topaanvoerder bij NIET OPGENOMEN merries 2003

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:26

Zannekin ook de hengstenhouder is erbij gebaat dat merries met dergelijke afwijkingen niet ter keuring verschijnen!!!!!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:26

t' Is maar hoe je het bekijkt.
Ik kan mijn eigen paarden prima beoordelelen. waarschijnlijk nog veel strenger dan de jury. Dat is niet het punt.

Maar soms zie ik paarden op een keuring, waarbij ik me in 's hemelnaam afvraag wat die paarden daar doen. Gewoon onkunde van de eigenaar. Dat is niet mijn probleem, maar ik vind het gewoon jammer dat die mensen met een "lieve" merrie op de keuring komen en dan volkomen afgezeikt worden doordat het paard niet opgenomen wordt. Laat dat paard dan in het VB. Beide partijen gelukkig!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:27

fabienne schreef:
Dat voorkomt in ieder geval de teleurstelling op keuring zelf.

Zou ik niet mee zitten.
Komen er dan zoveel afwijkingen voor in de paardenpopulatie?
Losse knieën, hazehak, in die percentages?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:28

Ja ik weet wel dat ze afgekeurd zijn, maar ik heb die paarden op die dag niet gezien.
Ja ok, daar heb je ook wel gelijk in Zannekin.
Maar onze hengsten houder kent de eigenaar wel goed, en ik vind wel dat het positief is. Maar je moet niet alles klakkeloos aannemen, maar advies vind ik wel handig.
We wouden Sandro Hit gebruiken en dat vonden ze geen slechte keus voor een Zandigo x Nimmerdor merrie.
Maar een ervaren fokker zei dat de eigenaar dat beter niet kon doen, nu is ze drachtig van Indoctro.
Laatst bijgewerkt door Adriana op 21-07-03 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:29

Zou de percentages afgekeurden van andere stamboeken wel eens willen weten? Is volgens mij zo goed als niks. En lopen er dan van die stamboeken meer nakomelingen met afwijkingen rond?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:29

Zannekin"]
[quote="fabienne schreef:
Dat voorkomt in ieder geval de teleurstelling op keuring zelf.

Zou ik niet mee zitten.
Komen er dan zoveel afwijkingen voor in de paardenpopulatie?
Losse knieën, hazehak, in die percentages?
[/quote]

Nou ja, als je het van te voren had kunnen weten had je je een boel tijd, geld en moeite kunnen sparen!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:30

adriana schreef:
Ja ik weet wel dat ze afgekeurd zijn, maar ik heb die paarden op die dag niet gezien.

Ze zijn misschien niet komen opdagen vandaar Schijnheilig

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:32

Zannekin schreef:
Zou de percentages afgekeurden van andere stamboeken wel eens willen weten? Is volgens mij zo goed als niks. En lopen er dan van die stamboeken meer nakomelingen met afwijkingen rond?

Waarom zou het zo goed als niks zijn, van het kwpn wist ik (en jij ook, naar je reactie te horen) ook niet dat er zoveel niet opgenomen worden!

Misschien zijn het er wel meer dan je denkt!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:33

Hahahah jawel Zannekin, maar er waren 4 dagen om de paarden te laten keuren, wij zijn op 1 dag geweest, en ik had maar belangstelling voor 1 merrie hahaha

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:34

Zeg ZANNEKIN let jij wel FF op!
Hoe vaak moet ik dit nog zeggen!

Die paarden zijn ZEKER WEL komen opdagen. Ze hebben een score en/of zijn gemeten.

DOOS! (lollig bedoeld)

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:38

Heb je de scores dan? Kan je ook meteen zeggen wat het probleem is.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:40

die van friesland heb ik hierboven al gepost!
5 stuks: 45/50 45/58 48/60 2x alleen gemeten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:40

.......en dan mag jij nu zeggen wat eraan mankeert!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:44

En bij 2 onderdelen bij elkaar moeten ze minstens 140 punten hebben.
Het eerste is exterieur en 2e bewegingen.

