[kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:37

Alleen noem je het een schimmel bruin geboren, of bruin geboren schimmel.

En dat is een echte echte roan! In de zomer zijn ze meestal ook lichter dan in de winter. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:41

Quir schreef:

En dat is een echte echte roan! In de zomer zijn ze meestal ook lichter dan in de winter. :)

bella is donker geboren :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:09

Alou schreef:
de bruinschimmel (roan) waar ik mee rijd. is juist witter in de zomer. heel appart Afbeelding

Als kind heb ik een shet gehad die zo was maar dan met zwart als basiskleur, wij noemden dat een moorkopschimmel maar ik vraag me toch af of dat wel juist was.

Bij Roan is het wel zo dat ze niet of nauwelijks lichter worden en dat werd ons 'moorkopschimmeltje' wel, zij was in de zomer ook praktisch wit en in de winter bijna effen zwart.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:12

Quir schreef:

Alleen is het 'bruin geboren schimmel' vereenvoudigd naar bruinschimmel, ik zie niet in wat daar verkeerd aan zou zijn aangezien het niet te verwarren valt met een andere term.

Quir

Re: [kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:53

Omdat er stamboeken zijn die bruinschimmel voor bruin roan gebruiken. Dus het is niet vereenvoudigd van, dat veel mensen dat wel vinden/denken/zeggen is een heel ander verhaal.

Moorkopschimmel wordt inderdaad ook veel gebruikt voor zwart roan, alleen heb je dan weer dat "schimmel", een roan is absoluut geen schimmel en heet ook genetisch niets met elkaar te maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:01

Mijn roan merrie is 's winters vos, in het voorjaar wit en zomers stekelharig (om daarna weer vos te worden).

Moorkop of moorkop schimmel word idd veel gebruikt voor zwartroan. Maar is nog steeds geen echte schimmel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:05

Quir schreef:
Omdat er stamboeken zijn die bruinschimmel voor bruin roan gebruiken. Dus het is niet vereenvoudigd van, dat veel mensen dat wel vinden/denken/zeggen is een heel ander verhaal.

Maar omdat er stamboeken zijn die het gebruiken betekend niet dat het klopt.

Bruinschimmel gebruiken voor een bruin geboren schimmel is technisch correcter dan bruinschimmel gebruiken voor een bruinroan wat helemaal niets met schimmel te maken heeft.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:23

anneliesdj schreef:
Quir schreef:

Maar omdat er stamboeken zijn die het gebruiken betekend niet dat het klopt.

Bruinschimmel gebruiken voor een bruin geboren schimmel is technisch correcter dan bruinschimmel gebruiken voor een bruinroan wat helemaal niets met schimmel te maken heeft.

Het is allebei fout.

Maar omdat stamboeken het officieel gebruiken (wat niet correct hoeft te zijn, voor de meer dan 10e keer), ontstaat er veel onduidelijkheid er over en kan je gewoon de juiste term gebruiken en niet bruinschimmel. Meeste mensen halen hier een bruin roan mee te voorschijn, wat jouw paard dus absoluut niet is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:25

Meeste mensen? Ik heb nog nooit iemand gehoord over bruinschimmel terwijl een bruinroan werd bedoeld.

Wat is volgens jou dan een bruinschimmel?
En hoe kom je erbij dat bruinschimmel een foute benaming is?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:55

anneliesdj schreef:
Meeste mensen? Ik heb nog nooit iemand gehoord over bruinschimmel terwijl een bruinroan werd bedoeld.

Dan ben je nog nooit op een trekpaardenkeuring geweest... :Z

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:56

anneliesdj schreef:

Wat is volgens jou dan een bruinschimmel?
En hoe kom je erbij dat bruinschimmel een foute benaming is?

Een bruinschimmel is een vieze schimmel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:57

Nee, maar he kom op. Lees eerst eens voordat je weer dezelfde vragen gaat stellen.

Bruinschimmel (of vos-, zwart schimmel) worden gebruikt voor ROAN paarden! Zoek eens naar de trekpaard stamboeken, dan geloof je het misschien eens.

Jouw paard is een bruin geboren schimmel. Absoluut geen bruinschimmel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:58

Juist ja, als dat de beste onderbouwing is die je kunt verzinnen ga ik toch liever af op wat de boktwiki, wikipedia en zo'n beetje elk paardenmens in mijn omgeving zegt ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 14:59

Quir schreef:
Bruinschimmel (of vos-, zwart schimmel) worden gebruikt voor ROAN paarden!

