[TI] Is jouw Tinker ook z'n hijger?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mancha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:02

Hier meldt zich nog een hijger :D
Hoe vaak ik al niet gehoord heb: Is ze dampig???
Zomer, winter het maakt niet uit. Mevrouw is een binnenvetter, mag graag werken en op het moment dat je van het paard af stapt zie je pas het gepomp.
Ze heeft een superconditie, we rijden dressuur in wedstrijdverband en onlangs heeft ze de 4 daagse op haar pinken gereden.
Ik riep ook altijd ze heeft een dichte vacht en kan haar warmte niet kwijt, zat ik toch goed.
Vorig winter heb ik haar laten scheren, alleen een dekje op haar rug bleef over.
Het gepomp bleef maar ze kwam wel iets sneller weer op adem, kon haar warmte goed kwijt.
Ondanks haar warme deken is ze me toch een partij ziek geweest(4 dagen na het scheren).... 3 dagen boven de 40 graden koorts gehad, uiteindelijk een bloedonderzoek laten doen om uit te sluiten dat haar organen het niet aan het opgeven waren....dit was gelukkig niet het geval en na een week of 2 had ik mijn tinker weer terug, pffff.

Dit jaar dus weer het dilemma: scheren of niet?
Ondanks dat we dus fanatiek rijden wil ik ook dat ze een lekker paarden bestaan heeft dus lekker veel buiten. s'Nachts lekker op stal en overdag, weer of geen weer, naar buiten.
Na het ziek zijn van vorig jaar ben ik dus een beetje huiverig om te gaan scheren, ben er nog niet uit.
Ik heb haar wel al vroeg onder een deken gestopt in de hoop dat de ergste wintervacht weg blijft.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:06

je hoeft natuurlijk ook niet helemaal te scheren, je kunt ook een smalle streep vacht er af halen en dat word ook veel gedaan bij paarden die altijd buiten staan (zelfs zonder deken).
Snap zeker dat je er nu schik van hebt :(:)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 13:30

Twee weken terug hebben wij Gijs op advies van onze DA dus gedeeltelijk geschoren (zie mijn openingspost) en het werkt! Hij kan zijn warmte veel beter kwijt en hijgt daardoor nauwelijks meer na inspanning. En doordat hij het grootste deel van zijn vacht nog heeft, hoeft hij geen deken op. Ik kan het je aanraden Mancha!
Wij hebben de een streep vanaf de kaak naar de billen geschoren; d.w.z. de onderkant van de hals, de hele borst en van de hals (net boven de voorbenen) naar achteren een streep van ongeveer 20 cm breed. Vooralsnog is dit voor Gijs voldoende, hoewel volgens de DA als zijn vacht nog dikker wordt de buik ook geschoren moet worden. Maar ook dan hoeft hij volgens onze DA nog steeds geen deken op.

intel_1x

Re: Is jouw Tinker ook z'n hijger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:19

De buik scheren vond ik altijd zo sneu in de winter, daar liggen ze juist altijd mee op de (koude) bodem.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:47

ElsB schreef:
Twee weken terug hebben wij Gijs op advies van onze DA dus gedeeltelijk geschoren (zie mijn openingspost) en het werkt! Hij kan zijn warmte veel beter kwijt en hijgt daardoor nauwelijks meer na inspanning. En doordat hij het grootste deel van zijn vacht nog heeft, hoeft hij geen deken op. Ik kan het je aanraden Mancha!
Wij hebben de een streep vanaf de kaak naar de billen geschoren; d.w.z. de onderkant van de hals, de hele borst en van de hals (net boven de voorbenen) naar achteren een streep van ongeveer 20 cm breed. Vooralsnog is dit voor Gijs voldoende, hoewel volgens de DA als zijn vacht nog dikker wordt de buik ook geschoren moet worden. Maar ook dan hoeft hij volgens onze DA nog steeds geen deken op.

Wat fijn!
Ik heb de knoop ook doorgehakt, Harley wordt volgende week vrijdag geschoren, ook gedeeltelijk.
Gisteren bleek wederom dat hij er erg veel last van heeft. Hij liep echt super, goed aan het been, rustige hoofd/halshouding! Maar naarmate hij meer begint te zweten begint hij naar zijn bezweette borst te happen en wil om de pas zijn neus aan zijn benen schuren.....daar gaat het fatsoenlijk rijden dan...blijkbaar irriteert het hem echt.
Ik hoop dat het scheren bij Harley ook helpt!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:47

ElsB schreef:

dat vind ik toch wel eng hoor....als je ook de buik scheert en dan nog geen deken.

Toen ik van de week aan iemand vertelde dat ik waarschijnlijk alleen Hayley's onderhals eruit wilde halen tot de boeg (dus boeg niet scheren) zei ze: maar dan kan je haar niet meer zonder deken laten staan hoor.
En nu twijfel ik want dat is toch wel iemand die ik hoog neem als het op kennis van paarden aankomt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:57

Ik heb 2 weken geleden de hals + borst geschoren. Mijn paard staat 24 uur buiten zonder deken. No problemo ;-)
Vorige jaren ook gedaan, ging prima hoor.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:57

Hier heb ik ook gister bij mijn merrie de borst en de hals geschoren, ook zij blijft zonder deken. "s nachts staat ze weliswaar op stal, maar dat gaat altijd prima!