Discussie, minder fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Er zou in Nederland een fokbeleid moeten komen om wildfok tegen te gaan.

Ja
54 (63%)
Nee
31 (36%)

Totaal aantal stemmen: 85

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:11

Je hoeft niet perse sportpaarden te fokken, als je met stamboekdieren fokt Maverick.
Er zijn genoeg stamboeken welke geen sportpaarddoel hebben. Neem bijvoorbeeld een tinkerstamboek, Fjorden, shetlanders, genoeg.
Je hebt geen kruisingen nodig om recreanten en maneges op paarden te bedienen, binnen een budget.
Ik heb ook een tinker staan voor de recreatie, maar wel eentje ingeschreven bij het stamboek.
Ik geloof niet dat kruisingen worden gefokt met doel om recreanten terwille te zijn of maneges. Ik denk dat deze dieren vaker zijn gefokt, doordat persoon a bijv een tinker merrie heeft staan en de buurman een friese hengst en het op een akkoordje gooien, omdat een veulen ze zo leuk lijkt en niet met als fokdoel reacreanten en maneges.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:12

ik vind dat er geen beleid voor hoeft te komen. iedereen mag van mij fokken wat hij wil. het hoeft voor mij geen elite club te zijn die 'mag' fokken. Als ik met mijn merrie een veulentje zou willen fokken zou ik dat gewoon moeten mogen. Wie zou moeten beslissen wat wel en niet mag, en hoeveel paarden te veel zijn?

maar ik vind wel dat je als fokker wel verantwoordelijk bent voor je fokproducten. Dus je moet er wel voor zorgen dat het veulen goed terecht komt.

DDW1190

Re: Discussie, minder fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:18

nee!

laat ze maar wat aan de verwaarlozing van dieren doen!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:27

Mindim schreef:
Je hoeft niet perse sportpaarden te fokken, als je met stamboekdieren fokt Maverick.
Er zijn genoeg stamboeken welke geen sportpaarddoel hebben. Neem bijvoorbeeld een tinkerstamboek, Fjorden, shetlanders, genoeg.
Je hebt geen kruisingen nodig om recreanten en maneges op paarden te bedienen, binnen een budget.
Ik heb ook een tinker staan voor de recreatie, maar wel eentje ingeschreven bij het stamboek.
Ik geloof niet dat kruisingen worden gefokt met doel om recreanten terwille te zijn of maneges. Ik denk dat deze dieren vaker zijn gefokt, doordat persoon a bijv een tinker merrie heeft staan en de buurman een friese hengst en het op een akkoordje gooien, omdat een veulen ze zo leuk lijkt en niet met als fokdoel reacreanten en maneges.

Bijna elk veulen wat geboren wordt is tot stand gekomen dmv een doel wat de fokker op dat moment had. Dat het de hengst van de buurman is en dat hij weinig kost is gewoon mooi meegenomen. Zelf hebben we ze niet,maar kruisingen hoeven niet persee slecht te zijn. Immers zijn bijna alle rassen ontstaan door verschillende rassen te kruisen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:59

ach je hebt wel grote verschillen tussen kruisingen..
maar dat is weer een andere discussie..
Nederland is een vrij land en dat moet gewoon zo blijven!
als je het maar rechtvaardig doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:00

Ik zeg ook niet dat kruisingen slecht zijn, dat is een hele andere discussie idd.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:01

Kruisingen kunnen ideaal zijn voor recreatie, maar helaas worden ze ook voor andere doeleinden gebruikt.

Ik ben ook niet direct voor een fokbeleid, wel voor een bewustwording van de mens. Fokken is leuk, een veulentje bij jouw eigen merrie is schattig, maar levert het ook iets op? Niks ten nadele van, maar soms moet je toe kunnen geven dat de kwaliteiten van jouw merrie niet toereikend zijn voor de fokkerij.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 23:05

mindim: nee ik bedoelde ook niet jou ermee, maar gewoon in het algemeen!

ik zelf vind sommige kruisingen wel leuk, maar merendeel vind ik echt niks aan!
het ligt gewoon aan het type en de apartheid van het paard en welke doelen je met het desbetreffende paard kunt doen denk ik!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 01:46

Lilliputter schreef:
Kruisingen kunnen ideaal zijn voor recreatie, maar helaas worden ze ook voor andere doeleinden gebruikt.

Waarom "helaas"? Als het paard goed is in wat hij doet, dan is het papier toch niet meer belangrijk?

Ik ben niet tegen het fokken met papierloze merries, als het maar doordacht gebeurt en de fokker zijn verantwoordelijkheid opneemt voor het fokproduct. Wel ben ik ervan overtuigd dat als je consistent goede paarden wil fokken, een degelijke stamboekwerking onontbeerlijk is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 01:49

SuSEQ schreef:
Lilliputter schreef:

Waarom "helaas"? Als het paard goed is in wat hij doet, dan is het papier toch niet meer belangrijk?

Ik ben niet tegen het fokken met papierloze merries, als het maar doordacht gebeurt en de fokker zijn verantwoordelijkheid opneemt voor het fokproduct. Wel ben ik ervan overtuigd dat als je consistent goede paarden wil fokken, een degelijke stamboekwerking onontbeerlijk is.

