Fjord: kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:36

Ik ken ruim 40 fjorden en er zullen daarvan zo'n 4 sloom zijn.
Die zijn ook alle de 20 gepasseerd.
Lomp zijn is een stukje opvoeding en bij sommige ook wel een beetje aanleg.

Maar ik zou niet twijfelen als ik een leuke tegenkom :D

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:39

Nee maar wel Henkie en Boris (half-fjordjes) en Ruby (haaaaastige fjord :+ )
d'r staan er ook zo veel... :D

@TS: ze hebben ook een website, kan je kijken wat je ervan vind!

BlackShadowZ

Re: Fjord: kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:44

Ja idd,zijn keiveel pony's.
Smurf is geen fjord maar een kleine witte.
Ze hebben toch ook veulens?

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 17:11

SecretLIN schreef:
Ik heb zelf ook een fjord, ze is zeker niet sloom :D maar soms wel een beetje lomp maar daar lach ik alleen maar om ;)

en menig mens is jaloers op mijn paardje hoor :D tijdens buitenritten krijgen we zoveel complimenten dat het een prachtig paard is en dat je zulke mooie paarden niet veel meer zien :P

Ach en wat een ander ervan vind, laat ze banketstaaf zijn zeker jaloers haha

Cool :D
Loe_Loe schreef:
Bij manege Van Loon (in Loon op Zand, Noord-Brabant) hebben ze heel veel fjordjes en fjord-kruisingen. Je kan daar super buitenritten maken, en ook overnachten als je wilt. Kan je mooi 's uitproberen of je ze in 't echt ook zo leuk vindt! Ik in ieder geval wel, echt heel leuk gereden daar.

Bedankt voor de tip ;) Ik ga zeker een keer kijken!
norski schreef:
Ik ken ruim 40 fjorden en er zullen daarvan zo'n 4 sloom zijn.
Die zijn ook alle de 20 gepasseerd.
Lomp zijn is een stukje opvoeding en bij sommige ook wel een beetje aanleg.

Maar ik zou niet twijfelen als ik een leuke tegenkom :D

Oke, dus Fjorden staan niet bekend aan sloomheid zoals velen zeggen :+
Loe_Loe schreef:
Nee maar wel Henkie en Boris (half-fjordjes) en Ruby (haaaaastige fjord :+ )
d'r staan er ook zo veel... :D

@TS: ze hebben ook een website, kan je kijken wat je ervan vind!

Kan je de site sturen? :o

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:21

bloesami schreef:

Nou niet echt :D Er lopen behoorlijk wat fjorden mee in de endurance en mendurance en de sgw, en dat zijn toch zeker geen sloompies.

Dat ze lomp, sterk, eigenwijs en sloom zijn is zoooooo achterhaald. Ik zeg maar zo, een paard lijkt op degene die ermee omgaat hihihi. Goede opvoeding doet wonderen. Ze zijn gewoon fantastisch veelzijdig en slim.Voor mij nooit geen ander ras meer.

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 18:23

Vippie schreef:
bloesami schreef:

Nou niet echt :D Er lopen behoorlijk wat fjorden mee in de endurance en mendurance en de sgw, en dat zijn toch zeker geen sloompies.

Dat ze lomp, sterk, eigenwijs en sloom zijn is zoooooo achterhaald. Ik zeg maar zo, een paard lijkt op degene die ermee omgaat hihihi. Goede opvoeding doet wonderen. Ze zijn gewoon fantastisch veelzijdig en slim.Voor mij nooit geen ander ras meer.

Oke bedankt! :D

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:50

Als je graag een paardje wilt waar je ook op kunt blijven rijden dan zou ik geen welsh nemen, Die groei je zo voorbij.
Een fjord is een erg sterk paard waar je eigenlijk altijd wel op kunt blijven rijden (moet je natuurlijk geen hele kleine fjord kopen)

Groetjes Melissa

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:04

blz 272.... Ode aan de fjord... nalv de bekende vooroordelen :+ }> ;) .
Die in dit topic ook voorbij kwamen.
Kan hem hier niet plaatsen, gaan de mods heel hard vloeken denk ik. 8-)
[FJ] [HK] Fjorden klets topic

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 00:43

Als jij een fjord vindt waar het mee klikt, laat je dan niet weerhouden door wat andere mensen zeggen! Jij bent tenslotte degene die ermee om moet gaan en lol mee moet hebben, niet zij.

