Oudere merrie laten prok keuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:08

Sjuimpje schreef:
Het leek er op dat de vorming van OC met name te maken had met voeding van moeders, voeding van het jonge dier en de beweging die het dier tijdens de opfok krijgt en op wat voor bodem.

Is hier al eens gericht onderzoek naar gedaan en zijn de uitslagen ervan bekend ?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:12

Suzanne F. schreef:
sarabande schreef:
Mijn merries zijn ook 2 generaties goed op de foto's en fysiek gezond, en nu de 3e generatie ook en dat geeft toch een rustig gevoel.

Wat doe je nu als de 4de generatie niet goed is? Fok je daar dan toch mee of niet?

Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat het een (vervelende ) toevals treffer is ,al is er nooit een garantie dat wat je van buiten niet ziet ,erfelijk niet aanwezig is . De kans op een erfelijk OC(D) vrij wordt na elk volgende generatie steeds groter.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:24

sarabande schreef:
Ik denk dat het en + en is.
Betere opgroei omstandigheden en betere selectie op gezondheid.
Daarom vind ik het ook niet te begrijpen dat een hengst als Bordeaux goedgekeurd is, maar ja de fokkers mogen dus vrijwillig die keuze maken.

Eens . :j

Als je echt consequent wilt zijn , moet je eigenlijk ook niet voor een hengst uit de M tm de A jaargang kiezen ; daarvan zijn ook geen röntgen uitslagen bekend (gemaakt) Of zijn die per defenitie goed ?

In de jaargangen daarvoor werden ze wel gepubliceerd en daar prijkt menig 3tje op de uitslag.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:38

Ik vind (mijn mening) dat je geen hengsten moet goedkeuren die OC/OCD of andere afwijkingen op de foto hebben. Ook al zijn ze ergens de beste in. Ze willen gezonde paarden fokken, dan moeten ze mee beginnen om gezonde hengsten goed te keuren. Dat is in mijn ogen een hengst die 100% is op de foto, cornage onderzoek en daarnaast ook nog eens klopt qua exterieur en beweging (of springen).

Anderzijds vind ik dat ook dat de merriehouder van uit dat standpunt moet kijken en beoordelen wanneer er wel (of niet) met de merrie gefokt moet worden. Geen gezonde merrie? (dus cornage, OC/OCD, afwijkingen op de foto) Niet fokken.

Edit: Over Bordeaux en Bretton Woods.
Nee, Bordeaux vind ik sowieso geen bijzondere hengst en heeft een afwijking op de foto. Dus hadden ze niet goed mogen keuren. Bretton Woods is nog niet gekeurd, maar dit vind ik een zeer bijzondere hengst. Heeft een afwijking op het bot, dus nee niet goedkeuren. Prima sportpaard, die erg ver kan komen!

Overigens vind ik het sowieso al raar, Bretton Woods is er uitgegooid vanwege de foto's, Bordeaux niet???????
Daar wordt al een grote fout gemaakt. De vraag is waarom: Afstamming van de hengsten? De naam (of namen) die achter een hengst zitten? In de ogen van de jury een erg bijzonder paard? (in mijn ogen dus precies andersom)

sarabande

Re: Oudere merrie laten prok keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:45

Quir: Ben het met je eens en begrijp niet dat zoveel merries door zon hengst, die geen bloed voert dat niet al aanwezig is, gedekt worden.

Een ander geval zijn oudere hengsten die top in de sport gelopen hebben, die keuze mag men wat mij betreft wel bij de fokker leggen, maar dan moet men ook eerlijk zijn over de "foutjes" bij zon hengst.

Ik kan me voorstellen dat iemand met 3 generatie gezonde merries zon hengst wel durft te gebruiken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:19

Alles waar een jury aan te pas komt is per definitie arbitrair.
Dat geld ook voor Bordeaux en Brettoon Woods.
De jury gaf wel groen licht na de derde bezichtiging aan Bordeaux, die dit jaar ook nog derde werd in de finale van de Pavo-cup.
Bretton Woods kon toen blijkbaar nog niet helemaal overtuigen maar kreeg de kans via de vorig jaar nieuwe mogelijkheid om aangewezen te worden voor het verrichtingsonderzoek. Hij benutte die overtuigend, werd tweede in dezelfde finale en eindigde dus net voor Bordeaux.
Beide hengsten zullen, net als alle andere goedgekeurde hengsten, een fokwaarde krijgen voor oc-ocd vererving.
Na 2 dekseizoenen is dat bekend, de schade in de fokkerij blijft in het ongunstigste geval dus zeer beperkt.
Temeer omdat de fokkers, die gewacht hebben met deze hengsten te gebruiken tot ná hun goedkeuring,
ook op de hoogte waren van hun oc-status.
Laatst bijgewerkt door misterA op 11-11-10 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:21

