New Forests van 20+

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_C

Re: New Forests van 20+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 20:12

alvast gefeliciteerd! haha ;)

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:14

pfoe.. ik probeer nu zelf wat geld bij elkaar te krijgen, maar dat valt best wel tegen..
heb me in ieder geval al opgegeven voor 2 zomerbaantjes!
kijken of ik er nog wat van hoor :o

maar wat is eigenlijk een normale prijs voor een pony van 20?
ik heb geen idee namelijk

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:11

Zie profiel zou ik zeggen :D

Prodigy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:56

Ik heb een New Forest pony van 23/24 jaar oud.
Ik rijd vooral veel buiten met haar, geen wedstrijden meer. Wel heeft ze in de M2 Dressuur gereden.

Iloveher <3

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 14:17

leuke paardjes hebben jullie!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:23

Iris_C schreef:
Nog meer mensen met een New Forest van 20+ :) ??

Ja ik heb er 1 :) Hij is gisteren 19 geworden, heb hem sinds 6 jaar.
Ik heb niet genoeg tijd, anders zou ik echt nog 4x per week rijden. Ik rijd nu nog 2x per week, lekker in het bos. En dat gaat prima hoor!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:07

Majo schreef:
Iris_C schreef:
Nog meer mensen met een New Forest van 20+ :) ??

Ja ik heb er 1 :) Hij is gisteren 19 geworden, heb hem sinds 6 jaar.

denk... reken... + 2 ... 1 eraf..... 6 erbij.... x 4 .... x 1 (zware dag gehad)... hmm 19 ... kom nog steeds niet op 20+ ?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 13:10

gem schreef:
denk... reken... + 2 ... 1 eraf..... 6 erbij.... x 4 .... x 1 (zware dag gehad)... hmm 19 ... kom nog steeds niet op 20+ ?

Jij bent zeker de gezelligste thuis?
Het spijt me vreselijk dat ik reageer terwijl mijn pony 19 is. Als je de beginpost hebt gelezen, zie je dat de TS óók een pony van 19 tegen het lijf is gelopen! Dat is toevallig zeg?
Maar hey, omdat JIJ het toch niet goedvind, ga ik toch weer?

Daaaag!!! :evaw:

hzwmiranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:04

Leuk die actieve oudere pony's. Wij hebben er ook eentje, 19 jaren jong en wordt uitgebracht in DZZ springen. Je moet er geluk mee hebben natuurlijk, en verder goed opletten en in training houden met op z'n tijd een rustperiode. Ze loopt natuurlijk niet iedere week meer een wedstrijd, maar wel alle selekties en een aantal grotere wedstrijden. Met het flexibel springen kun je gelukkig ook een trapje lager als dat beter uitkomt. Soms wordt er wel loeihoog gebouwd.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:08

hoi!

wij heben een new forest van 26, ze word nog gereden, loopt in tweespan, doet nog wat onderlinge wedstrijden
je merkt wel dat je jaren gaan tellen, maar ze ziet er super goed uit, niet mager geen galletje op dr benen te vinden en prachtig glanzende vacht!

19 kan nog ebst denk ik, ligt natuurlijk wel aan de huidige conditie van het beestje.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:13

Ik ben vorig jaar gestopt met het bijrijden van een New-Forest, doordat ik voor mn studie ging verhuizen. Deze is inmiddels alweer 26 en rijdt nog steeds iedere dag :P
Voor foto's zie mn profiel (de bovenste) :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:19

Esgaroth schreef:
gem schreef:

Het spijt me vreselijk dat ik reageer terwijl mijn pony 19 is. Als je de beginpost hebt gelezen, zie je dat de TS óók een pony van 19 tegen het lijf is gelopen! Dat is toevallig zeg?

TS ziet een pony van 19 en haar ouders vragen zich af hoe de toekomst van zo'n pony op leeftijd eruit ziet. Vragen als: veroudert een pony snel na zijn 20e jaar, worden ze sneller stijf of ziek, lopen ze sneller tegen een gebrek op, gaan ze meer eisen stellen aan (medische) verzorging.
TS wil dus, om haar ouders eventueel te kunnen overtuigen, hen uitleggen hoe pony's van 20 - 35 jaar gedijen en hoelang ze nog kan genieten van een oudere pony. Hoe een 19 jarige het nu doet, zien zij en haar ouders zelf ook wel.

