Wat is de waarde van een PROK certificaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moet je willen fokken met een PROK merrie die regelmatig kreupel is?

Ja, ze is prok dus erfelijk ok
11 (28%)
dat kan, maar ik zou het persoonlijk niet doen
17 (44%)
nee dit is niet verstandig
10 (26%)

Totaal aantal stemmen: 38

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:59

Iedereen reageert vanuit zijn eigen belevingswereld.
Als je zelf ervoor kiest / gekozen hebt om te fokken met een merrie die geen PROK heeft, kan het dus zijn dat je de wens om met PROK-merries te fokken niet zo hoog in het vaandel hebt en aldus daarover wat ruimdenkender adviseert.
Degene die dat advies dan aanhoort, mag best weten wat de achtergrond daarvan is. That's all.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:00

Moderatoropmerking:
In dit topic kan iedereen zijn mening kwijt over het belang van PROK en andere gezondheidseisen, het lijkt mij niet nodig om hier persoonlijk te worden en individuele paarden van anderen te gaan bespreken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:00

Met een bokhoef worden ze niet eens in het stamboek opgenomen, dus daar zal ik dan al helemaal niet mee gaan fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:02

sarabande schreef:
Dees schreef:
Het is wellicht handig, Sarabande, als je hierbij ook vertelt dat je zelf fokt met een merrie die niet aan de PROK-keuring kan voldoen...

O dat is leuk om te horen
En welke mag dat dan zijn, want mijn beide fok merries hebben het prok certificaat

Prokcertificaat is wat anders dan het prokpredikaat... ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:03

Dees schreef:
Als je zelf ervoor kiest / gekozen hebt om te fokken met een merrie die geen PROK heeft, kan het dus zijn dat je de wens om met PROK-merries te fokken niet zo hoog in het vaandel hebt en aldus daarover wat ruimdenkender adviseert.
Degene die dat advies dan aanhoort, mag best weten wat de achtergrond daarvan is. That's all.

op beide stamboekpapieren staan dat ze prok zijn dus het is een persoonlijke en onterechte aanval
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 14-10-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Knip

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:03

Lia_ schreef:
Prokcertificaat is wat anders dan het prokpredikaat... ;)

Daarom staat het een op het stamboekpapier en het andere niet en bij mijn fokmerries staan dat al jaren op hun officiele stamboek papier, dit is een nare vorm van vuilspuiterij

Anoniem

Re: Wat is de waarde van een PROK certificaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:06

Als jij zegt dat jouw merrie een prokcertificaat hebben (en let wel, dat zijn je eigen woorden hierboven voor er weer gejammerd en gejankt wordt over persoonlijke aanvallen ) zegt dat niets.
Elke merrie waarvan de foto's worden ingestuurd ontvangt dat certificaat, ongeacht de uitslag...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:11

Moderatoropmerking:
Dames, zullen we dit nu weer algemeen gaan trekken? TS zit er niet op te wachten dat haar topic verzandt in persoonlijke berichten met een toon zoals deze, voor de discussie op zich heeft dit echt geen waarde.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:12

Lia_ schreef:
Als jij zegt dat jouw merrie een prokcertificaat hebben (en let wel, dat zijn je eigen woorden hierboven voor er weer gejammerd en gejankt wordt over persoonlijke aanvallen ) zegt dat niets.
Elke merrie waarvan de foto's worden ingestuurd ontvangt dat certificaat, ongeacht de uitslag...

Het lijkt me dat jij op dat gebied dus nog even wat bijscholing behoeft, ik verwijs je naar KWPN.nl

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:16

Joh, waar gaat dit over?
Als er toch gezegd wordt dat een paard het PROK certificaat heeft, wordt er van uit gegaan dat deze het ook behaald heeft. Immers noemt het KWPN het zelf ook zo!!

Zie:
"Nadat de foto’s door een onafhankelijke KWPN-beoordelingscommissie zijn beoordeeld, kan bij een goede beoordeling het PROK-certificaat worden afgegeven. In het Veterinair Reglement staat omschreven waaraan de merrie moet voldoen."

