100% gelderse merrie....100%gelderse veulen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9Jarig

Re: 100% gelderse merrie....100%gelderse veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:50

Ze is dominant lees ik in je profiel. De meeste Gelderse hengsten zijn heel braaf.

Wat is er mis met haar beweging? Hoe ruim zijn haar bewegingen in stap, draf, galop. Maakt ze front?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:56

Ze is in haar beweging wat lui maar mankeerde ook al het een en ander.
Bleek later een peesblessure te zijn gevolgd door nog eentje.
Ik heb haar een keer recht laten zetten dat heeft goed geholpen maar door de stress in haar aard is ze niet makkelijk te rijden.
Ze kan (als het spannend word) zeer mooi showen is dan net haar vader maar onder het zadel komt dat er niet echt uit.
Ben nu weer in de opbouw fase en hoop haar lijf los genoeg te krijgen om te zien wat er echt in zit.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:57

Ik zou er gewoon voor gaan. Er zijn nog maar heel weinig 100% Gelderse merries. Zelf heb ik een 3 kwart Gelderse merrie en ik zou haar nog willen dekken met een 100 % zuivere Gelderse hengst maar ze is te oud en dr voeten kunnen de laatste weken van de dracht niet meer aan.
Wat ik probeer te zeggen. Er zijn heel veel mensen op zoek naar goede, nuchtere en gezonde paarden wat bij de Gelderse populatie ingebrand zit, deze paarden worden steeds zeldzamer. Jij hebt eigenlijk gewoon een zeldzaam paard op stal! waar je nog een zuivere Gelderse uit vandaan kan fokken. Waar wacht je nog op!

Laat je adviseren bij t KWPN of hengstenhouder.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:59

alison_belle schreef:
hahaha beweging en karakter kunnen wel een opknapper gebruiken denk ik _O-

Je moet ook naar type en exterieur kenmerken kijken. Op basis van afstamming gok ik dat jouw paard iets meer naar het Tuigtype zal neigen dan naar het Gelderse Type. Maar om dat echt goed te kunnen beoordelen moet je een standfoto plaatsen.

Een Gelders paard heeft de hals er iets minder opstaan als een Tuigpaard. Dat moet ook want als een paard de hals er net zo op heeft staan al een tuigpaard krijgt hij/zij moeten met ruimte in de stap en galop.

Voor wat dat betreft zou Wilson misschien(maar ook dat doe ik zonder de foto's) Dat is een Koss x Cabochon uit een hele mooie Gelderse stam. we weten nog niets van zijn veulens want hij is net goedgekeurd. Maar hij zou best wel eens veel beweging en gummie kunnen toevoegen.

Maar goed hoe zijn de bewegingen? ruim of kort. stug of soepel. Hoe staat de hals erop? Hoe is het verloop van rug, lendene en kruis?
Hoe is de stand van haar benen? Frans, troontredend of correct?

Dat zijn allemaal dingen die je mee moet nemen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:01

MargrietJonk schreef:
Ik zou er gewoon voor gaan. Er zijn nog maar heel weinig 100% Gelderse merries. Zelf heb ik een 3 kwart Gelderse merrie en ik zou haar nog willen dekken met een 100 % zuivere Gelderse hengst maar ze is te oud en dr voeten kunnen de laatste weken van de dracht niet meer aan.
Wat ik probeer te zeggen. Er zijn heel veel mensen op zoek naar goede, nuchtere en gezonde paarden wat bij de Gelderse populatie ingebrand zit, deze paarden worden steeds zeldzamer. Jij hebt eigenlijk gewoon een zeldzaam paard op stal! waar je nog een zuivere Gelderse uit vandaan kan fokken. Waar wacht je nog op!

ok ik ga me laten adviseren door de kwpn, maar nuchter komt in deze merrie haar woordenboek echt niet voor hoor.
Ze is juist extreem nerveus en onzeker, wie weet kan een goede hengst dit doorbreken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:02

MargrietJonk schreef:

Zuiver Gelders bestaat niet en er komen er juist gelukkig steeds meer biij. Het gaat (te)langzaam maar het gaat beter dan 10 jaar geleden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:04

MargrietJonk schreef:
Ik zou er gewoon voor gaan. Er zijn nog maar heel weinig 100% Gelderse merries.