Bij ons in de buurt staat trouwens de Indoctro die afgekeurt is, bij het meten en het scoren hebben ze afgeraden om verder te gaan.
Schiet me nu weer te binnen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:46

Ken niks van dat Nederlandse puntensysteem.
Bij ons: type, bouw, fundament/stap, draf, galop/ totaal
Alles op 10, totaal dus op 70. Vanaf 54 kom je na een succesvolle SLP ook in aanmerking voor premie.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:48

Ok ik log af.
ik reageer morgen wel verder!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:48

Vandaar dat ik dat erbij zet, dan begrijp je het beter Knipoog

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:51

Versta het nog niet Adriana. Krijg je geen aparte punten voor alle gangen dan? en maar 1 punt voor alles van exterieur?

Nuttig zou dan misschien zijn de juryleden te vragen waarop die nakomelingen dan afgekeurd werden, en kijken of er een lijn inzit. Dan weet je meteen met welke merries ze aangepaard moeten worden

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:55

Citaat:
Scoringsformulier
Tijdens de stamboekopname wordt van ieder paard een scoringsformulier ingevuld. Dit bestaat uit een onderbalk en bovenbalk. In de onderbalk zijn de exterieur-, bewegings- en springonderdelen verdeeld in 37 (voor rijpaarden en Gelderse Paarden) of 26 (voor tuigpaarden) kenmerken. Met een cijfer tussen 0 en 40 wordt aangegeven of een kenmerk gemiddeld (20), meer of minder dan gemiddeld of extreem aanwezig is. In de bovenbalk wordt een waardering gegeven voor het exterieur, de beweging en eventueel het vrij springen van het paard (op een schaal van 40 tot 100 punten). Het cijfer voor beweging in de bovenbalk is een gemiddelde voor de gegeven cijfers voor de stap, draf en galop. Aan de basisgangen zullen afzonderlijke cijfers (op een schaal van 40 tot 100 punten) worden toegekend en op het scoringsformulier vermeld.

Criteria stamboekinschrijving
Om voor stamboekinschrijving c.q. -opname in aanmerking te komen dient het paard aan bepaalde minimale eisen te voldoen, deze zijn:
- Leeftijd van drie jaar of ouder
- Stokmaat minimaal 1.58m
- Binnen de fokrichting passend type en bewegingsvorm
- Vrij van (erfelijke) gebreken, zoals:
- aangeboren oogafwijkingen, klein of onder ontwikkeld oog
- over- of onderbeet, waarbij de snijvlakken van de tanden elkaar niet raken
- afwijkingen knie-, spronggewricht al of niet in combinatie met afwijkende bouw en/of stand van het achterbeen
- afwijkende (ongelijke) hoefvorm
- afwijkende bewegingsvorm
- Minimale bovenbalk van 50 punten voor exterieur en 50 punten voor beweging.
Voor merries, geboren vanaf 1995 en in bezit van een register A of EU-erkend registratiebewijs of NA/WPN registratiebewijs, geldt dat inschrijving in het stamboek pas plaatsvindt nadat aan alle aanvullend eisen is voldaan (deze aanvullende eisen zijn op te vragen bij de Afdeling Stamboek, tel: 030-6934643).

NB.:Het voorkomen van een of meerdere van voornoemde eigenschappen in een geringere mate dan die tot uitsluiting inschrijving leidt, verhindert het toekennen van een hoger predikaat.

