Die zijn ook alle de 20 gepasseerd.
Lomp zijn is een stukje opvoeding en bij sommige ook wel een beetje aanleg.
Maar ik zou niet twijfelen als ik een leuke tegenkom
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
SecretLIN schreef:Ik heb zelf ook een fjord, ze is zeker niet sloommaar soms wel een beetje lomp maar daar lach ik alleen maar om
en menig mens is jaloers op mijn paardje hoortijdens buitenritten krijgen we zoveel complimenten dat het een prachtig paard is en dat je zulke mooie paarden niet veel meer zien
Ach en wat een ander ervan vind, laat ze banketstaaf zijn zeker jaloers haha

Loe_Loe schreef:Bij manege Van Loon (in Loon op Zand, Noord-Brabant) hebben ze heel veel fjordjes en fjord-kruisingen. Je kan daar super buitenritten maken, en ook overnachten als je wilt. Kan je mooi 's uitproberen of je ze in 't echt ook zo leuk vindt! Ik in ieder geval wel, echt heel leuk gereden daar.
Ik ga zeker een keer kijken!norski schreef:Ik ken ruim 40 fjorden en er zullen daarvan zo'n 4 sloom zijn.
Die zijn ook alle de 20 gepasseerd.
Lomp zijn is een stukje opvoeding en bij sommige ook wel een beetje aanleg.
Maar ik zou niet twijfelen als ik een leuke tegenkom

Loe_Loe schreef:Nee maar wel Henkie en Boris (half-fjordjes) en Ruby (haaaaastige fjord)
d'r staan er ook zo veel...![]()
@TS: ze hebben ook een website, kan je kijken wat je ervan vind!
bloesami schreef:Oke, dus Fjorden staan niet bekend aan sloomheid zoals velen zeggen
Er lopen behoorlijk wat fjorden mee in de endurance en mendurance en de sgw, en dat zijn toch zeker geen sloompies.Vippie schreef:bloesami schreef:Oke, dus Fjorden staan niet bekend aan sloomheid zoals velen zeggen
Nou niet echtEr lopen behoorlijk wat fjorden mee in de endurance en mendurance en de sgw, en dat zijn toch zeker geen sloompies.
Dat ze lomp, sterk, eigenwijs en sloom zijn is zoooooo achterhaald. Ik zeg maar zo, een paard lijkt op degene die ermee omgaat hihihi. Goede opvoeding doet wonderen. Ze zijn gewoon fantastisch veelzijdig en slim.Voor mij nooit geen ander ras meer.
.

Meliszy schreef:Als je graag een paardje wilt waar je ook op kunt blijven rijden dan zou ik geen welsh nemen, Die groei je zo voorbij.
Een fjord is een erg sterk paard waar je eigenlijk altijd wel op kunt blijven rijden (moet je natuurlijk geen hele kleine fjord kopen)
Groetjes Melissa
Sjolvir schreef:blz 272.... Ode aan de fjord... nalv de bekende vooroordelen![]()
![]()
.
Die in dit topic ook voorbij kwamen.
Kan hem hier niet plaatsen, gaan de mods heel hard vloeken denk ik.![]()
[FJ] [HK] Fjorden klets topic

raya00 schreef:Als jij een fjord vindt waar het mee klikt, laat je dan niet weerhouden door wat andere mensen zeggen! Jij bent tenslotte degene die ermee om moet gaan en lol mee moet hebben, niet zij.
De mensen die ik hoor zeggen dat fjorden sloom en lelijk zijn hebben zelf meestal nog nooit een fjord gehad of gereden
Slome fjorden ken ik eigenlijk helemaal niet...
Lomp zijn is ook een kwestie van opvoeding. Als een arabiertje op je tenen gaat staan wordt het vooroordeel 'lomp' toch ook gewoon net iets minder snel uit de kast getrokken dan als een fjord dat doet.
Ja, fjorden zijn sterk. Net als ieder ander paard. Een trekspelletje met willekeurig welk paard dan ook verlies je sowieso.
Die was ook vaak sloom etc. maar nu niet meer. Dus dat hoeven Fjorden ook niet te zijn

DNIEZE schreef:Toen ik een fjord had gekocht vond iedereen van stal dat jammer omdat hun dachten dat ik wel een kwpn r zou kopen omdat ze vonden dat ik echt een dresuur muts was.
Maar toen ze mijn fjord zagen, luxe gebouwd, absoluut niet sloom, en ook echt iet lomp. (foto's in profiel)
Als jij graag een fjord wilt dan neem je toch gewoon een fjord, jou keuze is het belangrijkste het word ondertussen jou paard en jij moet er voor zorgen hun niet toch?
Succes.