Overigens, ik ben de op-een-na gezelligste thuis. De deurknop is nog gezelliger.

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:21

Ik zal hem wel laten keuren.. Want hij/zij is 19 en kan dus altijd wat krijgen.
En aangezien je ouders er niet metteen van overtuigd zijn, zullen ze dan ook zeker niet blij zijn met hoge
dierenartskosten.. :+

Veel succes!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:24

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:28

bij ons op stal staat een new forest van 43!!!!
die doet niet zoveel meer hoor ;)
ik zou wel goed nagaan of je wel een oudere pony wil...

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 00:07

(oeps.. tijdje niet meer gereageerd..)

Esgaroth schreef:
gem schreef:

prima dat je reageert hoor, ook al is je pony 19!
met alle reacties kan ik wel wat!
maar ik snap de reactie van gem wel, want uiteindelijk wil ik te weten komen wat je nog kan met een pony van 20(+) en wat voor kosten erbij zouden kunnen komen.. (ziekte van cushing, vermageren, artrose, anders voeren, enz.)
dus al het advies is welkom.

Emmy2 schreef:
Ik zal hem wel laten keuren.. Want hij/zij is 19 en kan dus altijd wat krijgen.
En aangezien je ouders er niet metteen van overtuigd zijn, zullen ze dan ook zeker niet blij zijn met hoge
dierenartskosten.. :+

Veel succes!

tsja.. keuren..
mijn eerste reactie zou ook zijn: laten keuren.
een oudere pony kan veel (onverwachte) kosten en verzorging met zich meebrengen.
maar een pony van 4 kan ook gewoon artrose of koliek krijgen..
een pony van 20(+) is vaak niet superduur, en dan spaar ik dat geld waarmee ik hem klinisch zou laten keuren liever uit voor dierenartskosten.
als je een pony laat keuren, ben je volgens mij wel 700 euro kwijt met alle foto's e.d. (ik kan ernaast zitten)
dan is het keuren bijna net zo duur als de hele pony..
als het gaat om een duurdere jonge pony waarmee je de sport in wil, dan is het een ander verhaal.
ik denk dat je ook een beetje geluk moet hebben.. :=

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 00:09

driebergen schreef:
bij ons op stal staat een new forest van 43!!!!
die doet niet zoveel meer hoor ;)
ik zou wel goed nagaan of je wel een oudere pony wil...

wauw!! 43!! wat een leeftijd zeg..
maar leg eens uit, waarom geen oudere pony?
dat wil ik nou juist weten ;)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 00:11

Wij hebben er een gehad die is 28 geworden ;)

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 00:22

Ik heb mijn NF gekocht toen hij 20 was. Hij is nu 23 en 't is echt een geweldig beessie, hij is voorlopig nog niet uitgeleefd! Ik hoor ook van veel mensen dat 'ie nog wel een tijdje mee gaat, haha! :D Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik een oudere pony gekocht heb als ik zie hoe fit en bom-proof hij nog is. ;)

Ik denk dat veel mensen niet snel een oudere pony kopen omdat de kans er in zit dat je niet echt heel lang van je pony kunt genieten, je 'm niet meer kunt verzekeren als hij dat niet al was en mensen met wedstrijdambitie zullen waarschijnlijk geen 'carrière' opbouwen. Maarja, voor hetzelfde geld gaat hij ook nog 20 jaar mee, zoals die NF van 43. :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:53

Iris_C schreef:
(als je een pony laat keuren, ben je volgens mij wel 700 euro kwijt met alle foto's e.d. (ik kan ernaast zitten)
dan is het keuren bijna net zo duur als de hele pony..

nee joh, echt niet! Ga maar eens een paar DA's bellen, of hier op Bokt de zoekmachine gebruiken. Ongetwijfeld dat die vraag eerder gesteld is.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:30

Iris_C schreef:
wauw!! 43!! wat een leeftijd zeg..
maar leg eens uit, waarom geen oudere pony?
dat wil ik nou juist weten ;)

Het ligt helemaal aan wat je met een pony wil. Als je de sport in wil, moet je nadenken over wat zo'n pony nog aankan.
wil je lekker het bos in en recreatief rijden, zou zo'n oudere pony misschien wel kunnen.
maar bij een oudere pony heb je relatief meer kans op blessures.
't is een overweging...

