2 jarige laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:57

Balou_k schreef:
Mijn nu ruin was heeft ook gedekt toen hij 1 en 2 jaar was (dit dan wel perongeluk) maar hij heeft hier nooit last van gehad, ook niet in het gedrag, doet ook niet raar naar merrie's oid..

Maar dat is ook het risico - bij sommige slaat het ineens om.

Mijn 2 jarige hengst was ook een schatje, maar bij 3 jaar werd hij behoorlijk dominant, zelfs zonder dat hij ooit gedekt had.
Met mijn ruin kon hij iig niet meer samen en toen is hij zelf ook ruin geworden }:) Gelukkig werd zijn gedrag ook weer beter. Echter had het ook anders kunnen aflopen...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 09:56

kleinvosje schreef:
Ja, daar zit wel verschil in. Kun je de papieren inscannen?

Ik heb de merrie nog niet gekocht en heb de papieren nog nooit gezien, ik heb enkel gehoord dat ze ze heeft. Zodra ik ze heb of er een kopietje van vraag kan ik dat natuurlijk wel doen.

Ze heeft een equipas omdat inschrijven in het stamboek teveel kostte bij het chippen en de eigenaresse het niet nodig vond, ze heeft natuurlijk wel de 'oude' papieren bewaard en daarmee zou ik dus opnieuw stamboekpapieren kunnen aanvragen (hopelijk dus)

kleinvosje

Re: 2 jarige laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:58

Ik denk niet dat ze echte stamboekpapieren krijgt als je zeker weet dat het een mengelmoesje is.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:00

superwoman schreef:
Balou_k schreef:
Mijn nu ruin was heeft ook gedekt toen hij 1 en 2 jaar was (dit dan wel perongeluk) maar hij heeft hier nooit last van gehad, ook niet in het gedrag, doet ook niet raar naar merrie's oid..

Maar dat is ook het risico - bij sommige slaat het ineens om.

Mijn 2 jarige hengst was ook een schatje, maar bij 3 jaar werd hij behoorlijk dominant, zelfs zonder dat hij ooit gedekt had.
Met mijn ruin kon hij iig niet meer samen en toen is hij zelf ook ruin geworden }:) Gelukkig werd zijn gedrag ook weer beter. Echter had het ook anders kunnen aflopen...

Hij heeft vandaag de dag ook al wel streken, maar in de hand zijn ze enorm goed te controleren (echt vergelijkbaar met zijn vader, zet 'm 'aan het werk' en je hebt geen problemen meer) en op de weide vallen ze mee (hij valt mijn ruin wel regelmatig lastig, maar dan heeft die ook weer iets te doen nietwaar)
aangezien hij nog zo jong is verwacht ik eerder verbetering dan veel verergering.
Zijn vader heeft ook hetere periodes van een maand of wat en dan betert het weer, maar hoe ouder hij wordt hoe beter hij ermee om kan gaan.
Wordt hij onhoudbaar dan is voor mij de kous af, knip en weg ermee, maar als hij hengst kan blijven, dan liever dat.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:00

Opletten hierbij, een paard mag geen 2 paspoorten hebben in BE, als het dier een equipas heeft dan is het te laat om een stamboekpaspoort aan te vragen.
Sterker nog, het is een rasloos paard en als je haar koopt mag je haar ook niet betalen als een raspaard.

Luister eens bij de Belg. confideratie van paarden. Die gaan je met zo'n zaken verder kunnen helpen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:02

kleinvosje schreef:
Ik denk niet dat ze echte stamboekpapieren krijgt als je zeker weet dat het een mengelmoesje is.

Ik weet het niet zeker, ik vind alleen niet dat ze er rastypisch uitziet.
Ze heeft dus blijkbaar wel geldige papieren gehad, dus neem ik aan dat ze die ook weer kan krijgen.

Toen ik het navroeg een paar jaar geleden mochten ze inderdaad geen 2 paspoorten hebben, maar je kon wel je equipas inleveren en een stamboekpapier aanvragen.
Ik vind de prijs die van haar gevraagd wordt heel redelijk en ik ken de merrie ook al langer, ik kon daardoor uit de prijs ook niet afleiden of ze papieren had of niet, dat heb ik moeten vragen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:06

Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat de eigenaar van het paard je flink in de zeik aan het nemen is. Als het paard er niet rastypisch uitziet, hoe kan het dat geweldige papieren hebben, zeker als je zegt dat het al arabier en een ander ras door elkaar is? Nee, ik denk niet dat je eerlijk wordt verteld wat de herkomst van dit dier is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:14

ik kan maar een ding zeggen: het egoisme en de naiviteit druipen hier van mijn scherm...

