[KG] Klein kleurenwonder, wie weet hoe dit kan?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Re: Klein kleurenwonder, wie weet hoe dit kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:52

:= hahah.. Nou ik ben m'n boek aan het zoeken die ik daarvoor had maar kan het dus niet meer vinden.... Maar heb mijn post aangepast, en volgens mij kan een paard dus ook vos zijn maar WEL het zwarte gen bij zich hebben....... En als het veulen dat gen dan heeft kan het zwart worden.. Denk ik.. Sorry als ik nu iedereen in de war maak :+

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:54

Denk dat je in de war bent met zwart x zwart, dat kan wel vos geven

Cassidy

ruth91 schreef:
Is niet niet iets om dat te bepalen, heb ik met bio geleerd iig, met dominante en reccesieve genen, en dan zoveel procent daarvan en daarvan blabla :P

OOk biologen staan af en toe voor een raadsel en leren nog steeds bij...

http://instructor.mstc.edu/instructor/M ... illion.pdf

_janet_

Om vos te zijn moet een paard 2 recesiefe genen hebben. En aangezien zwart dominant is. Dus een vos kan nooit een zwart gen hebben.Dus kunnen 2 vossen nooit een zwart veulen krijgen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:55

Mijn ervaring is dat veulenschetsers indaad niet weten waar ze het over hebben. Zo hebben ze ooit een wildkleur zwarte aangmerkt als "zwart met aalstreep". Heb jij ze ooit gezien? Zwart met een aalstreep, ahum.... Daar zijn toen wat woorden over geweest.

Paar jaar later kwam hij voor een ander veulen, mooie wildkleur stond inmiddels vrolijk op stal als 4 jarige.... toen zei hij "Mooi paard, mooie kleur"
"Ja, dat is die zwarte met die aalstreep"...... oeps.....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:57

ik zeg niet dat de afstamming ergens niet klopt, alleen dat de kleurbepaling niet klopt ;)
zoals leon zegt: er worden wel vaker zomerzwarten bruin verklaard, en bruinen vos verklaard, roans schimmel enz :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:58

_janet_ schreef:
Om vos te zijn moet een paard 2 recesiefe genen hebben. En aangezien zwart dominant is. Dus een vos kan nooit een zwart gen hebben.Dus kunnen 2 vossen nooit een zwart veulen krijgen.

dat zou wel kunnen als het genotype anders is dan het fenotype wat je ziet. Zie artikel wat ik hierboven heb gequote. Lijkt me echter onwaarschijnlijk dat dit hier het geval is, lijkt me eerder een foutje van de schetser...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:58

Avelienvd schreef:
Denk dat je in de war bent met zwart x zwart, dat kan wel vos geven

:)*

Zou heel goed kunnen := weet iig nog dat ik de conclusie trok van hee als je dan 2 van die kleuren neemt denk je zeker te zijn zo'n veulen te nemen maar kan het ineens iiets totaal anders worden.... Haha.. Zal vast met zwart x zwart --> vos zijn..

Log wel even in op intranet, kan ik even in de documenten van de lerares kijken of ik het nog terug kan vinden, vind het nu heel irritant dat ik het niet meer weet :Y)

(ben ik toch nog voor school bezig vanavond.. :D )

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:59

Ik heb hier ook eens een werkstuk over gemaakt. En Een vos kan nooit zwart dragen. Ze kunnen wel het agouty bij zich dragen. Dit gen drijft zwart naar benen manen en staart en zo krijg je dan bruin. Maar omdat een vos geen zwart heeft/kan hebben zie je bij een vos niet of ze aqouty bij zich dragen.

Ik moest dit uitzoeken omdat ik een vosmerrie had die gekruisd met een zwarte een bruin veulen kreeg. Was dus heel sympele verklaring voor eigenlijk.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 21:59

frenia schreef:
ik zeg niet dat de afstamming ergens niet klopt, alleen dat de kleurbepaling niet klopt ;)
zoals leon zegt: er worden wel vaker zomerzwarten bruin verklaard, en bruinen vos verklaard, roans schimmel enz :+

Ja snap ik.
Nouja, als er een DNA achtige proef komt zien we het wel. Dan zal het stmaboek (hopenlijk) ook wel gaan denken dat er iets niet klopt.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:59

Zwart met countershading kan wel :j

Klopt Cassidy, maar ik kan bijna niet geloven dat dit zo'n uitzondering is, wat jij ook al schrijft dus.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:28

Bij de stamboeken wordt wel vaker een vergissing met de kleur gemaakt, daarbij komt de eigenaar van de hengst ook niet erg deskundig over. Want Tom is geen Amerikaans minipaard maar een Nederlandse appaloosa en uit vos x vos kan nooit een bruine komen.

Ik zou gewoon een kleurtest laten doen, dan weet je het echt zeker.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 22:33

Ach, volgens mij is ze gewoon een zwarte hoor, en ze is ook al verkocht dus heel erg veel maakt het niet uit.

Maar als de aanvraag voor die DNA proef door het stamboek goedgekeurd wordt kost het mij niks dus laat ik haar dan maar testen :j

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:34

denken de eigenaren van de hengst nog steeds dat ze heel speciaal is qua kleur?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 22:35

_janet_ schreef:
denken de eigenaren van de hengst nog steeds dat ze heel speciaal is qua kleur?