NB.: Indien een merrie stamboekwaardig bevonden is, wordt zij opgenomen in het stamboek. Ruinen en niet goedgekeurde hengsten kunnen niet in het stamboek worden ingeschreven; dit boek is voorbehouden aan fokdieren, goedgekeurde hengsten en merries.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:02

Vervolgens toont de merrie in de binnenmanege haar bewegingen in vrijheid (stap, draf en galop) en ze krijgt de mogelijkheid om vrij te springen. Voor het exterieur, de beweging en het vrij springen krijgt een merrie punten op de schaal van 0 tot 100. Als een merrie 140 punten scoort voor twee van de drie onderdelen, met minimaal 68 punten voor exterieur en 60 voor beweging, mag een merrie deelnemen aan de Centrale Keuring. Daar neemt de predicatencommissie de definitieve beslissing over toekenning van het sterpredikaat.

www.kwpn.nl

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:12

Er wordt op alle onderdelen gekeurd, zowel exterieurmatig als voor de beweging in stap en draf. Dit resulteert in een punt voor beweging en een punt voor exterieur.
Ik weet niet of tegenwoordig het 'scoreformulier' ook nog aan de eigenaar wordt meegegeven? Dat was ten tijde van de opname van Fabienne wel zo. Maar in die tijd was dat puntensysteem van totaal 140 er nog niet........

Overigens haal je twee zaken door elkaar Adriana: dat ze totaal 140 punten moeten hebben is voor het sterpredikaat, niet voor stamboekwaardigheid.

Criteria stamboekinschrijving:
Om voor stamboekinschrijving c.q. -opname in aanmerking te komen dient het paard aan bepaalde minimale eisen te voldoen, deze zijn:
- Leeftijd van drie jaar of ouder
- Stokmaat minimaal 1.58m
- Binnen de fokrichting passend type en bewegingsvorm
- Vrij van (erfelijke) gebreken, zoals:
- aangeboren oogafwijkingen, klein of onder ontwikkeld oog
- over- of onderbeet, waarbij de snijvlakken van de tanden elkaar niet raken
- afwijkingen knie-, spronggewricht al of niet in combinatie met afwijkende bouw en/of stand van het achterbeen
- afwijkende (ongelijke) hoefvorm
- afwijkende bewegingsvorm
- Minimale bovenbalk van 50 punten voor exterieur en 50 punten voor beweging.
Voor merries, geboren vanaf 1995 en in bezit van een register A of EU-erkend registratiebewijs of NA/WPN registratiebewijs, geldt dat inschrijving in het stamboek pas plaatsvindt nadat aan alle aanvullend eisen is voldaan (deze aanvullende eisen zijn op te vragen bij de Afdeling Stamboek, tel: 030-6934643).

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:48

Ja ok, dat stuk zag ik ook bij Sjuimpje, vandaar ook mijn toevoeging.
Maar nu weet ik idd ook de minima van wanneer ze niet opgenomen worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:16

Van de 8 niet opgenomen in gelderland, zijn er maar twee op hun uitslag afgekeurd, de ferro op beweging en de hemmingway op exetrieur. De rest is me een raadsel!

Ede-didam:

00.03158 FERRO 68 45 Niet opgenomen

Wamel/Herwijnen
99.08732
HEMMINGWAY 48 60 1.64 Niet opgenomen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:31

CGJ12 schreef:
De term "rommelen" heb ik ZEKER NIET gebruikt

Ik noem dat sturen van hengstenhouders rommelen, jij noemt dat normaal.
Maar ik ken weinig hengstenhouders die alle 3 jarige merries gaan controleren, nog afgezien van de oudere waar ze al helemaal geen zicht op hebben en al dat verzendsperma door het hele land heen.

Andere kant van het verhaal is zelfs als ze het zouden doen en ze komen bij een eigenaar die denkt dat hij/zij de keuringskampioene in huis heeft dan kunnen ze zo'n eigenaar nooit verbieden naar een keuring toe te gaan.

En bij die zo veel dekkende hengsten maken de hengstenhouders zich niet dik, anders zouden ze hele slechte merries al nooit dekken en dat doen ze wel.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:06

Oeps ik zie dat m ijn reactie wat lang is blijven hangen waardoor ik sjuims reactie gemist heb.......sorry..............