Ijslander x Fries??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vaa

Re: Ijslander x Fries??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:30

heb het nog nooit eerder gezien, maar ik vindt het best mooie kruisingen.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:14

de website kom ik niet veel verder uit :P
Weet iemand of hij ook andere rassen dekt?? En wat zijn prijs is??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:22

Er staat toch een telefoonnummer op die site? :+ Verwacht je nou dat serieuze fokkers reclame maken dat hun hengst ook merries van andere rassen dekt?

Overigens: heel leuk dat je een isabelhengst voor je Friese merrie wil maar realiseer je dat de kans op een isabelveulen 0 is. Tenzij je merrie het vosgen draagt. Dan is de kans 25%.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:41

Frosti is toch niet isabel? Of gaat het weer over een andere hengst :P

Er staan 2 telefoonnummers, adres en email op de website....... Je zou het ze dus kunnen vragen ;)
Ik hoop eigenlijk dat het antwoord: 'Nee' is... :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:54

Ik ook

Frosti is toch een palomino? En anders heb ik dat altijd verkeerd gedacht :P

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:28

Je hebt het eerst over een isabelhengst, en nu over palomino, ik ben de draad kwijt :+ Op de site staat: Buckskin, laten we het daar op houden, dat is voor mij begrijpelijke taal. Kleuren is niet mijn sterkste punt, ik zie wel wat eruit komt :#

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:33

Buckskin is in het Nederlands valk.

Palomino is toch hetzelfde als isabel, alleen is de een ietsjes lichter dan de ander? Maar is als ik het goed heb allebei vos met hetzelfde verdunningsgen.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:21

bedankt voor de reactie.
Frosti is valk.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:23

mag ik vragen waarom jullie er tegen zijn??
Als het veulen toch blijft??

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:42

Omdat ik vind dat als je gaat fokken je daar goed over na moet denken, je een hengst moet kiezen die de merrie verbeterd, en daarmee ook (hopelijk)de kwaliteit van het ras verbeterd (natuurlijk heb je nooit garantie dat het altijd goed uitpakt). Ik zie het nut van doelloos vermeerderen niet in :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 19:44

Ik krijg er altijd een beetje jeuk van als mensen een hengst met een bijzondere kleur zoeken. Alsof kleur een belangrijk selectiecriterium is.

Daarnaast is het NSIJP niet voor niets een gesloten stamboek, ik vind het zonde als er halfIJslanders rondlopen. Maar dat is mijn persoonlijke mening ;) Mijn paard heeft veulenpapier, zijn ouders zijn allebei netjes gekeurd en dat is mijn bijdrage aan verbetering van het ras: met z'n allen (leden van het stamboek, IJslandereigenaren) zouden we een bijdrage moeten leveren aan verbetering van het ras. Maar daar kan ik geloof ik vrij ongenuanceerd in zijn :o

Daarnaast vind ik het ook gewoon een rare combi, met een fries. Wat nou als je veulen korte ijscopootjes krijgt en dan die lange rug en hals van de moeder. Dat lijkt me dan eigenlijk een heel lelijk veulen worden. Of het nou een valkje zou worden of niet :=

Als je een gangenpaardhengst met een leuk kleurtje zoekt, heb je dan voor die friese merrie niet veel meer aan een rocky mountainhengst? Heb je ook meer kans dat je veulen zal kunnen tölten.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 23:15

Het si niet zo omdat ik fok vanwege de kleur enzo. Dat is altijd meegenomen. Het gaat mij erom dat het paard goede uithoudingsvermogen heeft en goede gangen. Maar ik open dit topic natuurlijk om jullie mening en reactie te lezen dus daar ben ik blij om. Ook al vind je het helemaal niks, daar kan ik ook wat mee!!

Idd zal een rocky mountain beter zijn, maar aangezien ik niet zo'n groot veulen wil dacht ik aan een ijslander. Ook zou ik wel een gangenpaard willen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:32

Alleen is de kans dat je veulen een gangenpaard wordt niet bijzonder groot als je je merrie door een IJslanderhengst laat dekken. Als je een töltend veulen wil heb je meer aan een rocky. Of een singlefooter :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:10

Rocky's zijn ook niet zo bijzonder groot hoor :). Meestal tussen de 1.45 en 1.55.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 23:16

mijn merrie is 1.48 dus liever heb ik niet een al te grootte hengst. Ook hoef ik niet zo'n groot veulen.

En succubi: Wat een super leuk veulen heb je!! <3

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:36

Thanx :). Dat is een haflinger (1,48) gekruist met een rocky (+- 1,55).

