Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Umeo schreef:Het papier dat erbij zit maakt imo niks uit. Als je morgen op wedstrijd gaat met een goed springpaard en hij/zij springt ook daadwerkelijk goed dan zal het de koper helemaal niks uitmaken of hij nu AES, BWP of nog iets anders is. Hetzelfde met fokken. Ik koop liever een AES-geregistreerde merrie die 1.40m springt dan een KWPN knol die niet hoger dan 1m komt!
cjb schreef:Weet dat tideman W afgelopen jaar verkocht is.
Liep op dat moment ZZ-Licht onder een gemiddelde ruiter.
Denk dat een goede ruiter er zeker meer uitgereden kan krijgen.
Tijdens de verkoop is hij op de foto geweest en was er niets op aan te merken.
Wij hebben er ook een nakomeling van gehad die op de foto puntgaaf was.
Op het eerste gezicht dus geen problemen met de aankoop van dit sportpaard.
Vind de laatste jaren dat mensen zich blindstaren op het KWPN papier.
Ook bij dit stamboek worden heeeeeeel veeeeeel middelmatige (lees slechte) paarden gefokt.
Ook veel goede voordat we op de laatste opmerking gaat schieten!
Wil alleen zeggen dat je bij een verkoop ook moet kijken naar je eigen kwaliteiten als ruiter.
Heet je geen Anky, Hans-Peter, Imke of.... en zijn de ruiterskwaliteiten gemiddeld.
Heb je uiteindelijk veel meer plezier met een brave AES-er. Dan een Grib, Jazz, ..... (vul het zelf maar aan.)
Een goede koop is een combinatie van gebruik van het paard in de toekomst, kapaciteiten van het paard en kwaliteiten van de ruiter.
_sil_ schreef:volgnes mij wordt daar aan gewerkt:Is er ook een site waarop allerlei AES hengsten staan? Ik ben gewoon eens benieuwd wat voor afstammingen dat zijn enzo!
Quir schreef:Ik weet niet of dat dat misschien vanuit het AES anders is?
Het is in ieder geval wel mogelijk van uit andere stamboeken, maar ik weet niet of het veel nut heeft om het dan te doen. Aangezien je met de merrie sowieso niets kunt doen qua fokkerij (Register B) en wat ik er dus uit begrijp het veulen ook weer Reg B (of A?) wordt.