misterA schreef:
Alles waar een jury aan te pas komt is per definitie arbitrair.
Dat geld ook voor Bordeaux en Brettoon Woods.
De jury gaf wel groen licht na de derde bezichtiging aan Bordeaux, die dit jaar ook nog derde werd in de finale van de Pavo-cup.
Bretton Woods kon toen blijkbaar nog niet helemaal overtuigen maar kreeg de kans via de vorig jaar nieuwe mogelijkheid om aangewezen te worden voor het verrichtingsonderzoek. Hij benutte die overtuigend, werd tweede in dezelfde finale en eindigde dus net voor Bordeaux.
Beide hengsten zullen, net als alle andere goedgekeurde hengsten, een fokwaarde krijgen voor oc-ocd vererving.
Na 2 dekseizoenen is dat bekend, de schade in de fokkerij blijft in het ongunstigste geval dus zeer beperkt.
Temeer omdat de fokkers, die gewacht hebben met de hengst te gebruiken'tot ná zijn goedkeuring,
ook op de hoogte waren van zijn oc-status.

Ja, deels ben ik het wel met je eens.
Maar een gezonde fokkerij, begint met gezonde hengsten.

Aangezien hengsten toch heel wat meer nakomelingen op de wereld zetten, dan merries.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:27

Gezonde hengsten zijn hengsten die gezond vererven.
Met de wetenschap van de gezondheidsstatus van de hengsten zelf is de fokkerij wel vooruitgegaan maar het moet en kan nog sneller.
Daarom onderzoek bij de afstammelingen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:38

Hoe zit het eigenlijk met dat DNA-onderzoek? Er heeft (als ik het me goed herinner) een hele tijd geleden eens een artikel in de Strengen gestaan, over samenwerking tussen KWPN en één of andere universiteit (in Schotland??), m.b.t. een genetisch onderzoek naar OC/OCD. Men zou op zoek gaan naar HET gen (of een combinatie van genen) dat OC/OCD veroorzaakt.

Wanneer die genen daadwerkelijk worden gevonden, is het in het vervolg slechts een kwestie van een paar haren trekken..... En 100% zekerheid, dus geen ruis meer door opfok en/of trauma's.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:48

Dat gaat nog jaren duren, onderzoek is volgens mij i.s.m. een Ierse universiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:53

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:54

amaze schreef:
Sjuimpje schreef:
Het leek er op dat de vorming van OC met name te maken had met voeding van moeders, voeding van het jonge dier en de beweging die het dier tijdens de opfok krijgt en op wat voor bodem.

Is hier al eens gericht onderzoek naar gedaan en zijn de uitslagen ervan bekend ?

weet iemand dit ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:56

staat hierboven....

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:57

Lia_ schreef:
staat hierboven....

thanks ! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:02

Echt een aanrader om even uit te printen en goed door te lezen :j

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:04

misterA schreef:
Gezonde hengsten zijn hengsten die gezond vererven.
Met de wetenschap van de gezondheidsstatus van de hengsten zelf is de fokkerij wel vooruitgegaan maar het moet en kan nog sneller.
Daarom onderzoek bij de afstammelingen.

Vanzelfsprekend. Het is niet per definitie "what you see is what you get'' .

Om reële uitslagen te kunnen krijgen zullen er grote aantalen nakomelingen onderzocht moeten worden die het liefst onder gelijke omnstandigheden grootgebracht zijn . Imo geen haalbare zaak .

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:16

amaze schreef:
Sjuimpje schreef:

Denk dat dat steeds duidelijker is geworden .

Een jaar of 3 geleden is hier ook onderzoek na gedaan (weet niet of het met die link te maken heeft maar dat onderzoek is van 2001 zag ik ) en een lezing over gegeven wat wel heel interessant was om door te lezen (ik ben aan het zoeken of ik het terug kan vinden ) dat goede opfok belangrijk is voeding goede bodem over het harde lopen geen prutstallen (potstallen) schuin hangen in voerhekken .. weinig stress (lees veel wisseling of onrust in de groep ) ook trauma ziekte (vastliggen klap van ander dier enz enz ) weersomstandigheden en energie verbranding door bv kou en niet voldoende voerderopname zou kans op OC of OCD kunnen vergroten .