Maar ik moet eerlijk zeggen dat een fries met een ijslander?.... Zou niet mijn keus zijn.
Als je naar je merrie kijkt, wat wil je dan verbeteren?
Je wilt kleiner, lange hals behouden? Sterke rug? karakter?
Dat je d'r kruist met een ijslander of wat mij betreft een shetlander om het veulen "kleiner" te maken kan je er nog bedrogen uitkomen en een overbouwd paard van krijgen.
Een fries en een ijslander kunnen best wat knie actie hebben en als je dat kruist kan je best een veulen krijgen dat flink kan opgooien en misschien wel voor geen meter tölt. (niet echt comfortabel).

Wat ik wel veel zie is een fries gekruist met een fjord of een haflinger.
Dat zijn niet zulke grote paarden, leuk karakter, leuke bouw en een leuk kleurtje en de dekhengsten zijn in alle maten te krijgen.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:45

hestejente schreef:
Alleen is de kans dat je veulen een gangenpaard wordt niet bijzonder groot als je je merrie door een IJslanderhengst laat dekken. Als je een töltend veulen wil heb je meer aan een rocky. Of een singlefooter :j

Hoe zo niet? Ligt maar net aan de gangenaanleg van de hengst. Dat geldt net zo voor een rocky/singlefooter.

Overigens zou ik zelf ook niet zo snel kruisen, maar loop ik er toevallig tegen tegenaan dan ben ik er niet vies van. Vorige week nog een hele knappe ijslander x draver gezien. :~

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:31

Ik ben zelf niet vies van kruisen (heb ik zelf ook gedaan).
Maar ik ben geen voorstander van lukraak kruisen en kijken wat eruit komt zonder er echt in te verdiepen.
Met de huidige economie is het ook niet verstandig (ook niet als het veulen voor jezelf is, je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd).

En idd, kans dat het zal tölten zou voor een ijslander of een rocky denk ik niet veel uitmaken.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 15:28

Ik ga natuurlijk niet lukraak kruisen omdat ik het 'leuk' vind. Dat is niet de bedoeling. Ik probeer gewoon een beetje informatie op te doen. Jullie zeggen hierzo dat het kruisen met een ijslander niet leuk is, oke dan weet ik dat meteen. Ik ben alleen al blij om meningen te horen.

Een fries x fjord heb ik ook wel vaak gezien ja. Ook leuke beesten.
Sucubbi: Hoe groot is die van jou nu??

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:39

Kruisen met ijslanders niet leuk? Dat heb ik niet gezegd. Er lopen best wel wat leuke kruisingen rond, ik geloof dat er zelfs een heel "ras" is ontstaan door het kruisen met ijslanders.
Alleen ik vind het persoonlijk niet bij een fries passen.
Elk paard, zowel merrie als hengst is anders.
Ik heb mijn haflinger gekruist met een rocky maar ik zou niet lukraak een rocky hengst uitzoeken. De hengst moet wel mijn merrie verbeteren qua uiterlijk, gangen, karakter etc.

Mijn jaarling (bijna 1,5 jaar oud) is nu ongeveer 1,40/1,45. In theorie zou hij niet groter worden dan 1,55.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:42

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:49

Cchanny schreef:
Kanzi schreef:
Heb er pas eentje te koop zien staan;
http://paarden.aangeboden.nu/onbeleerd- ... ijslander/
Leukerd hoor. :D

Die is wel heel knap :D

Dit is een kwart fries.
Zijn vader was uit een fries X ijslander. Ben benieuwd hoe hij eruit zag.
Behalve zijn kleurtje en uitstraling vind ik het niet niet echt een geweldig dier :n ....
Zijn romp is zo groot als van een fries, korte dikke hals (ga dat maar eens dressuurmatig rijden) en korte pootjes...(net een worst op pootjes :x )
Spectaculaire gangen, volgens mij zit hij voor geen meter. (leuk voor de dressuur, maar hel voor een lekkere buitenrit :') )
En daar durven ze 2500,- voor te vragen? :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:12

Refagreni schreef:
Hoe zo niet? Ligt maar net aan de gangenaanleg van de hengst. Dat geldt net zo voor een rocky/singlefooter.

Overigens zou ik zelf ook niet zo snel kruisen, maar loop ik er toevallig tegen tegenaan dan ben ik er niet vies van. Vorige week nog een hele knappe ijslander x draver gezien. :~

Ken maar weinig IJslanderkruisingen (en dan uiteraard gekruist met driegangers) die tölten. Dus vandaar mijn opmerking.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:32

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:53

Citaat:
Kirian wordt nu bijvoorbeeld veel gekruist met de IJslander merries en dat geeft hele leuke volgelingetjes.

|o Kansloos vermeerderen.

Gaat het om de fries in je profiel? Die merrie is behoorlijk overbouwd, hou daar rekening mee met de keuze van de hengst. IJslanders hebben ook de neiging om overbouwd te zijn, en dat maakt het tölten niet makkelijker.