Bron: http://www.kwpn.nl

Je hoort de klok luidden Lia, maar weet nog niet bepaald waar de klepel hangt...

Edit: Even dik gedrukt, dan kan je er NIET over heen lezen. :')

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:20

Beetje raar?

Iedere merrie waarvan je foto's instuurt bij het KWPN krijgt inderdaad zo'n papiertje terug met de beoordeling. Ze zijn pas prok als dit ook daadwerkelijk op het stamboekpapier onder 'predikaten' wordt aangegeven. Om even alle fabeltjes de wereld uit te helpen ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:21

Mosh schreef:
Beetje raar?

Iedere merrie waarvan je foto's instuurt bij het KWPN krijgt inderdaad zo'n papiertje terug met de beoordeling. Ze zijn pas prok als dit ook daadwerkelijk op het stamboekpapier onder 'predikaten' wordt aangegeven. Om even alle fabeltjes de wereld uit te helpen ;)

Klopt en dit wordt ook gewoon het PROK-Certificaat genoemd en niet PROK predikaat.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:31

''Het predikaat PROK wordt uitgegeven aan merrie's die voldoen aan de röntgenologische eisen van het stamboek''
Bron: Kwpn website ;)

En een paar regels later gaat het over een certificaat. Het lijkt mij dat als ze een goede beoordeling krijgen, een predikaat ontvangen en anders dus een certificaat?

Mijn merrie heeft een Ibop van 72,5 pnt gelopen en kreeg ook een certificaat. In het geval ze wel de 75pnt halen krijgen ze een predikaat. Of het kwpn is vaag? :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:32

Mosh schreef:
''Het predikaat PROK wordt uitgegeven aan merrie's die voldoen aan de röntgenologische eisen van het stamboek''
Bron: Kwpn website ;)

En een paar regels later gaat het over een certificaat. Het lijkt mij dat als ze een goede beoordeling krijgen, een predikaat ontvangen en anders dus een certificaat?

Mijn merrie heeft een Ibop van 72,5 pnt gelopen en kreeg ook een certificaat. In het geval ze wel de 75pnt halen krijgen ze een predikaat. Of het kwpn is vaag? :D

Nee hoor als het een predicaat wordt komt het op het stamboekpapier te staan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:35

Uiteindelijk valt alles onder het predikaat, omdat het dan op het stamboek papier komt te staan. Dus officieel is.

Overal krijg je een certificaat voor, behaald of niet. Nogmaals lijkt mij het duidelijk dat als iemand zegt dat zijn/haar merrie het PROK-certificaat heeft gehaald, dit dus met goed resultaat afgelegd is. Immers noemt het KWPN het dus ook zelf zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:41

Het certificaat krijg je gewoon altijd, hier staat gewoon de uitslag op, het predikaat krijg je pas als de uitslag voldoende is en je het certificaat samen met het stamboek papier weer opstuurt naar het KWPN...
Ben prima op de hoogte van klok en klepel :j

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:43

Oké, dan begrijp ik het weer :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:47

Lia_ schreef:
Het certificaat krijg je gewoon altijd, hier staat gewoon de uitslag op, het predikaat krijg je pas als de uitslag voldoende is en je het certificaat samen met het stamboek papier weer opstuurt naar het KWPN...
Ben prima op de hoogte van klok en klepel :j

Daarom noemt het KWPN ook een PROK certificaat als de merrie deze met GOED resultaat behaald heeft.

Verder is dit nu meer een principe kwestie dan wat anders en is het (in mijn ogen) meer dan nutteloos. Doelt al helemaal niet meer op de vraag van de TS en lijkt mij het duidelijk dat als er gezegd wordt dat de merrie een PROK-certificaat behaald heeft, dit dus ook met GOED gevolg is. Anders houden mensen zich zelf erg voor de gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:49

Quir schreef:
lijkt mij het duidelijk dat als er gezegd wordt dat de merrie een PROK-certificaat behaald heeft, dit dus ook met GOED gevolg is. Anders houden mensen zich zelf erg voor de gek.

