De toekomst van het KWPN-stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:55

Bucephalus schreef:
De fokker maakt zelf een keuze, stelt zelf de prioriteiten en verwacht van een stamboek ondersteuning.

Nou ik fok toch al een tijdje en verwacht absoluut geen ondersteuning van het stamboek, het is mijn keuze, en mijn hobby. Zij selecteren en registreren en dat is voor mij genoeg. Mensen die meer ondersteuning willen kunnen daar om vragen, maar het moet geen beleid worden, dat riekt naar bemoeizucht

Bucephalus schreef:
De successen die er zijn, zijn niet terug te voeren tot een scherp selectiebeleid op gezondheid, model, afstamming of fokrichting. Een topper is maar ten dele produceerbaar. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden alle hengsten en merries die de afgelopen jaren helemaal in het plaatje pasten voor een ommekeer hebben gezorgd. Van veel hengsten, merries of veilingtoppers hoor je echter niets meer.

Dat kan je ook omdraaien. Maar zelfs voor een fokker die zo scherp fokt houdt zijn invloed op wanneer het paard/veulen zijn erf verlaat. Dus dat je er niets van hoort ligt vaak niet aan het goede paard dat ze gefokt hebben, maar aan degenen die het in handen krijgen.

Over je punt van kennisoverdracht. Ik vind dat je daar niet helemaal fair in bent ten opzichte van het stamboek, kijk bijvoorbeeld naar jong KWPN, maar ook de vele regio's en afdelingen die voortdurend voorlichtings avonden of dagen organiseren over van alles wat met de fokkerij te maken heeft. Hoe het KWPN dat op facebook etc beter zou moeten doen zou ik niet weten, maar daar ligt wellicht nog een taak.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 00:29

sarabande schreef:
Nou ik fok toch al een tijdje en verwacht absoluut geen ondersteuning van het stamboek, het is mijn keuze, en mijn hobby. Zij selecteren en registreren en dat is voor mij genoeg. Mensen die meer ondersteuning willen kunnen daar om vragen, maar het moet geen beleid worden, dat riekt naar bemoeizucht

Voor mij heeft ondersteuning geen relatie tot bemoeizucht. Een stamboek heeft naar mijn idee een plicht om haar leden te ondersteunen op allerlei gebied als het gaat om de fokkerij. Niet iedereen beschikt over hetzelfde kennisniveau en het staat eenieder vrij om daar gebruik van te maken of niet.

Citaat:
Dat kan je ook omdraaien. Maar zelfs voor een fokker die zo scherp fokt houdt zijn invloed op wanneer het paard/veulen zijn erf verlaat. Dus dat je er niets van hoort ligt vaak niet aan het goede paard dat ze gefokt hebben, maar aan degenen die het in handen krijgen.
Ik doelde op de zogenaamde toppers. Zij die voor veel geld in andere handen komen zullen toch doorgaans kunnen rekenen op goed management. Ook dat geeft geen garantie.
Citaat:
Over je punt van kennisoverdracht. Ik vind dat je daar niet helemaal fair in bent ten opzichte van het stamboek, kijk bijvoorbeeld naar jong KWPN, maar ook de vele regio's en afdelingen die voortdurend voorlichtings avonden of dagen organiseren over van alles wat met de fokkerij te maken heeft. Hoe het KWPN dat op facebook etc beter zou moeten doen zou ik niet weten, maar daar ligt wellicht nog een taak.

De referentie aan de sociale media dient slechts als voorbeeld om aan te geven hoe de denkbeelden over bijvoorbeeld intellectueel eigendom veranderen. Het is in deze context te zien als een metafoor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:54

Maar Buc die ondersteuning is er al op grote schaal, je kan laag drempelig naar je regio bestuur/inspectie/ fokkercie lid toestappen, of naar het KWPN kantoor bellen. Maar dat moet van de fokker uitgaan, alsjeblieft niet van het stamboek, die biedt het aan. Dat men er weinig gebruik van maakt is een andere zaak

Zogenaamde toppers, ik weet niet wat je daar mee bedoelt, maar een topper is dat pas als het zich bewezen heeft, niet als het veel geld opgebracht heeft. En niet ieder management is het juiste, integendeel juist van hele dure dieren wordt vaak te vroeg te veel gevraagd

