vos x vos = zwart! Dus verkeerde hengst gebruikt en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:20

In principe is de merrie niet nodig voor een afstammingstest, echter heb je dan geen 99,9% garantie.
De genen van een paard bestaan voor de helft van de moeder, de andere helft komen van de vader.

Als je alleen de vader en het veulen test, dan kijk je of in ieder getest gen van het veulen 1 allel overeenkomt met een van beide allelen van de vader.

Als je echter de moeder meetest dan zal het andere allel binnen de geteste genen van het veulen ook overeen moeten komen met een van de allelen van de moeder. Dan heb je dus 99,9% garantie dat de uitslag klopt.

Je kunt dan per getest gen duidelijk zien dat het ene allel van de vader komt en de andere van de moeder.

Test je alleen de vader en het veulen dan zit je volgens mij rond de 74%. Dus ik snap wel waarom Wageningen zegt dat ze de moeder erbij willen hebben om zekerheid te geven.

050206051012

Re: vos x vos = zwart!!! en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:23

Moet heel eerlijk zeggen dat dit totaal onbekend terrein voor mij is :+

Bij mijn paard lag het inderdaad wel anders. Er was geen dekbewijs en de hengst was al verkocht (en uit het oog verloren) voor de papieren voor het veulen waren aangevraagd. Dus hier hoefde Wageningen alleen te bevestigen of die hengst de vader was ja of nee, zodat dat in het papier vermeld kon worden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:25

Toch heb je dan geen 99,9% zekerheid, behalve als je ook nog de achtergrondwetenschap hebt dat dit waarschijnlijk de vader is. Dat telt dan ook weer mee.
In principe kan het namelijk ook nog de broer/vader van de werkelijke vader zijn ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:33

Ze hadden er verder geen hengsten, dus gok dat ze gelijk hebben gehad in Wageningen :+

TS, succes voor je kennissen met het uitpluizen. Lijkt me best een domper als je je hebt ingesteld op een veulen met een bepaalde afstamming.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:48

Intereresant topic! ben benieuwd blijf het volgen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 00:56

Ik zou ook contact opnemen met de BVHH. Ze zullen bemiddelen om toch een vol papier bij het veulen te krijgen. Een brief naar de IdS kan je altijd ook nog achter de hand houden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:19

Cassidy schreef:
Als je een paard voor KI naar een hengstenhouder of hengstenstation brengt, moet er in de documentatie van de verrichtte inseminaties van die dag duidelijk na te gaan zijn welk sperma er op dat moment op de locatie aanwezig was.

Ik kan me niet voorstellen dat de dekking via een natuurlijke deksprong is gedaan, want anders had de merrie de hengst zeer beslist niet geaccepteerd.

.

waarom had de merrie de hengst niet geaccepteerd?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:26

nombrado schreef:
Cassidy schreef:
Als je een paard voor KI naar een hengstenhouder of hengstenstation brengt, moet er in de documentatie van de verrichtte inseminaties van die dag duidelijk na te gaan zijn welk sperma er op dat moment op de locatie aanwezig was.

Ik kan me niet voorstellen dat de dekking via een natuurlijke deksprong is gedaan, want anders had de merrie de hengst zeer beslist niet geaccepteerd.

.

waarom had de merrie de hengst niet geaccepteerd?

omdat het geen vos was natuurlijk :) :D

nee, geen idee waarom niet eigenlijk.

willyr

Re: [KG] vos x vos = zwart!!! en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:29

Nee, ik snap ook niet waarom cassidy dit zo stellig zegt. Ken wel een paar merries die wanneer ze hengstig zijn, zich opdringen aan de hengst......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 09:53

Volgens mij stond in de laatste IDS nog een stuk hierover. Meer dan 8% van de veulens zou niet de correcte vader hebben!!!!!
Ik vind dat erg veel persoonlijk.
Ik vind de tip om het even na te vragen bij de bond van HH wel verstandig. Dan weet je tenminste onafhankelijk wat de regels zijn in zo'n geval en dan heeft de HH zich daar gewoon aan te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:15

De merrie is vorig jaar thuis door middel van KI gedekt. De eigenaar van het hengstenstation heeft dit zelf gedaan, en beide hengsten zijn ook in zijn eigendom.

