[TI] Tinkers zonder sokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:15

mijn hoefdmid heeft 1 nadeel gevonden voor sokken. Midden in de winter als het lekker modderig is en ik ze niet de dag van tevoren op de stenen heb gezet. Dan zit hij van voor tot onder onder de modder. :+

Sta ook meestal in de winter als laatst in de planning.

JPTinkers

Re: Tinkers zonder sokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:19

ow maar daar heeft mijn hoefsmid wat op gevonden

die heeft van die knie steunbanden gehaald ( of weet ik veel wat voor iets het is , het is in elk geval heel erg elastisch)
en die doet ze dan over de sokken heen ,en doordat ze van onder omgedaan worden en dan naar boven getrokken worden , worden de sokken omhoog geduwd in dat ding en zijn de hoeven helemaal vrij

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:21

Ach hij vindt het niet zo erg zolang ze haar been maar redelijk stil houdt zodat het zijn gezicht niet in vliegt.

(ze was ook niet zo makkelijk met de smid dat heeft een paar jaar geduurt voordta hij normaal kon bekappen. Dus deden maar niet te veel poespas)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:22

8nnemiek schreef:
Volgens mij staat het eerder in het topic al ergens uitgelegd :)
Tinkers (en een aantal andere koudbloeden) zijn gefokt in natte, regenachtige gebieden, zoals Ierland. De sokken zijn eraan gekomen om het regenwater af te voeren en modder af te stoten, zodat de benen en koten van de paarden schoon en droog bleven, waardoor ze dus minder snel beenproblemen zoals mok en schimmel kregen.

en al die andere rassen die in dezelfde gebieden gefokt zijn, doen het prima zonder lange sokken ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:30

Sokken verwijderen is imo net zo onnatuurlijk en raar als het afknippen van tastharen etc. Veel wedstrijd/showmensen verwijderen die ook omdat 'het niet mooi is' of 'in de weg zit' maar hebben ook een functie :j

En volgens mij ben ik in deze wel een persoon met lange tenen :D ik vind wegknippen/scheren écht belachelijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 13:40

fojoe schreef:
8nnemiek schreef:
Tinkers (en een aantal andere koudbloeden) zijn gefokt in natte, regenachtige gebieden, zoals Ierland. De sokken zijn eraan gekomen om het regenwater af te voeren en modder af te stoten, zodat de benen en koten van de paarden schoon en droog bleven, waardoor ze dus minder snel beenproblemen zoals mok en schimmel kregen.

en al die andere rassen die in dezelfde gebieden gefokt zijn, doen het prima zonder lange sokken ;)

Warmbloeden komen oorspronkelijk uit drogere, warmere gebieden :j De eerste warmbloeden komen als ik t goed heb uit Afrika, en later Griekenland en Italië en Spanje. Koudbloeden komen uit noord en west Europa.
De sokken zitten er niet voor niets, die zijn er door de evolutie aan gekomen :) Al werden ze door het fokken natuurlijk wel groter bij sommige rassen.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:24

Pellie schreef:
Sokken verwijderen is imo net zo onnatuurlijk en raar als het afknippen van tastharen etc. Veel wedstrijd/showmensen verwijderen die ook omdat 'het niet mooi is' of 'in de weg zit' maar hebben ook een functie :j

En volgens mij ben ik in deze wel een persoon met lange tenen :D ik vind wegknippen/scheren écht belachelijk!

Idd! Ik vind het ook belachelijk! Paarden zonder snorharen of paarden zonder wenkbrauwen.. Laat ze lekker zitten!
Snap wel dat wanneer er mok of iets dergelijks is aangetroffen er wel actie ondernomen moet worden.

Heerlijk die sokken, in de winter blijf ik er gewoon lekker af.. en in de zomer af en toe de kam er door heen en klaar is meneer.

horse_angelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:32

hoi,
ik vind een tinker zonder sokken niet zo mooi.
bij ons op de stallen is er ook een tinker en die heeft heel lange sokken :D

xxx horse_angelx

TinkerEefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:21

Ik moet er niet aan denken om ze af te scheren!:O

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:48

ik ook niet, lijkt me vre-se-lijk !! Bij tinkers horen sokken, hoe meer sok hoe mooier ik ze vind <3 <3 !

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:41

Hoe knippen jullie die sokken dan? Ik heb er laatst een klein stukje afgeknipt omdat de haren tot op de grond waren gegroeid. Ik ben er een hele tijd mee bezig geweest.
Weten jullie een makkelijke manier, waarmee je ze ook mooi recht krijgt?
Ik heb nu maar een beetje 1 op het oog gedaan.