Je laatste zin is me te ingewikkeld, wellicht kan je die even in gewoon Nederlands toelichten, want ik begrijp niet wat je er mee bedoelt :o

Sky_As

Re: De toekomst van het KWPN-stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:30

Ze kunnen ook meer richting de AES gaan....
een hengst eerst een Licensed(?) geven...dus maar een maximaal aantal nakomelingen, en dan na een paar jaar pas kiezen of je gaat voor approved (dus definitief goedgekeurd). Weet wel dat ze er wel een gedeelte naar kijken en als de fokwaarde niet hoog genoeg zijn ze hengsten alsnog hun dekbrevet afnemen. Maar goed, als je bijv. op paardenfokken.nl kijkt, en je gaat dan de hengstencalculator gebruiken...laten we eerlijk wezen, dan zijn Jacorde en Quickstar en zo nog een paar hengsten (volgens de exterieurkenmerken) nergens goed voor!

Nog een ander voorbeeld is Scandic (wie heeft die exterieurmatig wel eens goed bekeken??)
Het KWPN spreekt zichzelf gewoon ontzettend tegen. Geven dit ook eerlijk toe. Zeggen ook dat merries die op keuringen heel hoog lopen, het toch heel vaak niet gaan maken op het allerhoogste niveau. (Dit omdat hoogbenig mooi is, maar in het hogere werk ook ontzettend tegen kan werken).
Daar komt bij dat ze tegenwoordig ook goed op karakter kijken (supergoed dat ze dat doen hoor! ben er ook wel een voorstander voor, maar dat komt omdat 95% van de paarden uiteindelijk bedoeld zijn voor de "mindere" ruiters, die het bij de basis houden, dus tot het Z/ZZL) Maar aan de andere kant, het stukje wat paarden zo speciaal maakt is het karakter, net dat beetje extra kunnen geven. Laatst stond er ergens nog een stukje over Jazz, was als jong paard niet te rijden TOPVERERVER (zijn meningen over verdeeld maar feit is dat er veel nakomelingen het hoogste niveau hebben gehaald). En dan hebben we het nog niet over de springpaarden ....Clinton, Heartbreaker, Concorde...ja, dat zijn echt schatjes!!

En dan nog iets wat ik niet snap...Tyson (Leon thijssen)..niet goedgekeurd vanwege....exterieur... (hebben ze Andiamo wel eens goed aangekeken??)

Het is niet alleen een kwestie van alleen paarden keuren...Het is ook het hele circus eromheen. Rijke mensen blijven rijk (lees: de al bekende hengstenhouders), omdat alleen van hun de paarden gekeurd worden. (dit is overigens voor iemand die geen miljoenen bezit ook bijna onmogelijk om het hele traject te doorlopen)

Mensen zouden eens meer moeten kijken wat ze willen fokken, en voor wie. En hengstenhouders zouden daar meer naar moeten kijken voor ze het rietje gewoon maar afgooien. Aan de eigenaar vragen wat het doel is. Als iemand een fijn basis paard wil, en die persoon wil er fijn mee buiten kunnen rijden, kun je natuurlijk al hele andere hengsten aanbieden als iemand die 5 dagen in de week wil dressuren. Zo ook met springen. Als iemand geen ambitie heeft om M/Z te springen, kun je ook andere hengsten gebruiken. En andersom ook. Als iemand een toppaard wil..dan vallen er ook een hoop paarden af!

Paarden moeten met een doel gefokt worden, en daar moeten hengsten op goedgekeurd gaan worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:07

sarabande schreef:
Je laatste zin is me te ingewikkeld, wellicht kan je die even in gewoon Nederlands toelichten, want ik begrijp niet wat je er mee bedoelt :o

Dat het een voorbeeld was. Facebook werd als voorbeeld genoemd en dat moet je niet te direct opvatten.
Er zijn steeds meer manieren om de fokker te bereiken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:09

Sky_As schreef:
Paarden moeten met een doel gefokt worden, en daar moeten hengsten op goedgekeurd gaan worden.