Hier sluit ik me bij aan :)

Zoals de meeste Gelderliefhebbers hier al aangeven heb je nu een tamelijk uniek, want (tamelijk?) zuiver klassiek dier en als je daar een eveneens puur Gelders paard uit kunt fokken heeft dat m.i. meerwaarde boven een kruisingsproduct. Niet alleen voor de fokkerij (merrie), maar ook voor het gebruik is een Gelder ideaal.

Poesjes123 heeft bijvoorbeeld net een Parcival x Ahoy gekocht, puur voor het rijden. Qua beweging doet hij niet onder voor een rijtypisch gefokt dier en ze is er erg dol op :)

GJ9Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:07

Je kan eigenlijk helemaal niet over kruisingen en zuiver praten, omdat het geen ras is.

Wel is deze merrie qua pedigree volledig Gelders gefokt, maar ook paarden met 'vreemd' bloed kunnen heel goed in het Gelderse type staan. Vreemd bloed bestaat eigenlijk niet, omdat we ook niet kunnen definieren wat Gelders bloed is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 21:02

even een poging een foto te plaatsen van de stand van de merrie.
Op de foto had ik haar net gekocht, ze had een jaar op het land gelopen.
vorm van bespiering is nog ver te zoeken

Afbeelding

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:28

in mijn ogen is dit gewoon een klassiek gefokte tuigpaard merrie, waaruit je een goed gelders veulen kunt fokken.

Dat gedoe met die procenten geldersbloed moet je snel gaan vergeten want dat is grote onzin.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:29

Dat heb ik haar ook al gemeld.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 22:37

Ik wil jullie allemaal wel heel erg bedanken voor alle informatie.
Daar kan ik weer verder mee, ik bel ook nog even met de kwpn en neem even contact met een fokker.
Misschien wil een fokker de kosten wel dragen in ruil voor het veulen of zo.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:47

Je hebt geloof ik ook eenmaal per jaar een Gelderse paarden / veulen veiling in Ermelo.

Misschien is er op t internet nog iets over te vinden. Succes!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:22

alison_belle schreef:
Het veulen bied de merrie de kans een beetje op te knappen, dat is ook veel waard. Het veulen zal dan een deel van de kosten terug brengen, de kosten die ik over houd zu ten goede zijn voor mijn merrie. tenmiste.....zo kijk ik er tegen aan

Dan ga je er van uit dat het veulen meer opbrengt dan de kosten die je er in stopt.
Bij een gewone merrie zonder predicaten en sportgegevens is dat bijna nooit het geval, zelfs niet bij Gelderse paarden :D (duikt weg)
Ook daar zijn gegevens als keuringspredicaten en bewezen werkwilligheid belangrijk.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 07:00

sarabande schreef:
alison_belle schreef:
Het veulen bied de merrie de kans een beetje op te knappen, dat is ook veel waard. Het veulen zal dan een deel van de kosten terug brengen, de kosten die ik over houd zu ten goede zijn voor mijn merrie. tenmiste.....zo kijk ik er tegen aan

Dan ga je er van uit dat het veulen meer opbrengt dan de kosten die je er in stopt.
Bij een gewone merrie zonder predicaten en sportgegevens is dat bijna nooit het geval, zelfs niet bij Gelderse paarden :D (duikt weg)
Ook daar zijn gegevens als keuringspredicaten en bewezen werkwilligheid belangrijk.

sorry maar dan lees je het niet helemaal goed. Ik zei de kosten die ik over houd (Dus het geld wat ik NIET terug krijg) zoui ik zien als inverstering in mijn merrie. Dat is een keus die ik zelf maak en niet iedereen hoeft het daar mee eens te zijn ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:58

sarabande schreef:

Daar hoef je niet voor weg te duiken dat is ook hier een waarheid als een koe...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:00

MargrietJonk schreef:
Je hebt geloof ik ook eenmaal per jaar een Gelderse paarden / veulen veiling in Ermelo.

