Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sarabande schreef:Dees schreef:Het is wellicht handig, Sarabande, als je hierbij ook vertelt dat je zelf fokt met een merrie die niet aan de PROK-keuring kan voldoen...
O dat is leuk om te horen
En welke mag dat dan zijn, want mijn beide fok merries hebben het prok certificaat
Dees schreef:Iedereen reageert vanuit zijn eigen belevingswereld.
Als je zelf ervoor kiest / gekozen hebt om te fokken met een merrie die geen PROK heeft, kan het dus zijn dat je de wens om met PROK-merries te fokken niet zo hoog in het vaandel hebt en aldus daarover wat ruimdenkender adviseert.
Degene die dat advies dan aanhoort, mag best weten wat de achtergrond daarvan is. That's all.
Lia_ schreef:Als jij zegt dat jouw merrie een prokcertificaat hebben (en let wel, dat zijn je eigen woorden hierboven voor er weer gejammerd en gejankt wordt over persoonlijke aanvallen ) zegt dat niets.
Elke merrie waarvan de foto's worden ingestuurd ontvangt dat certificaat, ongeacht de uitslag...
Mosh schreef:Beetje raar?
Iedere merrie waarvan je foto's instuurt bij het KWPN krijgt inderdaad zo'n papiertje terug met de beoordeling. Ze zijn pas prok als dit ook daadwerkelijk op het stamboekpapier onder 'predikaten' wordt aangegeven. Om even alle fabeltjes de wereld uit te helpen
Mosh schreef:''Het predikaat PROK wordt uitgegeven aan merrie's die voldoen aan de röntgenologische eisen van het stamboek''
Bron: Kwpn website
En een paar regels later gaat het over een certificaat. Het lijkt mij dat als ze een goede beoordeling krijgen, een predikaat ontvangen en anders dus een certificaat?
Mijn merrie heeft een Ibop van 72,5 pnt gelopen en kreeg ook een certificaat. In het geval ze wel de 75pnt halen krijgen ze een predikaat. Of het kwpn is vaag?
Lia_ schreef:Het certificaat krijg je gewoon altijd, hier staat gewoon de uitslag op, het predikaat krijg je pas als de uitslag voldoende is en je het certificaat samen met het stamboek papier weer opstuurt naar het KWPN...
Ben prima op de hoogte van klok en klepel
lindalieneke schreef:Om even terug te gaan naar de discussie waar het hier over gaat....![]()
Ik geef niet zoveel om een PROK certificaat/predicaat. Heb verschillende merrie gezien die wel gePROKt waren, maar die qua voeten/beenstand/exterieur het daglicht eigenlijk niet konden verdragen. Doe mij maar een SPORT predicaat + goedkeuring voor de sport, dan weet ik tenminste dat de merrie kan presteren.
Quir schreef:Zeker een deel mee eens. Bij het PROKken wordt er niet gekeken naar beenstanden, exterieur of beweging en dat is mijn inziens minstens (al dan niet) zo belangrijk als PROK.
Zo wordt een paard met een bokhoef niet opgenomen in het stamboek en dat zal niet voor niks zo zijn. Zo nog een aantal andere afwijkingen.
Dees schreef:Iedereen reageert vanuit zijn eigen belevingswereld.
Als je zelf ervoor kiest / gekozen hebt om te fokken met een merrie die geen PROK heeft, kan het dus zijn dat je de wens om met PROK-merries te fokken niet zo hoog in het vaandel hebt en aldus daarover wat ruimdenkender adviseert.
Degene die dat advies dan aanhoort, mag best weten wat de achtergrond daarvan is. That's all.
Quir schreef:lindalieneke schreef:Om even terug te gaan naar de discussie waar het hier over gaat....![]()
Ik geef niet zoveel om een PROK certificaat/predicaat. Heb verschillende merrie gezien die wel gePROKt waren, maar die qua voeten/beenstand/exterieur het daglicht eigenlijk niet konden verdragen. Doe mij maar een SPORT predicaat + goedkeuring voor de sport, dan weet ik tenminste dat de merrie kan presteren.
Zeker een deel mee eens. Bij het PROKken wordt er niet gekeken naar beenstanden, exterieur of beweging en dat is mijn inziens minstens (al dan niet) zo belangrijk als PROK.
Zo wordt een paard met een bokhoef niet opgenomen in het stamboek en dat zal niet voor niks zo zijn. Zo nog een aantal andere afwijkingen.