NMPRS Stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Re: NMPRS Merriekeuring 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:25

Vind ik ook Elien, ik ben op zoek naar een hengstje voor River volgend jaar en er zijn er echt maar een paar die ik leuk vind. ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:26

stef schreef:
Waarom worden mensen die 1500 (of meer) dekgeld vragen als halve criminelen gezien? (zo komt het op mij over, dat het ronduit belachelijk is)............
)

niet snappen of als crimineel uit maken is HEEL wat anders

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:26

Maar is "top" niet persoonlijk? Of bedoel je dan echt hengsten die echt iets gepresteerd hebben?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:28

xElienx schreef:
stef schreef:
Waarom worden mensen die 1500 (of meer) dekgeld vragen als halve criminelen gezien? (zo komt het op mij over, dat het ronduit belachelijk is)............
)

niet snappen of als crimineel uit maken is HEEL wat anders

Er wordt anders gedaan of die mensen niet goed bij hun hoofd zijn, er wordt geroepen dat het achterlijke dekgelden zijn.
Prima dat je dat vind, dan dek je daar toch niet?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:30

Meavey schreef:
Vind ik ook Elien, ik ben op zoek naar een hengstje voor River volgend jaar en er zijn er echt maar een paar die ik leuk vind. ;)

voor sil heb ik ook nog helemaal niks op het oog. er zijn veel hengsten, maar ik ga niet voor de middenmoot. en daar vallen toch helaas de meeste hengsten in (of lager).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:32

stef schreef:
Er wordt anders gedaan of die mensen niet goed bij hun hoofd zijn, er wordt geroepen dat het achterlijke dekgelden zijn.
Prima dat je dat vind, dan dek je daar toch niet?

als ik tegen iemand zeg dat zn pony lelijk is, is het toch ook geen crimineel. dag stef :evaw:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:34

erg jammer, maar veelzeggende reactie weer elien...
Crimineel is gewoon een uitdrukking, niet meer en niet minder

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:34

Ach Stef overdrijven is ook een vak. ;)
Het is vrij normaal dat voor de meeste mensen dat soort dekgelden niet in aanmerking komen vind ik.

Idd Elien het meeste is middenmoot, en je probeert toch te fokken naar het toppaardje.
En ik wil niet zeggen dat een 2de of 3de premiehengst altijd fout is maar meestal zijn die idd minder goed als een 1ste premie dier.
En zoals Adinda al zei ze moeten zichzelf ook nog bewijzen, er zijn ook 1ste premie dieren die idd hele hoge dekgelden vragen die ik ook echt prachtig vind, maar nu ik een aantal jaar nakomelingen heb gezien vind ik er weinig met de WOW factor bijzitten. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:41

wat ik bedoel: Ik zou zelf, als ik een goede merrie zou hebben, graag een keer dekken met tuff n rowdy (zoiets... die roan ;) ).
Uit mn hoofd 1500 dekgeld. Als ik dat niet wil of kan betalen, ga ik dat niet als achterlijk dekgeld bestempelen.
Maar goed, als ik geld heb voor een goede merrie, heb ik vast ook dat dekgeld wel ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:41

Behalve dat ik die 700 euro niet heb (of ik vind dat ik dat veel beter aan tuig, dekens etc uit kan geven) is de kans dat je het terugverdient ook erg klein. Als je het veulen sowieso zelf houdt maakt dat natuurlijk niks uit maar als de bedoeling is het te verkopen moet je mazzel hebben dat je het terugverdient of uberhaupt winst maakt.

Bijv die hengst van de Hazelberg. Dekgeld 2000 euro. Hartstikke leuk dat die kampioen is maar het zegt mij niet of hij wel of niet kan bewegen, hoe zijn karakter is en of hij kampioenen fokt. Nee dan dek ik liever 4x voor 500 euro met hengsten die ik minstens zo mooi vind maar die geen kampioen zijn ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:43

Tuff 'N Rowdy is 1000 euro.

En geef toe, er zijn echt een mensen die achterlijk dekgeld vragen. Hoewel...wat is achterlijk. Dat een hengst bij het NMPRS een derde premie haalt maakt natuurlijk niets uit voor wat hij op shows doet bij het ICAMH. En dat het niks voor het NMPRS is zegt niet dat het niet goed fokt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:44

Prima, dus heb je het er niet voor over. Dat kan.
Maar dan is het nog steeds de keuze van hazelberg in dit geval, om dit geld voor zijn hengst neer te zetten, en dat zegt wel dat mensen die voor die hengst kiezen, ook écht voor specifiek die hengst kiezen.

Wat is idd achterlijk? Naar mijn idee niks. Al vragen ze 10.000. Moeten hun weten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:48

Sappos schreef:
Behalve dat ik die 700 euro niet heb (of ik vind dat ik dat veel beter aan tuig, dekens etc uit kan geven) is de kans dat je het terugverdient ook erg klein. Als je het veulen sowieso zelf houdt maakt dat natuurlijk niks uit maar als de bedoeling is het te verkopen moet je mazzel hebben dat je het terugverdient of uberhaupt winst maakt.