Een foto van het veulen heb ik helaas niet, en kani k niet maken, daar staat ie veel te ver weg voor.

Het verschil tussen wel of geen papier is er niet, er zit nu ook een papier bij, maar met een verkeerde vader. Als je net een koper hebt die niet in de gaten heeft dat vader vos is, moeder ook, en dus het veulen ook had moeten zijn, maakt het dus niet uit en kan je het alsnog verkopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:45

ik ben wel heel benieuwd naar de uitslag
hou je ons op de hoogte?

de wonderen zijn de wereld nog niet uit :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 10:55

TS, gaan jullie het wel laten checken wie de vader is? Of laten jullie het hierbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:32

Het is niet mijn veulen he. ;)
Maar de eigenaar wil dat wel weten, want die wil een eerlijk papier mee geven aan de koper.

Het gaat ook niet om de kosten, maar het princiepe ervan, want de eigenaar is niet "schuldig".

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 12:39

Ik zou als eigenaar de DNA zelf betalen van de merrie als de hengstenhouder dat niet wil doen.
Welke hengsten (geen vossen) had hij op dat moment nog meer staan? Om welke dekhengst gaat het (of wil je dat niet melden)?
Als je kunt aantonen dat de betreffende dekhengst de vader niet is, kun je het toch allemaal alsnog op de hengstenhouder verhalen?

Asjemenou_ schreef:
Het verschil tussen wel of geen papier is er niet, er zit nu ook een papier bij, maar met een verkeerde vader. Als je net een koper hebt die niet in de gaten heeft dat vader vos is, moeder ook, en dus het veulen ook had moeten zijn, maakt het dus niet uit en kan je het alsnog verkopen.

Dat lijkt mij niet netjes als het bekend is bij de verkopende partij. Ze weten het en liegen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:10

Ik wil geen namen noemen, er stonden meerdere vossen, bruine en een zwarte op dat moment.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:21

ik ben benieuwt naar de uitslag

en of het wel de jusite hengst is geweest waar jullie mee wouden dekken

waar mensen werken worden fouten gemaakt maar deze is wel heel grof :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:58

Gentlegiant schreef:
ik ben benieuwt naar de uitslag

en of het wel de jusite hengst is geweest waar jullie mee wouden dekken

waar mensen werken worden fouten gemaakt maar deze is wel heel grof :=

Nogmaals, het kan niet de juiste geweest zijn, want dan was het een vos veulen geweest. ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:49

Ja oke snap ik
Ik kan dat met die gen zooi ook dromen

Maar het veulen is 100% zeker zwart? wel toch

Dan ben ik benieuwt wel sperma van welke hengst het dan geweest is

Leuk is het nooit natuurlijk want het kan vanalles zijn

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:57

ben ook wel benieuwd hoe het afloopt.

iniedergeval succes.!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:02

heel frappant hoeveel mensen hier waarheden lopen te vertellen terwijl ze er niets vanaf weten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:09

Apart verhaal, ben heel benieuwd!

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:10

het kan toch ook in de genen zitten misschien was opa wel zwart ofso ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:11

Obelix dit kan niet want dan had de hengst ook zwart moeten zijn!

Zwart komt ten alle tijden boven als het in het gen zit
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 20-05-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:11

Dat kan dus niet Obelix_Luna.
Het is jammer dat mensen zonder kennis over dit onderwerp wel dingen verkondigen alsof ze die kennis hebben. Daarbij vraagt de TS niet om allerlei theorieën maar om een plan van aanpak.

Zwart kan wel van vos x bruin komen Gentlegiant.