De mensen die ik hoor zeggen dat fjorden sloom en lelijk zijn hebben zelf meestal nog nooit een fjord gehad of gereden ;)

Slome fjorden ken ik eigenlijk helemaal niet...

Lomp zijn is ook een kwestie van opvoeding. Als een arabiertje op je tenen gaat staan wordt het vooroordeel 'lomp' toch ook gewoon net iets minder snel uit de kast getrokken dan als een fjord dat doet.

Ja, fjorden zijn sterk. Net als ieder ander paard. Een trekspelletje met willekeurig welk paard dan ook verlies je sowieso.

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 09:37

Meliszy schreef:
Als je graag een paardje wilt waar je ook op kunt blijven rijden dan zou ik geen welsh nemen, Die groei je zo voorbij.
Een fjord is een erg sterk paard waar je eigenlijk altijd wel op kunt blijven rijden (moet je natuurlijk geen hele kleine fjord kopen)

Groetjes Melissa

Sjolvir schreef:
blz 272.... Ode aan de fjord... nalv de bekende vooroordelen :+ }> ;) .
Die in dit topic ook voorbij kwamen.
Kan hem hier niet plaatsen, gaan de mods heel hard vloeken denk ik. 8-)
[FJ] [HK] Fjorden klets topic

Haha bedankt! ;)
raya00 schreef:
Als jij een fjord vindt waar het mee klikt, laat je dan niet weerhouden door wat andere mensen zeggen! Jij bent tenslotte degene die ermee om moet gaan en lol mee moet hebben, niet zij.

De mensen die ik hoor zeggen dat fjorden sloom en lelijk zijn hebben zelf meestal nog nooit een fjord gehad of gereden ;)

Slome fjorden ken ik eigenlijk helemaal niet...

Lomp zijn is ook een kwestie van opvoeding. Als een arabiertje op je tenen gaat staan wordt het vooroordeel 'lomp' toch ook gewoon net iets minder snel uit de kast getrokken dan als een fjord dat doet.

Ja, fjorden zijn sterk. Net als ieder ander paard. Een trekspelletje met willekeurig welk paard dan ook verlies je sowieso.

De mensen die het tegen mij zeiden hadden wel eens op een Fjord gereden, sommige geen eens, maar na 1 keertje rijden kan je niet meteen oordelen. De pony waar ik nu op rij haatte ik in het begin ook heel erg en nu kan ik niet meer zonder d'r :P Die was ook vaak sloom etc. maar nu niet meer. Dus dat hoeven Fjorden ook niet te zijn :+

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:12

Toen ik een fjord had gekocht vond iedereen van stal dat jammer omdat hun dachten dat ik wel een kwpn r zou kopen omdat ze vonden dat ik echt een dresuur muts was.
Maar toen ze mijn fjord zagen, luxe gebouwd, absoluut niet sloom, en ook echt iet lomp. (foto's in profiel)
Als jij graag een fjord wilt dan neem je toch gewoon een fjord, jou keuze is het belangrijkste het word ondertussen jou paard en jij moet er voor zorgen hun niet toch? :)

Succes.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:46

fjorden sloom? mmmm ik zou zeggen kom eens een buitenritje met mij maken, dan mag je op 1 van de 2 "slome" fjorden van mij, denk dat het vooroordeel gelijk de wereld uit is hoor ;)
en lomp, sja als ze gras aan het eten zijn, dan letten ze niet echt op of toevallig mijn voet onder hun voet terecht komt :+
Wat ik het voordeel van de fjord vind is dat ze nooit gemeen worden, tenminste de fjorden die ik heb gereden niet en dat zijn er inmiddels een heleboel. Als ze onder het werk uit willen komen dan zullen ze dat zeker proberen, maar ze doen dat niet door b.v. gemeen te gaan bokken ofzo. Ze zullen dan proberen om te draaien of doen het gewoon niet, staan stil en er is geen beweging meer in te krijgen, maar ach met wat aanmoediging gaan ze daarna toch wel doen wat ik wil.

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:10

DNIEZE schreef:
Toen ik een fjord had gekocht vond iedereen van stal dat jammer omdat hun dachten dat ik wel een kwpn r zou kopen omdat ze vonden dat ik echt een dresuur muts was.
Maar toen ze mijn fjord zagen, luxe gebouwd, absoluut niet sloom, en ook echt iet lomp. (foto's in profiel)
Als jij graag een fjord wilt dan neem je toch gewoon een fjord, jou keuze is het belangrijkste het word ondertussen jou paard en jij moet er voor zorgen hun niet toch? :)

Succes.