jij wilt een veulen en verzint allerlei dingen om er maar te komen. als het daarvoor naar de slacht moet: prima.. als de merrie eronder moet lijden: ook goed..
en waarom, omdat je dan op botk kan zeggen dat je een hengst heb?

moet je een keer met mij mee naar de paardenmarkt dat je kan zien wat een ellende het dat soort paarden oplevert als ze een baasje hebben dat alleen maar in z'n geld gelooft. wil je zien hoe ze naar Italie gaan en wat een poedersuiker ze hebben. ik heb de vrachtwagens genoeg zien gaan en kan je vertellen dat ik walg van dat soort dingen..

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:44

Heb het hele gebeuren gelezen en word er zo verdrietig van.
Rommelen geeft rommel. En rommel maakt troep! Wie ruimt dat op?!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:04

Moon, das een mooie uitspraak!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 12:18

kleinvosje schreef:
Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat de eigenaar van het paard je flink in de zeik aan het nemen is. Als het paard er niet rastypisch uitziet, hoe kan het dat geweldige papieren hebben, zeker als je zegt dat het al arabier en een ander ras door elkaar is? Nee, ik denk niet dat je eerlijk wordt verteld wat de herkomst van dit dier is.

Het is de hengst die half-arabier x fjord is en de merrie die de papieren heeft he, geweldig zullen ze niet zijn, maar ze heeft er wel en ik zou haar kopen om haar karakter, niet omdat ze papieren heeft, want om die te krijgen moet ik zelf sowiesow weer een heleboel papierwerk gaan doen en gaan investeren, momenteel heeft ze gewoon een equipas.
Mijn hengst heeft geen papieren en kan er hoogstwaarschijnlijk ook niet aan geraken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:31

ok, dan heb ik het verkeerd begrepen. Blijft het feit dat je met een papierloze hengst aan de gang wilt om onduidelijke redenen...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 12:34

gekvanfleur schreef:
ik kan maar een ding zeggen: het egoisme en de naiviteit druipen hier van mijn scherm...

jij wilt een veulen en verzint allerlei dingen om er maar te komen. als het daarvoor naar de slacht moet: prima.. als de merrie eronder moet lijden: ook goed..
en waarom, omdat je dan op botk kan zeggen dat je een hengst heb?

moet je een keer met mij mee naar de paardenmarkt dat je kan zien wat een ellende het dat soort paarden oplevert als ze een baasje hebben dat alleen maar in z'n geld gelooft. wil je zien hoe ze naar Italie gaan en wat een poedersuiker ze hebben. ik heb de vrachtwagens genoeg zien gaan en kan je vertellen dat ik walg van dat soort dingen..

Het is niet omdat ik de merrie door mijn hengst zou laten dekken dat ze daaronder lijdt hoor :P.
De vader van mijn hengst heeft vorige zomer de hele zomer gewoon rustig op de weide gestaan met mijn verzorgmerrie, zonder dat hij haar de hele tijd lastigviel (hij zou ook maar eens moeten proberen :+) of wat dan ook, dus dat de merrie er sowiesow onder gaat lijden is onzin in mijn ogen. Het zou inderdaad kunnen, maar dat is op het moment niet te voorspellen, de enige manier om daar achter te komen is het proberen.
Het risico van de bevalling blijft natuurlijk, maar een wilde merrie wordt ook jaarlijks gedekt ...

Om op bokt of om het even waar te wíllen zeggen dat je een hengst hebt is al vreemd :P de enige reden dat ik het hier geplaatst heb is omdat ik even wou weten of hij niet te jong is om te dekken en wat de risico's zijn, en dat heb ik er ook mee verkregen.
Hengsten worden steeds bestempeld als gestoorde idioten en oké op sommige vlakken zijn ze inderdaad zo, maar ik leer op het moment mijn vriend rijden op de vader van mijn hengst, omdat dat het enige geschikte dier is dat ik ter beschikking heb om hem te leren rijden en ach gut, 't is zo'n schaap, hij zet geen stap verkeerd, en zo ken ik er wel meerdere. Natuurlijk zijn niet alle hengsten zo makkelijk en ze zijn vaker lui en moeilijker aan het werk te krijgen dan merries en ja natuurlijk, bij merries ga je merken dat het hengsten zijn en ja natuurlijk zijn er heel moeilijk in de hand te houden hengsten, maar ook bij merries heb je verschillende karakters ... de meeste hengsten die ik ken zijn meer dan handelbaar genoeg.
Ik sluit verder niks uit, maar ik ga ook geen monsterillusies opwekken, ik wacht gewoon af hoe het evolueert.