Bijv die hengst van de Hazelberg. Dekgeld 2000 euro. Hartstikke leuk dat die kampioen is maar het zegt mij niet of hij wel of niet kan bewegen, hoe zijn karakter is en of hij kampioenen fokt. Nee dan dek ik liever 4x voor 500 euro met hengsten die ik minstens zo mooi vind maar die geen kampioen zijn ;)

Alle waar is naar z'n geld natuurlijk...
Als je dekt met een hengst van 1500 euro dekgeld en je krijgt een bod van 10x het dekgeld voor dat veulen, probeer dat maar eens te doen bij een hengst met dekgeld van 200 euro!
Hoe vaak hoor je wel niet, ik haal het dekgeld er niet eens uit...
En ik denk dat de hele minifokkerij er gigantisch mee vooruit gaat als mensen stoppen met tig veulens voor de verkoop te fokken. Want dan krijg je idd dat het vooral niet teveel moet kosten. Nee dáár gaat de kwaliteit lekker mee vooruit +:)+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:05

Sappos schreef:
Ook zou ik graag nog eens zien dat er meer naar het karakter van hengsten gekeken werd.

Is het misschien een idee om niet verder offtopic te gaan, om dit topic te splitsen in het merriekeuring topic dus enkel over de MK en niet offtopic en een discussietopic met visies op het NMPRS?

het karakter van een hengst vind ik héél belangrijk, wat heb je aan een bloedmooi veulen met een krengig karakter, of angstig of nerveus karakter, maar dat vind ik ook , en eigenlijk nog meer bij de merries, het veulen kijkt naar het gedrag van de merrie, als mams niet wil, wil veulen ook niet, is mams bang, zal veulen dat ook overnemen, dus ik ben ook zeker vóór karakterbeoordeling

maak jij een discussietopicje aan sap?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:07

Meavey schreef:

je hebt er toch maar één nodig? als er een paar zijn vind ik dat keus genoeg ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:10

Maar je kan moelijk elk jaar dezelfde hengst uitkiezen :) Jij zal ook niet elk jaar voor Wynn gaan ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:14

MarijeR schreef:
Sappos schreef:

Alle waar is naar z'n geld natuurlijk...
Als je dekt met een hengst van 1500 euro dekgeld en je krijgt een bod van 10x het dekgeld voor dat veulen, probeer dat maar eens te doen bij een hengst met dekgeld van 200 euro!
Hoe vaak hoor je wel niet, ik haal het dekgeld er niet eens uit...
En ik denk dat de hele minifokkerij er gigantisch mee vooruit gaat als mensen stoppen met tig veulens voor de verkoop te fokken. Want dan krijg je idd dat het vooral niet teveel moet kosten. Nee dáár gaat de kwaliteit lekker mee vooruit +:)+

ik ben het met je eens marije maar zie het maar eens zover te krijgen, er zijn nou eenmaal erg veel fokkers die zoveel mogelijk veulens fokken, onder het mom van: ik heb een aantal eerste premie of stermerries en ik heb een goedgekeurde hengst, dekken maar!!, ja kwalitatief zullen daar dan wel goede veulens uit kunnen komen, maar het is niet de juiste manier( vind ik zei de beginner :+ )ik denk echt dat het begin moet zijn bij de keuringen van het NMPRS , méér uitselecteren, zodat er minder écht goede overblijven

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:19

Sappos schreef:
Maar je kan moelijk elk jaar dezelfde hengst uitkiezen :) Jij zal ook niet elk jaar voor Wynn gaan ;)

haha, nee niet elk jaar, maar ik had een keus te maken, wat doe je dan? ik heb twee merries, beide redelijk mooi en goed, maar niet tóppie, daar ga ik geen hengst van 1000 euro opzetten. ik vind , en da's persoonlijk natuurlijk , wynn een erg leuke hengst, ik vind zijn formaat mooi, de kleur, hij beweegt goed , en hij heeft een geweldig karakter,(dekgeld is te doen :+ ) en wat bij mij óók meespeelt is de hengsteneigenaar, dit is natuurlijk voor mij de eerste keer dat ik merries naar de hengst breng en ik wil zeker weten dat mijn merries het goed hebben, bij san ben ik daar zéker gerust op ;)zoals ik dit jaar er ook gerust op was om tammara bij jody te brengen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:24

jolandje schreef:
Meavey schreef:

ja, maar als je dan uit de miniscule selectie tophengsten een hengst moet vinden die ook nog eens bij je merrie past, wordt de selectie wel heeeeeeeeeeeeel erg klein :+

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:46

xElienx schreef:
jolandje schreef:

ja, maar als je dan uit de miniscule selectie tophengsten een hengst moet vinden die ook nog eens bij je merrie past, wordt de selectie wel heeeeeeeeeeeeel erg klein :+

Ja maar voor River wil ik geen grote omdat ze een maiden is, valt de helft al af, en ik wil liever geen zilver, omdat ik daar al veel van heb, ik wil graag wat variatie in mijn kudde...
Maar ok daar zou ik nog mee kunnen leven.

Dan blijven er 2 over, waarvan 1, 1500 euro dekgeld en dat doe ik niet, zeker als ik nog maar weinig nakomelingen heb gezien.
Dus is er nog maar 1... ;)

Dus die word het waarschijnlijk ook wel tenzij er nog wat leuks voorbij komt op de aankomende HK. ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:47

Welke heb je op t oog dan O:)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:48

welke heb je nu op het oog dan?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:48

whahah niet niewsgierig hoor :')

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:49

Ik heb de komende jaren nog geen dek plannen maar heb wel een hengstje op het oog dat 2011 voor het eerst naar de keuring gaat. Als die goedgekeurd wordt ga ik voor 2012 er toch serieus over nadenken om dan met die hengst te dekken. Past perfect bij mn merrie. Maar dan wil ik dat veulen ook kunnen houden zodat ik nog een bruine heb.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:54

Welke hengst Lian?