Rustige AV hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 19:00

Joscaa schreef:
Dilan1993 schreef:
ik moet vooral goed in m'n oren knopen dat het NIET zielig is om een paard op z'n plaats te zetten door streng te wezen :')

Als het maar op een eerlijke en consuquente manier streng is,kan het helemaal geen kwaad.

nee, dat weet ik uiteindelijk ook wel, maar op sommige momenten voel ik me toch schuldig.

Al heb ik steeds vaker dat ik het terecht vind om m'n paard te straffen als hij echt bijt of me omver wil lopen.

Romy_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:20

Dilan1993 schreef:
Hoi allemaal

ik had een vraagje. Ik heb een tijdje geleden een AV hengst gekocht, maar bij de vorige eigenaar zeiden ze al dat hij gecastreerd moest worden vanwege heel fel gedrag (vooral rond andere paarden).
Zijn er hier mensen die een AV hengst hebben die zich niet als macho gedraagd? De mijne kon namelijk best wilde worden als er een ander paard bij 'm in de buurt kwam... (kan ie nu nog steeds hoor, maargoed)

Ja!
Ik had een arabische hengst.
En die was altijd heel rustig en normaal. In het begin was ie ook erg heftig maar ben heel conseuent geweest en hem geen stapje verkeerd laten doen. Als ie braaf was beloonde ik hem ook goed. En zo is dat er gewoon ingeslopen.

xx

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 18:05

heej ik heb ook een avs hengst en die doet geen stap verkeerd.
het is bij hengsten heel erg belangrijk duidelijk te maken wat wel en wat niet mag
breng er structuur in , dat is voor het paard ook fijner hij weet dan waar hij aan toe is
en hoeft niet elke keer moeite te doen om de leiding over te nemen want jij bent al de leider
ook bij merries en andere paarden moet je heel duidelijk zijn wat wel en niet mag .
en als laatste maar niet onbelangijk zorg dat je je hengst een paarwaardig bestaan kunt bieden
het zijn nog steeds paarden , die ook naar buiten willen en ook een keer de bossen in willen
etc kun je dit hem niet bieden doordat je ervaring er niet naar is of de omgeving het niet toe laat
begin dat niet aan een hengst , want ik denk dat veel problemen bij hengsten onstaan doordat ze als jong paard
appart gezet worden ( na 3e levensjaar) en daarna als een soort van lebvenslang als barbie paarden in hun box opgesloten
worden

Dilan1993

Re: Rustige AV hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 20:32

mijn paard had toen ie nog hengst was idd altijd apart moeten staan. Toen ik hem kocht wilde ik 'm hengst laten, maar het was niet mogelijk op de stal waar ie zou komen. We hebben daar omheining van draad. Staat wel stroom op, maar is niet heel hoog, dus als ie echt merries zou zien/ ruiken...

Heb dus besloten om 'm te laten castreren. Kan ie tenminste lekker bij de andere paarden buiten staan en is ie niet meer zo opgefokt :)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:38

het hangt af van hengst tot hengst
ik heb de voorbije jaren ook met arabische volbloeden gewerkt en de hengsten daar waren superbraaf, ze showden wel voor de merries , maar ze waren niet stout ofzo
heeft denk ik heel veel met de opvoeding te maken, en ja ook wel wat met het karakter van het paard zelf he
op die hengsten waar ik met werkte kon je gewoon een klein kind opzetten,
of zonder zadel en met halstertouw gewoon er op gaan wandelen :)

Jaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:21

idd opvoeding is heeeel belangrijk bij AV hengsten, Kas Valdes heeft een goede opvoeding gehad en een kind loopt er mee weg. Respect voor een draadje heeft hij wel, ookal staan er aan de andere kant merries. Dan showt hij alleen wat :]

Als een hengst altijd al bij andere paarden heeft gestaan maken die hem meestal niet warm of koud, en kan je ze dus ook gemakkelijk bij ruinen of andere hengsten zetten, zo is mijn ervaring (:

paloma_arab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:31

CSAArabians schreef:
Dilan1993 schreef:
Maar als ik nog eens een hengst wil, zoek ik een jonkie, die ik dan zelf op moet voeden :)

Niet alles is te sturen met opvoeding, wel voor een groot gedeelte, maar je hebt ook nog te maken met een stukje eigen temperament en persoonlijkheid van het dier wat niet altijd voor 100% te sturen of veranderen is vergis je daar niet op!
het kopen van een jonkie is geen garantie voor een toekomstige schaapmakke hengst.
Bovendien vergt het vakkundig opvoeden van een hengst ook de nodige ervaring, iets waar sommigen zich nogal flink op verkijken!
Wij hebben hier de hengsten ook gewoon tussen de merries op stal en naast de merries in het land staan, en ondanks dat ze allemaal goudeerlijk en superbraaf zijn zijn en blijven het wel hengsten!

Hier ben ik het ook mee eens, wij hebben veel hengsten op stal, harddravers weliswaar, maar ze zijn allen zo anders, terwijl ze allemaal dezelfde opvoeding hebben genoten. Er zijn erbij die zijn kuikenmak in de hand,maar gillen alles bij elkaar als ze op stal staan en er staat een andere hengst voor hun box. Met andere moet je weer oppassen dat ze niet 'te' vrolijk worden met bv buiten gooien. In de training merk je ook het verschil. De 1 let super op en de ander is alleen maar bezig met het loeren op lekkere wijffen (LOL)
Mijn bijna 2 jarige arabier Shadow's Corrado is tot nu toe nog echt een schatje, maar wel 1met een sterk karakter. Als hij iets NIET wilt, dan doet hij het ook echt niet.

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:22

het is gewoon een basis van goeie training, sommige moet je harder en strenger aanpakken maat dat is natuurlijk per paard verschillend,
Ik heb met heel veen av hengsten gewerkt en allemaal testen ze je uit, als jij hier op je juiste manier mee om kan gaan is het probleem opgelost :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:57

ik heb van de oude eigenaar van mijn paard te horen gekregen dat m'n paard als hengst gevaarlijk kon worden. Ze had 'm ook verkocht aan een handelsstal omdat ie niet zo goed te handelen was als hengst.

Dan is het niet zo gek dat ik hem niet meteen de baas kon. Is m'n 1e eigen paard :') Nu is ie ruin en is ie echt veel liever geworden.