Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Mindim schreef:Je hoeft niet perse sportpaarden te fokken, als je met stamboekdieren fokt Maverick.
Er zijn genoeg stamboeken welke geen sportpaarddoel hebben. Neem bijvoorbeeld een tinkerstamboek, Fjorden, shetlanders, genoeg.
Je hebt geen kruisingen nodig om recreanten en maneges op paarden te bedienen, binnen een budget.
Ik heb ook een tinker staan voor de recreatie, maar wel eentje ingeschreven bij het stamboek.
Ik geloof niet dat kruisingen worden gefokt met doel om recreanten terwille te zijn of maneges. Ik denk dat deze dieren vaker zijn gefokt, doordat persoon a bijv een tinker merrie heeft staan en de buurman een friese hengst en het op een akkoordje gooien, omdat een veulen ze zo leuk lijkt en niet met als fokdoel reacreanten en maneges.

Lilliputter schreef:Kruisingen kunnen ideaal zijn voor recreatie, maar helaas worden ze ook voor andere doeleinden gebruikt.
SuSEQ schreef:Lilliputter schreef:Kruisingen kunnen ideaal zijn voor recreatie, maar helaas worden ze ook voor andere doeleinden gebruikt.
Waarom "helaas"? Als het paard goed is in wat hij doet, dan is het papier toch niet meer belangrijk?
Ik ben niet tegen het fokken met papierloze merries, als het maar doordacht gebeurt en de fokker zijn verantwoordelijkheid opneemt voor het fokproduct. Wel ben ik ervan overtuigd dat als je consistent goede paarden wil fokken, een degelijke stamboekwerking onontbeerlijk is.
SuSEQ schreef:Waarom "helaas"? Als het paard goed is in wat hij doet, dan is het papier toch niet meer belangrijk?
Ik ben niet tegen het fokken met papierloze merries, als het maar doordacht gebeurt en de fokker zijn verantwoordelijkheid opneemt voor het fokproduct. Wel ben ik ervan overtuigd dat als je consistent goede paarden wil fokken, een degelijke stamboekwerking onontbeerlijk is.
Iris82 schreef:Joolien schreef:Er moet van te voren aangegeven worden wat het doel van fokken is, het is niet perse dat dit met papieren hoeft...
Ik denk dat dit lastig uitvoerbaar wordt. Want wie controleert dit?
En daarnaast, welke criteria gebruik je?
kohtje schreef:Ik zou wel als ik een veulen zou fokken mijn merrie laten keuren met foto's zodat je niet al begint met een probleem. Vaak zie je mensen hun merrie laten dekken omdat deze kreupel is en niet precies weten waarom. In mijn ogen fok je dan verder met een probleem.

DDW1190 schreef:ja daar heb je een goeie, maar wat als je dan een leuk betaalbaar veulen wil van bijvoorbeeld een prok gekeurde merrie?

Mindim schreef:Garantie voor toppaarden heb je echt niet als je alleen maar met predikaten fokt.
DDW1190 schreef:en als het stamboek nou eens met fok adviezen aankomt?
iemand van het stamboek die naar je merrie komt kijken en je helpt adviseren met fokken?
kohtje schreef:Het hoeft toch ook niet perse prok te zijn. Een keuring bij de dierenarts kost je 1 x 500euro en dan weet je ieder geval dat je niet bv met een merrie met spat fokt.