Tips voor het afspenen gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 10:30

Ik heb niet echt een tip voor je, maar wel een paar vragen die erbij aansluiten :o .
Hoeveel gras mag een merrie binnenkrijgen in de afspeenperiode? En hoeveel dagen moeten ze gescheiden zijn van elkaar, dat ik zeker weet dat de merrie is opgedroogd, en het veulen geen behoefte meer heeft om te drinken? En hoeveel brokjes/hooi/wortels/appels/snoepjes moet/mag het veulen per dag hebben?
Alvast bedankt :D !

kappiegirl

Re: Tips voor het afspenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:40

Hoi Umaydream,

Ik zou ze ongeveer 6weken minimaal appart van elkaar houden zodat je zeker weet dat het uier goed is op gedroogt en het veulen zijn of haar moeder niet meer als moeder herkent.
De hoeveelheid brokjes moet je even op de zak voer kijken daar staat hoeveel je kan geven per 100kg geloof ik mijn veulen krijgt nu om de dag een halve schep brokjes en staat samen met 4andere op een hele volle wei dus krijgt genoeg binnen.
Mijn merrie haar uier is 3kwart minder vol als maandag dus dat gaat de goede kant op volgens mij ze is fit en actief en staat gezellig op stal ipv zielig in een hoekje zoals zondag avond. De merrie heb ik gister avond een kwart brokjes gegeven en gekeken hoe het uier er vanmorgen uit zag en dat was niet echt veel voller geworden dus vanmorgen heeft ze weer een kwartje gekregen en gelongeerd stap en draf 10min. en nu lekker in de rijbaan samen met een andere pony.
Het gaat hier gelukkig helemaal goed ben ik echt blij om.

Met snoepjes moet je altijd even uitkijken dat geen aanvullend voer dus zou er 2 tot 4 geven per dag ofzo. Verder appeltje en worteltje kun je gewoon geven geen probleem dat is gezond en ook lekker.

Succes hoop dat het met jullie net zo goed gaat als dat het hier gaat.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:09

Hee, heel erg bedankt voor de tips,
ik zal eens overleggen met de eigenaar wat er mogelijk is, qua evt. tijdelijk verhuizen van het veulen.
De merrie geeft er eigenlijk niet zoveel om, alleen als ze haar veulen ziet is het even paniekerig gehinnik, verder niet zoveel. Het veulen is er wel wat gefrustreerd onder, ook omdat ze nu veel minder beweging krijgt. Maar hoe weet je zeker dat een merrie helemaal is opgedroogd? Even uitproberen, of is er een standaard vorm van de uier?
Ik ga er zaterdag weer heen, dus dan zal ik de merrie even op stal zetten en het veulen lekker naar buiten met de shetlanders.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:51

Die van mij gingen met 6 maanden van de moeder af.
Ze gingen in een weiland naast de moeders en 's nachts met zn tweeen op stal in een grote box.
Voordat ze afgespeend werden reden we al veel met de moeders zodat de veulens in het land achterbleven.
Ze waren ook heel makkelijk daarin. Na een paar maanden (1 winter) hadden we ze weer bij elkaar gezet en dit ging heel goed, totaal geen behoefte om te drinken ofzo.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 09:13

Ik zal morgen eens overleggen met de eigenaar, misschien dat ze bij de paarden van de dierenarts kan staan :)

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 22:28

Mijne gaat zaterdag bij de merrie weg. Veulen is dan 4 maanden. Moeder moet er niets meer van hebben en het veulen vreet haar heel erg op!

Dus het is het beste . Ik haal ze er in 1x bij weg. Ben wel af en toe 2 minuten weggeweest ongeveer paar keer in de week.
Maar toch blijven ze drinken en krijgt het uier geen rust, dus ik ga ervoor om het in 1x te doen. We zullen zien.