Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Re: Waarom veulens tegenwoordig dichtbij huis houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:48

Miss een stomme vraag maar waarom een veulen in Tjechie? kom het als het ouder is naar Ned? En hoe kom je eraan? Nogal ff topic maar ben erg nieuwsgierig (A)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:11

In Tsjechie zit een heel bekende opfok, Veulenvrij geloof ik.
Dus waarom daar, tja, omdat het daar mooier en feitelijk beter is voor paarden? Al zou ik er zelf nooit voor kiezen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:14

maarja dan zal het daar beter zijn,uiteindelijk haal je ze toch ook weer terug?in een totaal andere omgeving

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:18

Die van mij is ook gewoon met 6 maanden naar de opfok gegaan. Was een heel goeie opfok, die mensen woonden gewoon ook daar bij de stal. Ben er ongeveer 1x in de maand naartoe gegaan, alleen om even te kijken hoe het ging en soms een borsteltje eroverheen.
Heb er nu een superrelaxed paard aan die ik bij alle paarden in de wei kan gooien, supersociaal, niet agressief naar andere paarden en hij heeft ondertussen ook gewoon respect voor mij.
Dus ik ben zeker grote voorstander van opfok.
Dat in Tsjechie klinkt ook heel goed, maar dat zou ik dan wel weer heel ver weg vinden haha. Maar idd krijg je zo wel supersterke paardjes.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:21

worden ze sterker door in Tsjechie op te groeien?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:23

mijn veulen is naar een opfok gegaan waar ik een goed gevoel bij heb, en die is helaas ietje verder van huis...

maar ik heb liever een veulen dat goed staat waar ik niet zo vaak kan kijken dan een veulen waar ik elke week kan kijken en waar ik niet zo tevreden ben over de plek waar hij staat...

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:24

Ik ben zelf helemaal niet tegen opfok ver weg als bij ons alles normaal was gelopen had ik daar waarschijnlijk ook voor gekozen.
Helaas is mijn veulen vanaf 4 dagen oud bij een pleegmerrie gezet in duitsland en heeft ze zelden een mens van dichtbij gezien.
We hebben haar met 6 man de trailer in gekregen toen we haar gingen afspenen en als ze gewoon thuis had gestaan bij mijn eigen merrie had ze waarschijnlijk al netjes aan een touwtje mee gelopen enz.
Helaas kon dit daar niet met als gevolg dat je haar nu met geen mogelijkheid te pakken krijgt.
Dit is voor mij de reden om haar nu dus niet naar de opfok te brengen maar thuis te houden met een maatje in de hoop dat we haar ooit nog in het gareel kunnen krijgen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:08

Jeetje Ajesca!

Al zal het voor je veulen ook weer wennen zijn weer een vreemde omgeving zonder haar mama, haar veiligheid.. Het zal tijd nodig hebben om te wennen en te hechte aan je andere paardje. En het zal jou vooral veel geduld kosten. Ze staat er zeker nog niet zolang? Ik zpu haar eerst lekker laten wennen aan de nieuwe omgeving, paardjes en jou. Lekker rustig aan beginnen met benaderen. En zo steeds opbouwen. Succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:11

Ik ben ook voor om dicht bij huis te zetten in gemengde kudde. Mijn pony is in Portugal al vanaf jongs af aan in handen geweest en vanaf jongs af aan opgevoed geweest. Is nu de braafste pony van stal, ontzettend braaf en respectvol, overal al aan gewend. Op stal had niemand zo'n brave hengst gezien...

Nu staat hij in een gewone kudde, geen leeftijdsgenootjes maar meneer vermaakt zich uitstekend en word door de oudere merries ook zeker opgevoed.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:22

kimmie261 schreef:
ik hou mijn veulens altijd aan huis,en die worden opgevoed door volwassen paarden,niet door puberende leeftijds genootjes...

gaat prima,zou ook nooit een veulen ergens in een grote groep willen hebben...

Hier precies hetzelfde, alleen heb ik wel 3 paarden van 2 jaar of jonger zodat ze ook nog wat te spelen hebben.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:27

Ik zou -als ik ooit een veulen zou hebben- het veulen eerste afspenen na 6(?) maanden, daarna de 'basis' leren, zoals voetjes, aan een touwtje meelopen, vaststaan etc.
Daarna zou ik hem in de opfok stoppen :)

Lijkt me niet dat als ik dat later allemaal moet leren dat dat goedkomt met zo'n paard :=

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:52

Bumper; ik heb sinds 1 maand een 2 jarige, op de wei bij mams geboren, hooguit 3 keer in zijn leventje in handen geweest. Nu met 2 jaar is hij bij ons gekomen en in een maand kan hij al alles (en we oefenen geen uren of elke dag oid.)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:03

Bumper: een 3 jarige die in zijn jonge jaren in de opfok heeft gestaan, leert net zo makkelijk voetjes geven etc. als een veulen.