Dat gebeurt al een paar jaar. En kom niet voor de zoveelste keer aan met het verhaal dat paarden voor de gewone ruiter niet te rijden zijn, dat is hier al tig keer uitgelegd.
Die gewone ruiter moet een gewoon paard kopen, en die zijn er zat, die wat ouder ie en die wat kan, maar dat kost centen.
Dus kopen ze die 3 jarige zwarte beauty waar ze niets mee kunnen en geven vervolgens de fokkers de schuld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:16

sarabande schreef:
Dat gebeurt al een paar jaar. En kom niet voor de zoveelste keer aan met het verhaal dat paarden voor de gewone ruiter niet te rijden zijn, dat is hier al tig keer uitgelegd.
Die gewone ruiter moet een gewoon paard kopen, en die zijn er zat, die wat ouder ie en die wat kan, maar dat kost centen.
Dus kopen ze die 3 jarige zwarte beauty waar ze niets mee kunnen en geven vervolgens de fokkers de schuld.

Eens, maar feit blijft wel dat je 'vroeger' wel meer bravere paarden had. Tegenwoordig moet je echt zoeken als je een hele hele brave wil hebben. Er zijn meer karakterpaarden bijgekomen na het Jazz, Gribaldi, Ferro tijdperk.
Mijn oude paard, een Darnels x Notaris was als 3 jarige zoooooo mak en braaf, dat zie je nu echt bijna niet meer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:22

Suzanne F. schreef:
Eens, maar feit blijft wel dat je 'vroeger' wel meer bravere paarden had. Tegenwoordig moet je echt zoeken als je een hele hele brave wil hebben. Er zijn meer karakterpaarden bijgekomen na het Jazz, Gribaldi, Ferro tijdperk.
Mijn oude paard, een Darnels x Notaris was als 3 jarige zoooooo mak en braaf, dat zie je nu echt bijna niet meer.

Dat is wellicht waar, maar ik heb hier op Bokt ook al heel wat mensen met hun 3 jarige Gelderse paard zien worstelen. Punt is dat teveel jonge paarden in handen komen van mensen die daar niet mee om kunnen gaan. Terwijl als je ze de tijd gunt en eerst netjes door een prof laat aanrijden en je vervolgens door die prof/kenner zorgvuldig laat begeleiden er niets aan de hand is.
Het is ook jammer want veel van die aanvankelijk enthousiaste mensen worden door zulke ervaringen bang, en dat is geen goede attitude om op een slim paard te gaan zitten

Wbt jouw uitleg, zoiets had ik er ook ingezien, maar ik was er niet zeker van omdat de zin van Buc nogal complex is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:24

@ sarabande

iK denk dat je me niet helemaal goed begrijp. Ik vind ook dat mensen een paard moeten kopen waar ze mee overweg kunnen...en de prijzen van paarden is een heel ander onderwerp ;-). Een paard is waard wat de gek ervoor geeft, maar dat terzijde.
Ik geef een fokker niet de schuld (ten eerste, sommige weten gewoon niet beter, en "bijna" iedereen denkt natuurlijk dat ze een super merrie hebben), Maar ik vind dat een hengstenhouder best wat selectiever mag dekken. Als een hengst bijv. echt niet op een merrie past, of de merrie is gewoonweg niet goed zat, dan vind ik dat een hengstenhouder dat best aan mag geven. Of in ieder geval de risico's erbij kan vermelden (als ik bijv. bij een bepaalde hengstenhouder vraag om een paard wat een langbenig paard fokt, en ik heb zelf negro in gedachte, dan vind ik het de taak van de hengstenhouder om daar dan op in te gaan en een andere hengst aan te bieden die beter past, en dat gebeurt niet altijd goed vind ik....)
Het is tenslotte voor de hengstenhouder ook het gunstigst als er zo veel mogelijk goede nakomelingen komen (zeker in de beginfase!)
Maar dat bedoel ik eigenlijk een beetje, dat de hengstenhouder er een beetje op toeziet wat voor merries er gedekt worden met zijn hengst (zeker als je een goede hengst hebt) Kijk nou hoe ze het met Totilas hebben gedaan (en het gaat me even niet om het dekgeld) maar het feit dat ze hebben gezegd, zoveel merries dekken we, en we selecteren)
Ik snap wel dat het een bijna onmogelijke taak is hoor!