Die mensen zitten hier genoeg ;)

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:50

Om even terug te gaan naar de discussie waar het hier over gaat.... :+

Ik geef niet zoveel om een PROK certificaat/predicaat. Heb verschillende merrie gezien die wel gePROKt waren, maar die qua voeten/beenstand/exterieur het daglicht eigenlijk niet konden verdragen. Doe mij maar een SPORT predicaat + goedkeuring voor de sport, dan weet ik tenminste dat de merrie kan presteren.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:55

ik persoonlijk geef niet veel om het PROK certificaat, zou andere dingen ook uit willen sluiten kogels enzo.

peesblessure zou ik in sommige mate wel mee willen nemen.
Ken een paardje die heeft een peesblessure waar ze nooit meer vanaf komt zodra het paardje zwaarder in gewicht word (b.v. bij dracht) krijgt ze hier meer last van. het is niet erfelijk maar zeker niet fijn voor het paard om dan drachtig te zijn.

Vind de stellingen inderdaad kort door de bocht gezien er meer mee teld bij het fokken als enkel de erfelijke dingen in mijn opzicht.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:02

lindalieneke schreef:

Ik geef niet zoveel om een PROK certificaat/predicaat. Heb verschillende merrie gezien die wel gePROKt waren, maar die qua voeten/beenstand/exterieur het daglicht eigenlijk niet konden verdragen. Doe mij maar een SPORT predicaat + goedkeuring voor de sport, dan weet ik tenminste dat de merrie kan presteren.

Zeker een deel mee eens. Bij het PROKken wordt er niet gekeken naar beenstanden, exterieur of beweging en dat is mijn inziens minstens (al dan niet) zo belangrijk als PROK.

Zo wordt een paard met een bokhoef niet opgenomen in het stamboek en dat zal niet voor niks zo zijn. Zo nog een aantal andere afwijkingen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:07

Quir schreef:
Zeker een deel mee eens. Bij het PROKken wordt er niet gekeken naar beenstanden, exterieur of beweging en dat is mijn inziens minstens (al dan niet) zo belangrijk als PROK.

Zo wordt een paard met een bokhoef niet opgenomen in het stamboek en dat zal niet voor niks zo zijn. Zo nog een aantal andere afwijkingen.

Dus zoals al eerder gezegd het is een onderdeel van het geheel, een schakel die samen met de andere zaken zoals exterieur, karakter, prestatie en functionaliteit een geheel vormt.
Iedereen die op een of meer van die onderdelen toegeeft in deze markt, komt zichzelf tegen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:50

Dees schreef:

Dees, misschien begrijp ik het verkeerd, sorry daarvoor!

Maar dat PROK-gedoe is goed, en zal op lange termijn zijn waarde bewijzen.

Het probleem is gewoon, dat het veel geld kost. Ik kan me gerust inbeelden dat veel fokkers er het geld niet voor hebben.
Daarom fokken ze niet PROK. Laat dat nu gewoon gezegd zijn.
Ik vind dat het KWPN, als ze de PROK erdoor willen krijgen, ze dit kosteloos of tenminste aan kleine vergoeding, op een keuring moeten aanbieden.

Ik heb er zelf 2 geprokt, gelukkig met blij resultaat... Maar wist wel waar ik voor moest gaan arbeiten. Zonder verwijten, maar zo is het wel. ;)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 08:17

Quir schreef:
lindalieneke schreef:

Eigenlijk zou het mooi zijn als er een breder "gezondheids certificaat" zou komen. Waarin naast de erfelijk aspecten van de OCDs etc die nu in de PROK zit, ook andere ERFELIJKE gezondheidsaspecten zoals (potentieel problemen veroorzakende) beenstanden, cornage, staart & maneneczeem (Schijnt ook een erfelijke factor te hebben!) etc. wordt gekeken.

Dát in combinatie met sportprestaties, keuringsprestaties én karakter geeft een goedbeeld van de fokmerrie.

PROK alleen geeft aleen maar een klein stukje van het aspect gezondheid weer. Wel belangrijk en goed natuurlijk, maar niet volledig.