Ze wordt niet gedekt voor het geld, ze wordt gedekt omdat ze dan samen de weide op kunnen. Ik zie het veulen persoonlijk liever in de slacht belanden dan op een paardenmarkt, en dan breng ik het veulen ook werkelijk zelf naar de slacht, maar 1 veulen per jaar proberen verkopen aan iemand die het dier zelf wil hebben is nu ook weer geen onmogelijke opdracht. Mijn hengst zelf was ook zo'n dier en die was op een week tijd verkocht (ik heb hem na een jaar teruggekocht, hij was het veulen van mijn verzorgmerrie maar op dat moment kon ik geen paard kopen, dus was de enige optie hem zelf te koop zetten aangezien hij weg moest)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:38

In je profiel staat dat je de hengst verzorgd, wat is het nou? :+

Ik snap niet dat je perse papierloos wilt fokken.. Waar is het verstand gebleven?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:40

Gatver, ik ga me echt afvragen waar je je gedachtengang vandaan hebt. Als je dan een dier bij de hengst wilt zetten, koop dat een shetje of zo. Probleem opgelost, en je hebt er een shetje mee gered. Er zijn ook vast nog wel gezelschapspaarden te vinden die erbij kunnen. Nee, echt, een merrie laten dekken omdat ze dan samen op het land kunnen, en het veulen dan wegbrengen voor de dood, vind ik not done. Los van dit, een drachtige merrie heeft extra zorg en aandacht nodig, wat denk je van dierenartskosten, het veulen gaat op die manier ook zijn geld niet opbrengen...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:41

En een veulen te willen fokken om dan te laten slachten........ :roll:

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:05

Lord_Ik schreef:
Ik weet het niet zeker, ik vind alleen niet dat ze er rastypisch uitziet.
Ze heeft dus blijkbaar wel geldige papieren gehad, dus neem ik aan dat ze die ook weer kan krijgen.

Vergeet dat maar.
Eens ze als papierloos paard geregistreerd staat, kan je dit niet meer veranderen.

Ik heb namelijk ook zo'n merrie.
Ze was oorspronkelijk in het bezit van half-Quarter-papieren. En ik had haar afstamming kunnen bewaren door haar paspoort te regelen via het Quarter-stamboek toen dat verplicht gesteld werd. Maar dat ging mij iets van een 150 euro extra kosten.
Omdat die papieren eigenlijk toch niks waard zijn (omdat ze een kruising is) heb ik dat niet gedaan. Ik heb dus een gewone equipass voor haar aangevraagd. En sindsdien is ze papierloos en dat zal ze eeuwig blijven. Alhoewel ik haar oude documenten met haar afstamming nog steeds heb.
Maar ik kan haar papieren niet opnieuw gaan aanvragen via het Quarter-stamboek.
Dat zou mooi worden, als dat zomaar kon. Hetzelfde paard met 2 verschillende paspoorten. :+

De merrie die jij op het oog hebt, is dus ook papierloos, TS!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:12

Als je al met zo'n mentaliteit wilt fokken kun je beter geen paarden houden
Fokken is nog altijd VERBETEREN en niet VERMEERDEREN! Twee willekeurige paarden bij elkaar zetten is in mijn ogen nog altijd vermeerderen, valt een beetje onder "pretnest".

De hengst heeft geen meerwaarde voor de fok, geen papier en is niet goedgekeurd! Need I say more? Uiteindelijk verpest je het karakter van de hengst nog veel meer als je hem laat dekken. Dat hij nu al schijt aan jou heeft betekent dat hij niet opgevoed is.

Daarnaast kan de merrie hem als hij opdringerig is doodslaan of dusdanig ernstig verwonden dat hij nooit meer kan dekken.

Reken je als hengstenhouder niet rijk, af en toe merries in de buurt dekken dan vang je misschien 50 euro en gaat de markt die nu al op zn gat ligt nog meer naar zn grootje.

Gewoon castreren zodat hij kan uitgroeien tot een leuke gebruikspony.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:17

Tallie1979 schreef:
In je profiel staat dat je de hengst verzorgd, wat is het nou? :+

Ik snap niet dat je perse papierloos wilt fokken.. Waar is het verstand gebleven?

