Balance voor het eerst in de Kudde ,rangorde gevecht :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:30

Wat een knappe dame! :)
Gelukkig heeft één van de andere paardjes zich nu over haar ontfermd en gaat het nu beter. Fijn beeld de laatste foto's :)

MelodyT

Re: Balance voor het eerst in de Kudde ,rangorde gevecht :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 11:31

Ja echt lieve merrie,maar Balance zelf heeft ook zo'n heerlijk karakter!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:36

maak je geen zorgen, dit is alles behalve zielig ;)
het enige wat ze doen is rangorde bepalen en zodra dat gebeurd is is alles klaar. paarden worden daar echt niet verdrietig van, je krijgt straks alleen maar een fijn opgevoed paard ervoor terug die respect heeft voor anderen :)
komt helemaal goed!

Mloes

Re: Balance voor het eerst in de Kudde ,rangorde gevecht :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:41

En toch vind ik het er zielig uitzien :P Ze kijkt zo zielig op die foto's na het gevecht, ik zou haar zo weer mee naar huis nemen haha. Weet wel dat het zo hoort te gaan etc. etc. maar toch, ik zou het niet aan kunnen zien geloof ik.
Ze heeft wel een ontzettend lief koppie!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:41

MelodyT schreef:
Ze was zo zielig..op begeven moment komt die jaarling kijken heel lief!Komt de dominante ruin er weer aan....

Hoop dat ze zich heel houd,dr oude knie wond was ook alweer open.En al flinke striemen van de draad.

En vanochtend ging het zo lief!Leek net een merrie met veulen(Balance probeerde zelfs bij hem te drinken),overal mee naar toe met haar,haar beschermen,zij aan zij grazen.Gewoon super,en toen ging de knop om....

Het oudere paard staat hoger in rangorde en "vindt" (kennelijk) dat jouw merrietje niet gelijkertijd met hem mag komen eten. Door haar weg te jagen wil hij haar haar plek laten zien. Ik zou voorlopig maar geen eten of snoepjes geven in de kudde om dit soort situaties te vermijden. Als je haar toch wilt voeren haar even uit de kudde halen. Als ze netjes apart blijft staan en onderdanig is, dan wordt ze echt wel weer opgenomen in de kudde. Duidelijke kwestie van rangorde bepalen. Zorg dat je daar zelf goed mee omgaat ;-)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:47

Mloes schreef:
En toch vind ik het er zielig uitzien :P Ze kijkt zo zielig op die foto's na het gevecht, ik zou haar zo weer mee naar huis nemen haha. Weet wel dat het zo hoort te gaan etc. etc. maar toch, ik zou het niet aan kunnen zien geloof ik.

:')

@ fargo, als het veulen slim is weet ze nu wel dat ze niet bij hem in de buurt moet komen en dan vooral niet met het eten!
ik heb ook een merrie die de dominantste is en die staat bij mijn jaarlingen (waarvan 1 haar dochter) krijgen altijd buiten ook nog eten maar 1x boos kijken en de jaarlingen weten dat ze niet in de buurt hoeven te komen (nu jaagt deze merrie niet, dat is meer voor hengsten/ruinen) maar ze weten heel duidelijk dat zij de baas is

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:54

Ow maar ik ga daar ook goed mee om hoor..inmiddels is die ruin zelfs over haar aan het vaderen.
Doen het super met zn allen.

Alleen moet ze nu weer even uit de kudde,ze is aan het afvallen dus komt even met een ander veulen te lopen omdat ze haar hier pas over een paar weken bij kunnen voeren.
Dus komt ze even met een ander veulen te lopen op een plek waar ze nu al bijgevoerd kan worden en dan gaan ze later met zn 2en weer terug in de kudde.

Niet echt heel ideaal maar als ze eenmaal dun word krijgen we het er dalijk niet meer aan gevoerd.

Opvoeding is voor haar wel heel goed,ze was toen ze nog bij Melody liep,meer de baas over Melody dan anders om,dus mag wel even aangepakt worden.Nu hoeft die ruin maar boos te kijken en ze weet niet hoe snel ze naar die merrie moet rennen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:56

daarom! dat komt helemaal goed hoor :D
succes met het bijvoeren, hopelijk word ze snel wat dikker

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:02

essiesilly schreef:
Mloes schreef:

:')

@ fargo, als het veulen slim is weet ze nu wel dat ze niet bij hem in de buurt moet komen en dan vooral niet met het eten!
ik heb ook een merrie die de dominantste is en die staat bij mijn jaarlingen (waarvan 1 haar dochter) krijgen altijd buiten ook nog eten maar 1x boos kijken en de jaarlingen weten dat ze niet in de buurt hoeven te komen (nu jaagt deze merrie niet, dat is meer voor hengsten/ruinen) maar ze weten heel duidelijk dat zij de baas is

Dat weet ik hoor, maar het ging me er even om dat TS het ook snapte (en dat doet ze lees ik) en niet per ongeluk nogmaals eten uitdeelt aan de kleine als de ruin erbij staat. Gezonde leiders doen niets, het lijkt altijd heel eng, maar het valt mee, zeker als de kleine slim is. Het wordt lastiger als de kleine niet slim zou zijn ;-) . Wij hebben zelf een leiderruin van 28, kan heel goed opvoeden, lijkt soms eng. En hij heeft een leidervriendin in onze kudde, die kan er ook wat van. Gevolg: een goed opgevoede en rustige kudde, iedereen kent zijn plaats :+

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 13:03

Komt wel goed,is ook logisch dat ze wat af valt.

Ze is 1,5maand van de moedermelk af,is van snachts op stal ineens naar hele dagen buiten gegaan.Dus energy gaat ook in dr wintervacht zitten.
En ze had haar wormenspuit eind deze week nodig dus die heeft ze gister al gehad.

Maar voor de zekerheid toch maar even apart zodat ze ff wat vetjes kan kweken.