Wat een mooierd <3
Verafjord schreef:
fjorden sloom? mmmm ik zou zeggen kom eens een buitenritje met mij maken, dan mag je op 1 van de 2 "slome" fjorden van mij, denk dat het vooroordeel gelijk de wereld uit is hoor ;)
en lomp, sja als ze gras aan het eten zijn, dan letten ze niet echt op of toevallig mijn voet onder hun voet terecht komt :+
Wat ik het voordeel van de fjord vind is dat ze nooit gemeen worden, tenminste de fjorden die ik heb gereden niet en dat zijn er inmiddels een heleboel. Als ze onder het werk uit willen komen dan zullen ze dat zeker proberen, maar ze doen dat niet door b.v. gemeen te gaan bokken ofzo. Ze zullen dan proberen om te draaien of doen het gewoon niet, staan stil en er is geen beweging meer in te krijgen, maar ach met wat aanmoediging gaan ze daarna toch wel doen wat ik wil.

Haha oke dan :D

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:41

Shana, ik heb je advertentie voor een verzorgfjord vandaag op gehangen :D

obusdebobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 19:23

Eigenwijs, intelligent, dramkont, sterk, betrouwbaar, lief, oerras, prachtig om te zien, sober, veelzijdig.
Is waarschijnlijk wel duidelijk, ik heb een fjord (al 12 jaar).
Ze is nu 18 en wil het liefst hele dagen op pad.
Mijn fjord is niet van de dressuur maar lange buitenritten. Springen vind ze heel leuk. Voor de kar bomproef.
Inderdaad is het maar net wat je ambities zijn, alhoewel er zijn heel veel fjorden die M lopen. Zag gisteren nog een fjord van 21 die bezig was met een crosstraining..dus..
Als je 1 maal verliefd bent op een fjord gaat het niet meer over, gelukkig maar.
Succes!

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:09

Bij toeval las ik iets over mijn fjord Olja dat ze gevaarlijk zou zijn :? dat geldt alleen toen ze in revalidatie was en het was nog winter ook :( toen heeft ze idd diverse mensen eraf gelanceerd :o maar ja ze mocht niet veel en zelfs Olja moest wel eens haar ei kwijt....nu is ze weer al heel lang de oude vertrouwde Olja hi hi eerder sloom dan voorwaarts, alleen je moet evengoed kunnen rijden want het is een slimme tante die alles onthoud en het meteen door heeft als iemand haar niet leid.......

Oh ja ik lees ook dat Shana mijn bijrijdster zou worden :? ik weet van nix, want ik was al voorzien en dat heb ik je diverse malen geschreven toch?.....

DUS AUB GEEN SPOOKVERHALEN OVER OLJA HIER RONDSLINGEREN

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:51

bij mij op de manege zeiden ze dat ook allemaal! maar je moet doen wat voor jou goed voeld en niet te veel van andere uitgaan. het wordt inmiddels jou paardje en niet van al die mensen met die opmerkingen! ik heb mijn fjord nu 4 weken en iedereen die zei wat moet je daar nou mee vind haar super leuk en heb er geen negatieve opmerking meer overgehad! dus gewoon lekker doen! zolang jij er maar gelukkig mee bent !!!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:14

Als jij denkt dat je gelukkig zult zijn met een Fjord, moet je gewoon voor een Fjord gaan! Niets aantrekken van wat anderen zeggen, al is het wel verstandig om bij je uiteindelijke zoektocht naar een eigen paard niet alleen maar naar Fjorden te gaan kijken. Op die manier heb je wat vergelijkingsmateriaal.
Ik heb zelf ook een aantal paarden van andere rassen gezien, voordat mijn huidige Fjordje op mijn pad kwam. Voor mij was het zo dat ik zelfs na het zien van andere soorten paarden toch telkens weer bij een Fjord uit kwam. Ik heb ook totaal geen wedstrijdambities, dus ik ben helemaal gelukkig met mijn keuze. Maar als jij tijdens je zoektocht wel een ander soort paardje tegenkomt wat desondanks toch perfect bij je past, moet je je niet laten tegenhouden door het feit dat het geen Fjord is.

