Fietsen met Shetlander ernaast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michellette

Re: Fietsen met Shetlander ernaast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:59

Hier hebben we ook regelmatig eentje naast de fiets: shet, welsh, ijslander, fries of KWPN, maar net wat op dat moment voorhanden is en verplaatst moet worden (over een wat grotere afstand). Het is ze allemaal aan te leren hoor.

xxBenjixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:33

Ik fiets regelmatig met mijn Benji, en wat jij zegt herken ik wel. Hij kan zo onvoorspelbaar zijn met waar hij van schrikt, van de meest grote dingen schrikt hij niet maar als er niks te zien is kan hij er in één keer vandoor gaan. Maar dat is het risico wat je hebt, en dat zal je niet alleen hebben met fietsen. Ik denk ook dat het een groot deel van oefenen is. Uiteindelijk zal je shetje wel doorkrijgen dat hij niet voor je fiets moet gaan staan (heeft Benji ook eens geprobeert :o) en welke afstand hij moet bewaren. De één heeft het sneller door dan de ander :D.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:42

ik fiets wel eens mij met haflinger. die doet nooit een stap verkeerd. het voordeel is dat ik met hem veel grondwerk heb gedaan, dus hij weet als ik stop dat hij moet stoppen enz.
ook is mijn haflinger liever lui dan moe. dus hij loopt eigenlijk altijd acgter de fiest en haalt me nooit in.
maar wat ik gewoon zou doen is wat grondwerken met je shet.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:29

haha, nou dan zou ik je wat vertellen.
Ik fiets zelfs met mijn paard :+
Ik doe het niet vaak, maar toch.
Het ligt gewoon aan het karakter en het vertouwen dat je hebt in je paard/pony.
Mijn paard luisterd heel goed aan de hand en is erg braaf.
Tevens lijkt het mij makkelijker met een paard te fietsen dan met een shetje, aangezien de lengte
(moet je zo bukken) :Y)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:31

Mariekyy schreef:
ik fiets wel eens mij met haflinger. die doet nooit een stap verkeerd. het voordeel is dat ik met hem veel grondwerk heb gedaan, dus hij weet als ik stop dat hij moet stoppen enz.
ook is mijn haflinger liever lui dan moe. dus hij loopt eigenlijk altijd acgter de fiest en haalt me nooit in.
maar wat ik gewoon zou doen is wat grondwerken met je shet.

Geef ik je helemaal gelijk in.
Grondwerk is erg belangrijk voor de band en het vertrouwen met je paard.
Hierdoor kan ik nu ook zonder problemen met hem fietsen en dergelijken.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:11

Citaat:
ik ben wel een ster in van me fiets afspringen & hem op de grond gooien.

_O- haha! Prachtig! Zie het al helemaal voor me! :')

Mja, even serieus dan maar, ik ben daar inmiddels ook redelijk handig in geworden.

Fietsen doe ik erg graag met jong spul wat beleerd moet worden. Grondwerk moet natuurlijk eerst in orde zijn, maar je kunt ze naast de fiets spelenderwijs de commando's leren. Het zijn fijne rechte lijnen, dus minder belasting voor rug en benen dan voortdurend een cirkel moeten lopen.

Sunny loopt af en toe nog naast de fiets, gewoon lekker voor de afwisseling. Storm loopt ook al naast de fiets (hij is bijna 2) omdat de wei een eindje van de stal/paddock af ligt, en ik te lui ben om te lopen :+ *eerlijk duurt het langst, nietwaar ;) *

Ik fiets wel altijd met hoofdstel of touwhalster (Met storm natuurlijk met touwhalster, een nog geen 2-jarige hoeft nog geen bit in) omdat het voor de paarden inderdaad moeilijker is om daarop te gaan hangen. Ze lopen allen aan een doorhangend touw, tenzij ik een hulp moet geven. Ze leren er lekker van op de eigen benen lopen.
Enige nadeel van het fietsen is dat de paarden er wel linksgesteld van worden, omdat (ik althans) de paarden altijd aan de bermkant lopen en dus naar links kijken om hun begeleider in de gaten te houden.

groetjes, lacuna

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:56

hoi hoi
ik fiets altijd met de pony van mijn dochter,de pony moet van de wei naar stal gebracht worden,is mischien 10 min lopen,maar fietsen gaat echt een stuk sneller,gewoon in draf,
heb nu ook een shetje,die zet ik ook naast de fiets,gaat zelfs in galop,mijn dochter wil dan galoperen,dus touwtje eraan en heeeel hard fietsen....