de pony bij ons op stal (die van 43) heeft jaren op een manege gelopen en is nu met pensioen. hij staat overdag in een weitje, maar er komt iedere dag een verzorgster langs die ongeveer 2x per week en rustig ritje maakt, verder mag ie lekker wandelen met haar en wordt ie liefdevol gepoetst.
Hij heeft zowaar nog wat tanden, heeft een chronisch tranend oog, heeft schattige grijze haartjes op zijn hoofd, heeft enorme hartruizen, waar de dierenarts niks van snapt, maar hij wandeld nog lekker rond bij ons. en een schatje is het!

Jenny_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 12:26

Die van mij is in April ook 20+ geworden :+
Maar nog superrrrr heeeet!
Heb haar nu 3jaar en op het begin hadden we echt spijt omdat het zo een heet hoofd is
en constant met zijn hoofd echt ver in de lucht liep en zat te trekken, niet wilde springen, niet dessuren want ja dat haalde niks uit.. maar toen 2jaar later begon het steeds beter te gaan.. en nu gaat het gewoon geweldig! Ben terug begonnen met dressuur en mag naar B2 (rijd bij LRV , in nederland is dat L1)
En rijd nu bijna iedere wedstrijd bij de eerste .. *D
Ook springen gaat met momenten goed, Want ze is zowiezo hevig van der eigen,en vraag met niet waarom ? maar ze wil op wedstrijd nooit de eerste springen, en dan word ik te kwaad waardoor ze helemaaaall begint te flippen en dan botst het even en lukt het niet meer.. Maar onder training gaat het vlotjes 90cm/1m..Maar ja af en toe heeft ze dus met springen echt van die momenten dat ze dus echt niet wil ..helaas want ze kan het goed zat! :+
Maar met buitenritten is ze dus wel wat hevig maar 100% betrouwbaar

Nou dit was mijn verhaal over mijn New Forestje :z :+
Hoop dat je er iets aan hebt, en dat je ouders dus in zien dat een New Forest van 19 nog zeker wel gaat
(als je dat dan toch teminsten zelf ook denkt, want niet alle paarden zijn het zelfde..)

Groetjes :wave:

P.s.:heeft nog nooit een blessuren gehad
& als je misschien nog foto's wilt zien moet je het maar even vragen, maar ik heb geen foto's dat ie echt hoog springt, wel van een oefen cross (maar dat was niet hoog..)

Adami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:14

Ik heb een New Forest van 26 jaar , ik heb hem pas vanaf zijn 23 ste jaar en hij is SUPER :D
Zo fit als een hoentje . Ik rij ongeveer 3 x in de week in het bos , ook longeer ik hem soms waarbij hij zeer vrolijk is !
Ook wandelen we regelmatig door het bos .
Hij staat 24/7 op de wei met een buitenstal , dus beweging genoeg !
Ik heb er geen moment spijt van .

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:34

actieve beestjes dus allemaal! :)
verder niemand blessures gehad, of andere ernstige dingen?
merk je dat hun conditie achteruit gaat, of dat ze magerder worden?
en moet je anders voeren?

ik ben niet van plan om met een pony van 20 nog de sport in te gaan, ik vind buitenrijden net zo leuk ;)
lol met je knol noemen we dat _O-

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:54

Oudere pony's gedijen het best bij 24 / 7 vrije uitloop / beweging. Rust roest.

Meestal ga je wel merken dat, naarmate de jaren vorderen, de opwarmtijd tijdens het rijden steeds langer wordt. Conditie behouden van een oudere pony is makkelijk, conditie opbouwen een stuk lastiger en dan loopt het risico van blessures op. Kijk naar mensen, daar geldt hetzelfde voor. Sporters kunnen vaak nog tot op hoogbejaarde leeftijd joggen, zwemmen of recreatief wielrennen. Ouderen die er dan pas mee gaan beginnen krijgen veelal klachten.

Mager worden hoeft echt niet, zeker niet bij Foresters.
Anders voeren hangt o.a. van de conditie van het gebit af, maar ook van de opname in het lichaam. De meeste krachtvoer-merken hebben wel een "senior-voerprogramma".