je 1e veulen fokken ? wie wat en hoe ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:15

Joyce900 schreef:
Maar ik geloof dat de ts niet weet wat ze wil, en dan is een hengstenhouder niet de slimste oplossing.

daar ben ik het ook helemaal mee eens. neem ook aan dat ze nog een tijd heeft om haar te orienteren in wat ze wel wil.
en zodra ze dat weet is het erg leuk om de gekozen hengst van dichtbij te bekijken dan i.p.v. op foto's en video's dat bedoel ik er mee te zeggen.

Joyce900

Re: je 1e veulen fokken ? wie wat en hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:18

En dan nog moet het wel een beetje kloppen, ook met de combinaties van de afstamming van de merrie en van de hengst. Je kan niet zomaar elke willekeurige hengst op elke merrie douwen......

Cleverez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:22

Het is niet zo dat ik haar een verwarring wil aanpraten want inderdaad een hengstenhouder zal snel zijn eigen producten aanprijzen....( als hij of zij dat niet doet, lijkt het me ook een slechte boterham verdienen) Doelde juist meer op een doeltreffende oriëntatie wanneer je juist wat shows bezoekt kan je een goede indruk krijgen van wat je juist wilt..en juist niet! denk namelijk dat als je een goede oriëntatie hebt dit ook een goede basis is voor eventuele keuze om een veulen te fokken of juist niet...

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:24

Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gegooid. De hengstenkeus, en de andere dingen die bij fokken komen kijken. Voor het tweede kan je idd best naar de DA of een andere fokker gaan.

Voor de hengstenkeus niet, en daarvoor zijn er zeker bokkers die ik zou vertrouwen, zoals Natasja. Ook kan je contact het het KWPN opnemen, Marloes heeft ook geen aandelen bij hengstenhouders denk ik zo ;)

Verder helemaal met Sarabande eens, als er alleen om HK wordt gevraagd komen zulke adviezen ook langs ja.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:27

sarabande schreef:
Het is een steeds terug kerend mechanisme dat wanneer iemand hier advies vraagt, en daar adequaat antwoord op krijgt dat er dan weer altijd mensen komen die roepen ga maar naar... en dan noemen ze deskundigen, vaak niet eens op het gevraagde gebied, als het maar niet van Bokt is.
Heel merkwaardig vind ik dat altijd en ook verwarrend voor de TS.

Bijvoorbeeld ga naar een fokker in de buurt :? . Nou als ze bij mij of een fokker van springpaarden zou komen zou ik en diegene haar geen advies kunnen geven.
Dus heb eens een beetje meer respect voor hen die hier echt verstand van hebben en hun best doen.

Ik heb vorig jaar tips gevraagd mbt hengstenkeuze, ik wilde graag een bloederig paard met minimaal 50% volbloed die goed kon springen. Daar kreeg ik een tip, ben me in die hengst gaan verdiepen en heb die keuze, wat inmiddels al een heel groot deel mijn keuze aan mensen voorgelegd die springpaarden fokken en zich met eventing bezig houden. Nog advies gevraagd aan een inspecteur van het KWPN en wat andere mensen die erbij waren en ze vonden het een goede maar ook verassende keuze. Ik heb nl voor een (goed springende) volbloed gekozen en dat adviseren ze niet snel als je het niet aangeeft.

Ik heb me dus wel degelijk wat aan getrokken van de tips die hier gegeven werden. Vorig jaar is het dekken niet gelukt, maar dit jaar is ze drachtig en ik ben benieuwd wat er uit komt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:39

gr_roos schreef:
Ik heb me dus wel degelijk wat aan getrokken van de tips die hier gegeven werden. Vorig jaar is het dekken niet gelukt, maar dit jaar is ze drachtig en ik ben benieuwd wat er uit komt.

Dat is prima, daar doen de meeste mensen hier ook serieus hun best voor.

Cleverez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:41

ik heb inderdaad geen aandelen bij hengstenhouders!;)
maar wel wat ervaring qua fokken, drachten, bevallen ect en als het een paar jaar geleden daar over ging zat ik zelf ook op een roze wolk.. ben alleen in de tussentijd erachter gekomen dat het niet altijd rooskleurig verloopt..
qua medisch zal een DA ook niet alles weten, maar er bestaan altijd uitzonderingen waar je miss beter op bedacht kan zijn!Als je een eerste keer fokt wilt dat niet zeggen dat het ook voor die ene keer goed gaat..
zo hebben wij een keer een veulen gehad wat de melk niet verteerde, allemaal poehaa met serums maken ect en uiteindelijk haalde het veulen het niet.. rib uit je lijf en geen veulen! Nu is het niet de bedoeling om iemand schrik aan te jagen, maar stel dat zoiets gebeurd is het handig om van te voren er op bedacht te zijn wat je besluit op zo'n moment, aangezien dat na een bevalling een veulen ook nog heeel wat kan kosten.. je wilt toch uiteindelijk wel een lkre vrolijke dartel in de wei na al je orientatie en inspanning!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:22

Oniekje schreef:
Afbeelding

Okey...koters zijn naar bed en het paard staat weer op sta.