Ik sluit me helemaal bij jou aan, SuSEQ...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:35

SuSEQ schreef:

Ik denk dat het bij velen hieraan nog ontbreekt. Er zijn er genoeg die fokken, puur om een veulentje, waar ze dan later wel weer zien wat er mee gebeurt. Vaak zie je ook dat ie wel gelijk weg moet na het afspenen, want men heeft er zelf geen ruimte voor.
Velen doen de dingen niet zo doordacht als je graag zou zien. Mensen zijn mijn dieren en keuzes vaak wat impulsief en die impulsiviteit moet er uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:09

Ik bedoel met een fokbeleid niet alleen maar dat er stermerries gedekt mogen worden oid. Er moet van te voren aangegeven worden wat het doel van fokken is, het is niet perse dat dit met papieren hoeft...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:11

Joolien schreef:
Er moet van te voren aangegeven worden wat het doel van fokken is, het is niet perse dat dit met papieren hoeft...

Ik denk dat dit lastig uitvoerbaar wordt. Want wie controleert dit?
En daarnaast, welke criteria gebruik je?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:20

Ik zou wel als ik een veulen zou fokken mijn merrie laten keuren met foto's zodat je niet al begint met een probleem. Vaak zie je mensen hun merrie laten dekken omdat deze kreupel is en niet precies weten waarom. In mijn ogen fok je dan verder met een probleem.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:21

Iris82 schreef:
Joolien schreef:
Er moet van te voren aangegeven worden wat het doel van fokken is, het is niet perse dat dit met papieren hoeft...

Ik denk dat dit lastig uitvoerbaar wordt. Want wie controleert dit?
En daarnaast, welke criteria gebruik je?

Een nieuw stamboek in het leven roepen die daar weer de spelregels in aan moet geven.

Krijg je ook weer een soort van predicatenstelsel met papieren etc.

Ik hoor overal om mij heen dat er al veel minder gedekt wordt, er zullen dus minder veulens geboren worden.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:22

kohtje schreef:
Ik zou wel als ik een veulen zou fokken mijn merrie laten keuren met foto's zodat je niet al begint met een probleem. Vaak zie je mensen hun merrie laten dekken omdat deze kreupel is en niet precies weten waarom. In mijn ogen fok je dan verder met een probleem.

Gelijk heb je, gezondheid staat voorop.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:23

ja daar heb je een goeie, maar wat als je dan een leuk betaalbaar veulen wil van bijvoorbeeld een prok gekeurde merrie?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:27

DDW1190 schreef:
ja daar heb je een goeie, maar wat als je dan een leuk betaalbaar veulen wil van bijvoorbeeld een prok gekeurde merrie?

Die veulens kun je bv zelf fokken uit een merrie van jezelf die je hebt laten prokken.

Als je die niet hebt dan ga je op zoek naar zo`n veulen, die zijn nog wel betaalbaar hoor....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:28

en wat is in jouw ogen betaalbaar?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:34

DDW1190 schreef:
en wat is in jouw ogen betaalbaar?

Veulens uit prokmerries heb je in allerlei prijsklasses, het ligt er maar net aan wat je zoekt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:34

Mindim schreef:
Garantie voor toppaarden heb je echt niet als je alleen maar met predikaten fokt.

Nee, en ook niet als er een papier bovenhangt... :n

Vind ik dus wel maf, fokken zonder papier raad je niet aan maar met papier wel? Nou, ik zie genoeg paarden met papier waar je ogen pijn van doen...
Inderdaad, laten we het dan alleen maar doen met merries en hengsten die predicaten hebben...

Nee, natuurlijk niet, de paarden zonder papier zijn ook hartstikke leuk, dit is ook puur weer zoiets dat wij weer eens ergens de hand in willen hebben. Wellicht uit verveling?

Heeft de mens een papier, een mens mag ook fokken wat hij wil?!

Bepaalde mensen kopen een paard met papier als doel te weten wat voor lijn erachter zit en die belangrijk kan zijn met fokken en er zijn mensen die kopen een paard zonder poespas om er op eigen manier plezier van te hebben en noem maar op... Waar gaat het nu om? Toch dat wij plezier hebben met ons paard? Papier of geen papier...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:38

Het hoeft toch ook niet perse prok te zijn. Een keuring bij de dierenarts kost je 1 x 500euro en dan weet je ieder geval dat je niet bv met een merrie met spat fokt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:39

en als het stamboek nou eens met fok adviezen aankomt?
iemand van het stamboek die naar je merrie komt kijken en je helpt adviseren met fokken?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:40

DDW1190 schreef:
en als het stamboek nou eens met fok adviezen aankomt?
iemand van het stamboek die naar je merrie komt kijken en je helpt adviseren met fokken?

Dat gebeurd al, je kunt je merrie laten beoordelen op de merriekeuringen, als je dan fokadvies wilt zul je die krijgen, telefoontje naar het stamboek is ook mogelijk.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:42

kohtje schreef:
Het hoeft toch ook niet perse prok te zijn. Een keuring bij de dierenarts kost je 1 x 500euro en dan weet je ieder geval dat je niet bv met een merrie met spat fokt.

Voor dat geld heb je een prokkeuring. Ik ben het trouwens met je eens dat Prok niet perse noodzakelijk is, ik ken trouwens paarden uit prokmerries die zelf niet door de keuring komen, tsja wat zegt het allemaal..