Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sarabande schreef:Uit die collumn is alleen af te lezen dat de Nederlandse springruiters hun goede Nederlands gefokte paarden naar het buitenland verkopen en de buitenlanders daar successen mee boeken.
sarabande"]
[quote="Lami schreef:lees de column van Albert Voorn in de laatste Strengen en ziedaar het resultaat van het fokbeleid van de laatste jaren.
sarabande schreef:Helaas zoals ik al in het andere topic voorspelde het schelden op het KWPN paard begint weer
En waarom is het toch zo moeilijk om on topic te blijven.
Dus b.v. het afstammelingen rapport van Contango te plaatsten.
Lami schreef:He, Sarabande. Ik wil niet vervelend doen maar volgens mij denk jij ook super zwart wit. .
Lami schreef:Wel is het zo dat een paard dat voldoet aan de omschrijving van het ideale exterieur nooit een goed springpaard kan zijn, misschein een dressuurpaard maar dat is vaak af te wachten, daarin ga ik volledig met Rick mee. .
Pipo schreef:toch echt van een kwpn man, die vroeger in de hengstenkeuringscommissie heeft gezeten.
sarabande"]
[quote="Pipo schreef:toch echt van een kwpn man, die vroeger in de hengstenkeuringscommissie heeft gezeten.
Lami schreef:Ik wil niet echt schelden op het KWPN want ik ben het wel eens met de uitspraak 'het is misschien wel het beste van het slechte wat we hebben'. Wel is het zo dat een paard dat voldoet aan de omschrijving van het ideale exterieur nooit een goed springpaard kan zijn, misschein een dressuurpaard maar dat is vaak af te wachten, daarin ga ik volledig met Rick mee. En exterieur criteria worden nu eenmaal door een stamboek opgesteld en getoetst. Echter, mijns inziens is er ook verkeerd beleid bij veel fokkers want die willen het liefst een zwart (merrie)veulen wat geweldig kan draven. En deze moet dan op jonge leeftijd veel geld in het laatje brengen.
B.t.w. dit topic ging toch niet om Contango. Overigens voor mij is en blijft Contango een buitenlander omdat hij daar het eerst werd goedgekeurd, sorry maar zo is mijn denkpatroon.
Zannekin schreef:Er is ergens wel al onderzoek gebeurt naar exterieur van spring-en dressuurpaarden (zou het wel niet terugvinden). Daaruit bleek dat dressuurpaarden over het algemeen een beter exterieur met minder fouten hadden dan springpaarden.
Missouri schreef:Ik denk dat springruiters er ook minder om geven hoe het paard eruit ziet. Hoe vaak hoor ik niet "al is het een kruising tussen een koe en een ezel, als-ie maar springt!"