De hengst die ik verzorg is de vader van mijn hengst :P

Verder hecht ik dus geen belang aan papieren en ben ik echt niet de enige die zo denkt. Ik heb niet de ambitie om een sportpaard te fokken, niet voor mezelf en niet voor anderen, enkel een gezond recreatiepaard met als belangrijkste punt een goed karakter. Dat heeft in mijn ogen niets met verstand, dan wel met prioriteiten te maken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:22

Een recreatiepaard kun je ook op de markt kopen. Scheelt tijd en geld. Plus wat Sappos zegt, de markt ligt al plat, nog meer ondoordachte beestjes erbij maakt dat alleen maar erger.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:23

Sappos schreef:
Dat hij nu al schijt aan jou heeft betekent dat hij niet opgevoed is.

Daarnaast kan de merrie hem als hij opdringerig is doodslaan of dusdanig ernstig verwonden dat hij nooit meer kan dekken.

Reken je als hengstenhouder niet rijk, af en toe merries in de buurt dekken dan vang je misschien 50 euro en gaat de markt die nu al op zn gat ligt nog meer naar zn grootje.

Gewoon castreren zodat hij kan uitgroeien tot een leuke gebruikspony.

Waar lees jij dat hij 'het schijt aan mij heeft'? :+

Verder kan mijn ruin hem ook doodslaan, want die laat hij ook niet met rust. Dat is nu eenmaal het risico van paarden houden. Castreren wil ook niet zeggen dat hij plots niet meer gaat lopen klooien met andere paarden.

Ik reken mij als 'hengstenhouder' met 1 hengst niet rijk? Ik verdien mijn geld niet met fokken en ben dat ook niet van plan. Overigens gaat allereerst dat ene veulen per jaar de markt niet veranderen en ben ik niet van plan deel te nemen aan de 'handelsmarkt'.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:25

Dat ene veulentje niet nee, maar als iedereen er zo over denkt, dan duidelijk wel. En helaas zijn er meer mensen met zo'n rare gedachtenkronkel...

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:27

fokken voor de slacht...las ik dat nou goed?

Ai ai, daar breekt mijn hart van...
Vind ik héél fout. Het is een levend wezen en verdiend een beetje respect. Door allerlei omstandigheden belanden paarden -onbedoeld en bedoeld- op jullie bord.

Maar echt, bewust fokken om te slachten...
Nee, mijn kleintjes worden NOOIT salami... zeker weten. Ook na verkoop zorg ik ervoor dat het niet kan in BE, ik registreer ze onmiddelijk als niet slachtpaard.

Ik zie het nut er niet van in om te fokken voor de slacht. Voel je daar niets slechts bij dan?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 13:29

kleinvosje schreef:
Een recreatiepaard kun je ook op de markt kopen. Scheelt tijd en geld. Plus wat Sappos zegt, de markt ligt al plat, nog meer ondoordachte beestjes erbij maakt dat alleen maar erger.

Het standaard recreatiepaard zou ik net niet op de markt gaan kopen. Die dieren zijn over het algemeen niets van mensen gewend, niks opgevoed en worden gefokt om op te brengen. Aangezien ik mijn twee dieren dus wel degelijk als rijpaarden beschouw en niet als fokmateriaal ben ik wel degelijk dagelijks met hen bezig en gaat ook het veulen hier nooit aan ontsnappen, ik wil namelijk geen brutaal ongedierte op mijn weide, ook jong grut moet weten wat een halster is, vaststaan is, voeten geven is en meewandelen is en dat is in mijn ogen de enige manier waarop een (recreatie)paard iets waard kan zijn, zijn opvoeding en zijn karakter.
Er zijn paarden met prachtige papieren waar ik voor geen geld ter wereld bij in de buurt zou willen komen, die zijn dan 'goed' gefokt, maar toch zijn ze voor mij zeker niet het geld van een goed recreatiepaard waard, omdat hun karakter levensgevaarlijk is. Om die reden zijn papieren bij mij dus lang niet zoveel waard dan een goed karakter.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:32

Je wilt je hengst toch laten opvoeden? Dat zal niet zijn omdat hij zo mak als een lammetje is.

De kans dat een ruin (=stabiel) een hengst doodslaat is even een heel stuk kleiner dan dat een merrie hem doodslaat. Je wilt niet weten hoe vuil merries kunnen zijn wanneer een hengst opdringerig is.

Ik snap nog steeds de motivatie om te fokken niet. Papierloos niets toevoegend dier. Niet gekeurd (als je al met hem wilt fokken laat hem dan veterinair goedkeuren in Utrecht, nog niet mijn ding maar dan fok je iig geen gebreken) dus wie weet wat voor gebreken je meefokt..

En het is voor jou slechts een veulentje maar voor de markt is het weer een veulentje. Als mensen zoals jij nou eens zouden stoppen met lukraak hengst op merrie gooien dan was die markt niet verzadigd met papierloze paardjes...