Snoevie: ja, de jongelingen die in Tsjechie in de opfok hebben gestaan, komen gehard en beter gespierd terug naar huis. Ze hebben geleerd zich aan te passen aan extremere omstandigheden (koudere winters en warmere zomers), heuvels te beklimmen en af te dalen, en dat in een gemengde kudde (natuurlijk wel op geslacht gescheiden ;) ) onder leiding van een Alpha. Bij interesse kan ik je per pb de naam van een bokker geven die afgelopen voorjaar zijn eerste 3-jarigen heeft teruggehaald en erg tevreden was over de ontwikkeling van deze hengsten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:15

Mijn vorige paard heb ik met 1 jaar in de opfok gedaan voor een half jaar en toen weer naar huis gehaald! Ik vind het echt super en had een heel sociaal paard! Ze stonden daar met een paar honderd paarden bij elkaar. Zou het zeer zeker weer doen als ik voor die keuze stond. Ik moest er wel 200 km voor rijden maar had ik er graag voor over. :j

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:00

mirka1994 schreef:
Miss een stomme vraag maar waarom een veulen in Tjechie? kom het als het ouder is naar Ned? En hoe kom je eraan? Nogal ff topic maar ben erg nieuwsgierig (A)

Lees even het berichtje boven jou (vorige pagina, laatste bericht). Daarin staat waarom ik er voor kies.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:03

Bij een opfok ver weg komen ze ook net zo goed in handen hoor.
Bij VeulenVrij komen ze gemiddeld 3 keer per dag in handen.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:44

Stal_Fiore schreef:
mirka1994 schreef:

Lees even het berichtje boven jou (vorige pagina, laatste bericht). Daarin staat waarom ik er voor kies.

Ik heb het gelezen maar kan de reden niet echt achterhalen.. :o De redene die je opgeeft heb je hier ook allemaal behalve de bergen haha.
En ik geloof wel dat ze daar ook goede opfok hebben maar je woont zelf in nederland en hebt een veulen in Tjechie daarom vroegg ik het me af.. Hoe je bij een veulen in Tjechie gekomen bent. Via internet, of ben je er zelf geweest, dat soort vragen komen dan mij op. Maar zoals eerder aangegeven ik ben nieuwsgierig :+

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:35

Mijn veulen staat nu aan huis, maar ze komt van de zomer ook in een grote kudde, vlakbij ons huis. Super handig, zo kan ik haar altijd zien en foto's maken. Als ik deze optie niet gehad zou hebben was ze ook naar Tsjechië gegaan, naar Veulenvrij. Ze komen daar idd ook in handen, e zijn goed aan mensen gewend als ze terugkomen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:13

kimmie261 schreef:
ik hou mijn veulens altijd aan huis,en die worden opgevoed door volwassen paarden,niet door puberende leeftijds genootjes...

gaat prima,zou ook nooit een veulen ergens in een grote groep willen hebben...

mee eens. Wel vind ik 1 veulen te weinig. Minimaal 2 en het liefst nog 2 per geslacht. Mijn hengstveulen staat nu nog in de groep met de andere veulens en moeders, maar kan het gelukkig goed vinden met de 2 jarige mini hengst, anders had ik er een hengstveulen bijgekocht waar hij groot mee kon worden net als dat ik vorig jaar een merrieveulen erbij gekocht heb.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:15

ik ben geen voorstander van opfok. ik heb mijn veulen dan ook bij de buurvrouw staan waar hij een in en uitloop stal heeft en een maatje die hem in het gareel houdt. de controle op de paarden is hierdoor ook zeer groot. en dit geeft mij toch wel een goed gevoel. zomers komt hij bij mij weer in het land zodat ik hem zelf in de gaten kan houden. maar in een grote kudde zul je mijn paarden cq veulens nooit zien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:03

Wat bedoel je precies met een grote kudde?

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:09

Wij willen ons hengstveulen graag thuis opfokken dit omdat we de ruimte hebben. Wel zijn wij opzoek naar een maatje waarmee hij heerlijk kan spelen en rennen. Dus als er nog iemand opzoek is naar opfok voor zijn of haar hengstveulen (kleinschalig) stuur me maar een pb.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:25

Mijn veulen staat in de opfok hier zo'n 50 km van huis vandaan. Guus heeft de eerste 5 maanden in een gemengde kudde gelopen, maar heeft geen leeftijdsgenootjes gehad om echt mee te kunnen spelen. Dat is ook een van de redenen dat Guus de opfok in in gegaan, zodat hij toch met leeftijdgenootjes kan opgroeien en spelen.

Ik weet zeker dat wat ze in de eerste maanden van hun leven geleerd hebben dat ze dat niet vergeten. Ik ga 1 keer in de 2-3 weken kijken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:46

Ik heb bewust gekozen voor een opfok, omdat daar een veulen meer ruimte heeft dan bij mij op stal.
Ik heb een hengstveulen, die ik graag een tijdje hengst wil houden.
Dus die zou niet zomaar op de wei kunnen.
Ik heb zelf nog een merrie en die twee kun je dus ook echt niet samenzetten.
Daar komt bij dat de winterperiode altijd al lastig is.

Dus hij staat lekker in de groep nu. Gaan regelmatig kijken hoe het met hem is.
En aan de hand daarvan gaan we kijken wanneer hij weer naar huis komt.
Hij is uit Januari, dus ik denk dat we hem het voorjaar dat hij 3 is geworden op gaan halen. (indien alles verloopt zoals gepland)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:52

lailapri schreef:
Wat bedoel je precies met een grote kudde?

een groep die groter is dan 5 paarden ;) heb er nog nooit een paard heel uit zien komen. en dan heb ik het niet over een paar schrammetjes.