Hier kunnen jullie het wel een beetje zien.

Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:31

Om te beginnen, een goede schaar.
Vraag aan je kapsalon of ze er nog eentje hebben die niet meer gebruikt wordt.

Dan de sokken goed borstelen en kammen.
Was beurtje eventueel.
En nu het knippen.
Met de kam de sok naar beneden kammen en een halve cm boven de grond knippen.
Mooi rondom.

Doet je eigen kapper eigenlijk ook zo. :7

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 18:54

8nnemiek schreef:

Denk dat het niet gewenst zijn van bont, sok, etc. bij de adel en boeren dichter bij de waarheid ligt. In Engeland waar de ponyrassen samen mountain and Moorland (berg en laagland/moeras) heten, hebben exmoor, dartmoor bv weinig tot geen sok, en die lopen al eeuwen in de nattigheid.

Wat mij aan de andere kant juist erg opvalt is dat veel behang vaak garant staat voor mok, rasp, mijt en cpl. En daardoor zijn zo wat ik (die niet in de tinkerwereld zit) me herinner minstens 3 dekhengsten ingeslapen de afgelopen 2-3 jaar. En wat ik dan in de topics lees hebben een aantal nakomelingen dezelfde kwaal. Ik kan dan niet anders dan mij verbazen dat een dus duidelijk niet gezonde hengst heeft mogen dekken. Volgens mij is het eerste fokdoel van elk ras toch het fokken van een gezond dier?
nouksjens schreef:
Kheb een tinkerkruising met weinig sok
http://94.100.123.14/1014350001-1014400 ... _OKnJ.jpeg
http://94.100.122.164/998100001-9981500 ... _4m3G.jpeg
Zou als ik jou was ook voor een kruising gaan als je de sokken niets vind, die hebben sowieso vaak weinig sokken namelijk. Het lijkt me erg veel werk om iedere x de sokken af te scheren en ook niet mooi bij de bouw van een echte tinker..
Moet zeggen dat ik deze hoeveelheid sok meer richting het beschermen van de kootholtes, etc. tegen regen en modder vindt gaan. Meer droogt weer zo langzaam en dat gaat broeien (leuk voor beestjes, maar irriterend voor het paard).

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:16

Ik zit al vanaf 2003 in de Tinkers , heb nog NOOIT mok gehad bij 1 van mijn paarden.
Wanneer je een Tinker aanschaft weet je dat er sokken aanhangen.
Mijn inziens heb je meer werk aan de sokken geschoren houden , dan ze er gewoon lekker te laten hangen.

Ik vind het (persoonlijk) niet kunnen dt je de sokken eraf scheert ( zonder ernstige noodzaak)...

Maar goed , 1000 mensen , 1000 meningen

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:25

tamary schreef:
Wat mij aan de andere kant juist erg opvalt is dat veel behang vaak garant staat voor mok, rasp, mijt en cpl. En daardoor zijn zo wat ik (die niet in de tinkerwereld zit) me herinner minstens 3 dekhengsten ingeslapen de afgelopen 2-3 jaar. En wat ik dan in de topics lees hebben een aantal nakomelingen dezelfde kwaal. Ik kan dan niet anders dan mij verbazen dat een dus duidelijk niet gezonde hengst heeft mogen dekken. Volgens mij is het eerste fokdoel van elk ras toch het fokken van een gezond dier?

Mischien dat 1 van die dekhengsten aan mok ,rasp of cpl is overleden ,maar de anderen hadden echt iets wat hier van losstaat .
Veel behang staat niet altijd garant voor mok ,Ik heb hier 1 met veel mok maar dat is net degene die dus geen tinkerbloed voert en dus van zichzelf sokloos is .
Met de anderen die veel behang hebben heb ik zelden tot nooit problemen .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:28

Is Mok en lange sokken ook geen probleem van de Fries en Trekpaard ??
Menig trekpaard heeft een sok waar heel veel Tinkertjes jaloers op kunnen zijn.
Mok is heel simpel te behandelen door een goede mijt bestrijding.

Helaas is de overdadige sok een ras eigenschap van de echte Irish Cob.

Dus behandel de jeuk en mok met mijtbestrijding.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:31

Een tinker is gewoonweg geen tinker zonder sokken, maar bij ons op de manege staat een Tinker die in de lessen loopt en daar scheren ze de sokken ieder jaar vanaf, zodra er namenlijk weer sokken zitten heeft hij hartstikke last van mok en ontstekingen, en zonder heeft hij nergens last van. Dusja, om medische redenen snap ik het uiteraard, maar anders..denk ik dat je opzoek moet gaan naar een ander ras.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:34

Dit is weer een verhaal van het paard achter de wagen hangen.