Misschien is er op t internet nog iets over te vinden. Succes!

Nee die heb je niet.

Je hebt eenmaal per jaar een Geldere Hengstenshow. Staat verkeerd in het jaarverslag.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:06

Ik zou zeker Gelders fokken. Het Gelderse stamboek staat opd it moment veel in de belangsteling, dit is alleen maar positief.
Ook in de sport draaien ze goed mee.
Het is jammer dat niet meer ruiters voor een Gelderspaard kiezen ipv een bloederige kwpn-er.
Zij zijn immers koeler in het hoofd en zeer werkwillig!
Is je paard meer type tuigpaard? Denk goed na wat je er mee wilt gaan doen
en voor welke doelgroep je evt. het velen wilt gaan verkopen.
Ik zou zeker advies vragen bij het KWPN. Succes.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:08

Dit is de Gelderse merrie die ik rijd.Koss x Cabochon.Doet niet onder qua type voor een gewone KWPNer.
Ook beetje ril geweest in het begin.Schrikachtig,maar je stapt er wel zo op.Kun je een beetje kijken mbt het type.

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 08:36

Ik weet niet wat je met je post wil zeggen ambre maar ik vind het een heel leuk paard.
TS wil ook echt Gelders fokken dus dat is het probleem niet.

TS weet je al een beetje in welke richting je gaat dekken.
Mijn merrie(zie profiel) gaat dit jaar onder Alexandro

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 09:14

NatasjavE schreef:
Ik weet niet wat je met je post wil zeggen ambre maar ik vind het een heel leuk paard.
TS wil ook echt Gelders fokken dus dat is het probleem niet.

TS weet je al een beetje in welke richting je gaat dekken.
Mijn merrie(zie profiel) gaat dit jaar onder Alexandro

alexandro trekt me heel erg moet ik zeggen.
Als ik moet gaan kijken naar wat ik zelf leuk vind dat betekend dat dat ik moet gaan kijken of het veulen bij mij blijft.
Zou ik even op mijn stalling moeten gaan praten.....
Het moeilijke karakter van de merrie heeft ook vele mooie kanten, gezien haar leeftijd zou het geweldig zijn een nakomeling van haar te hebben. Maar goed, dan moet het financieel wel haalbaar zijn.....
Als dat niet lukt ga ik al de goede raad van jullie, kwpn en de fokker naast elkaar leggen om een keus te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:24

oja..de Zep moeder uit het Alexandro nakomelingen filmpje is de moeder van mijn merrie. Het veulentje is dus een halfzus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:25

Je moet altijd proberen te fokken waar je zelf achterstaat en wat je zelf leuk vindt, want dan vind je er ook wel een liefhebber voor.

Ik vind het een degelijke klassieke merrie met veel lengte.
Ik zou zeker voor haar kijken naar een Gelderse hengst die iets veredeld en dan zit je al snel in de Koss hoek. Als ze zo dominant en nerveus is sloeg ik Koss zelf en Parcival even over, maar hengsten als Alexandro en Vitens zouden goed passen.
Rubus/Ahoy is ook braaf bloed maar dan blijf je aan de tuigpaardkant. Een Laurentz zou een megastoere bok worden, maar wel wat zwaar vrees ik, net als Sirius. Eigenlijk was het mooi geweest als je eerst wat keuringen had kunnen bezoeken om te zien op welk type paard je valt, maar dat wordt te laat in het dekseizoen.
Jammer dat de jonge hengsten van 't najaar pas gekeurd kunnen worden, de jonge Upperville en Ginus waren op een klassieke merrie als deze zeker een optie geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:25

O en Elegant dekt ook nog..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:27

Zou je elegant bij deze merrie doe Janne? De merrie heeft ook al een beetje een onderhals?