Bucephalus schreef:De fokker maakt zelf een keuze, stelt zelf de prioriteiten en verwacht van een stamboek ondersteuning.
Nou ik fok toch al een tijdje en verwacht absoluut geen ondersteuning van het stamboek, het is mijn keuze, en mijn hobby. Zij selecteren en registreren en dat is voor mij genoeg. Mensen die meer ondersteuning willen kunnen daar om vragen, maar het moet geen beleid worden, dat riekt naar bemoeizucht
Bucephalus schreef:De successen die er zijn, zijn niet terug te voeren tot een scherp selectiebeleid op gezondheid, model, afstamming of fokrichting. Een topper is maar ten dele produceerbaar. Als dat wel zo zou zijn, dan zouden alle hengsten en merries die de afgelopen jaren helemaal in het plaatje pasten voor een ommekeer hebben gezorgd. Van veel hengsten, merries of veilingtoppers hoor je echter niets meer.
Dat kan je ook omdraaien. Maar zelfs voor een fokker die zo scherp fokt houdt zijn invloed op wanneer het paard/veulen zijn erf verlaat. Dus dat je er niets van hoort ligt vaak niet aan het goede paard dat ze gefokt hebben, maar aan degenen die het in handen krijgen.
Over je punt van kennisoverdracht. Ik vind dat je daar niet helemaal fair in bent ten opzichte van het stamboek, kijk bijvoorbeeld naar jong KWPN, maar ook de vele regio's en afdelingen die voortdurend voorlichtings avonden of dagen organiseren over van alles wat met de fokkerij te maken heeft. Hoe het KWPN dat op facebook etc beter zou moeten doen zou ik niet weten, maar daar ligt wellicht nog een taak.
. Een paard is waard wat de gek ervoor geeft, maar dat terzijde.