[TI] [GZ] Tinker dekhengst ( zwart met witte sokken? )

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Re: [GZ] Tinker dekhengst ( zwart met witte sokken? )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:39

Ik ben me er van bewust dat de kleur van de hengst niet de kelur van het veulen hoeft te zijn. Ik had ook al verwacht dat de keuze kwa hengsten beperkt zou zijn. Daarom opende ik ook dit topic.
Wij hebben niet echt een fokdoel. Maar wij hebben haar nu 2x door een Belg laten dekken ( blond ) en daar kwam 2x blond uit. 2 jaar terug hebben we haar door een bonte friesxtinker laten dekken, kwam er een gigantisch mooi veulen uit ook bont met kleur van haar moeder. Nu wilde we haar graag laten dekken door een tinker, graag een zwarte met witte sokken, omdat we dat erg mooi vinden ( en ja, het is geen garantie op zn veulen... )
Bedankt voor jullie reactie's! :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:07

met een effen krijg je wel 100% zeker een effen veulen hoor ;)
ik vind ook dat kleur an sich best wel mag meetellen in uiteindelijke keuze, dat zeg ik niet, ik vind het alleen wat wankel om alleen dat ls fokcriterium aan te houden.

voor zover ik het lees/zie is je merrie bruin roan met vos-allel
met een zwarte hengst kan je dan bruin, bruin roan, zwart, zwart roan en eventueel ook vos en vos roan krijgen.
is de hengst bont dan ook al die kleuren in bont vorm.
met een bonte hengst die niet homozygoot bont is, hou je toch nog 50% kans op een effen veulen over

Lexx is 1m55 ofzoiets rond die stokmaat, anders had ik Angel nooit of te nimmer door hem laten dekken :n (Angel is maar 1m45 en paps maar iets in de 1m30 ofzo, dus 10cm verschil vond ik echt de absolute max)
heb even gauw een foto gezocht
Ive is denk ik ongeveer zo groot als ik (1m80) ?
Afbeelding

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:34

kinsealy schreef:
Dat is niet zo :)
Een zwarte hengst met witte sokken is (effen) zwart+sabino en heeft geen bont genen. Zo'n hengst in welke (effen)kleur dan ook, zal nooit een bont veulen produceren, tenzij de moeder bont is.

Met moeder bedoel ik de moeder van het veulen, de te dekken merrie dus, niet van de (zwarte) hengst ;-) Met een effen merrie krijg je dan idd 100% zeker een effen veulen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:21

De tot nu 5 bekende nakomelingen van Victorio zijn allemaal zwart geworden met witte sokken.
Ook van mijn bonte merrie, die heeft 2 levende en een verworpen veulen gehad, alle drie zwart dus.
Zie topic over Victorio.
[TI] Nakomelingen van Victorio

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:28

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 01:25

Celtic is hardstikke leuk, maar bruinbont en niet zwart met witte sokken...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 01:41

Aan de andere kant, er wordt weer gevraagd om een dekhengst die voor de echte Tinker / Cob wereld te groot is.
Daarnaast wie wil zijn Tinker hengst ter beschikking stellen voor een trekpaard merrie??
Ik niet, mijn direkte buren zitten in de trekpaarden wereld en fokken hele mooie kampioenen.
Ga daar eens kijken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:57

Ariebren schreef:
Aan de andere kant, er wordt weer gevraagd om een dekhengst die voor de echte Tinker / Cob wereld te groot is.

Volgens mij is dat jouw persoonlijke mening en niet conform de rasstandaard...

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:03

Wel helemaal in Zweden: Raven of Gipsy spirit. Ik ben zelf niet zo weg van hem, maar smaken verschillen.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:49

sorry heb alleen een bruinbont van 1.64m in de aanbieding
en dan zal t ook gegarrandeerd bont worden dus

maar idd effen zwart van minimaal 1.60 dan kom ik zo snel alleen uit bij Rudolph

en waarom zou ze haar paard niet door een tinker mogen laten dekken?
als iemand dat zelf heel graag wilt , zie ik er geen reden in om zo iemand af te wijzen hoor

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:22

Mijn Irish Cob hengst mag dat wel, sterker nog, hij heeft het al gedaan en volgend jaar krijgt hij een effen Brabander vn 1.70 op bezoek omdat die mensen gecharmeerd van Guiness zijn karakter zijn en graag een bonte Brabander willen! De duitsers noemen dat Barockpinto en zijn er gek op! En waarom ook niet er komen leuke recreatie paarden van. Weet alleen nog niet of Guiness op een bult moet of dat we de merrie ingraven :Y)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:37

arme guiness die moet dan ff van te voren rek en strek oefeningen gaan doen
haha Bandit zal daar iets minder moeite mee hebben aangezien die 1.64 m is

Sir_Camelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:13

Hallo,

We hebben 2 hele mooie grote hengsten staan, waarbij je de keuze hebt uit zwart met witte sokken of wit met zwarte aftekening. Beide geven mooie massieve veulens met veel behang en een ontzettend goed en braaf karakter.
Kijk even op www.gorgeoushorsestables.com
Werkendam is niet ver van Chaam, dus je bent altijd van harte welkom om een keer persoonlijk met onze hengsten kennis te komen maken. Geldt overigens ook voor andere liefhebbers die een keertje in Chaam langs willen komen.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:13

Nou , ik ken Rudolph persoonlijk ...... maar echt waar zijn karakter is echt TOP !!!!
Zo ook zijn uitstraling en zijn bewegingen !!!!

Het is even rijden , maar je krijgt waar voor je .... keus !

Ga anders eerst eens kijken en praten met de eigenaresse.... Echt , er lopen ook nakomelingen van hem in de wei , stuk voor stuk echte mooierds cq lieverds !
Mailen kan ook altijd , dan vraag je toch om meer foto's !!!

En als je echt boven de 1.60m wil dan ..... Rudolph !

Ik heb nu ook een nakomeling van hem , echt een super dier !!!!

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:15

Sorry , ik vergeet nog wat .... hihihi :z

Maar als je op hyves zit , kan je hier ook kijken ... filmpjes en foto's van Rudolph en meer

http://stalkinnema.hyves.nl/