Zelfs de wijze van afspenen zou invloed kunnen hebben heb ik wel eens gehoord of dat onderzocht of waar zou kunnen zijn weet ik niet .

Natuurlijk zijn in mijn ogen gezonde ouders de basis een eerste vereiste . Dus dan is prok een mooi begin !

Zo nu weer ontopic

Edit [F-AM] OCD, lezingen erfelijkheid & opfok

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:50

amaze schreef:
Sjuimpje schreef:

Voorop gesteld dat ik het ook een positief iets vind dat er tegenwoordig wordt geprokt.. Hoe meer informatie over de vader/moeder dieren, hoe meer kennis er komt...

Toch heb ik al verschillende onderzoeken gelezen weer de opmerking van Sjuimpje wordt ondersteund.
Het verschil in % nakomelingen met OCD schijnt minimaal te zijn tussen ouders waarvan 1 of beide OCD hebben, of ouders die beide OCD vrij zijn. (Wat zou kunnen betekenen dat voeding en beweging veel belangrijker kunnen zijn op dit gebied dan gedacht.) Kijk maar eens op Pubmed.

En als dat zo is, kun je je afvragen of het zo vreselijk is te fokken met een dier met een C-tje op de foto's als die wel toe wat toe kan voegen op andere gebieden in de fokkerij, zoals bijvoorbeeld bloedspreiding. Persoonlijk zou ik dan wel de nakomelingen laten rontgenen en eens kijken wat daar uit komt. En ja, dat is mosterd na de maaltijd, maar ook dit levert weer kennis op.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:53

Marieke op al je vragen is in dit topic al antwoord gegeven

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 00:33

Volgens mij staat er nergens een vraagteken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:12

sarabande schreef:
Marieke op al je vragen is in dit topic al antwoord gegeven

In het eerstvolgende nummer van IDS komt een uitgebreid artikel over de selectie op-en het terugdringen van OC-OCD,
alle vragen die er leven komen aan bod.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:19

Blijft een interessante discussie.
Ik heb zelf een aantal jaren geleden een toen 14 jarige keurmerrie gekocht om mee te fokken.
Ik heb haar toen niet laten keuren.
Achteraf gezien misschien niet zo slim.
Aangezien ze tot nu toe toch 4 internationaal springende paarden heeft gebracht ga ik er maar vanuit dat ze niet heel beroerd fokt maar ik laat haar nu 2,5 jarige dochter wel keuren en PROKken voordat ze in training genomen wordt.
Als ze een afvlakking zou hebben vind ik (voor mezelf) dit niet reden genoeg om er niet mee te fokken.
Is er meer aan de hand dan zal ik haar verkopen.
Gelukkig brengt de merrielijn veel goeie sportpaarden.
Voor mij een bewijs dat ze in elk geval niet katsverrot zijn op de foto en zou ik ook iets meer accepteren omdat er wel wat compensatie is op andere gebieden.
Zo trekt een ieder denk ik zijn eigen koers.
En ik wil er eigenlijk alleen maar mee zeggen dat dit de manier is waarop ik het doe.
Maar een met brieke poten ook al is de merrie nog zo goed wordt hier niet mee gefokt.
Al moet ik dus toegeven dat ik van de inmiddels 17 jarige Lavendel niks weet.
Als de PROK bus ooit nog eens naar het eiland komt laat ik het misschien alsnog doen.

Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 03:12

Wij hebben onlangs onze 11 jarige merrie laten prokken. Op 5jarige leeftijd was ze helemaal goed, nu na een sportcarriere was het net niet goed genoeg helaas. Van de paardenkliniek kregen we wel positief fokadvies maar wel met de tip om naar de rontgenfoto's van de toekomstige partner te kijken. Laat ik nou nergens die rontgenrapporten kunnen vinden.. Moet ik nu elke hengstenhouder hierom vragen (en zijn ze dan eerlijk?) of kan ik dit wel ergens opvragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:12

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:31

Eigenlijk zou het KWPN gewoon weer de röntgen gegevens beschikbaar moeten maken, zoals dat vroeger (bij de oudere hengsten) ook gedaan werd.

Ik dacht dat je het ook gewoon bij het KWPN kan na vragen voor de hengsten.