Verafjord schreef:fjorden sloom? mmmm ik zou zeggen kom eens een buitenritje met mij maken, dan mag je op 1 van de 2 "slome" fjorden van mij, denk dat het vooroordeel gelijk de wereld uit is hoor![]()
en lomp, sja als ze gras aan het eten zijn, dan letten ze niet echt op of toevallig mijn voet onder hun voet terecht komt![]()
Wat ik het voordeel van de fjord vind is dat ze nooit gemeen worden, tenminste de fjorden die ik heb gereden niet en dat zijn er inmiddels een heleboel. Als ze onder het werk uit willen komen dan zullen ze dat zeker proberen, maar ze doen dat niet door b.v. gemeen te gaan bokken ofzo. Ze zullen dan proberen om te draaien of doen het gewoon niet, staan stil en er is geen beweging meer in te krijgen, maar ach met wat aanmoediging gaan ze daarna toch wel doen wat ik wil.
dat geldt alleen toen ze in revalidatie was en het was nog winter ook
toen heeft ze idd diverse mensen eraf gelanceerd
maar ja ze mocht niet veel en zelfs Olja moest wel eens haar ei kwijt....nu is ze weer al heel lang de oude vertrouwde Olja hi hi eerder sloom dan voorwaarts, alleen je moet evengoed kunnen rijden want het is een slimme tante die alles onthoud en het meteen door heeft als iemand haar niet leid.......
ik weet van nix, want ik was al voorzien en dat heb ik je diverse malen geschreven toch?.....
Maargoed, ik heb voor haar gekozen en ik neem haar zoals ze is! 
deed hij zijn oren plat met als resultaat dat ieder hem uitlachte en zo pakte want gemeen is hij niet, hij zou je echt nooit wat bewust aandoen, dus daar is hij na twee weken vanaf gestapt haha, maar dat zijn volgens mij echt fjordengeintjes en als je ze inderd hun zin geeft gaat dat natuurlijk verder. (maar dat is met elk dier, zelfs mijn kat luistert heel goed en hoef daar echt geen grof geweld voor te gebruiken)
, en de mensen wennen er wel aan hoor (in ieder geval bij mij wel dan). anitaolja schreef:Bij toeval las ik iets over mijn fjord Olja dat ze gevaarlijk zou zijndat geldt alleen toen ze in revalidatie was en het was nog winter ook
toen heeft ze idd diverse mensen eraf gelanceerd
maar ja ze mocht niet veel en zelfs Olja moest wel eens haar ei kwijt....nu is ze weer al heel lang de oude vertrouwde Olja hi hi eerder sloom dan voorwaarts, alleen je moet evengoed kunnen rijden want het is een slimme tante die alles onthoud en het meteen door heeft als iemand haar niet leid.......
Oh ja ik lees ook dat Shana mijn bijrijdster zou wordenik weet van nix, want ik was al voorzien en dat heb ik je diverse malen geschreven toch?.....
DUS AUB GEEN SPOOKVERHALEN OVER OLJA HIER RONDSLINGEREN

Ik ben echt overtuigd
MarjaR schreef:Ik heb zelf sinds een paar maanden een fjordenmerrie van nu net 4 jaar. En ik moet eerlijk zeggen... ik was eigenlijk nooit zo van de fjorden tot ik dit exemplaar tegenkwam. Ik vind haar heel mooi gebouwd (wat ranker dan de "klassieke" fjord), prettig en geduldig in de omgang, betrouwbaar, heel erg voorwaarts (dus hoezo sloom?) en gewoon een plaatje om te zien.
Ze loopt bij ons voornamelijk voor de wagen en doet dat geweldig. En verder rijdt mijn 13-jarige dochter (nog een beginnende ruiter) op haar en ook dat gaat goed. Ze is heel braaf en geduldig onder het zadel... zet geen stap verkeerd. En voor de wagen is ze ontzettend voorwaarts, maar wel op een beheersbare manier. Het lijkt ook wel of ze aanvoelt wie er met haar rijdt en daar haar temperament voor die dag op afstemt.![]()
Ik moet zeggen dat ik sinds ik deze merrie ben tegengekomen wel wat genuanceerder naar andere fjorden kijk, en dat ik inderdaad nu wel heel wat meer exemplaren zie die me aanstaan. Dat had ik eerder niet kunnen denken. Hoezo vooroordelen...

Waarschijnlijk omdat zij toevallig op een "slome" hebben gereden?