Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Je kunt nog zo'n goede dierenvriend zijn, maar alsnog een paard verpesten als je niet weet waar je mee bezig bent. En dat stilstaan en gevoelloos voor je been is wel vaker zo bij paarden die worden ingereden. Wil niet heel negatief overkomen of je ergens van beschuldigen. Maar als ik het zo hoor weet je dus niet waar je mee bezig bent. Hoe goed je het ook bedoelt, maar als je al bang bent voor een paard als die de stal uitkomt...
Ik sluit me aan bij meerdere hier op het topic. Doe het niet! Als je wel verder gaat wat je waarschijnlijk toch doet ondanks alle adviezen wees idd consequent en denk ook aan je eigen veiligheid. Succes iig. Ezter schreef:Een paard slaan dat geen h*l begrijpt van wat hij moet doen vind ik eerlijk gezegd best wel onder mishandeling vallen ja.
Ik weet echt niet meer hoe ik het anders moet zeggen, er is al op 10 verschillende vriendelijke manieren geprobeerd duidelijk te maken dat het geen goed idee is..ik ben helemaal geen muts hoor, als die van mij niet loopt krijgt ie er ook een. Alleen die snapt wel wat hij moet doen! Maar dit, dit vind ik echt heel zielig.
savannah13 schreef:Nies_ schreef:Doe het alsjeblieft niet, niet zonder goede begeleiding in ieder geval. Je verpest de hele pony met alle gevolgen van dien.
ik zal die pony heus niet verpesten hoor!!
als er iemand een dierenvriend is ben ik het wel!!
Gelukkig nu niet meer). Voor hengsten, ook al is het aan de hand, moet je een sterke hand hebben. Ze zijn váák moeilijker dan merries of ruinen, maar dat wil niet zeggen dat alle hengsten zo zijn. Ik ken Binky verder niet ook. savannah13 schreef:Moontje1991 schreef:Ts zou je nog willen vertellen hoe het gister is afgelopen ondanks dat er hier een hele discusie is ontstaan?
Of indien je dat liever niet meer in het topic doet per pb?
ik ben er dus gister heen gegaan
hij was gewent aan zadel en hoofdstel
hij was 5 jaar
en heet: binky
op het begin vonden we hem echt eng we moesten hem uit de stal gaan halen
hij beet en was super sterk
Bijten is een kwestie van opvoeden en respect. En super sterk? Een paard maakt zich alleen sterk als de begeleider zich sterk maakt. Is hem eenmaal aangeleerd dat hij zijn kracht kan gebruiken heb je er een hele dobber aan om dat weer recht te breien.
na een half uur hadden we hem eindelijk in de bak losgelaten
hij bleef maar bij het hek rennen en hinniken
een tijdje later bonden we hem vast en zadelde hem op
Je bent dus al veel te lang met het dier aan het touwtrekken geweest, zeker 3 kwartier. Hoe denk je dat het met zijn concentratie gesteld is?
er had al vaker iemand opgezeten maar nog niet gereden
toen gingen we rijden ik erop en mijn vriendin de longeerlijn vasthouden
Rijden gaat niet als de hulpen nog niet eens aan het paard uitgelegd zijn. Als er alleen iemand opgezeten heeft kán het paard de hulpen nog niet geleerd hebben.
hij wilden steeds naar buiten dus dat was hard treken
Trekken heeft geen zin. Loslaten is het toverwoord. Trekt je vriendin, dan trekt het paard terug.
ook ik had het zwaar hoe hard je ook aantikte met je benen en zweep
hij bokte een keer liep we verder en ging we stil staan
Logisch, nietwaar? Jij hebt de hulpen niet uitgelegd, hoe moet het paard in godsnaam weten wat jij van hem verwacht? En het dier slaan omdat jij het niet uitgelegd hebt? De enige die die zweep verdiende ben jij geweest.
hij leek wel gevoelloos uiteindelijk ging het al een stuk beter
Hij sloot zich gewoon af. Reken maar dat hij je heeft gevoeld. Als ze een vlieg kunnen voelen kunnen ze zeker een slechte ruiter opmerken.
en op het laatst hebben we zelfs nog een tijdje zonder zadel gereden
hij leek heel sterk en eng maar hij was poes lief!!
[b]Trefwoorden zijn in ieder geval:
- Korte sessies (max. 15-20 minuten)
- Loslaten
- Uitleggen
Oh, mocht je er iets mee willen doen, ik rij nu 11 jaar, heb 9 jaar een eigen fjord en momenteel ook nog een 2 jarige erbij. Denk maar niet dat ik daar zelf aan begin.

loveidefix schreef:Ben ik nu serieus de enige die denkt dat dit allemaal zwaar is overdreven??![]()
Een man die een dek stal heeft gaat geen meiden van 13 bij een onbeleerde hengst van 5 jaar laten.
Ik vermoed zelf dat hij gewoon allang was ingereden, die man er zelf bij was en die meiden begelijde,
en dat het gewoon een betrouwbaar beestje was, maar wel met een beetje hensten karacter.
Dat lijkt mij in iedergeval een stuk logischer, ook omdat de meeste hensten van 5 toch al wel zijn ingereden