Verder ga ik mee met wat de anderen zeggen: een Fjord is net zo lomp en sterk als ieder ander paard kan zijn als het niet correct wordt opgevoed. Eigenwijs; dat zijn ze echter wèl, waarschijnlijk ook wel iets meer dan het gemiddelde paard en ze proberen daardoor naar mijn mening vaak ook uit waar de grenzen liggen. Daar moet je gewoon mee om kunnen en willen gaan.
Het vooroordeel 'sloom' heb ik ook vaker gehoord bij Fjorden, maar ik vind dat het woord over het algemeen niet van toepassing is op het ras. Toch ken ik wel zeker 1 'slome'; en dat is mijn eigen Fjord! Die is liever lui dan moe en rent het liefste alleen als het haar zelf uitkomt :D Maargoed, ik heb voor haar gekozen en ik neem haar zoals ze is!

amandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 12:58

zoals hierboven is gezegt probeer ook nog wat andere rassen te bekijken in je zoektocht, zo kan je beter bepalen of het ras wel bij je past en bovendien moet het maar net klikken met een paard en het is het belangrijkst dat je een paard heb dat bij jou past raseigenschappen zeggen ook niet altijd alles er zitten altijd uitzonderingen tussen.

Ik reed met mijn moeder altijd op een bijna volbloed arabiertje was heel leuk maar had altijd gezegt, als er een paard bij komt (arabiertje is van mijn moeder) neem ik een fjord heb vaak fjorden bijgereden en zelfs 1 ingereden maar ook veel andere soorten paarden gereden. Het karakter van een fjord trekt me heel erg lekkr eigenwijs maar heel eerlijk en trouw zeker als ze je vertrouwen hebben, toen mijn moeder naar Duitsland is verhuisd met het arabiertje ben ik mijn fjord tegengekomen die totaal bij mij past, in het begin was hij best sloom maar is in een jaar zoveel gegroeid dus denk dat dat de oorzaak is geweest hij is nu lekkr wakker en bokt afentoe en is zeker niet sloom.

Trouwens las op de site van het stamboek een keer een artikel over fjorden draverij en dat de snelste slechts 1 minuut langzamer is dat het wereldrecord bij dravers dus sloom is denk niet echt een fjordeneigenschap.

Merk wel een heel verschil in sterkte als de arabier schrok en een omdraaide en sprintje trok had ik hem al voor het gebeurde rondgedraaid en mijn fjord zet zijn ondernekie eronder dus dat lukt dan niet, toch heb ik hem altijd binnen een paar passen terug doordat ik altijd heel consequent tegen hem ben geweest reageert hij super op mijn stem en hulpen, met kracht win je het toch nooit, van geen enkel paard trouwens.

Ook dat lomp waar iedereen het over hebt is inderdaad gewoon goed opvoeden, een fjord komt misschien wat lomper over op veel mensen maar andere rassen kunnen het net zo goed is mijn ervaring zeker als ze geen juiste opvoeding hebben genoten :D

En inderdaad mijn Fjord verzint ook elke keer nieuwe dingen om mij te testen dit vindt ik juist leuk aan hem. (Zo heeft hij een fase gehad dat hij geen zin had om in de paddock te staan en liever de hele dag op stal bleef eten :D deed hij zijn oren plat met als resultaat dat ieder hem uitlachte en zo pakte want gemeen is hij niet, hij zou je echt nooit wat bewust aandoen, dus daar is hij na twee weken vanaf gestapt haha, maar dat zijn volgens mij echt fjordengeintjes en als je ze inderd hun zin geeft gaat dat natuurlijk verder. (maar dat is met elk dier, zelfs mijn kat luistert heel goed en hoef daar echt geen grof geweld voor te gebruiken)

En is ook absoluut niet dom hoor, ze maken zich gewoon niet zo snel druk maar mijn fjord leert dingen sneller en makkelijker aan dan de arabier.

En bij mij zat iedereen me ook wel een beetje raar aan te kijken toen ik met een fjord (1,50 model tank (ook zijn bijnaam trouwens) aan kwam zetten terwijl zij mij voorheen altijd op een arabisch paardje zagen zitten, maar ik vindt het veel belangrijker dat ik en mijn paard bij elkaar passen dan wat andere hiervan vinden :D, en de mensen wennen er wel aan hoor (in ieder geval bij mij wel dan).

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:20

anitaolja schreef:
Bij toeval las ik iets over mijn fjord Olja dat ze gevaarlijk zou zijn :? dat geldt alleen toen ze in revalidatie was en het was nog winter ook :( toen heeft ze idd diverse mensen eraf gelanceerd :o maar ja ze mocht niet veel en zelfs Olja moest wel eens haar ei kwijt....nu is ze weer al heel lang de oude vertrouwde Olja hi hi eerder sloom dan voorwaarts, alleen je moet evengoed kunnen rijden want het is een slimme tante die alles onthoud en het meteen door heeft als iemand haar niet leid.......

