard en -vooral- jezelf eens kritisch onder de loep nemen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:52

70 kilo moet kunnen. Weeg ik zelf inmiddels ook bijna en ik rijd ook een arabier.

Maarrrrrrr... het voelt en rijdt toch lekkerder als je voor je gevoel op een paard zit dat stevig is in verhouding tot jezelf vind ik zelf. Dat je voelt dat ie er geen moeite mee heeft je mee te nemen op zijn rug.

En weet je zeker dat je kan afvallen tot 70 en daar ook blijft? Anders blijf je twijfelen en je paard weg zetten als je jojoot. Dan kan je beter gelijk een steviger type paard nemen, dan heb je wat meer marge.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:56

Ik heb 2 arabiertjes, alle 2 met een stokmaat van rond de 1.50. De ene is echter een poppemieke, met hele dunne beentjes en de andere is een veel steviger type.
Mijn stevig gebouwde papa gaat soms mee rijden, op de "grote" arabier gaat dat prima, en is ook helemaal niet storend, maar op het andere paardje staat hij totaal niet. Dus het plaatje mag wel niet te storend zijn in mijn ogen.

Nu in jouw geval zie ik eigenlijk geen probleem hoor...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:58

Is dat heel veel mensen denken dat het van die porseleinen paarden zijn.
Vanwege het droge dunne been werk.

En dat een volwassen man al gauw tegen de 80 kg aan zit.
En ik zie ze niet allemaal door hun benen zaken als lucifer houtjes.

Wat ik ook vreemd vind is dat schofthoogte aan gezien kan worden wat voor gewicht het dier kan dragen.
Ik heb(geleerd) is hoe groter het dier bijv kwpner juist minder kan hebben.
Maar als ik even kijk naar hoe ik het zelf vind is dat je naar je paard zelf moet kijken.Iedereen kan zijn dier het best.

Er zijn zat paarden met een lichgewich ruiter die de 10 niet halen vanwege allerlei problemen..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 09:58

Barcelano schreef:
En dat een volwassen man al gauw tegen de 80 kg aan zit.
En ik zie ze niet allemaal door hun benen zaken als lucifer houtjes.

Als ze door hun benen zakken, ben je natuurlijk veel te laat! Een beetje paard toont niet direct dat hij ergens moeite mee heeft, en zal doorgaan, ook als het hem zwaar valt. Daarbij kan er inwendig natuurlijk een hoop gebeuren in de paardenrug dat je helemaal niet kunt zien, maar dat al in gang is gezet voordat het dier door zijn benen zakt.
Er is trouwens ook al aangegeven dat een man van 80kg toch even wat anders is dan een vrouw van pak 'm beet 1.65 die 80 kg weegt!

Wat ik ook vreemd vind is dat schofthoogte aan gezien kan worden wat voor gewicht het dier kan dragen.
Ik heb(geleerd) is hoe groter het dier bijv kwpner juist minder kan hebben.

Dit gaat voornamelijk om relatief, en niet absoluut gewicht! Stel je voor dat met een afnemende schofthoogte het gewicht dat een dier absoluut zou kunnen dragen, lineair afneemt: dan zouden we met z'n allen wel op een kleine Welsh A kunnen gaan zitten. Een goede A-Welsh kan relatief gezien wel meer dragen dan een hoogbenige KWPN'er (want een Welsh is veel compacter, heeft meer massa en bot), maar natuurlijk nooit absoluut.
Het is natuurlijk wel zo dat de meeste ponyrassen veel steviger gebouwd zijn, en daarom in praktijk vaak evenveel kunnen dragen als een slanke warmbloed, maar dit heeft dus niets met schofthoogte te maken.

Er zijn zat paarden met een lichgewich ruiter die de 10 niet halen vanwege allerlei problemen..

Hoezo is dat relevant? Wat wil je hiermee zeggen? Dat het dus geen probleem is om een paard te overbelasten?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:58

het gaat er niet om wat een paard kan hebben, maar wat goed of slecht is voor een paard...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:04

Even ontopic: ik vind dat het qua lengte sowieso moet kunnen, en als je straks weer afgevallen bent gaat het wat gewicht betreft vast ook helemaal goedkomen! ;)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:30

ik blijf nog bij mijn standpunt pagina 2... Het gaat niet om het gewicht maar hoe ermee om wordt gegaan... Natuurlijk als een paard niet gezond of correct gebouwd is kan dat voor problemen zorgen, maar als ik bij sommige de berichten lees ben ik zelfs te zwaar voor mijn paarden....

mijn merrie is nog geen 1.40m (moeder volbloed arabier), ikzelf 1.67 meter met een gewicht van 56 kilo, dit geldt ook voor mijn driekwart arabier (vader Romeo boy) van 1.57m...

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:11

Heel veel arabieren zijn gewoon stevig gebouwd hoor, hoe zijn zijn ouders?
Kijk eens in mijn profiel, ik heb hele stevige arabiertjes en èèn heel hele grote, (terwijl ik het niet eens nodig heb....)

Ik heb ze er niet op uitgezocht, betekent dus dat er heel veel zijn met dat postuur dus met een beetje geluk wordt die 2.5 jarige die je op het oog hebt ook gewoon zo!

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:48

mijn arabje is ook 1,55 zoiets, 3,5 jaar en ook nog heel slank; en ik ben 60 kilo en ook mager postuur, maar ik denk dat jij ook makkelijk op die arabier kan hoor! Het is 'n paard hoor, geen shetlander, zo denk ik erover.