Maar zoals ze nu bezig zijn klopt ook niet helemaal.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:32

Sja hengstenhouder is een zelfstadig beroep en zolang ze zich aan de regels, waar niet in geschreven staat welke merries ze mogen dekken, houden kan je daar weinig aan doen.
Natuurlijk zijn er hengstenhouders die echt advies geven, maar zelden een advies dat de klant naar de concurrentie stuurt. Iedere dekking is er een en ze hebben torenhoge kosten
IK vind Totilas in deze geen voorbeeld, 5500,00 € dekkosten voor 3 rietjes is geen gangbare vergelijking met de rest.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:44

Een hengstenhouder moet natuurlijk ook zijn brood verdienen. Zeker in deze tijd lijkt me dat geen gemakkelijke opgave. Ik snap dus ergens wel dat ze enkel hun eigen hengsten promoten. Anderzijds is een slecht veulen ook rechtstreeks slechte reclame voor hun hengst en op lange termijn zou hun dit wel is zuur kunnen opleveren :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:48

Nee Totilas is misschien ook geen goed voorbeeld omdat voor dat geld moet er ook wel goede begeleiding bijzitten...maaar ik denk dat je mijn punt wel hebt.
Het is en blijft voor de hengstenhouderij uiteindelijk ook het gunstigst als een hengst merries dekt die "passen"...
Misschien dan niet direct op korte termijn, maar zeker wel op lange termijn. Maar het uiteindelijke doel van iedere fokker is natuurlijk een zo goed mogelijk paard te fokken (waar dat paard dan ook voor bestemd is). En aangezien het KWPN daar natuurlijk ook naartoe wil, vind ik dat ze daar dan wel wat meer op toe zouden kunnen zien. Ook een maximaal aantal dekkingen is een optie om te kijken wat er nu uitkomt. Uphill heeft er ontzettend veel gedekt... Zijn veel goede van gekomen (veulens)...maar ja, de slechte verdwijnen en daar hoor je nooit meer iets van. Bij kleinere hoeveelheden is dit makkelijker bij te houden en te volgen.
Ook zijn er zoveel ondergewaardeerde hengsten, het KWPN zou meer moeite moeten doen om die hengsten ook een kans te geven d.m.v. een fokbeleid. Een goed sportpaard is nog niet per definitie een goed vaderdier, en andersom ook. (vaderdieren: Landgraf, Grannus, Donnerhall, Zeus en ga zo maar door) Allemaal buffels van dieren, niet de makkelijkste....en geen chique pony's. Te veel karakter en te weinig bot! Daar kunnen we geen 5 generaties meer van fokken ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:51

Het KWPN is in een serie artikelen in IDS een hele rits van zulke interessante, maar weinig gebruikte hengsten uitgebreide aandacht aan het geven, promoten zo je wilt.
Veel meer kunnen ze niet doen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:57

Het KWPN behoort faciliterend te zijn aan de fokkers. Helaas zien ze dit zelf niet zo.

Zo ook met de KNHS, die mensen schijnen ook nog steeds niet te begrijpen dat wij leden hun boterham in stand houden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:04

Moeni11 schreef:
Het KWPN behoort faciliterend te zijn aan de fokkers. Helaas zien ze dit zelf niet zo.

Kan je dat toelichten?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:05

sarabande schreef:
Moeni11 schreef:

Kan je dat toelichten?

Zo moeilijk is dat toch niet? Het is het registratieburo voor de fokkers. Dus behoren ze faciliterend te zijn. Zonder fokkers geen kwpn. Eigenlijk gewoon een administratiekantoor dus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:06

Moeni11 schreef:
Zo moeilijk is dat toch niet? Het is het registratieburo voor de fokkers. Dus behoren ze faciliterend te zijn. Zonder fokkers geen kwpn. Eigenlijk gewoon een administratiekantoor dus.

Maar je zegt dat ze dat zelf niet zien (het is ook niet helemaal zo anders zouden er geen keuringen zijn), hoe bedoel je dat

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:24

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 01:45

BW is fries X KWPN; er is daar geen friese merrie aan te pas gekomen... Behalve zijn papier heeft het KWPN er verder niks mee te maken.

Toendertijd was er nog geen stamboek voor "bonte friezen", nu is dat er wel en hoeven ze niet meer bij het KWPN aan te kloppen. Blijkbaar is dat "good riddance" volgens sommigen...