Mok bestrijding is mijt bestrijding.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:35

Ik heb de sokken van mijn tinkertje geschoren omdat hij al jarenlang met mijt rondliep (ik heb m nu 8 weken).... ik kon het amper behandelen en ik ben ook heel blij dat ik ze eraf gehaald heb... wat eronder vandaan kwam...zn hele benen zitten onder de bulten...

Ik ben zelf gek op sokken en behang, maar voor zijn welzijn houd ik de sokken er mooi af, zo kan er voldoende lucht bij en kan ik het beter behandelen :)

Hier een fotootje :)

Rijden met bokker Bommeltje_
Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:50

Waar behandel je hem mee ??

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:09

ik heb sebacil gekregen, ik heb m nu 3x ermee behandeld en nu wil ik het wel nog onderhouden en t om de zoveel tijd weer doen. Gelukkig heeft hij al na de eerste x niet meer gestampt.

Daarnaast heb ik hem 3 weken lang een kruidenthee gegeven door zijn eten heen (chevadonyll) om het lichaam te reinigen, aangezien ik toch denk dat het cpl is geworden. De dierenartsen wuifden het maar weg en wilden er niks van weten, was enkel littekenweefsel volgens hen. Maar volgens mensen die er zelf ervaring mee hebben is het wel cpl.

Nu krijgt hij die thee ook weer 1x in de zoveel tijd om het te onderhouden :)

En belangrijk, het schoon en droog houden, vooral tussen de huidplooien in zijn kootholtes zodat het niet gaat broeien.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:11

Ik heb een kruising Tinker met mooie slanke benen en een klein sokje ik denk dat ik hem er vandaar af ga knippen omdat haar benen dan een stuk mooier uitkomen.
Maar bij een échte Tinker hoort het.
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 00:07

Sokken is een rastypische eigenschap bij onze Tinkers, waarom zou je dat weg willen hebben? Het vraagt inderdaad wat extra verzorging. Mijn ervaring is zolang je er vaak genoeg doorheen kamt (luchtend), eens in de zoveel tijd een wasje, zorgt dat de bodem waarop je paard staat niet uit den boze is én er normaal gevoerd wordt er over het algemeen weinig problemen zijn. En dat als er al problemen ontstaan deze vrij makkelijk op te lossen zijn, een alerte paardeneigenaar zit er door die aandacht gelijk bovenop namelijk. Uitzonderingen (paarden met een verleden meestal) daar gelaten. De dierenarts die mijn vorige Tinker heeft gekeurd zei heel mooi dat zolang je het goed onderhoudt het een geweldig iets is, maar dat als je het dier een jaar laat verslonzen op de wei je er niet vanuit kan gaan dat hij met schone benen ervan af komt.

Overigens wordt een paar posts boven mij de vergelijking met de trekpaarden gemaakt. Laten ze daar nou net de sokken uit het fokbeleid halen; hard beenwerk is daar grootste aandachtspunt en veel behang, vooral op jonge leeftijd, zien ze niet graag meer tegenwoordig. Tja, enerzijds te begrijpen, maar aan de andere kant vind ik het wel een hele grote ingreep in de rasptypische uitstraling :o

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:37

Ariebren schreef:
Dit is weer een verhaal van het paard achter de wagen hangen.

Mok bestrijding is mijt bestrijding.

Wat bedoel je daar precies mee, of bedoelde je mijn bericht niet? :+

Hij heeft jaren lang met sokken gestaan, elke keer gedonder, niks leek te helpen. toen maar eens een poging gedaan om ze eraf te scheren, en het was over. Nu gaat hij er zelfs helemaal voor staan, zo lekker vind hij het!

Wat een leuke peerden komen er hier voor bij zeg!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:27

Ik heb de sokken van mijn tinker ook al meermaals vervloekt in herfst en winter (onze hoefsmid ook :+ ) maar ze afdoen? No way! Buiten het praktische nut dat hier al verschillende keren is uitgelegd ben ik er heel zeker van dat moeder natuur ook vond dat tinkers te lelijke benen hadden om zomaar rond te lopen, dat moest natuurlijk op een of andere manier verdoezeld worden want voor de rest is het zo'n prachtig ras en wat was er beter dan er nog wat extra haar bij te plakken :D

Mijn tinker heeft overigens wel een heel pak sokken:
Afbeelding