Oh ja ik lees ook dat Shana mijn bijrijdster zou worden :? ik weet van nix, want ik was al voorzien en dat heb ik je diverse malen geschreven toch?.....

DUS AUB GEEN SPOOKVERHALEN OVER OLJA HIER RONDSLINGEREN

Hoi Anita,
Toen ik en Kelly naar Wennekers gingen om haar verzorgpony te verzorgen, hoorden wij mensen praten dat Olja weer wild bezig was en iemand eraf had geschoten (werd verteld op een dramatische manier, dus het kwam "gevaarlijk" over):? Daarom dus die reactie. En je hebt gelijk, wij hadden al een tijdje terug gemailt en we kwamen er samen ook op een antwoord uit dat jij op dit moment niemand nodig had en ik nog wat tijd moest zoeken (die ik nu heb). Maar om het dus in te korten had ik het maar even zo gepost ;)
Nogmaals sorry voor die reactie, maar dat hadden wij ook maar iemand horen zeggen :o
Laatst bijgewerkt door bloesami op 02-08-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:24

Bedankt allemaal voor de informatie en verhalen ;) Ik ben echt overtuigd :=

x_Mariska_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:28

Als je een fjord wil.. Neem jij een fjord!
Alleen je moet wel kijken welke richting je op wilt natuurlijk :D

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 17:30

x_Mariska_x schreef:
Als je een fjord wil.. Neem jij een fjord!
Alleen je moet wel kijken welke richting je op wilt natuurlijk :D

Ja en daar kan ik nu nog niet over beslissen O:)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:16

Ik heb zelf sinds een paar maanden een fjordenmerrie van nu net 4 jaar. En ik moet eerlijk zeggen... ik was eigenlijk nooit zo van de fjorden tot ik dit exemplaar tegenkwam. Ik vind haar heel mooi gebouwd (wat ranker dan de "klassieke" fjord), prettig en geduldig in de omgang, betrouwbaar, heel erg voorwaarts (dus hoezo sloom?) en gewoon een plaatje om te zien.

Ze loopt bij ons voornamelijk voor de wagen en doet dat geweldig. En verder rijdt mijn 13-jarige dochter (nog een beginnende ruiter) op haar en ook dat gaat goed. Ze is heel braaf en geduldig onder het zadel... zet geen stap verkeerd. En voor de wagen is ze ontzettend voorwaarts, maar wel op een beheersbare manier. Het lijkt ook wel of ze aanvoelt wie er met haar rijdt en daar haar temperament voor die dag op afstemt. ;)

Ik moet zeggen dat ik sinds ik deze merrie ben tegengekomen wel wat genuanceerder naar andere fjorden kijk, en dat ik inderdaad nu wel heel wat meer exemplaren zie die me aanstaan. Dat had ik eerder niet kunnen denken. Hoezo vooroordelen... :oo

bloesami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:53

MarjaR schreef:
Ik heb zelf sinds een paar maanden een fjordenmerrie van nu net 4 jaar. En ik moet eerlijk zeggen... ik was eigenlijk nooit zo van de fjorden tot ik dit exemplaar tegenkwam. Ik vind haar heel mooi gebouwd (wat ranker dan de "klassieke" fjord), prettig en geduldig in de omgang, betrouwbaar, heel erg voorwaarts (dus hoezo sloom?) en gewoon een plaatje om te zien.

Ze loopt bij ons voornamelijk voor de wagen en doet dat geweldig. En verder rijdt mijn 13-jarige dochter (nog een beginnende ruiter) op haar en ook dat gaat goed. Ze is heel braaf en geduldig onder het zadel... zet geen stap verkeerd. En voor de wagen is ze ontzettend voorwaarts, maar wel op een beheersbare manier. Het lijkt ook wel of ze aanvoelt wie er met haar rijdt en daar haar temperament voor die dag op afstemt. ;)

Ik moet zeggen dat ik sinds ik deze merrie ben tegengekomen wel wat genuanceerder naar andere fjorden kijk, en dat ik inderdaad nu wel heel wat meer exemplaren zie die me aanstaan. Dat had ik eerder niet kunnen denken. Hoezo vooroordelen... :oo

Leuke verrassing, als je zoiets meemaakt :+
Om eerlijk te zijn, een Fjord die ik eens heb zien rijden was ook niet sloom. Dus ik weet ook niet waar die vooroordelen komen van wie ik het heb gehoord... :? Waarschijnlijk omdat zij toevallig op een "slome" hebben gereden?