Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xElienx schreef:stef schreef:Waarom worden mensen die 1500 (of meer) dekgeld vragen als halve criminelen gezien? (zo komt het op mij over, dat het ronduit belachelijk is)............
)
niet snappen of als crimineel uit maken is HEEL wat anders
Meavey schreef:Vind ik ook Elien, ik ben op zoek naar een hengstje voor River volgend jaar en er zijn er echt maar een paar die ik leuk vind.

).
Sappos schreef:Behalve dat ik die 700 euro niet heb (of ik vind dat ik dat veel beter aan tuig, dekens etc uit kan geven) is de kans dat je het terugverdient ook erg klein. Als je het veulen sowieso zelf houdt maakt dat natuurlijk niks uit maar als de bedoeling is het te verkopen moet je mazzel hebben dat je het terugverdient of uberhaupt winst maakt.
Bijv die hengst van de Hazelberg. Dekgeld 2000 euro. Hartstikke leuk dat die kampioen is maar het zegt mij niet of hij wel of niet kan bewegen, hoe zijn karakter is en of hij kampioenen fokt. Nee dan dek ik liever 4x voor 500 euro met hengsten die ik minstens zo mooi vind maar die geen kampioen zijn
Sappos schreef:Ook zou ik graag nog eens zien dat er meer naar het karakter van hengsten gekeken werd.
Is het misschien een idee om niet verder offtopic te gaan, om dit topic te splitsen in het merriekeuring topic dus enkel over de MK en niet offtopic en een discussietopic met visies op het NMPRS?
Jij zal ook niet elk jaar voor Wynn gaan
MarijeR schreef:Sappos schreef:Behalve dat ik die 700 euro niet heb (of ik vind dat ik dat veel beter aan tuig, dekens etc uit kan geven) is de kans dat je het terugverdient ook erg klein. Als je het veulen sowieso zelf houdt maakt dat natuurlijk niks uit maar als de bedoeling is het te verkopen moet je mazzel hebben dat je het terugverdient of uberhaupt winst maakt.
Bijv die hengst van de Hazelberg. Dekgeld 2000 euro. Hartstikke leuk dat die kampioen is maar het zegt mij niet of hij wel of niet kan bewegen, hoe zijn karakter is en of hij kampioenen fokt. Nee dan dek ik liever 4x voor 500 euro met hengsten die ik minstens zo mooi vind maar die geen kampioen zijn
Alle waar is naar z'n geld natuurlijk...
Als je dekt met een hengst van 1500 euro dekgeld en je krijgt een bod van 10x het dekgeld voor dat veulen, probeer dat maar eens te doen bij een hengst met dekgeld van 200 euro!
Hoe vaak hoor je wel niet, ik haal het dekgeld er niet eens uit...
En ik denk dat de hele minifokkerij er gigantisch mee vooruit gaat als mensen stoppen met tig veulens voor de verkoop te fokken. Want dan krijg je idd dat het vooral niet teveel moet kosten. Nee dáár gaat de kwaliteit lekker mee vooruit
)ik denk echt dat het begin moet zijn bij de keuringen van het NMPRS , méér uitselecteren, zodat er minder écht goede overblijven Sappos schreef:Maar je kan moelijk elk jaar dezelfde hengst uitkiezenJij zal ook niet elk jaar voor Wynn gaan
) en wat bij mij óók meespeelt is de hengsteneigenaar, dit is natuurlijk voor mij de eerste keer dat ik merries naar de hengst breng en ik wil zeker weten dat mijn merries het goed hebben, bij san ben ik daar zéker gerust op
zoals ik dit jaar er ook gerust op was om tammara bij jody te brengen jolandje schreef:Meavey schreef:Vind ik ook Elien, ik ben op zoek naar een hengstje voor River volgend jaar en er zijn er echt maar een paar die ik leuk vind.
je hebt er toch maar één nodig? als er een paar zijn vind ik dat keus genoeg
xElienx schreef:jolandje schreef:
je hebt er toch maar één nodig? als er een paar zijn vind ik dat keus genoeg
ja, maar als je dan uit de miniscule selectie tophengsten een hengst moet vinden die ook nog eens bij je merrie past, wordt de selectie wel heeeeeeeeeeeeel erg klein