arabier altijd heet, of ook relaxed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Re: arabier altijd heet, of ook relaxed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:19

Ik heb bijvoorbeeld al een aantal paarden gereden die erg hard schrikken van een opvliegende duif uit een maisveld. Mijn arabier zijn hoofd gaat omhoog en hij gaat stilstaan, ziet wat er was en gaat weer ontspannen verder... Een zaligheid is dat gewoon!

miriam1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:51

Mijn Arabische merrie is rustiger dan mijn New Forest (19 jaar in mijn bezit) ooit is geweest. Heerlijk, ik geniet daar nog iedere dag van. Staat rustig met haar hoofd over het hek te kijken naar de vrachwagen die voor haar neus op het pad langsrijdt, schrikt even van de reiger die naast ons opvliegt uit de sloot, maakt een klein huppeltje op haar plaats en loopt rustig aan de lange teugel verder.
Komt altijd rustig uit haar stal, en weken/maanden niet gereden: gewoon opstappen en zonder problemen verder gaan...

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:53

als je eenmaal de vertrouwen heb zijn ze wekwillig hoor
licht eraan elk paard heeft zn eigen karakter...
heb hele rustige gereden..zelfs mega rustige pas beleerde Hengst..
maar sommige zijn drukker...heb je met elk ras...
Licht dus aan opvoeding en vertrouwen..en karakterr

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:18

Ik ben blij te lezen dat er mensen zijn die arabieren heerlijk vinden.

Over het algemeen wordt over arabieren gedacht dat het nerveuze dieren zijn die echt om niks schrikken en zeer vurig is en noem maar op.

_elisah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:29

Ik ken een meisje met een arabier en dat is echt een heerlijk rustig paard waar je bijna alles mee kan doen.
De karakters van arabieren zij echt allemaal verschillend

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:30

Ja en het ligt ook aan de opvoeding, en of ie lekker sociaal mag zijn met andere paarden en lekker veel buitenkomt. Dan heb je er een heerlijke evenwichtige paard aan.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:34

Ik weet niet of ze hier al gereageerd heeft, maar een vriendin van mij (ambrasoft op bokt) heeft ook een arabje, maar die neigt eerder naar de wat luiere kant dan de hete. :)

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:38

Die van mij waren allemaal erg relaxed. Czreigna en haar dochter Gilvana zijn echt helemaal bomproof, daar kan je een beginner mee het bos in sturen, nooit heet of opgewonden (inrijden was zadel erop, erop stappen en wegrijden). Een van de kinderen van Gilvana (CZA Piaffs Miracle) is ook heel erg relaxed en daar doen ze horseball wedstrijden mee in Frankrijk en mijn enige nakomeling die ik nog heb, CZA Arba Gilra'en, lijkt tot nu ook erg relaxed, is nu een half jaar terug uit de opfok. Ben met haar nu alleen nog bezig aan de hand maar ze pakt alles heel goed en relaxed op en een zadel op haar rug vindt ze ook heel normaal, daar keek ze al vanaf de eerste keer niet eens naar....
Mijn Paint Horse (die geacht wordt heel cool in zijn kop te zijn) is schrikkeriger, heter en lastiger dan de arabieren die ik ken

Epigram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:13

Ik heb mijn arab sinds hij 3was, en hij is nu 7,5. Hij had een maand geleden zijn achterbenen opengehaald, waarbij op zijn linkerachterbeen een winkelhaak was, dus meteen de da gebeld. Het kon niet gehecht worden, omdat de huid te dun was, dus moest het stukje eraf geknipt worden. Ik mocht alleen op het harde stappen en dat moest zolang de wond open was. En naturrlijk begon het die week te waaien en kouder te worden. Epi heeft wel geteld 4 sprongetjes aan de hand gemaakt en met sprongetjes bedoel ik: snurken, staart omhoog en mischien, als het echt spannend was een been van de grond af, of wel zelfs twee. En waar schrok hij van: rennende kinderen die de hoek om kwamen en plastic wat opwaaide...

Nadat de wonden weer in orde waren mocht ik weer wat gaan doen, dus ik hem aan de longe. Hij reageerde erg relaxt, paar sprintjes en twee bokjes. Volgende dag weer ff aan de longe: moest mijn zweep erbij pakken, want hij vond het niet nodig om door te lopen...

Dus: arabjes zijn erg oplettend en houden dus ALLES in de gaten, maar dat betekend niet zozeer dat ze temperamentvol zijn en schrikachtig. Meestal schrikken paarden wanneer de gene die ze hanteerd bangig wordt van de reactie van het paard op een (onbekende) situatie. Een deel is ook de opvoeding van de eigenaar, maar zelf zou ik nooit een ander paard, of een ander ras willen. Arabjes zijn goud waard.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:08

Epigram schreef:
Arabjes zijn goud waard.

_/-\o_

amen.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:56

de mijne is heel erg relaxed gelukkig :D Ben echt heel erg blij met hem! Heb 'n goede keus gemaakt door 'n arabiertje te nemen! :P

speedyenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:57

vroeger toen ik vier was hadden wij een shet daar kon ik toen een beetje op hobbelen.
maar toen ik ouder werd kreeg ik een echte pony om goed om te rijden. maar die hadden we iet zo snel dus ik ging op de manege rijden op paarden van de manege die echt vreselijk makkelijk te berijden waren maar toen kwam prins mijn pony. toen we kwamen kijken bij die mensen thuis was di super lief maar ik kon niet zo goed rijden maar toch hij kwam bij ons thuis maar sins die ging het fout. ik ben denk ik al 100 keer gevallen van die pony en ik heb me arm eraan gebroken. maar ik moest les op d emanege krijg maar die was aan de andere kant van het dorp en te dichtbij om met de trailer heen te gaan me moeder ging dus op die fiets. maar toen kwamen er achter dat die niet verkeers mak was hij was bang voor alles bijna hij blaaste wou niet lopen ik was nog klein en nog nie goed dus, geloof ik ben nu 10 maar die arabier was echt gevaarlijk.

nu heb een speedy een hele lieve pony die super verkeers mak is we kunnen samen heel veel dingen en ik vind ze de lievste :(:) <3