Ja, zij hebben die test aangevraagd bij het stamboek.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:38

Wat voor aparte kleur denken ze dan dat ze is?
Ik vind het ook wel bijzonder dat de advertentie de hengst gewoon zwart noemt en de uitspraak dat de hengst voor 90% vos gefokt is ook, dat zou hém een kleurenwonder maken ;)

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:57

frenia schreef:
er is helemaal geen wonder aan...
zou zeggen dat de eigenaren van de hengst eerst maar eens even zich in genetica moeten gaan verdiepen vooraleer ze allerlei wijsheden gaan verkondigen :o
_/-\o_

Zoals eerder aangegeven in een ander topic, dit is een 'gewoon' zwart veulen en heeft zo te zien ook geen appie-kenmerken. De vader van dit veulen is ook inderdaad een NEDERLANDS minipaard en geen amerikaan en is ook zwart apaloosa en geen genetisch wonder...

Phen

Re: [KG] Klein kleurenwonder, wie weet hoe dit kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 09:31

Het is toch eigenlijk simpel..
Vos maal vos geeft altijd vos. Is het veulen geen vos dan is een van de ouderdieren ook geen vos.

Ik zie hier een vos maal zwart. Geeft dus zwart, vos of bruin.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:04

Heb je al in de wiki gekeken?
Of een betrouwbare site op internet?

Ik weet dat stamboeken zelf lang niet alles weten van (kleur)genetica. Ze durven gerust een veulen van 2 zwarte ouders een bruine te noemen, terwijl dat genetische helemaal niet kan.

Verder staat het goede er al een aantal keer op. De vader is gewoon ZWART appaloosa. Zwart en Vos zijn de basis kleuren. Vanuit die 2 kleuren worden alle andere kleuren mogelijk gemaakt door andere genen. Zoals bijvoorbeeld het Agoutigen (Het agoutigen maakt een zwart paart bruin, maar het toont zich niet op een vos). Het idee dat een vos x zwarte dus altijd een bruine geven is dan ook onzin.

Het veulen is ook gewoon zwart. Daar is niets bijzonders aan. Zijn vader is zwart en die heeft daarvoor voor gezorgt.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:09

deniece schreef:
:= hahah.. Nou ik ben m'n boek aan het zoeken die ik daarvoor had maar kan het dus niet meer vinden.... Maar heb mijn post aangepast, en volgens mij kan een paard dus ook vos zijn maar WEL het zwarte gen bij zich hebben....... En als het veulen dat gen dan heeft kan het zwart worden.. Denk ik.. Sorry als ik nu iedereen in de war maak :+

Een vos heeft NOOIT een zwart gen. Zwart is namelijk dominant over vos. Dus als een paard een zwart gen heeft dan uit die dat ook.
Misschien bedoel je het andersom. zwart x zwart kan wel een vos geven. als beide ouders hetrozygoot zijn (een zwart allel en een vos allel) is er een kans van 25% dat er toch een vos uitkomt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:31

Info van de hengstenkeuring 2007:
146. TOM V.D. LAARESCH 3c premie NAS.VRAC528013020043525NMPRS
Geb. datum: 1-5-2004
Hoogte: 92 cm
Kleur: Zwart panterbont 10,10 uur veterinair
Vader: EDCAR NMPRS.DCMM7399VRAC
Moeder: PERNILLE NSPS.528009000134845
V/M: KEVIN V.D. RHEEHOF NSPS.S.807707
Eigenaar: A. Gossen
Fokker: K. Zeeman

Info hengstenkeuring 2009:
73 TOM V.D. LAARESCH 2A PREMIE NAS.CKLM528013020043525NMPRS
Geb. datum: 02-05-2004
Hoogte: 92 cm terugkomen 2010
Kleur: Zwart panterbont
Vader: EDCAR NMPRS.DCMM7399VRAC
Moeder: PERNILLE NSPS.528009000134845
V/M: KEVIN V.D. RHEEHOF NSPS.S.807707
Eigenaar: Fam. Jütting
Fokker: K. Zeeman

Dus bij het N.A.S. is hij officieel geregistreert als zwart panterbont en kletst de fokker/eigenaar uit zijn neus :( (of probeert je te bedeuvelen).

Moeder vos + vader zwart (appy) = zwart veulen ... niets wonderbaar aan.
Daarbij moeder van vader is ook zwart basis, en daar krijgt de vader (Tom) zijn zwart kleur van.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:58

Ik zie bij foto pa gewoon een zwarte appie }:0 die waarschijnlijk wel het vosgen heeft met zoveel vossen in de familie ;) maar zelf vos :n zeker niet met dit kleur veulen :D

Ah zo zag ik ook ergens hier op bont een effenkleurig hengstje (ook nog helemaal zonder aftekeningen) die volgens de topicstarter ook bont doorgaf want hij had bonte nakomeling :+ uhh ja van bonte moeders :=

Wel sneu dat de HH er zo van overtuigd is...

Bubsj schreef:
Heb je aan de optie zwartvos gedacht?

Geen idee wat de nederlandse benaming is, maar je vind ze wel op 'black chestnut'

Er zijn daadwerkelijk vossen die zwart ogen..

http://www.whitehorseproductions.com/ecg_basics1.html

Maar ook die worden oranje geboren ;) en kleuren vervolgens steeds donkerder :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:18

Tja, het maakt mij niet uit welke kleur ze nu is hoor, verkocht is ze toch al :D
Maar vond het wel apart, ook omdat de henstenhouder er dus van overtuigd is dat hun hengst vos is :?
Zal het binnenkort nog een keer vragen.

Overigens, wordt het veulen steeds grijzer :) wel grappig

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:26

och die kleuren kan je niet van opaan

mijn veulen is op stamboek beschreven als bruin nou een zwartere als die heb ik nog niet gezien

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:18

Wij hebben ook een keer een vos x vos gehad waar een zwarte uit kwam. Ook een shetje. Dus ja. Maar wij hebben nu ook al 2 jaar achter elkaar uit een schimmel x schimmel een bruine met 4 keer wit