TS, even belangrijk is of jij een Gelders Paard wil fokken of een Tuigpaard. Ik ga even uit van een Gelders type. Die zijn geschikt voor de amateur wedstrijd sport en recreatie maar je kan er ook mee mennen. Een Tuigpaard is meer geschikt voor de showwagen en kunnen voor het gewone aangespannen werk vaak niet voldoende stappen.

Je hebt een merrie die zeer Gelders aandoet maar ik zou iets moderner gaan en ik zou veel aandacht schenken aan de bovenlijn. Ze is tuigpaard gefokt maar met deze afstamming kan je ook voor Gelders gaan. Ik moet wel zeggen dat ik op bovenstaande foto afga en dat is niet zo makkelijk als van een standfoto.

Vitens is een hengst die een mooi rechthoeksmodel vererft en een heel mooi front heeft. Wat wel belangrijk is dat de merrie een achterbeen heeft wat vlug genoeg is en voldoende buigt in de gewrichten.
Vitens heeft zeer veel beweging en volgens mij vererft hij dit ook. Hiij is veelzijdiig gefokt met Parcival(dressuur) als vader en moedersvader Zep(kon erg goed springen.).

Alexandro P vererft veel beweging en heeft daarop ook een zeer lovend veulenrapport gegeven. Draf en galop zal hij zeker verbeteren. Hoe ze het onder het zadel doen weten we nog niet want zijn eerste nakomelingen zijn daar nog te jong voor. Maar de veulens waren erg goed. Ook qua type en exterieur. De merrie moet wel over voldoende lengst beschikken.

Wilson zou ook kunnen, is op latere leeftijd dit voorjaar goedgekeurd. Hij loopt niet onverdienstelijk in de dressuursport.(Z2) Er zijn geen gegevens over nakomelingen omdat hij dit jaar voor het eerst dekt.

Persoonlijke smaak speelt natuurlijk ook mee maar deze hengsten zou ik een mooie optie vinden.

In mijn profiel zie je een paar foto's van verschillende Gelderse hengsten.

PS..[***] heeft er meer kijk op dan ik hoor jongens :D

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:25

Joyce900 schreef:
En dan nog moet het wel een beetje kloppen, ook met de combinaties van de afstamming van de merrie en van de hengst. Je kan niet zomaar elke willekeurige hengst op elke merrie douwen......

ik deed er ongv een jaar over om te besluiten welke hengst we zouden nemen. Goede de media volgen, hengstenkeuring bezoeken. en veel informatie ingewonnen van mensen die vaker met die hengst had gefokt en/of er een nakomeling van hadden. Ik vind het ook erg belangrijk dat je niet alleen op het uiterlijk van een hengst een keuze maakt. bouw, karakter, beweging, med. achtergrond e.d.
goed kijken wat de goede en slechte punten van je eigen merrie zijn. En als je die niet weet zou je bijvoorbeeld een foto kunnen plaatsen of een filmpje dat andere mensen hier bij kunnen helpen.

Wij hebben helaas ook de negative kant van het fokken onder vonden. 1 x een afwerping met 8 maanden en 1 x een jaarling moeten laten inslapen. Dat zijn de dingen waar mensen vaak geen rekening mee houden inderdaad. Of tweeling dracht, Rhino e.d.
aan fokken blijft altijd een risico in zitten ook voor de merrie.

maak geen onoverwogen beslissingen

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:27

Als TS dit jaar al een keus wil maken heeft ze geen tijd meer om uitgebreid allerlei nakomelingen te gaan bekijken, en zal ze het op de ervaringen van anderen moeten doen. Zie post van Natasja.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:29

dit jaar is vrij kort dag heeft ze nog 2 a 3 maanden.
ze heeft geloof ik nog niet aangegeven of het in de toekomst ligt of nu

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:42

Mei en juni zijn de beste maanden om te dekken.

En natuurlijk moet het een weloverwogen beslissing zijn maar we moeten het ook niet gaan overdrijven.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:46

ik keek er altijd wel heel erg naar uit om weer zoon kleine welkom te heten en door het weiland te zien springen.
jammer dat onze fokmerrie nu met pensioen is.
wie weet wordt een van haar dochters wel haar opvolger.

moet wel zeggen dat dit een moeilijkere tijd is om een veulen te verkopen (voor ons dan)