Heb je zelf echt niet door hoe fout dat klinkt? :(:)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:01

Nou ben blij met je bruine ROAN. Die toch wit gaat worden.

Dat het gebruikt wordt, wil niet zeggen dat het juist is. Zoek dan eerst eens op, dan zul je zien dat bruin schimmel voor een bruin roan gebruikt wordt.

Heb je ooit op een kwpn papier een bruin schimmel zien staan? Nou nee, daar staat schimmel bruin geboren, of bruin geboren schimmel.

Alleen bij de trekpaarden staat bruinschimmel en dan wordt er bruin roan bedoelt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:07

Doe niet zo zielig, ik zeg toch niet dat hij Roan is?
Roan en schimmel is iets totaal anders, heb ik ook al tig keer gezegd.
Eerst voer je aan dat ze bij trekpaarden bruinschimmel gebruiken voor roan en dat mijn paard dus geen bruinschimmel is en vervolgens geef je zelf al aan dat dat fout is. Wat wil je nou eigelijk?

Ga eens googlen dan zul je zien dat enkel de trekpaardenwereld het met jou eens is en dat dat niet klopt heb je zelf ook al gezegd. Schimmel en roan zijn genetisch totaal verschillend dus kan een roan nooit schimmel zijn.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:09

anneliesdj schreef:
Schimmel en roan zijn genetisch totaal verschillend dus kan een roan nooit schimmel zijn.

Heeft Quir ooit iets anders beweerd?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:18

SuSEQ schreef:
anneliesdj schreef:
Schimmel en roan zijn genetisch totaal verschillend dus kan een roan nooit schimmel zijn.

Ze zegt dat mijn bruinschimmel roan is ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:20

Zucht, ik zielig? Mwah, je moet leren lezen. :j

Ik zeg: Een bruinroan is iets totaal anders dan een bruin geboren schimmel. Genetisch gezien komt het totaal niet overeen.
Bij de trekpaarden wordt bruinschimmel gebruikt voor een bruin roan, maar dit is niet juist. Een roan is geen schimmel.
Echter is dat in de volksmond een bruinschimmel een bruin roan en niet een bruin geboren schimmel.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:21

anneliesdj schreef:
SuSEQ schreef:

Ze zegt dat mijn bruinschimmel roan is ;)

Oh sarcasme ken je niet eens. :')
Jij zegt dat jouw bruin geboren een bruinschimmel is, dus een bruin roan. Niet ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:31

Ik zeg dat mijn bruin geboren schimmel een bruinschimmel is,
dat jij hem vervolgens roan noemt is niet mijn fout ;)

Maar mij is het allang duidelijk, dus ik stop met discussieren.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:34

Je voerde niet eens een discussie... 3 pagina's eerder was het hele punt al duidelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:38

Dan snap ik ook niet waarom zij nog d'r gelijk probeert te halen aangezien 3 pagina's geleden meerdere mensen zich gemeld hebben die het met mij eens zijn en Quir de enige is die anders beweerd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:41

anneliesdj schreef:
Ik zeg dat mijn bruin geboren schimmel een bruinschimmel is,
dat jij hem vervolgens roan noemt is niet mijn fout ;)

Maar mij is het allang duidelijk, dus ik stop met discussieren.

Lees nou toch eens, een bruin schimmel is een bruin roan (n de volksmond, want beide is niet correct). Dus jij noemt jouw paard een bruin roan (indirect) en nee het is een bruin geboren schimmel.

Lees de hele 3 pagina's, dan zul je zien dat je geen gelijk hebt. Ik heb het wel gehad met je "bruinschimmel". Welke geen bruin roan (en dus bruinschimmel) is.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 15:45

anneliesdj schreef:
Dan snap ik ook niet waarom zij nog d'r gelijk probeert te halen aangezien 3 pagina's geleden meerdere mensen zich gemeld hebben die het met mij eens zijn en Quir de enige is die anders beweerT.

Omdat Quir gelijk heeft, tiens. Bruinschimmel is een (behalve door jou) algemeen aanvaarde term voor "vos roan". Als je die voor iets anders gaat gebruiken, zaai je alleen verwarring. Ook al zou de term bruinschimmel correcter gebruikt worden voor "bruin geboren schimmel". Het punt zit hem in het algemeen aanvaarde karakter van de term.

Eigenlijk is dit meer Nederlands dan KG...